Last Van Het Gehoor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lena01

Last Van Het Gehoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 00:10

Ik heb sinds..uhh.. hoelang zal het zijn? Op school had ik het al, dus dan al zeker 3 jaar, last van mijn gehoor. Maar nu is mijn gehoor prima, ik hoor uitstekend, maar ik versta het niet. Dat is mijn grote punt. Als iemand tegen mij praat, moet ik diegene aankijken, en concentreren op het praten. Doe ik dit niet, iemand die zegt me wat, op momenten dat ik het niet verwacht, versta ik het niet. Ik hoor het wel, maar ik kan er niks uithalen zegmaar, ik versta gewoon niet wat ze zeggen. Krijg ook vaak reacties: "je moet je oren eens uitspuiten!" Maar dat is het niet. [Overigens nog nooit gedaan, maar dat lijkt me gewoon niet, maar kan het een keer proberen.]
Ook bellen lukt slecht. Ik haat bellen, onderandere dat ik mensen niet versta. Ik roep de hele dag: "Hea?" "Watte?" "Wat zeg je nou?" "Praat eens wat duidelijker!" Het is niet 1 x 'hea', maar echt verschillende keren achter elkaar, vaak voor dezelfde zin. Vriendjelief irriteert zich er ook steeds meer aan, en op mijn werk ook.

Iemand die zich in mijn verhaal herkent? Wie heeft dit ook? Of iemand met tips?

Ir111

Re: Last Van Het Gehoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:21

Geen tips, ik zou naar de dokter gaan voor controle.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:37

Ik herken me wel een klein beetje in jouw verhaal. Ik heb het niet zo uitgesproken als jij, maar ook wel in een lichte vorm.
Als mensen op een afstand tegen mij praten, ik HOOR ze wel, maar versta er echt geen woord van...
Ik laat trouwens wel zo nu en dan mijn oren uitspuiten, omdat ik soms ook pijn heb als ik er bv op lig. (in bed)
Sterkte ermee in elk geval!

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 00:40

Het is dat ik zo'n hekel aan dokters heb, en er liever niet kom.

En oren uitspuiten kan ik uiterraard proberen, en ik heb geen pijn, nooit, helemaal niks, maar versta gewoon slecht of niet.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:57

Wat bedoel je met "mijn gehoor is prima"? Heb je jezelf laten testen? Anders zou je best wel eens een lichte gehoorsbeschadiging kunnen hebben; je hoort dus nog wel, maar het is moeilijker om de achtergrond geluiden er uit te filteren, waardoor het moeilijker is om iemand te verstaan, TV te kijken, etc.

Vraag het anders aan de HA als je er last van hebt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:43

Mijn dochter heeft dat ook,je spraak verstaan zoals ze dat noemen is dan niet goed.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:47

Ik heb bijna het zelfde als jouw.
alleen bij mij lukt het bellen vaak nog wel!
Ik bem al naar de KNO arts geweest van mams omdat het moest.
maar die konden niks vinden...:S

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:51

Heb je het met name als er veel achtergrondgeluid is? Of ook als het stil is?
Ik ben nl. ernstig lawaaidoof - als er veel achtergrondgeluid is kun je net zo goed niet tegen me praten, want ik versta er geen z*k van. Ik hoor je wel, maar ik kan het geluid niet filteren uit andere geluiden waardoor het een grote onverstaanbare brij geluiden wordt. Als je dan tegen mij praat moet ik je dus kunnen aankijken of je moet net harder roepen dan de rest, dan hoor ik je er soms bovenuit Knipoog
Hoge geluiden versta ik beter dan lage (mijn dochters beter dan mijn man, dus, bijvoorbeeld) en op feestjes is het een ramp...
Je kunt er het beste even mee langs de huisarts gaan, denk ik. Leuk is het niet, maar ach...