Wakker schrikken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDramaQueen

Wakker schrikken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 20:46

We "vallen" allemaal wel eens in ons slaap, je zweeft en je maakt in je bijna slaap een enorme klap en zit rechtovereind in je bed, om daarna als een blok in slaap te vallen, ik heb dit regelmatig, maar ik heb iets wat me veel meer irriteert.
Ik lig dan bijna te slapen, op het punt dat ik wegval schrik ik wakker door een eng beeld, dit zijn vaak mijn angsten overdreven. Zo ben ik bang voor kikkers, dan schrik ik elk moment wakker van een levensgrote zwarte lelijke kikker met rode ogen, ik zit rechtovereind, zwetend en uitgeput en val daarna als een blok in slaap ( dat zelfde schrikgevoel als dat van vallen in je slaap).

Verder heb ik echt doodsangst voor tractors, paar weken geleden ook een paniek aanval van gehad, (ik wilde vluchten maar kon nergens in en raakte dus in paniek) ik heb dit dus de laatste tijd extreem vaak in mijn slaap, ik ben een hele goeie slaper, maar dit vreet echt onwijs aan me, soms ben ik de hele nacht bezig met vluchten van een tractor of die enge kikker.

Waarom heb ik dit? en is er iets tegen te doen?

Loose

Re: Wakker schrikken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:48

Ik heb altijd dat als ik bijna slaap ik dan heel erg schrik van een klein geluidje (gewoon een deur die een beetje klappert) en dan kan ik heel goed slapen. Vind het persoonlijk eigenlijk niet zo erg. Nagelbijten / Gniffelen Ben je daarna ook direct wel. Ik heb geen idee wat je er tegen kan doen..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 00:07

[LZP] > [MW]

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 00:00

Voordat je gaat slapen, ben je dan bezig met kikkers of tractors? Wat doe je voordat je gaat slapen? Lees je nog wat of ga je in bed liggen en meteen slapen?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 01:22

Ze zeggen dat je in je dromen verwerkt wat je overdag hebt gedaan.
Het val-moment dat jij beschrijft is de REM-slaap.
Het moment dat je hersenen alle info van de dag proberen weg te nemen,zodat je hersenen kunnen rusten.
Dit REM-effect wordt ge-uit in hevige bewegingen,heen en weer schietende ogen en lichaamsdelen die stuiptrekkingen maken.Het is een onrustig,vaak sluimerende slaaptoestand.In deze toestand wordt vaak gepraat,of geslaapwandeld.De REM-slaap schijnt ongeveer anderhalf uur te duren.
Daarna kan je lichaam rustig in slaap vallen.

Er wordt gezegt dat je de dag moet bespreken/opschrijven om je hersenen alvast te helpen niet heel de nacht bezig te zijn met de dag verwerken.Een boek lezen is voor het moment goed,maar je hersenen gaan nadat jij je boek hebt weggelegt,alsnog beginnen aan hun taak.
Die REM slaap kun je niet voorkomen,maar je kan je hersenen dus wel helpen door de dag door te nemen.Richt daarbij je aandacht niet teveel op de enge/negatieve dingen die je juist NIET zou willen zien.Eventueel een zacht rustgevend muziekje of een rustgevende geur kan helpen rustiger in slaap te vallen.
Denk ook aan licht; het liefst moet het donker zijn,geen apparaten aan die je storen,geen mobieltjes naast je bed.
Probeer altijd ontspannen en 'leeg' te gaan slapen.

Succes.ik heb vroeger enorm veel slaapproblemen gehad,ik hoop dat het je gaat helpen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:39

_tivoli_ heel erg bedankt!
ik lees altijd even een boek, maar kan niet te lang lezen want dan gaan mijn ogen pijn doen, ik val redelijk snel in slaap, ik slaap voor de rest ook erg goed, maar ik krijg het gewoon niet uit mijn kop, kikkers kom ik zelden mee in aanraking, tractoren wat meer maar zeker niet elke dag, maar wel in mijn nachtmerries, dan zijn beide zo erg aanwezig, ik weet niet hoe ik dat tegenhou, want voordat ik ga slapen zeg ik echt niet, oeh jee straks ga ik weer dromen... ik ga eigenlijk altijd heel relax slapen, ben ook nooit bang, deurtje staat op een kier en ben over het algemeen heel rustig en ontspannen in mijn slaap.

(nu draai ik wel extreem veel maar je kan me moeilijk vastbinden, bovendien schijnt veel draaien goed te zijn zodat je lijf niet vast gaat zitten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:43

_Tivoli_ geeft een aantal heel goede tips. Ik heb zelf vooral veel aan schrijven voordat ik ga slapen. Niks samenhangends, ik schrijf (typ eigenlijk) wat ik me opkomt van die dag en de dingen waar ik mee bezig ben. Soms van alles door elkaar.

Trouwens, misschien krijg je wel nachtmerries door je avatar Knipoog

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:45

RedPassion schreef:
_Tivoli_ geeft een aantal heel goede tips. Ik heb zelf vooral veel aan schrijven voordat ik ga slapen. Niks samenhangends, ik schrijf (typ eigenlijk) wat ik me opkomt van die dag en de dingen waar ik mee bezig ben. Soms van alles door elkaar.

