Kiemcelkanker..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chillaxing

Kiemcelkanker..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 12:30

Hallo,

ik heb gisteren te horen gekregen dat er kiemcelkanker geconstanteerd is bij m'n nicht.
Iemand enig idee wat precies inhoud en is er iemand die dit in omgeving ook heeft meegemaakt? Vind het allemaal best eng namelijk..

google al geprobeerd maar google en ik is geen combi

WillemYntJee

Re: Kiemcelkanker..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:35

Zaadbalkanker

Wetenschappers van het Erasmus Medisch Centrum hebben een manier gevonden om de voorlopercellen van zaadbalkanker aan te tonen. Hierdoor zou een effectieve screeningsmethode kunnen worden ontwikkeld voor mannen met een verhoogde kans op deze vorm van kanker. Dat maakt een vroege behandeling mogelijk.

Ondanks dat zaadbalkanker redelijk goed te genezen is, blijft het een belangrijke ziekte onder jonge mannen. Daarnaast hebben behandelingen vervelende bijwerkingen: hormonen op tilt, extreme vermoeidheid, onvruchtbaarheid en een grotere kans op hart- en vaatziekten. “Dit kan gedeeltelijk voorkómen worden door de voorlopercellen van de tumoren op tijd te ontdekken,” vertelt Leendert Looijenga van het Josephine Nefkens Instituut. “Dan is lokale bestraling met een relatief lage dosis al genoeg om deze cellen te vernietigen en daardoor het ontstaan van de kanker te voorkomen. Deze mannen worden dan nog wel onvruchtbaarheid, maar de verdere bijwerkingen zijn minimaal.”

Kiemcellen
Waar het allemaal om draait zijn kiemcellen, de cellen die zich normaal gesproken ontwikkelen tot zaadcellen bij mannen en eicellen bij vrouwen. Het komt voor dat de ontwikkeling van deze kiemcellen vastloopt. Zulke ‘ongerijpte’ kiemcellen kunnen uiteindelijk kiemcelkanker vormen. Deze vorm van kanker komt vooral in de zaadbal voor en wordt daarom ook wel zaadbalkanker genoemd.
De vraag is waaróm deze kiemcellen, of voorlopercellen, niet rijpen. Looijenga: “Door bepaalde factoren, in de omgeving, genetisch, of een combinatie van beide, gaat er iets mis bij de ontwikkeling van deze cellen. We proberen er nu achter te komen welke factoren dat veroorzaken. We weten wel dat het al gebeurt als iemand nog als foetus in de baarmoeder zit.”

Risico
Een groot bevolkingsonderzoek zou kunnen aantonen wie zulke ongerijpte kiemcellen heeft en wie dus grote kans heeft om zaadbalkanker te krijgen. “Maar daarvoor zijn het aantal patiënten met kiemcelkanker te laag en de kosten te hoog,” geeft Looijenga aan. “Je kunt wel de onderzoeksgroep verkleinen. Bepaalde mannen hebben namelijk een verhoogde kans op deze vorm van kanker, bijvoorbeeld als het in de familie voorkomt, als de teelbal niet ingedaald is of als ze onvruchtbaar zijn. De onvruchtbaarheid kán namelijk te maken hebben met de aanwezigheid van de ongerijpte kiemcellen.”
Op de totale bevolking ontwikkelt ongeveer één op twaalfduizend mannen kiemcelkanker. “Maar in een vruchtbaarheidskliniek zijn dat er al veel meer. Eén op de honderd onvruchtbare mannen hebben ongerijpte kiemcellen. Zij hebben dus een 120 maal hogere kans. Als je bij hen standaard onderzoek doet naar ongerijpte kiemcellen levert dat veel meer op.”
De onderzoekers hebben vervolgens geprobeerd de groep mannen met een verhoogde kans nog kleiner en specifieker te maken. Looijenga: “Wij hebben aangetoond dat als mannen met een vruchtbaarheidsprobleem kalkspatjes in beide zaadballen hebben, de kans op het ontwikkelen van zaadbalkanker weer hoger wordt, nu tot ongeveer één op vijf. Bij hen zou een bevolkingsonderzoek dus heel interessant zijn.”

http://www.fightcancer.nl/site.php?watis,13

gewoon op google intikken: kiemcelkanker Lachen

Zo te lezen is t niet niks..Sterkte met je nicht!

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 12:41

Bedankt voor het zoeken!

Maar wat ik dus begrijp uit het stukje is dat het erg weinig voorkomt?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:43

Hoi, de ex van mijn vriend heeft deze ziekte, het heeft te maken gehad met haar geslachtscellen, haar eierstokken en baarmoeder zijn verwijderd. nu komt de kanker soms terug in de regio van haar buikholte. Ze heeft nu 5 keer een tumor gehad, en wat opvakt is dat deze vorm die zij heeft niet heel agressief is..Ook zeiden ze dat het een zeldzame vorm is.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 12:55

Is het altijd zo dat de eierstokken en baarmoeder verwijderd worden? En komt het altijd terug, of kan dat bij iedere patient verschillend zijn?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:56

Allemachtig, dat weet ik niet, maar omdat het met een soort geslachtcellen te maken had zal het er wel mee te maken hebben..Moeilijke vraag.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 13:05

Ja, maar ik denk dat dat ook weer per persoon verschilt?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:23

Zou kunnen. Geen idee.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 19:59

Niemand verder die er iets over weet?

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 19:19

Vandaag zijn er verdere onderzoeken gedaan (er is een stukje weefsel weggehaald wat onderzocht is) en het blijkt geen kiemcelkanker te zijn maar lymfeklierkanker..

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:17

Sterkte met je nicht!
Mijn nicht heeft vorige week te horen gekregen dat ze ongeneeslijk ziek is. Terwijl ze vorigjaar naar aanleiding van baarmoederhalskanker het hele traject doorlopen had. (bestralen/chemo/opereren/scans/controles.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:50

Jammer dat het geen kiemcelkanker is...
lymfeklierkanker is een van de ergste vormen, omdat het heel snel uitzaaid naar andere plekken in het lichaam waar ook lymfe cellen zitten...
Heel veel succes...
Als ik dit zo lees mag ik in mijn handjes knijpen met borstkanker... ik moet nog 3 jaar wachten, als het dan niet terug is gekomen ven ik gezond

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:56

poedersuiker zeg heel veel sterkte ! Kusje
me pm staat open Knipoog

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 21:34

Dankjullie!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:37

Is het Hodgkin of non-Hodgkin. Hodgkin is over het geheel genomen redelijk goed te behandelen.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:26

Mijn hubbie had een kiemceltumor. Hij is geopereerd en bestraald een paar maanden geleden. Nu staat hij onder controle. Idd gelukkig is het goed te behandelen. Ik ben blij dat hij tot zo ver genezen is al kleven er wel nare gevolgen aan. Maar hij is er tenminste nog!
Sterktje Danicque met je nicht!
En ik hoop ook voor jou ma-rie-tje dat alles op zijn pootjes terecht komt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:34

Heel veel sterkte. Hopelijk kunnen ze haar nog goed helpen!