Bindingsangst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Bindingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 21:45

Ik ben er nu wel uit, ik weet het ook zeker...
Ik heb bindingsangst!

Soms wist ik niet hoe dat kwam, wat me overkwam, maar nu wel.
Als iets in een situatie veranderd wat ik vertrouwd ben, krijg ik gewoon paniek aanvallen, ze overvallen me gewoon.

een licht voorbeeld wat echt IDIOOT is, maar ik kan er niets aan doen.

Ik wou altijd een grote tv op mijn kamer, uiteindelijk mocht ik dan ook eentje, en bij gebrek aan plaats moest hij maar op mijn bureau staan. Ik natuurlijk heel blij, tot hij er eenmaal staat!
Dan krijg ik lichte paniekaanvallen, hartkloppingen, en wil ik dat ding zo snel mogelijk weer uit mijn kamer, en alles zoasl het vroeger was.

het ergste is nu ook: bij relaties! Ik wil dat alles zo goed gaat, maar ik krijg wederom paniek aanvallen. Lekker saampjes in de cinema, tot ik opeen begin te zweten, paniek aanval krijg, hartkloppingen, en wil ik zo snel mogelijk terug alleen zijn ergens op een vertrouwde plaats, ik kan moeilijk affectie aanvaarden, omdat ik alles altijd maar bewust en onbewust in twijfel trek ect.

ik wéét dat het idioot is, ik kan er gewoon niets aan doen Huilen

Nog iemand met zo een probleem?

Arvanti_haf

Re: Bindingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 23:42

hey, nou ik heb het niet zoerg zoals jij het zegt, maar ik word gek als je me uit mijn vaste gewoontes en ritmes haalt. Zolang alles maar gaat zoals altijd, dan ben ik happy, maar verandert er iets, dan ben ik heel erg op mijn hoede en voel ik me niet op mijn gemak. Mijn opossing is:
Ik heb 9 dagen geleden een paard gekocht. Die houdt onvoorwaardelijk van me, en blijft altijd bij me. Ik zie mezelf ook niet met een partner... dat kan ik ook niet in mijn hoofd. Daarom was dat voor mij een rede om mijn verzorggpaard maar te kopen. Dan weet ik zeker dat hij nooit verkocht wordt, dus dat blijft altijd hetzelfde...
Maar ik begrijp heel goed dat gevoel dat je je anders wilt gedragen dan dat je doet, maar de onmacht die je dan voelt. Je wilt graag "normaal" doen, maar dat gaat simpelweg niet. Dat herken ik heel goed

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 23:45

Woest, ik had precies hetzelfde als jij toen ik jong was, maar nu ik 32 ben kan ik het wel. Misschien moet je gewoon lekker wachten met relaties (ik was 27 toen ik mijn eerste vaste vriendje kreeg) totdat je er wel klaar voor bent. Tot die tijd doe je lekker wat je leuk vind en na een tijd komt er echt wel een blijvertje je straat inlopen Knipoog

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 23:51

Pff.. welkom bij de club Nagelbijten / Gniffelen
Weet hoe je je voelt Ja

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:23

Ik ben ook heel erg gehecht aan mijn eigen gewoontes en eigen dingen. Ik heb mijn week altijd vrij vol geplant met paard, school, werk, vrienden enz. maar het loopt allemaal zoals ik dat wil en dan ben ik helemaal happy.
Laatst ben ik een leuke jongen tegengekomen en we hebben een paar keer afgesproken en dan vind ik dat allemaal heel leuk en gezellig. Maar ik merk dat hij nu wat serieuzer wordt en hij wil me ook graag een heel weekend zien, of 's avonds ff langskomen als we niet afgesproken hebben. En dan raak ik lichtelijk in paniek. Het wordt dan opeens zo 'echt' en dat is eng. Stel je voor dat ik mijn leventje een beetje moet omgooien voor hem? Ik ben ook wel bang om weer een relatie te beginnen omdat ik weet hoe pijn het doet als het foutgaat en eigenlijk heb ik het prima alleen. Aan de andere kant vind ik hem wel ECHT heel erg leuk en ik wil hem niet kwijt door mijn misschien wat vreemde gedachtes. Ik heb het hier met hem ook vaker over gehad. Aan de ene kant begrijpt ie het wel en hij is ook heel geduldig, maar het zit nou eenmaal zo in mijn hoofd....

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 15:15

Bedankt voor de reacties

Mieke_Lotte: wat jij zeg is identiek aan mij.

Citaat:
Laatst ben ik een leuke jongen tegengekomen en we hebben een paar keer afgesproken en dan vind ik dat allemaal heel leuk en gezellig. Maar ik merk dat hij nu wat serieuzer wordt en hij wil me ook graag een heel weekend zien, of 's avonds ff langskomen als we niet afgesproken hebben. En dan raak ik lichtelijk in paniek. Het wordt dan opeens zo 'echt' en dat is eng. Stel je voor dat ik mijn leventje een beetje moet omgooien voor hem?
Aan de andere kant vind ik hem wel ECHT heel erg leuk en ik wil hem niet kwijt door mijn misschien wat vreemde gedachtes.

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:22

Yep ik heb dat ook
Niet zo erg als jy maar voor dat iets serieus word zorg ik er (dwangmatig) voor dat het over gaat, dan kom ik nooit opdagen etc. Gwn aleen omdat ik dat niet kan!
Maar ik hoor het ook zo vaak om me heen, lijkt echt alsof veel mensen dat hebben..

