Paniekaanvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nettieejj

Paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 19:59

Hey,

een vriendin van mij heeft de laatse tijd heel erg last van paniekaanvallen, ze heeft dan last van een hele snelle hartklopping, en heel snel ademen wat bijna lijdt tot hyperventileren, als ze iets ziet klopt het niet (te groot of te klein, het beweegt) ze trilt helemaal en zweet dan helemaal, we denken dat het komt omdat ze 2 maanden geleden een bad trip heeft gehad met blowen, hiervoor meer info een pb.
Maar is ze nu echt doodsbang dat het terugkomt, ze heeft na die bad trip nooit meer geblowt (durft ze nit meer) maar ze heeft wel last van paniekaanvallen, ze is echt heel bang, en weet niet wat ze moet doen, dus weet iemand iets dat het een beetje kan tegengaan? Ze zit al bij een psycholoog, maar dat helpt ook niet. Dus weet iemand wat het kan zijn, en zo ja wat er aan gedaan kan worden!

Groetjes

Pinacolada

Re: Paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:04

Relativeren, ademhalingsoefeningen..

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:06

Is ze ondertussen ook bang geworden voor nieuwe aanvallen, op welke plek dan ook? Ontwikkeld zij angsten voor bepaalde ruimtes of situaties waar ze wel eens een paniekaanval zou kunnen krijgen [bioscoop, ov, vergadering, klas]?

Ik heb geen ervaring met hyperventilatie, maar weet dat hier verschillende meningen over zijn. De een zweert bij ademhalingstherapie, de ander beweert dat je je juist niet moet focussen, omdat je het dan zelf oproept.

Ik kan zelf in ieder geval cognitieve gedragstherapie aanraden, maar dat helpt alleen goed als je al een automatisch gedachtenpatroon hebt ontwikkeld waardoor je bepaalde angsten oproept. Wat voor behandeling krijgt zij nu?
Op internet is erg veel te vinden over angstaanvallen, paniekstoornissen en agorafobie [straatvrees]. Kijk eens rond. Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:10

je kan ook bv oxezapan vragen bij de huisarts
werkt vrij snel, ik word daar altijd rustig van
verder concentreren op ademhaling en rustig gaan zitten

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:11

Ze krijgt paniekaanvallen bij teveel stemmen, bij kerken, en als er snel, flitsend licht (ze kreeg bij het schoolfeest een aanval, tussen al die mensen! ) Maar soms ook gewoon heel opeens.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:13

Dat zou ik juist absoluut niet doen!
Niet direct naar de medicijnen grijpen, als het om je psychisch gestel gaat moet je juist uiterst secuur te werk gaan. Dingen zoals dit moet je behandelen met therapiën die gericht zijn op hetgeen wat 'verkeerd denken' heet. Je kan wel als hulpmiddel bachbloesem remedie nemen [homeopathisch, werkt erg snel én kalmerend], maar is niet verslavend en je blijft helder.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:15

Nettieejj schreef:
Ze krijgt paniekaanvallen bij teveel stemmen, bij kerken, en als er snel, flitsend licht (ze kreeg bij het schoolfeest een aanval, tussen al die mensen! ) Maar soms ook gewoon heel opeens.

Ik neem aan dat zij zich dit zelf heeft 'aangepraat?' Klinkt nu een beetje kort door de bocht, maar wat ik bedoel: Weet zij van tevoren dat zij op die plekken een paniekaanval krijgt? Kan zij het bij haar zelf oproepen, er aan denken en er dan ook daadwerkelijk een krijgen?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 00:05

Lynn_Nikita schreef:
je kan ook bv oxezapan vragen bij de huisarts
werkt vrij snel, ik word daar altijd rustig van
verder concentreren op ademhaling en rustig gaan zitten

enig idee wat voor een rotzooi dat is??
heb het ook gekregen voor mijn paniekaanvallen.. heb het ooit 1 keer gebruikt omdat ik naar de tandarts moest en ik daar doodsbang voor ben..
ik kreeg er juist enorme hartkloppingen van en was totaal niet op de wereld van dat spul

hyperventilatie heb ik ook een aantal maanden gehad.. altijd een plastic zakje bij je hebben en als je denkt zo'n aanval te krijgen gelijk in je zakje gaan adem halen..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:51

ik heb dr juist enorm baat bij, bij oxezapan

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:20

Als deze psych niet aanslaat naar een ander gaan. Soms moet je gewoon wisselen wil het baad hebben. Het is namelijk wel belangrijk. Zo zijn de mijne ook verdwenen helaas moest ik ook aan de medicatie aangezien het nooit helemaal over zou gaan bij mij.
Anders inderdaad naar de huisarts gaan, die kan doorverwijzen of medicatie voorschrijven.

Over Oxa, moet zeggen dat ik nergens last van heb, alleen wat lichte hoofdpijn. Ook van Lorazepam nergens last van.