kiespijn na tandartsbehandeling.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

kiespijn na tandartsbehandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 19:57

Begin april moest ik naar de tandarts. Er was een halve kies afgebroken en die moest gevuld worden. Eerst een pleur verdoving erin en toen ging de tandarts boren. Hij heeft de kies behoorlijk uitgeboord, vormpje erom heen en beton gestort. Klaar. 's Middags ging de verdoving eruit en ik kon haast niet meer paardrijden van de pijn. Gauw een pijnstiller geslikt (zo'n roze smartie). Ook 's avonds veel last. Ik heb drie dagen ongeveer de hele dag door pijnstillers geslikt , want het deed zo zeer. Mijn man begon al: "ooh dat had ik ook. toen moest ik terug naar de tandarts en toen kreeg ik een zenuwbehandeling. " Ja lekker, daar zat ik op te wachten. Ondertussen zijn we nu ruim een maand verder en nog voel ik die kies bij vlagen. Ik heb heel lang 's avonds een pijnstiller moeten slikken, anders kon ik niet slapen van de kiespijn. Overdag had ik weinig of geen last, maar dan na het avondeten voelde ik de kies al. En tegen de tijd dat ik naar bed ging, was het best heftig. Heftig genoeg voor weer zo'n roze smartie (Ibuprofen geloof ik). Ik begon mij al af te vragen of dit echt pijn doet, of dat het tussen mijn oren zit. Wie kent dit? Sinds een weekje gaat het eindelijk wat beter, maar eigenlijk had ik de tandarts moeten bellen, denk ik. Maar ja, ik ben niet zo blij met hem. Nou ja, het is wel een aardige man, maar zijn beroep ligt mij niet zo. Iemand zei dat de tandarts zo diep geboord heeft dat de zenuw gekneusd was.
ik heb aardig wat smarties naar binnen gewerkt. En dan werd ik midden in de nacht om half vijf wakker omdat de smartie uitgewerkt was. Een enkele keer was het zo erg dat ik maar weer naar beneden ging voor weer een smartie, zodat ik nog een paar uurtjes kon slapen. Soms ging het ook wel weer zo en dan sliep ik weer in. Ik heb wel vaker een paar dagen last nadat ik bij de tandarts ben geweest, maar zo erg als nu, nee, dat nog nooit. Ik hoop het voorlopig ook niet meer mee te maken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: kiespijn na tandartsbehandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:59

Klinkt toch alsof er iets niet helemaal goed is gegaan.
Misschien is er iets verschoven, of ligt er een zenuw alsnog een beetje bloot?
Ik zou er iig niet te lang rond mee blijven lopen. Niet alleen blijft het zeer doen (Ik spreek uit ervaring) maar het kan er ook voor zorgen dat de zenuw op den duur afsterft, en dan ben je verder van huis.
Een dode tand/kies wil je niet

Ik zou er toch even naar laten kijken.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:02

Ik zou ook even contact opnemen met de tandarts.Het kan onschuldig zijn en met eensimpel iets opgelost worden.Maar als je lang blijft doorlopen hebt je misschien wel kans dat je weer een serieuze bahandeling aan je broek hebt hangen ( een wortelkanaal-behandeling bijvoorbeeld)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 21:02

ik heb al twee keer een wortel-kanaal behandeling gehad, dus ik weet ongeveer hoe dat gaat. Ik ben gewoon een ontzettende schijtluis die de tandarts niet durft te bellen. Want ik ben als de dood dat ik weer terug mag komen (en dat zit er zeker in!) en dat het hele verhaal van vooraf aan begint. dus weer verdoving en alles wordt weer open geboord. Nou ja we wachten wel even af...
Cayenne; ik heb al 1 of 2 keer een zenuwontsteking gehad. Toen kreeg ik een zenuwbehandeling en is de zenuw weggehaald en volgens mij levert dat ook een dode kies/tand op. Eentje daar breekt nog weleens een hoekje van af en dan is de tandarts reuze blij, want hij kan mij boren zonder verdoving! Knipoog

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:30

Het ligt eraan hoe zo'n groot stuk er van de kies is afgebroken toen. Het kan best zijn dat hij zo raar is afgebroken dat er nog een heel stuk bijgeslepen moest worden en dat er nog maar een heel minescul laagje dentine tussen de vulling (ik weet niet waarmee het is opgevuld) en het begin van de zenuw zit. De vulling kán geleiden (hoeft niet) en dat zou dus wel eens de pijnoorzaak kunnen zijn. Maar ik ben maar assistente dus ik denk dat je beter even een afspraak kunt maken en het de tandarts zelf even voorlegt Lachen

