eigen allergie van stro en eventueel hooi, wat doen jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

eigen allergie van stro en eventueel hooi, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 13:56

Ik ben verhuisd en heb altijd al geweten dat ik gevoelig was voor hooi en stro. Hoesten, rode striemen en jeuk. Op mn vorige stalling had ik er niet zoveel last van, die boer had altijd oud hooi en oud stro. Maar op deze nieuwe stalling heb ik er behoorlijk veel last van. Ook omdat mijn fjord 's avonds binnen wordt gezet, ik moet dus wel de stal doen.

Hoe hebben andere mensen dit opgelost?

Ga alsjeblieft niet aankomen met paard verkopen, ben niet gek namelijk. Ik ben al op zoek naar weidegang 24/7, eventueel ook 's winters. Fjord mag 's nachts niet buiten blijven, heb dit al gevraagd.

superrizzo

Re: eigen allergie van stro en eventueel hooi, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:00

ik heb hetzelfde probleem en het ligt echt aan de kwaliteit van het hooi.

ik heb er jaren geen lst van gehad en inneens stond ik helemaal weer onder de bultjes bij mij komt het van jong hooi.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:33

Ik heb een zware stofallergie, zodra ik op stal kom begin ik te niezen Clown

In het weekend moeten wij op stal zelf mesten, drama voor mij dus, want met opstrooien nies ik me middenrif kapot!

Ik denk dat je er weinig aan kunt doen, bij het opstrooien komt nou eenmaal stof vrij, ik zou met een mond kapje (zoals M. Jackson) kunnen lopen, maar dat zie ik niet zitten Haha!

Ik zorg er wel altijd voor dat de deuren naar buiten open staan zodat het stof vrij snel weg kan.

In jouw geval, zoveel mogelijk het direct contact met hooi/stro vermijden op de huid. Dus lange mouwen en evt. handschoenen dragen Ja

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:13

Tja, als je zelf iets te zeggen hebt over het soort strooisel zou je stofarm strooisel als vlasvezel, hennepvezel of houtvezel kunnen nemen. Dat hoef je ook minder vaak op te strooien (ong. 1x per week zak erbij) dan een strostal (elke dag of om de dag stro erbij schudden)

Ik weet niet of het zozeer ligt aan oud hooi of nieuw hooi/stro. denk eerder aan mijten, schimmels, bepaalde planten of stuifmeel/pollen in het hooi. Wij hebben dat ook gehad, allemaal jeukende kleine bultjes en blaasjes op je armen en handen van een bepaalde vracht hooi. En erg niezen bij bepaalde vrachten!

Ik heb van kuil veel minder last dan van hooi, en hooi dat niet gebloeid heeft (vorig jaar een 2e snee schoon hooi) daar heb ik ook geen last van.

Hooi waar de paarden meer last van hebben, heb ik ook meer last van.

Wat helpt: zo min mogelijk opstrooien (beter 1x veel erin en dat je een paar dagen niet hoeft bij te strooien en alleen de drollen eruit en evt. de ergste natte plek)

Bij het opstrooien ramen en deuren tegen elkaar open zetten
Een mondkapje en stofbril opzetten of eventueel een sjaal voor je mond en neus en bij het opstrooien tussendoor even frisse neus halen buiten.

Probeer zo stofarm mogelijk op te strooien en maak hooi eventueel licht vochtig zodat het minder stoft en stuift. Draag lange mouwen tegen de krassen en de jeuk. eventueel even een regenjas aantrekken als je met het hooi of stro bezig gaat, daar blijft het minder in zitten dan in je gewone kleren.

Ook met buitenpaarden zit je toch wel regelmatig in het hooi!
(wij wel in elk geval)

Kuilbalen voeren uit zo'n grote (overdekte) ruif, die je met trekker op de plek laat zetten scheelt dan wel een heleboel.

Sterkte!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:02

bij het opstrooien etc idd lange mouwen aan (weet niet of het alleen je huid is , of ook luchtweg gevoeligheid? anders eventueel ook een stofkapje)
ik heb er zelf ook last van gehad, ben er inmiddels weer even vrij van , tot het weer eens de kop opsteekt, is altijd afwachten bij mij
maar ik loste het op door even een regenjasje en handschoenen aan te trekken bij opstrooien en hooi voeren

Hemingway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:52

Ik heb het zelfde probleem. Best wel onhandig. Weet iemand of je hier iets van medicijnen voor kan krijgen?

paard13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:31

Je zou je paard eventueel ook op vlas of zaagsel kunnen zetten. Heb je geen last meer van hooi.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 20:56

het is niet zozeer het hooi. Dat wordt namelijk gevoerd door de staleigenaar, het is echt puur alleen het stro. Maar ja met dit warme weer ga ik me dus niet in een regenjas wurmen. Stofkapje is inderdaad erg handig, ga ik proberen. En dan toch een shirtje aandoen met lange mouwen.
Bedankt voor de tips!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:39

