Ervaring met Isotretinoïne bij Acne?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Ervaring met Isotretinoïne bij Acne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 11:56

Aangezien mijn Acne na allerlei dingen proberen nog niet over is heb ik op recept van de huisarts Isotretinoïne gekregen. Hieromheen is allerlei ophef o.a. over zwangerschap (je mag absoluut niet zwanger worden ivm misvormingen bij het kind), daarnaast zijn er ook een tal van bijwerkingen. (en behoorlijk enge bijwerkingen ook nog, o.a. leverstoornis, depressie) Aan de ene kant wil ik echt zo graag van mijn acne af, het beheerst momenteel echt mijn leven, maar die enge bijwerkingen staan me tegen. Ik moet b.v. om de maand opnieuw naar de huisarts ter controle en er word bloed geprikt om de leverfunctie in de gaten te houden. Wie heeft er ervaringen met dit medicijn en hoe ervaarde je de bijwerkingen?

Sophie2

Re: Ervaring met Isotretinoïne bij Acne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:31

Een goede vriendin van mij gebruikt dit middel. Het is inderdaad een erg agressief middel en zij heeft er ook wel wat bijwerkingen van ondervonden. Weet niet precies wat, maar weet nog wel dat ze overal blaasjes kreeg over haar heel lichaam. Ook was ze veel misselijk. Verder had ze nog wel meer bijwerkingen, maar die weet ik niet meer precies allemaal.

Bij ons in de apotheek gaat het middel niet zo heel erg veel (ben bijna apothekersassistente). Het is gewoon een ontzettend agressief middel en het is ook echt belangrijk dat de leverfuncties goed in de gaten worden gehouden.

Trouwens, bij die vriendin van mij helpt het middel wel!! Gelukkig voor haar eindelijk een middel dat werkt!! Dus het is het haar allemaal dubbel en dwars waard.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 21:07

niemand verder?

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:32

Ik zit nu aan me laaste kuur voor 6 maanden,

Mocht dat niet helpen, ga ik ook die kuur doen, maar dat mag je huisarst niet zomaar geven hoor, moet je echt naar de
dermatoloog, je krijgt het niet zomaar !!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 09:57

Ik heb het al thuisliggen, heb het niet "zomaar" gekregen Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:48

Ik ken wel iemand die Roacutane oid heeft gebruikt en ook iedere 3 maanden bloed moest laten prikken
Daarnaast droogden al haar slijmvliezen uit dus lenzen dragen kon niet meer en haar lippen aren zo enorm droog dat ze dag en nacht met labello en blistex in de weer was Scheve mond
Was iets met vitamine A zuur erin(dus niet de gewone viatmine A Knipoog ) wat erg agressief was, maar daardoor werd er geen talg meer aangemaakt en kwamen er geen nieuwe puistjes meer bij, wel was haar huid zeker in t begin érg droog.

Toen ze de 1e keer na de kuur stopte kwam het massaal terug, daarna nog een 2e kuur en daarna onderhoudsdosis gehad en nu is ze er vanaf.

Ik zelf zou niet aan zoiets agressiefs beginnen, al was het al ivm geen lenzen kunnen dragen maar als er echt niets werkt..

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:10

Roaccutane is eigenlijk hetzelfde als Isotretinoine. Dat is de werkzame stof van Roaccutane. Hooguit zullen de hulpstoffen verschillend zijn. Lachen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:22

Ikzelf ook gebruikt. Heel erg veel last gehad van acne (tot op het punt dat er gevaar was voor permanente littekens). Met dit (overigens via huisarts) is een heel stuk vermindert. Heb nog altijd acne, maar het is onder controle te houden.

Ik moest wel iedere maand bloed laten prikken en daarbij ook zwangerschapstest voor de zekerheid (via het bloed dus). Het enige 'bijwerking' die ik had waren droge en gebartsten lippen, maar daar kon ik wel mee leven.

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:01

ja ik ben ook aan de roacuttane geweest. wat een drama ben de helft van me haar er door kwijt geraakt.. =( het hielp wel heel goed tegen de acne!!