Zwakke darmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_DJS

Zwakke darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 23:18

Zijn er hier op bokt nog meer mensen die last hebben van zwakke darmen?
Ik heb het best erg.Zodra Ik iets verkeerds of te vet gegeten heb of bijvoorbeeld wat stress heb, slaat het op m'n darmen.
Nog meer bokkers en wat doen jullie eraan?

GummyBear

Re: Zwakke darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 01:10

Mijn vriend heeft hier last van. Als hij net zoals jou heel vet heeft gegeten of iets verkeerds, zit hij soms uren op de wc met buikkrampen. Het enige wat hij eraan doet, is een beetje opletten met wat hij eet. Ik vind zelf ook dat hij te weinig drinkt, want veel drinken is goed voor je darmen. Dan heb je dus ook minder last ervan als je eens verkeerd of vet hebt gegeten. Ik spoor hem aan om meer te drinken, maar hij er te eigenwijs voor. Clown Misschien kan je het eens proberen!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:19

Ja bij mij slaat stress enorm op mijn darmen. Ik word dan ook heel misselijk.
Bij helpt cola drinken en tic tac nemen vaak erg goed.

Heel soms neem ik Pantozol.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:15

Maar als je misselijk wordt, slaat het meer op je maag toch haagesemeid?

Ik heb het ook; kan er de vinger nog niet echt op leggen waar ik precies last van krijg maar heb eigenlijk iedere avond kramp. Sowieso heb ik heel veel last van véél lucht in mijn darmen..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:17

Mzz_emmatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:40

Ik ken het probleem! Ik heb PDS, of wel: een prikkelbaredarm.
Ook wel een spastische darm genoemd. Ik heb er gelukkig niet zo heel veel last van,
maar in proefwerkweken ofzo kan het nog wel eens lastig zijn!
Heb er pilletjes voor, ben alleen de naam even kwijt. Gebruik zeo ok amper.

Van de dokter heb ik geleerd dat ik een kwartier op mij linkerzij moet liggen,
dan gaan misselijkheids- en buikpijnklachten eigenlijk altijd wel over! Lachen

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:55

Ik heb het ook als ik veel stress heb. Maar ik heb zelf het idee dat het dan mijn maag is, heb ook een keer een maagzweer gehad door de stress, tenminste dat zij een van de huisartsen (haha die huisarts van mij dat zijn er zegmaar 2) Toen kreeg ik medicijnen en die hielpen. want ik had echt zo'n pijn zulke steken en branden vreselijk. En toen kwam ik 2 weken later terug bij de andere huisarts en die zei dat het mijn darmen waren... en kreeg andere medicijnen nog mee (omdat ik af en toe nog een beetje last had) maar daar werd ik zwaar ziek van, misselijk, buikpijn bah! en toen was ik net op vakantie dus ben ik daarmee gestopt en toen ging het beter maar eigk nooit meer mee terug gegaan toen.
Maar ik heb het wel vaker inderdaad, maar heb zelf echt het idee dat het mijn maag is maar de huisarts (ten minste die ene) gooit het steeds weer op mijn darmen maar de dingen die ik dan van hem krijg helpen niet dusja... beetje vaag Knipoog niet te veel stressen maar Tong uitsteken

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:57

Ja is ook je maag maar je darmen raken ook van slag. Ik heb ook een spastische darm. Het eten blijft dan stil liggen en dan lijkt het net of je een baksteen erin hebt zitten en daar word ik misselijk van.
Het is wel inderdaad meer mijn maag. Maar ik kan dan ook bepaalde dingen niet eten of drinken

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:16

Heb ook een spastische darm. soms erg lastig. Houd nu gewoon iets beter in de gaten wat ik eet, bij mij speelt t vooral op bij te vet eten en als t erg gekruid is en als ik teveel melkproducten eet. Ik houd dit gewoon binnen de perken en zorg er daarnaast voor dat ik genoeg vezels eet en dan moet ik zeggen dat t aardig gaat.
Met stressperioden is het wel vaak wat erger, maar ja daar leer je ook mee leven.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:17

Ik ben er ook ontzettend gevoelig voor. Ik ben nog nooit naar de HA of iets geweest, heb er al mee leren leven Clown

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 14:57

Gister gegourmet.
Neem dan citroensap gemengd met water om het vet af te breken.
Heel vies,maar gelukkig helpt het wel.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:31

Volgens min HA had ik ook last van prikkelbare darmen, ik zou te veel stress hebben en ongezond (vet) eten.

