Chronische ziekte en medicijnen slikken, hoe onthouden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ziva

Chronische ziekte en medicijnen slikken, hoe onthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 14:39

Dus, een jaar geleden nam ik een spiraaltje om van het gezeur van de pil af te zijn. Nooit meer aan dat rotding denken, want ik vergat hem zo ontzettend vaak.

Een paar maanden geleden heb ik de diagnose van een chronische ziekte gekregen. Ik moet om de 3 uur 3 pillen slikken de hele dag door, anders functioneer ik niet zoals het moet. Maar ik blijf ze vergeten! Op school gaat het goed, als ik met dingen bezig ben waarbij ik moet nadenken wel. Maar als ik vrij ben, lekker een dag op stal bezig ben of wat dan ook dan ben ik zo weer 5 uur verder en krijg ik weer last.

Hoe doen diegene die ook zoveel medicijnen moeten slikken dat? ?Ik zet nu de wekker van mijn telefoon, maar dat helpt niet echt.

Astorga

Re: Chronische ziekte en medicijnen slikken, hoe onthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:41

Ik weet dat er systemen voor bestaan. Bijvoorbeeld een automatisch smsje als je medicatie in moet nemen, of een medicatiedoos met een alarm.

Daarnaast zal het routine moeten worden, ik weet niet hoe lang je de medicatie al gebruikt, maar het is ook een kwestie van wennen.
Edit: 3 maanden al... Had niet goed gelezen.

Ik ben overigens ook een ramp met mijn eigen medicatie, terwijl ik beter zou moeten weten, ben bijna verpleegkundige. Maar juist door het onregelmatig leven ga ik het vergeten.
Dat is bij jou ook lastig lees is, de dagen die anders verlopen.
Laatst bijgewerkt door Astorga op 09-05-08 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:43

Klopt, heb ik inderdaad laatst op TV gezien.
Een patient kreeg een soort van smsje en bepaald geluidje door dat ze de medicatie in moest nemen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:47

Als je googlt op medicatie+alarm kom je een hoop tegen.
Sommige systemen zijn duurder dan andere, maar als je langere tijd medicatie moet blijven gebruiken is het het geld wel waard denk ik.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 14:49

hmm. Tja nee ik verwacht dat ik zeker nog een jaar vastzit aan de medicijnen.Daarna overweeg ik een operatie, die geeft 30% kans op het verdwijnen van de symptmen. Was benieuwd hoe anderen dat nou doen. Ik slik ze pas 3 weken maar nu al vind ik het een enorme impact hebben.

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:00

haha ik heb dat ook, ik moet ook om de 3 uur pilletjes en dan ook nog steeds verschillende hoeveelheden. Eeerst 2 dan weer 1 dan weer 2 dan weer 1 .. pff rampzalig ik vergeet het ook zo vaak. Maar meestal voel ik ook wel redelijk aan wanneer het weer uitgewerkt is dus dan neem ik er weer een. Maar echt goeie tips heb ik niet, ja eerst zette ik alarm van telefoon maar dat werkte eigk niet want dat vergat ik vaak te doen, plus dat ik maar max. 3 alarmen kon zetten.
Ik lees mooi even mee voor oplossingen Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:04

Ziva schreef:
Dus, een jaar geleden nam ik een spiraaltje om van het gezeur van de pil af te zijn. Nooit meer aan dat rotding denken, want ik vergat hem zo ontzettend vaak.

Een paar maanden geleden heb ik de diagnose van een chronische ziekte gekregen. Ik moet om de 3 uur 3 pillen slikken de hele dag door, anders functioneer ik niet zoals het moet. Maar ik blijf ze vergeten! Op school gaat het goed, als ik met dingen bezig ben waarbij ik moet nadenken wel. Maar als ik vrij ben, lekker een dag op stal bezig ben of wat dan ook dan ben ik zo weer 5 uur verder en krijg ik weer last.

Hoe doen diegene die ook zoveel medicijnen moeten slikken dat? ?Ik zet nu de wekker van mijn telefoon, maar dat helpt niet echt.

vraag aan iedereen om je heen of ze je willen helpen onthouden??
plak overal briefjes neer zodat je ze wel ziet, op de wc op alle deuren,op je poetskist van je paard,overal!
en er zijn inderdaad waarschuwingssystemen, de apotheek weet het waarschijnlijk ook wel hoe je daar aan kunt komen

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:25

Mm.. Lastig. Ik zat eerst te denken aan een medicijnverdeeldoosje. Maar dat heeft ook niet heel erg veel zin, aangezien dat meer is om pillen uit elkaar te houden. Misschien kun je je steeds opnieuw je wekker (mobiel) zetten, na het innemen van je pilletjes?

Edit: Ik zie nu dat je al je wekker zet.. Mmm.. Waarom helpt dat niet? Als je wekker gaat, dan weet je het toch? Anders betwijfel ik ook, of een alarm je zal helpen Knipoog

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:37

Je kunt ook een klein digitaal kookwekkertje nemen. Neemt weinig ruimte in beslag en is gemakkelijk 'te zetten'.
Als je hem aan je medicijndoosje vastmaakt, dan moet je wel je medicijnen erbij pakken, wil je hem uitzetten.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:43

Tja, die gewoonte van elke dag een paar keer medicijnen slikken moet er gewoon inslijten. Nagelbijten / Gniffelen
Neem elke dag op het zelfde tijdstip je medicijnen in.
Op een gegeven moment wordt het zo gewoon dat je er eigenlijk niet meer actief aan hoeft te denken, dan wordt het een routine.
Maar tot die tijd is zo'n sms-dienst wel handig Ja