Nice_Gurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:46

Ik heb ook een keer zoiets gehad. Ik had een gaatje. Mijn tandarts had het gaatje dichtgemaakt. Maar toen ik thuis was deed de kies gewoon pijn. Terwijl ik van het gaatje nooit wat gemerkt had. Na een aantal maanden ben ik er toch mee terug gegaan. Bleek dat hij het niet goed dicht had gemaakt en was gaan ontsteken. En toen moest ik ook een wortelkanaalbehandeling ondergaan :S. Dat was geen pretje.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 22:51

wendely: er was inderdaad een behoorlijk stuk weg, bijna een halve kies. De oude vulling werd er uit geslepen. de kies is gevuld met van dat witte goedje wat hard wordt door middel van een speciale lamp.

ik hoor het al, er zal toch een afspraak gemaakt moeten worden **zucht, diepe zucht**
Gelukkig houdt de kies zich nu rustig.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:25

Bah, klinkt niet fijn. Ik zou er idd even naar laten kijken voor de zekerheid.
Ik moet wel zeggen dat ik de laatste keer dat ik was gevuld ook lang daarna nog last heb gehouden. Toen ik het tegen mijn tandarts zei, zei ze dat de vulling (in dit geval was het een witte) nog lang kunnen geleiden en dat je daardoor langer last kan houden, vooral met koud en of warm drinken en als ik er koude lucht langskreeg (winterweer). Het is uiteindelijk wel over gegaan, maar ik had er langer last van dan ik me kon herinneren van andere keer (in dat geval nog met een zwarte (amalgaan) vulling).

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:28

Je kan ook te lang wachten zoals mij en dan de tand kwijt zijn natuurlijk.. (bij mij was de zenuw te hard beschadigd) Zou maar zo snel mogelijk bellen. Ben ook geen tandarts-fan maar doe dit nu wel gewoon om erger te voorkomen. Knipoog

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:54

Laurabram; Die pijn hoeft niet perse het geleiden van warmte en koude te zijn. Een witte vulling krimpt en kan weer uitzetten. Hij werkt dus nog een tijdje na. Dit krimpen en uitzetten kan ook gevoeligheid geven aan de tand of kies. En het klopt een amalgaam vulling heb je lang zoveel last niet van dan bij een composiet vulling. Maar amalgaam wordt echt nog zelden gebruikt vandaag de dag.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:44

is het niet handiger als je met je verhaal naar de tandarts was gegaan ipv een maand lang aan de pijnstillers? pijnstiller sijn nooit goed voor je. ik zou echt even contact met de tandarts opnemen.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:02

Napijn na een vulbehandeling is normaal, alleen niet als het zo lang duurt als bij jou. Als ik jou was zou ik toch even bellen.
Misschien heeft hij toch net niet genoeg weggeboort, en zat er toch nog wat caries. Of de vulling lekt gewoon, of je hebt een ontsteking aan de wortelpunt (maar ik neem aan dat de tandarts dat heeft moeten zien op de foto.)

Wat ik je wel wil vertellen is dat een tand met een vulling altijd wel gevoeliger is dan een normale "gezonde" tand. Maargoed, dat praat dit niet goed want dit is geen normale reactie.

Als ik jou was zou ik toch even bellen en vertellen dat je een pijnklacht hebt!

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 22:19

Megamutsj: er is geen foto gemaakt. hij heeft gewoon het oude weggeboord en daarna nieuwe vulling erin gestort.
Lonneke: je hebt helemaal gelijk. ik had inderdaad beter direkt kunnen bellen, maar ik dacht dit duurt een paar daagjes en dan gaat het wel over. En na een weekje was het wel minder en toen kwam het weer opzetten. En zo gaat het met vlagen; zo dagen geen last en zo opeens een dag weer wel. Maar asl je overdag geen pijnhebt, maar pas 's avonds weer, neem ik toch echt wel een pijnstiller. En als je wakker wordt en het is weer over, denk je, fijn dit hebben we weer gehad.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:44

sheela schreef:
Megamutsj: er is geen foto gemaakt. hij heeft gewoon het oude weggeboord en daarna nieuwe vulling erin gestort.
Lonneke: je hebt helemaal gelijk. ik had inderdaad beter direkt kunnen bellen, maar ik dacht dit duurt een paar daagjes en dan gaat het wel over. En na een weekje was het wel minder en toen kwam het weer opzetten. En zo gaat het met vlagen; zo dagen geen last en zo opeens een dag weer wel. Maar asl je overdag geen pijnhebt, maar pas 's avonds weer, neem ik toch echt wel een pijnstiller. En als je wakker wordt en het is weer over, denk je, fijn dit hebben we weer gehad.

en heb je inmiddels al contact gehad met de tandarts?