Na 3 jaar (en heel veel pijn, dietiste, biopties ed.)bleek uit allergie testen dat ik oa. allergisch ben voor gluten. Ik ben nu vanaf januari op dieet en voel me al stukken beter Lachen

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:04

Dat is dan ook een lekkere fouten. Wel mooi at je het nu weet!
Bij mij is het niet het ongezonde eten, maar puur de stress maarja heb dan ook een gegeneraliseerde ansgtstoornis.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:21

Ik ken het ja, hoef maar iets gekruid of vets te eten en binnen het kwartier heb ik krampen en moet ik naar de wc. Heel irritant en vaak krijg ik het ook als ik 's avonds een uur na het eten naar mijn paard ga. Zal je altijd zien als je hem uit de wei aan het halen bent dat je zoiets hebt van oh oh.. Gelukkig hebben we nu wel een wc bij de stal haha.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 07:17

rockwitch schreef:
Ik ken het ja, hoef maar iets gekruid of vets te eten en binnen het kwartier heb ik krampen en moet ik naar de wc. Heel irritant en vaak krijg ik het ook als ik 's avonds een uur na het eten naar mijn paard ga. Zal je altijd zien als je hem uit de wei aan het halen bent dat je zoiets hebt van oh oh.. Gelukkig hebben we nu wel een wc bij de stal haha.

oh dat is heel herkenbaar idd. Wij hebben helaas geen wc bij stal, dus ben ook al regelmatig met hoge snelheid in de auto naar huis gereden om dan 15 minuten later pas weer terug te kunnen. Boos! heel vervelend.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:16

Wij hadden eerst ook geen wc, dus dan was het voor mij ook stressen, maar thank god nu dus wel.

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:17

Hier nog iemand die er last van heeft. Al sinds ik een baby was heb ik last van mijn darmen, en toen als 8 jarige een paar onderzoeken gehad, maar niemand kon zeggen wat het was. Een dokter in Thailand zei toen dat het door nagelbijten kwam, dus toen ik stopte met nagelbijten was het al een stuk beter. Alleen toen ik 14 was werd het steeds erger, veel meer pijn en ook rare geluiden er bij, waardoor iedereen altijd vraagt of ik honger heb Rolleyes Maar ja mijn huidige huisarts zegt dat het een prikkelbare darm is, alleen geloof ik er zelf weinig van want dan was dat wel uit die onderzoeken gebleken, daarnaast komt dat ik niet dezelfde symptomen heb. Ik krijg er wel inderdaad last van bij verkeerd eten en met name stress. De laatste tijd slaat het dan ook door naar mijn rug en heupen, echt heel vaag. Maar ja, niets helpt er tegen, het enige wat ik doe is wat vezels nemen als ik het voel aan komen. Maar het enige wat mijn huisarts zegt is 'leer er mee leven'

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:01

PDS is lastig vast te stellen dmv onderzoek omdat er een heel scala aan klachten zijn die erbij kunnen horen. Vaak als ze geen oorzaak kunnen vinden van de klachten, zullen ze het gooien op PDS.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:36

Ja idd, t blijft heel vaag. T is meer een soort verzamelterm volgens mij voor darmproblemen. 't uit zich bij mensen ook op verschillende manieren. sommige mensen hebben opstoppingen, andere juist altijd diarree, enz enz

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:38

danielle1981 schreef:
Ja idd, t blijft heel vaag. T is meer een soort verzamelterm volgens mij voor darmproblemen. 't uit zich bij mensen ook op verschillende manieren. sommige mensen hebben opstoppingen, andere juist altijd diarree, enz enz

Dat klopt idd

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:46

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:58

MISTRAL94 schreef:
PDS is lastig vast te stellen dmv onderzoek omdat er een heel scala aan klachten zijn die erbij kunnen horen. Vaak als ze geen oorzaak kunnen vinden van de klachten, zullen ze het gooien op PDS.

Officieel mag de diagnose PDS pas gegeven worden als alle andere opties uitgesloten zijn. Maar meestal geeft de HA deze diagnose al zonder ook maar 1 onderzoek gedaan te hebben.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:10

In de meeste gevallen gebeuren er wel degelijk onderzoeken. Wanneer een huisarts dat niet doet ben je er als patient altijd nog zelf bij en kun je ook onderzoek eisen!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:25

En welke onderzoeken worden er dan gedaan? Diverse scopieën (via anus EN mond? met biopten?)? Uit ervaring weet ik dat dat niet het geval is. En ik vraag me af of dat gedaan is bij de mensen die in dit topic posten.
En veel mensen weten ook niet welke ziektes darmproblemen als symtoom hebben. Geeft ook niet, want in principe is de arts daarvoor.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:30

Daarom ga je ook naar je huisarts toe, daarvoor zitten die mensen er Knipoog Zij kunnen je vertellen welke onderzoeken er plaats gaan vinden. Maar ze zullen je uiteraard niet doorsturen bij de eerste beste scheet die dwars zit. Dus een keer buikpijn hebben oid daarvoor zul je geen complete onderzoeken voor ondergaan. Niet elke huisarts doet zijn of haar werk goed maar er zijn nog genoeg huisartsen die je wel doorsturen voor onderzoek. Maar zoals ik al omschreef is PDS moeilijk vast te stellen door de vele verschillende klachten die mensen hebben. Maar je kunt wel dingen uitsluiten dmv onderzoek.