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:28

Wilde ik ook aanraden, kies voor alle dagen een vaste tijdstippen. Op den duur gaat je lichaam hier zelf ook op aanpassen en jijzelf kan met één oogopslag op je horloge zien of je alweer wat moet innnemen of wanneer dat wel is.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:34

ik moet elke dag 2 pufjes nemen, neussprayen en 3 pillen nemen, al bijna mijn hele leven.. je went er aan Nagelbijten / Gniffelen
Het is een soort routine die je moet krijgen!
Als ik 's ochtends tandenpoets enzo, zie ik mijn medicijnen altijd staan.
dan is het bij mezelf: 'Oja! puffen!' ..
en ik zet idd ook wel een de wekker van mijn telefoon...
Sterkte er mee, het went!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:52

Ik zette mn mobieltje gewoon, kost niets en is heel simpel.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 17:58

Mobiel werkt dus niet. Die zet ik uit en ik denk"oh dat doe ik zo wel even"en toen waren we zo een uur verder Tong uitsteken
Kookwekkertje is wel een idee, kijken wat ze daarvan hebben. Mn vriend wil iig geen 100 euro uitgeven aan zon speciaal pilalarm. Wel erg jammer.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:34

het is indd routine die je jezelf moet aanleren, mijn vader slikt ook medicijnen en na een poosje ging het als vanzelf. Je moet gewoon even stug volhouden Lachen die medicijnmelders zijn onwijs handig, ma idd wel duur (miss dat je ze 2ehands goedkoper kunt krijgen?) en anders een kleine digitale kookwekker Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:35

Ziva schreef:
Mobiel werkt dus niet. Die zet ik uit en ik denk"oh dat doe ik zo wel even"en toen waren we zo een uur verder Tong uitsteken
Kookwekkertje is wel een idee, kijken wat ze daarvan hebben. Mn vriend wil iig geen 100 euro uitgeven aan zon speciaal pilalarm. Wel erg jammer.

Dan even een extra gewoonte aanleren als hij gaat zet je hem uit en zet je hem meteen weer op de volgende tijd dat ie ingenomen moet worden.
Dus alarm uit en direct weer zetten, moet niet moeilijk zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:36

Je kunt daarnaast ook nog zo'n pillendoosje aanschaffen met voor elk slikmoment een vakje. Dan zie je gelijk hoe ver je bent en of je wat vergeten bent.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:48

Ik heb ook nogal wat medicijnen en ik heb idd ook zo'n pillendoosje. Kun je gelijk zien of je wat vergeten bent of niet.

Mijn opa slikte voordat hij overleden is ook al geruime tijd verschillende medicijnen op verschillende tijdstippen. Hij hoefde nooit op de klok te kijken, hij wist altijd wanneer hij wat voor medicijnen moest nemen. Dat was echt routine.
Mijn oma heeft oogdruppels, verschillende op verschillende tijden. Die heeft zo'n digitaal wekkertje, ze zet hem gewoon naar de volgende keer dat ze weer moet druppelen. Dat ding maakt ontiegelijk irritant lawaai en ze heeft hem bij haar druppels staan. Zo kan ze er niet omheen. Heeft ze haar druppels gehad, zet ze hem gelijk voor de volgende keer.
Misschien is dat een idee voor je? Totdat het echt routine word?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:34

Apple schreef:
Je kunt daarnaast ook nog zo'n pillendoosje aanschaffen met voor elk slikmoment een vakje. Dan zie je gelijk hoe ver je bent en of je wat vergeten bent.

Die dingen zijn echt super handig Ja en volgens mij zijn ze zelfs electronisch mèt alarm te krijgen.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 12:57

Apple schreef:

Ik weet dat het even is geleden maar ik heb de oplossing die ik graag even wilde delen. Zeker na je reactie apple. Vorige week bestelde ik een pillendoos. Die kwam gebruikt EN kapot aan. Ik h ing gelijk aan de foon en vandaag kreeg ik dan eindelijk mijn nieuwe supersonische superfunky pillendoos!

Afbeelding
Afbeelding

Leuk voor diegene die ook een oplossing zochten. Hij koste maar 20 euries! Heeft een vibratie en sound als wekker, hartslagmeter en gaat nog 2 keer af als je de eerste keer bij het alarm niert je pillen eruit haalt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:04

Wat ontzettend handig. Haha! Deze had ik nog nooit gezien.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:26

Zoiets gaat je aanwennen.
Heb zelf suikerziekte, dus moet ook met alles nadenken, enz en soms vergeet ik ook insuline toe te dienen gelukkig denk ik er dan 10 minuten daarna wel aan.
Maar zoiets went.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:37

hihi, handig! ik heb exact t zelfde probleem en ben uiteindelijk maar gewoon met mijn medicatie gestopt. ik vergat ze vaker dan dat ik ze innam, en dan werkt het toch niet...

hoe groot zijn die doosjes?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:59

Hij is leuk Vork
Mooi ding, waar heb je hem uiteindelijk gekocht?

Er zitten wel een hoop tabletten in, ga je die allemaal innemen? Ach gut

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:07

Ooh dat zal ook een oplossing voor mij kunnen zijn! Ik vergeet het ook altijd, en ben nu voor het gemak maar even gestopt met die medicijnen (gelukkig kan dat bij mij) maar het zou natuurlijk beter zijn met medicijnen. ben ook erg benieuwd hoe groot hij is, ik heb namelijk allemaal capsules. En elke dag bijvullen word hem niet, dan vergeet ik dat weer..