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:36

Klinkt herkenbaar. Vaak als ik iets wil ga ik er in het begin helemaal voor, zogauw er dan iets verander (in positieve zin) Trek ik me al snel terug. Ook nu ik een jongen leuk vind en er regelmatig contact mee heb, durf ik me niet helemaal te geven. Echt heel irritant..

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:40

KLinkt idd heel erg herkenbaar,
Maar heb het ook gehad..
En op een gegeven moment kwam ik zooon leuke jongen tegen, die me compleet op mijn gemak stelde, dat je er zoo graag bij wil zijn, dat het verdwijnt Haha! DUs wees gerust Haha!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 10:26

esther_sonja : dat heb ik gelukkig gisteren ook meegemaakt, waren lekker aan bowlingen, en dan plots krijg ik zo een "angstaanval"? maar dat was gelukkig niet zo erg, meestal begin ik dan mezelf gerust te stellen door tegenargumenten te zoeken, ect ect (waartegen weet ik eigelijk niet haha)
maar ik had besloten hem het te vertellen, en dus zat ik daar half bibberend uit te leggen hoe "raar" ik wel niet was omdat ik bindingsangst zou hebben, maar hij nam het geweldig op, en stelde me gerust ect ect dus was ik uberblij :p

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:20

Mieke_Lotte schreef:
Ik ben ook heel erg gehecht aan mijn eigen gewoontes en eigen dingen. Ik heb mijn week altijd vrij vol geplant met paard, school, werk, vrienden enz. maar het loopt allemaal zoals ik dat wil en dan ben ik helemaal happy.
Laatst ben ik een leuke jongen tegengekomen en we hebben een paar keer afgesproken en dan vind ik dat allemaal heel leuk en gezellig. Maar ik merk dat hij nu wat serieuzer wordt en hij wil me ook graag een heel weekend zien, of 's avonds ff langskomen als we niet afgesproken hebben. En dan raak ik lichtelijk in paniek. Het wordt dan opeens zo 'echt' en dat is eng. Stel je voor dat ik mijn leventje een beetje moet omgooien voor hem? Ik ben ook wel bang om weer een relatie te beginnen omdat ik weet hoe pijn het doet als het foutgaat en eigenlijk heb ik het prima alleen. Aan de andere kant vind ik hem wel ECHT heel erg leuk en ik wil hem niet kwijt door mijn misschien wat vreemde gedachtes. Ik heb het hier met hem ook vaker over gehad. Aan de ene kant begrijpt ie het wel en hij is ook heel geduldig, maar het zit nou eenmaal zo in mijn hoofd....

Alsof ik dit stukje zelf heb getypt! Dit geldt echt ook helemaal voor mij! Verdrietig

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 09:30

Nu gaat het eigelijk best goed, ik heb het nogwel, maar ik kan nu echt goed tegen"argumenten" zoeken waardoor het gevoel sneller verdwijnt, maar nog niet volledig verdwijnt.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:45

Misschien stel ik een domme vraag, maar wat heeft een paniekaanval om een tv die ineens je vertrouwde omgeving verandert, te maken met bindingsangst? Angst voor veranderingen in je omgeving en je leefritme is toch iets anders dan bindingsangst? Ik heb altijd begrepen dat bindingsangst is, dat je je niet durft te binden, je niet durft over te geven aan iemand, omdat je bang bent dat het toch weer stuk gaat en je dan (weer) veel verdriet en pijn zal hebben. Wie legt het me uit Haha!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 11:33

Je kunt alle soorten bindingsangst hebben, bindingsangst gaat vaak ook gepaard met dingen die veranderen in het "milieu" van een mens, mensen die veel last hebben van dingen die veranderen in hun omgeving hebben dat. zodoende ook een Tv die plots staat waar het anders niet staat. Dit is natuurlijk vergezocht, maar je hebt er natuurlijk ook gradaties in.

Ivanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:32

Wat betreft relaties vind ik het ook ontzettend herkenbaar.

Ik heb zo mijn verplichtingen: school, werk, paard, ouders zijn gescheiden dus je moet naar twee huizen.
Wanneer er dan een jongen bij komt kijken, hoe leuk ik hem ook vind, heb ik al gauw het gevoel dat het teveel wordt.
Het kan er gewoon niet bij. Wanneer ik naar die verplichtingen moet wil ik hem er niet bij, die zijn van mij.
Ik raak dan ook compleet in paniek: wordt prikkelbaar en deprie
Gevolg jongen na hooguit drie maanden de deur uit.
Een jongen waar ik voor mijn gevoel op dat moment óntzettend verliefd op was en volledig voor ging, was de jongen die nog met zijn ex rommelde.
Ik denk gewoon dat ik dat altijd heb gevoeld en daarom mij pas echt durfde te geven.

Nee jongens vind ik absoluut leuk, maar een vaste relatie dat is (nog) niet aan mij besteed. Misschien als de leeftijd begint te dringen Vork Trouwens erg lastig TS! Dat je dit ook met voorwerpen kunt hebben lijkt me al helemaal moeilijk behapbaar!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 12:59

Ik sta der zelf ook als raadsel voor, meestal denk ik, waarom nou weer ik?
Moeder zegt dat het normaal is, maar ik vind dat niet haha.
Ik heb nog steeds zo het gevoel van, .... (sja niet te omschrijven) en toch wil ik graag bij mijn vriend zijn, ik denk dan altijd, leef je dag van dag tot dag en je zal wel zien, maar dan een half uur later kan ik weer de muren opkruipen, vind dit erg vervelend! Verdrietig