Misselijkheid door stress, is er iets tegen te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Misselijkheid door stress, is er iets tegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 10:40

Morgen beginnen mijn examens en ik ben ontzettend zenuwachtig. Nu is dat alleen overgeslagen in misselijkheid. En dit heb ik vaker gehad, zelfs tot overgeven aan toe. Ik ken de ontspannende ademhalingstechnieken, slik kalmerende pilletjes van A. Vogel, en zet al mijn negatieve gedachten om in positieve. Moet er ook bij zeggen dat er geen enkele reden is om te denken dat ik het verpest, sta er ontzettend goed voor, het hoogste cijfer wat ik moet halen is een 4,2 enzovoort. Maar toch, zenuwen blijven en de misselijkheid wordt erger. Weet nu al dat ik morgen geen hap door mijn keel heen krijg. En als ik daar misselijk op mijn examen zit, tsja daar zullen mijn resultaten ook niet beter van worden.

Wat is hier aan te doen? Heb al rondgekeken op Google, en gezien dat er ook zeker meer mensen last van hebben, maar niemand met een oplossing. Ja; Rescue druppels maar ik weet niet of dat íets gaat helpen aangezien ik al pilletjes slik..

pinuts

Re: Misselijkheid door stress, is er iets tegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:13

Ik heb net iets gelezen, dat is een soort spray voor in je mond, wat anti-stress levert. Staat speciaal bij: eindexamenstress. kijk eens op www.stressmoments.nl of www.valdispert.nl Je kan het gewoon bij de drogist halen, ik heb het nog niet geprobeerd, maar las het.. misschien helpt het?

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:48

Ik heb er ook erge last van, omdat ik niet wil falen want als ik faal dan vertraag ik mijn studie en dan wordt ik een eeuwige student. En dàt wil ik dus niet. De stress is een héél pak erger bij vakken die ik niet kan/ niet graag doe of waar ik niet goed voor sta.
Ik Ga niet overgeven maar ik ben wel erg ziek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:56

Had ik ook. Mijn eerste oplossing, gewoon niet eten of alleen iets wat ik heel erg lekker vind. Daarnaast heb ik over de jaren heel hard gewerkt aan het onder controle houden van zenuwen met o.a valariaan druppels. Volgens mij was het bij mij een dikke placebo, maar het werkte wel. Je kunt leren met stress om te gaan door ademhalings technieken of door te leren relativeren. Ik heb het helemaal zelf kunnen doen, maar er betaan ook cursussen voor. Nu heb je daar voor volgende week niet veel aan, maar de moeite waard voor de rest van je leven. Vooral met paardrijden is het heel belangrijk zodat je geen spanning overbrengt op het paard.
Voor accute misselijkheid kun je cola zonder prik drinken (wel dus vast van te voren maken door dopje eraf te doen), dat schrijven artsen soms ook voor omdat dat minder schadelijk is dan de gebruikelijke medicijnen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 09:43

Cursussen zijn hier ook (via school geregelt) maar ik heb daar vrij weinig aan. Weet zelf heel goed hoe ik moet denken, rustig moet worden en dergelijken maar iets in mij blijft toch onrustig. Die tip van die cola ga ik eens even proberen! Helaas heb ik er tijdens de examens niets aan want we mogen geen drinken meenemen. Wordt allemaal geleverd door school, en daar zit geen cola tussen.

Heb het nu wel redelijk onder controle, met vlagen wel misselijk maar het is nog goed te doen en heb vanmorgen normaal gegeten. Neem nu een dubbele hoeveelheid pilletjes, en dat helpt wel. Ben nu wat meer op een normale manier zenuwachtig. Lachen

Bedankt voor de reacties, meer tips natuurlijk altijd welkom!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:17

Ik heb een gegeneralisserde angststoornis en heb het dus bij het minste geringste. Elke keer kotsmisselijk.
Inderdaad cola drinken (bij mij helpt ook gewoon met prik). Tic tac helpt bij mij ook door de mint.

Ben toevallig vandaag ook onwijs zenuwachtig. Mijn kat is best ziek en heb straks een mondeling

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:23

als ik je een tip mag geven; verander niet van rustgevende medicijnen tijdens je examentijd! Je weet niet wat voor uitwerking ze hebben (slaperigheid, dufheid of zelfs allergische reacties). Lijkt me niet dat dat nou dingen zijn die je tijdens je examen wilt hebben.

Er valt helaas vrij weinig aan te doen denk ik. Probeer het een beetje te relativeren (is makkelijker gezegd dan gedaan). En bedenk ook dat stress alert maakt! Dus helemaal zonder spanning zitten is ook weer niet goed.
Succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:37

Bach Rescue druppels of spray kun je gewoon naast andere medicijnen gebruiken en zijn niet sufmakend. Ik heb er zelf goede ervaringen mee, met huisdieren maar ook voor mezelf in een periode dat ik heel veel stress had op het werk (heb nu gelukkig een andere baan). Bij mij slaat stress ook gelijk op mijn maag en darmen en ik had echt minder klachten en voelde me meer ontspannen. Proberen kan zeker geen kwaad. Succes met je examens!