Je hoeft je paard niet te verkopen voor een alergie voor stro, lijkt me een beetje onzin. Lachen
Mijn zus heeft er ook wel last van, tegenwoordig minder dan vroeger. Als het niet zo goed ging, dan strooide ik standaard op. Van het stro dat al een dag oud was, had ze nooit last van. Het stof bezorgt vaak dat je er last van hebt waarschijnlijk. Misschien kan iemand anders desnoods even opstrooien? Lijkt me niet zoveel werk Lachen En dan zou ik als ik jou was erna even een kwartiertje ongeveer de stal niet ingaan, want dan kan het stof weer naar beneden dwarrelen, als het in de lucht zit nog heb je er waarschijnlijk meer last van. Als je wel zelf op blijft strooien, zou ik ervoor goed een luchtje scheppen, even een vest aantrekken, opstrooien, vest uittrekken en snel weer naar buiten gaan. Dan ook weer een kwartiertje ongeveer wachten voordat je naar binnen gaat. Dat helpt misschien. Een alergie blijft vervelend, je moet maar even zien wat voor jou het beste werkt. Succes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:38

IndianLady schreef:
het is niet zozeer het hooi. Dat wordt namelijk gevoerd door de staleigenaar, het is echt puur alleen het stro. Maar ja met dit warme weer ga ik me dus niet in een regenjas wurmen. Stofkapje is inderdaad erg handig, ga ik proberen. En dan toch een shirtje aandoen met lange mouwen.
Bedankt voor de tips!

Ik heb een hele fijne regenjas, van geloof het merk AGU, die is ademend en ook nog super waterdicht zonder dat je snel gaat zweten Tong uitsteken
Bij buitensportzaken te koop en was rond de 50 euro. Ook super voor het rijden omdat je niet zo gaat zweten.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:54

Ik heb ook last van met name hooi.
Vorige week voor mn vader hooibalen geladen en gelost, en ik had overal gigantische jeuk (benen, onderarmen, buik, borst en nek). Ik heb dus geen last van mn luchtwegen, maar des te meer van mn huid en ogen. Na een kleine week ben ik naar de huisarts gegaan en hiervoor een hormoonzalf gekregen. Moet zeggen het helpt goed.

Gisteren ook nog weer hooi gelost en ervoor gezorgd dat ik wat meer kleren aanhad. Dit was hooi van vorig jaar en ik heb nog nergens last van. Met nieuw hooi zorg ik dat ik een overall aantrek. Volgens mij scheelt dat al enorm.

Indian; voor mij is paarden wegdoen ook geen optie. Jeuk is erg, maar zonder paarden is voor mij onbespreekbaar.
Ik probeer het nu met een zalfje en hopelijk wordt het niet elk jaar steeds weer een beetje erger.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:56

Schiet me nog wat te binnen. Als het alleen het stro is, dan zou je ook een allergietest kunnen doen. Er kunnen nav de allergietest anihistaminen toegediend kunnen worden. Informeer is bij je ha.

Joyce__14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:11

Ik heb hetzelfde probleem, helaas niets dat werkt, astma dr bij.
Niets aan te doen, ik negeeer het altijd maar, alleen ben ik dan savonds wel kapot.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 16:30

We hebben een grote bak met samengeperst stro, uit Frankrijk, je moet dus in die bak stro lostrekken in de kruiwagen doen en dan naar je stal rijden.
Meestal met gewoon balen stro had ik er niet zo'n last van.
Ik ga vragen of dat de slateigenaren mijn stal niet kunnen opstrooien tegen een eventuele meerprijs. Met uitmesten heb ik geen probleem. Dan heb ik geen direct contact.

anram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:16

medicijnen tegen allergie innemen een uur voordat je naar stal gaat om op te strooien. Stofkapje voor tijdens het opstrooien en zoals anderen al zeggen zorgen dat je armen en benen bedekt zijn. Evt medicijnen voor astma-aanval (als je dat ook hebt) innemen zodat het een beetje binnen de perken blijft.
Zorgen dat de deuren open staan zodat de stof weg kan. Bij mij helpt dit alles redelijk, niet helemaal afdoende maar kom er een beetje mee weg. En daarna even flink uitpuffen in de buitenlucht.
succes

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:47

IndianLady schreef:
Bedankt voor de tips!

Ik heb het ook, zowel met hooi als met stro.
Sinds een paar jaar gebruik ik eigenlijk door toeval de medicijnen tegen de hooikoorts, neusspray en oogdruppels helpt prima bijm ij.
De bultjes en jeuk op mijn armen is niet veel aan te doen dus deed ik toch altijd lange mouwen aan.
Kreeg ik toch uitslag dan gebruikte ik altijd nestosyl creme is echt een wondermiddeltje.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:50

ik heb t ook. idd 24/7 weidegang is dan wel makkelijk. verder lange mouwen als ik met hooi bezig ben Lachen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:52

ik ben ook een hooikoortspatient, en in de winter als mijn paardje snachts binnenstaat heb ik er ook last van..
maar ik vind eigenlijk dat IK er niet over moet zeuren.. ik wist dat ik daar las van zou krijgen.. ik neem het er maar bij..
tis ook maar jeuk en snot...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:09

VSW-->MW