Vorig jaar maart ontdekte ik een knobbeltje in mijn linkerborst, klein dingetje, en ging er mee naar mams. Mijn familie heeft nogal een geschiedenis van kanker, dus we zijn er extra alert op, ook als het 'niets blijkt te zijn.'
Bij mijn oma begon het namelijk ook als een 'knobbeltje in de borst' en haar zus zei toen dat het waarschijnlijk toch niets was. Ze kreeg de diagnose kanker toen het al te laat was.
Mijn mams is een paar jaar geleden geopereerd, bij haar was er ook een gezwel gevonden. Deze bleek later goedaardig.
In mijn geval zijn we gewoon naar de huisarts gegaan, die heeft even gevoeld, vertelde dat het waarschijnlijk gewoon een cyste was en stuurde me door naar het ziekenhuis. Echografie gemaakt, daarop was te zien dat het inderdaad een cyste was. Er zaten meerdere in die borst.
Mijn rechter zat er vol mee, ook met een gemuteerde melkklier. Omdat mijn linkerborst nogal verschilt van mijn rechter had ik het niet eens door dat m'n rechter eigenlijk zo vol zat.
Diagnose was 'gewoon' cystes

Nu een jaar later, heb het knobbeltje mer argusogen in de gaten gehouden (het zit precies onder m'n bh band) en merkte toch dat hij is veranderd. Het is geen knikker meer het is een aardige klomp geworden. Ook zijn er twee kleinere knobbeltjes verschenen aan de andere kant.
Ik heb de huisarts gebeld, het was toch weer tijd voor m'n jaarlijkse controle.

Het is waarschijnlijk toch niks, ik bedoel ik ben 19 (ik weet het, het geen garantie dat het niks is, maar de kans is nou eenmaal kleiner dat het wél wat is) en ik hou het goed in de gaten.
Maar nou vroeg ik me toch af of er meer bokkers zijn met 'risicogevallen'

Heel vaak is het niks, maar elke keer schrik ik me toch kapot als ik merk dat er weer een bobbeltje bij is gekomen, of in dit geval dat die bestaande cyste zo raar doet. Het is waarschijnlijk niks, ik probeer me ook geen zorgen te maken, maar af en toe word je er best gek van. Gewoon van stel dat, stel dat het wel wat is.
Ik wil gewoon eens weten of er meer bokkers zijn die er ook over mee kunnen praten

Maar ze weet gewoon niet hoe het voelt.

En heeft iemand ervaring met het toch verwijderen van de cystes?
Cyste in kwestie zit nou op zo'n banketstaaf plaats dat ik enkel spot-bh's aan kan, en elke keer als ik iets zwaars oppak doet het %#$#&$ pijn.
Kun je gewoon bij een ziekenhuis vragen of ze het toch willen verwijderen?