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:51

Ik zou even contact opnemen met een andere tandartsenpraktijk. Heb hetzelfde als jouw gehad, gat in de kies, werd uitgeboord en gevuld. Echt wekenlang zo'n last van gehad, zeurende kloppende pijn, ging steeds m,n kiezen op elkaar bijten om de druk te verlichten, leek wel of er gigantische druk onder stond. Paar keer terug geweest bij tandarts en die bleef maar door prutsen, eventjes schoon maken. Beetje bijboren etc.

Uiteindelijk had ik s,nachts rond half 1 zo'n gigantische kiespijn en had al 2 roze smarties op, werd echt gek ervan. W hebben een andere tandartsenpraktijk gebeld (kon niet bij eigen terecht om dit tijdstip) zat aan huis die praktijk, bekende van mijn vader waar we s,nachts terecht konden.

Die man gekeken bleek nou was mijn kies niet goed gevuld, echt heel slordig, dus die man foto's gemaakt en alles, zat er aan de zijkant en onder de vulling nog een enorme holte waar gewoon mijn zenuw open lag die harstikke ontstoken was, mede door voedselresten die in dat gat nog zaten en met tandenborstel niet weg kon krijgen.

Hij heeft de vulling eruit gehaald, helemaal schoongemaakt, beetje bij geboord en opnieuw gevuld, dit keer goed. En meteen daarna was de kiespijn verdwenen, niet telkens dat kloppende zeurende gevoel meer, nog wel even van m,n zenuw wat steekjes af en toe, maar de grootste pijn was weg.

Damn wat had ik goed geslapen toen! En nooit meer last gehad van die verrekte kies.
Laatst bijgewerkt door SONY op 22-05-08 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:55

Ik heb nou na 3 maanden nog steeds last van een zeurende pijn in mn kiezen. Daar heeft hij ook erg slecht kunnen verdoven en het waren diepe gaatjes. Ik kan er nog niet mee eten en als ik te veel of te lang eet aan de andere kant krijg ik ook aan mn slechte kant weer pijn, ook al doe ik niks Nagelbijten / Gniffelen

Maar ook ik durf niet te bellen Vork
Gelukkig was ik wel na een weekje klaar met pijnstillers Nagelbijten / Gniffelen

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 12:52

Lonneke: nee Bloos
momenteel gaat het nu goed. weinig last dus ik laat het maar even zo.
ik weet het, ik ben een bange poeperd.
shame on me. Bloos! Bloos!

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:54

oh oh oh meid. echt, bel gewoon. ik ben ook bang voor de tandarts en die heeft bij mij een wortelkanaalbehadeling gewoon in 5 behandelingen gedaan. om mij gerust te stellen. pak jezelf bij elkaar en bel. sterkte xxx lonneke

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:23

ik zou gewoon de tandarts weer bellen ik heb ook wat mee gemaakt in me leven met Tandartsen
heb 4 melk kiezen laten trekken.
en 1'tje zat me wortel de nog in dus die moest met geweld
eruit worden gehaald.
de tandarts wilt ook alleen het beste voor je !
Bel gewoon!

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:52

Nou, beste bokkers, ik heb het eindelijk gedaan, heb de koe bij de horens gepakt, de stoute schoenen aangetrokken en de telefoon gepakt en ik heb de tandarts gebeld! ja ja! Morgen (vrijdag) word ik om kwart over 12 verwacht. Dat mocht ook wel een keertje, want sinds een dag of 5 heb ik gruwelijke pijn aan de linkerkant (en niet waar laatst die kies is gevuld) en het voelt naar een zenuwontsteking. gruwel. Warm eten lukt niet zo best. na 2 happen moet ik koelen met koud water, ik kan alleen slapen als ik een aspirine heb gehad.Koffie en thee moet ik af laten koelen tot bijna lauw. Het zeurt de hele dag een beetje door. ik ben het nu zo zat en ik ga zo het weekend niet in. Erger dan dit kan bijna niet. Dus dan maar naar de tandarts. ik ben al bijna blij dat ik morgen mag.
Dus wordt vervolgt!

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:43

Inmiddels heb ik mijn bezoekje gehad. Het viel wel mee. inderdaad een beginnende ontsteking linksonder. Een beste pleur verdoving erin en boren met die hap. Schoongemaakt en weet ik veel wat die man allemaal gedaan heeft. De tandarts zei wel dat ik wat napijn kon verwachten. 's avonds nadat ik thuis kwam van stal (waar ik moest werken) kreeg ik best veel last. een ijszak en een pijnstiller en zo ging die wel weer. Verder valt het wel mee. Het is nog wel gevoelig, maar dat wordt wel minder. Als ik rechts weer last krijg, moet ik effe bellen. ik ben niet zo bang voor de behandeling, maar meer voor de napijnen enzo.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:37

Nou super dat je bent geweest en fijn dat het meeviel en achter de rug is.
Die napijn neem ik juist altijd wel voor lief, juist het daar in de stoel liggen is voor mij altijd het meest ingrijpend Clown