Trouwens, misschien krijg je wel nachtmerries door je avatar Knipoog

dat is mijn foto No Cheer
nee geintje haha *LOL*

maar zoiets als een dagboek oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:49

Een echt dagboek werkt voor mij persoonlijk niet, omdat ik het dan veel te netjes wil doen (mooie woorden, etc, terwijl ik het juist puur moet hebben -exact wat ik denk-). Maar dat kan voor jou anders zijn.

Ik schrijf gewoon wat in me opkomt, ik begin vaak met een onderwerp en switch dan als vanzelf wel naar de andere dingen die nog in mijn hoofd zitten. Op het moment dat het niet meer vanzelf gaat stop ik ermee, dan is het goed Lachen

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:50

ik hou dat toch niet vol, ik schrijf nooit graag lang namelijk

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:51

hebben er hier een paar een dromenvanger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:52

Het hoeft ook niet lang Knipoog Ik typ trouwens gewoon in Word, schrijven met de hand is ook niet echt mijn ding. Bij mij worden het meestal een paar pagina's, soms ook een halve.

Probeer het anders eens een week of 2, om het makkelijker te maken een vaste tijd er voor nemen. Als je rustiger slaapt kan je het blijven doen, anders kap je er gewoon weer mee.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:16

xDramaQueen schreef:
hebben er hier een paar een dromenvanger?

Ik heb er 1 (omdat 'ie zo mooi is Schijnheilig ).
Of het echt helpt weet ik niet,ik merk niet echt verschil.

Als je echt blijft nachtmerrieën kan ik je twee dingen aanraden;

1. Ga naar de huisarts.Hij kan je eventueel iets meegeven om rustiger te slapen (sint jans kruid kan je trouwens zo bij de drogist halen,is homeopathisch).
2. En anders kan hij je misschien doorsturen naar een psycholoog.
Klinkt misschien stom,maar jij hebt kennelijk behoorlijke angsten die je zelfs 's nachts nog achtervolgen.
Dat kan heel ernstig zijn,en is misschien wel iets psychisch.(ik bedoel niet dat je gek bent hoor Bloos )
Misschien kun je daarvoor behandeld worden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:29

ik heb er een, maar ik heb nooit enge dromen.
dus of dat ding helpt??? Vork
maar mischien een cursus ofzo volgen?
die heb je ook met spinnen, dan gaan ze er naar toe werken dat je op een gegeven moment gewoon een vette vogelspin vast durft te houden en zo gewoon een spin in je huis kan verwijderen.
als jij niet meer bang bent (of beheersbare angst) voor een kikker zal je waarschijnlijk die dromen ook niet meer hebben. wellicht is zo ook iets te regelen met trekkers, maar waar ben je bij die trekkers zo bang van?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:49

Een valeriaan tabletje helpt mij altijd goed voor ik ga slapen. Als ik bijna slaap, schrik ik altijd van de kleinste geluidjes en met mijn idioot grote fantasie ga ik er de vreemdste dingen van maken, tot ik bijna niet meer durf te slapen. Met een beetje valeriaan slaap ik gelijk.
En idd even ondspannen en rustig de dag doornemen voor je gaat slapen. Helaas voor mij helpt dat niet tegen een overijverige fantasie...
Dromenvanger heb ik ook, hangt alleen niet in de buurt van mijn bed...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 09:02

moonfish13 schreef:
ik heb er een, maar ik heb nooit enge dromen.
dus of dat ding helpt??? Vork
maar mischien een cursus ofzo volgen?
die heb je ook met spinnen, dan gaan ze er naar toe werken dat je op een gegeven moment gewoon een vette vogelspin vast durft te houden en zo gewoon een spin in je huis kan verwijderen.
als jij niet meer bang bent (of beheersbare angst) voor een kikker zal je waarschijnlijk die dromen ook niet meer hebben. wellicht is zo ook iets te regelen met trekkers, maar waar ben je bij die trekkers zo bang van?

de grote, de wielen, dat geluid, alles eigenlijk Vork
in een grote omgeving gaat het nog wel, dan kan ik "vluchten"

maar als ik op een weg rijd met alleen huizen naast me en er komt er 1 achter me aan raak ik in paniek omdat ik denk dat ie me wil pakken. ik kan dan ook niet vluchten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:59

ik heb ook een dromenvanger, maar volgens mij is tie stuk Knipoog . Ik droom vaak raar, het zijn dan geen nachtmerries, maar toch. Zo schrik ik de laatste tijd wakker, omdat ik het cavia-hok niet dicht heb gedaan! Op zich niet vreemd, maar wij hebben GEEN cavia's.
Of ik schrik (na een uurtje slaap of zo) wakker omdat ik niet weet of ik de deur wel op slot heb gedraaid. ook heb ik een tijd gehad dat ik mij afvroeg of ik het kluisje wel op slot heb gedaan. Welk kluisje???? heel lastig dus. Verder slaap ik wel redelijk, droom en draai veel in mijn slaap. Maar van die rare dingen word ik wel heel moe.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 22:50

Ik heb vanacht goed geslapen, 1 keer geschrokken verder geen achtervolgingen, echter had ik dan ook geen trekker gezien, was vroeg wakker, en toen ik een tussendoor dutje deed was het weer raak, ik schrok van alles om me heen en werd weer warm wakker, door de war en schrok zelfs van mijn knuffel die al bijna 19 jaar naast me ligt elke nacht..