baarmoeder verwijderen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

baarmoeder verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 14:48

bij mij moet misschien mijn baarmoeder verwijderd worden vanwege ernstige bloedingen. ik moet dinsdag weer naar de gynaecoloog en dan hoor ik wat de bedoeling is. wie heeft er al zo'n operatie ondergaan en kan mij vertellen hoe dat is verlopen en hoe je je daarna voelt? ik zie er nogal tegenop.

Anoniem

Re: baarmoeder verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:52

Mijn vriendin is vorige week daaraan geopereerd. Elk mens ervaart pijn anders, zij is heel sterk. Maar jij kan heel zwak zijn om maar een voorbeeld te noemen. Ze voelt zich tamelijk goed.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 15:02

ik weet van mezelf dat ik absoluut jiet kleinzereig ben. ik kan veel pijn hebben. maar ik ben benieuwd hoe je je na de operatie voelt en hoe lang het duurt voor je hersteld bent. de arts zei dat het wel een paar maanden kan duren. ook schijn je er allerlei complicaties van te kunnen krijgen in de jaren na de operatie zoals verzakkingen e.d

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:09

Mijn moeder en schoonmoeder hebben allebij de baarmoeder eruit.
Mam heeft een heel groot litteken, maar het is ook al 10 jaar geleden dat hij eruit ging. Ze is toen enkele dagen in het ziekenhuis geweest, om goed uit te rusten.
Schoonmama heeft maar enkele kleine littekens. De baarmoeder werd via een soort kijkoperatie verwijderd. Daarbij werd de baarmoeder in stukjes geknipt en zo verwijderd.

Erna kan het wel flink zeer doen. In het begin doet bewegen behoorlijk pijn (buigen en strekken, dus wanneer je je wervelkolom beweegt.) Vooral veel bedrust in het begin is fijn/nodig. Zorg dus dat je iemand bij je hebt die alles voor je doet, al is het een glas water brengen of je sokken aandoen.
Je mag in de weken/maanden erna ook zeker niet tillen, want dan kan alles openscheuren. En dat lijkt me niet de bedoeling Haha!

Wat wel fijn is, is dat je niet meer ongesteld zal worden. Nooit meer al dat maandverband en tampons kopen elke maand, geen pijn meer als je ongesteld moet worden..

Oja, je gaat direct de overgang in. Dat is wel minder, maar dan ben je er ook sneller vanaf Knipoog

Verder: sterkte! Het is even naar, maar daarna ben je er wel mooi vanaf Ach gut

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 15:26

Rebel_Jits schreef:
Mijn moeder en schoonmoeder hebben allebij de baarmoeder eruit.
Mam heeft een heel groot litteken, maar het is ook al 10 jaar geleden dat hij eruit ging. Ze is toen enkele dagen in het ziekenhuis geweest, om goed uit te rusten.
Schoonmama heeft maar enkele kleine littekens. De baarmoeder werd via een soort kijkoperatie verwijderd. Daarbij werd de baarmoeder in stukjes geknipt en zo verwijderd.

Erna kan het wel flink zeer doen. In het begin doet bewegen behoorlijk pijn (buigen en strekken, dus wanneer je je wervelkolom beweegt.) Vooral veel bedrust in het begin is fijn/nodig. Zorg dus dat je iemand bij je hebt die alles voor je doet, al is het een glas water brengen of je sokken aandoen.
Je mag in de weken/maanden erna ook zeker niet tillen, want dan kan alles openscheuren. En dat lijkt me niet de bedoeling Haha!

Wat wel fijn is, is dat je niet meer ongesteld zal worden. Nooit meer al dat maandverband en tampons kopen elke maand, geen pijn meer als je ongesteld moet worden..

Oja, je gaat direct de overgang in. Dat is wel minder, maar dan ben je er ook sneller vanaf Knipoog

Verder: sterkte! Het is even naar, maar daarna ben je er wel mooi vanaf Ach gut

en heben je moeder en schoonmoeder er later geen last meer van gehad? geen verzakkeingen of last van de darmen? want dat heeft de arts mij dus verteld dat dat een bijwerking kan zijn. en zelfs tijdelijke incontinentie.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:27

omdat je bloedingen heb, meot je baarmoeder eruit???
Zijn er al andere dingen gedaan?
Is je baarmoeder al eens schoongemaakt
Heb je geen verzakking

En is dit alles al nagekeken dan wens ik je veel succes

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 15:38

Esmeralda schreef:
omdat je bloedingen heb, meot je baarmoeder eruit???
Zijn er al andere dingen gedaan?
Is je baarmoeder al eens schoongemaakt
Heb je geen verzakking

En is dit alles al nagekeken dan wens ik je veel succes

ik ben gemiddeld 3 van de 4 weken in de maand ongesteld. ze hebben alle andere opties al uitgesloten. ik heb erg veel last van zware bloedingen waardoor ik dus continu aan de ijzertabletten ben. de enige andere optie was een mirenaspiraal maar daarvan konden ze ook niet garanderen of het zou helpen. ze zijn nu dus inderdaad aan t overleggen om mijn baarmoeder te verwijderen. dinsdag hoor ik daar de uitslag van.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:17

aha, ja dat schiet dan ook niet op idd.
nou veel succes dan hoor, en hou je aan de rust periode die ze voorschrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:04

een mirenspiraal proberen is toch minder heftig dan je baarmoeder verwijderen lijkt mij???
Ik heb er geen ervaring mee hoor,maar een baarmoeder kan je niet even terugstoppen grof gezegd.
En voor hetzelfde geld werkt de mirena wel goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:06

Sorry, ik geloof er geen fluit van. Geen enkele gyneacoloog zal een baarmoeder verwijder zonder eerst de mirena te hebben geprobeerd of wegbranden van het baarmoederslijmvlies.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:08

Ik ga met darkchrystal mee, nogal een verschil zeg: of spiraaltje of baarmoeder verwijderen...
Overgang daarna is ook geen pretje, heb je het wel goed gehoord allemaal???

Uberhaupt wens ik je sterkte met de operatie en ga maar vast vervanging regelen voor je pony! Ben wel even uit de roulatie en je mag minimaal 6 weken niks doen.

oftewel probeer eerst maar eens het spiraaltje, heel maf dat het een keuze tussen deze 2 dingen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:11

Precies,het is een rigoreuze ingreep.
Een MIrena is zo gezet,bevalt het niet,of helpt het niks,kan ie er altijd uit.
Ik vind het maar vreemd.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:14

Overigens is het echt geen pretje als je echt zo'n operatie moet, niks leuks aan om te moeten ondergaan, zowel psychisch als lichamelijk.

Kan de onwaarheid ook niet helemaal uit mijn hoofd verbannen eigenlijk, hoop dat je de waarheid spreekt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:17

jongens je gaat echt niet in de overgang als de baarmoeder verwijdert word
dat gebeurt alleen als ook de eierstokken weggehaalt worden.

ik ben 2 jaar geleden geopereerd en mijn baarmoeder is via een snede in mijn buik weggehaalt
na 3 dagen ziekenhuis mocht ik naar huis, de eerste week is het ergst als de darmen weer goed op gang komen,daarna gaat het snel beter
ik mocht 6 weken niet rijden en tillen[ zware dingen]
ik had wel de pech dat mijn blaas gekantelt was en daardoor een tijdje incontinent geweest ben,maar dmv van fysio was ik daar ook weer snel af.

en veel pijn heb ik ook niet gehad ,wel jeuk en een gevoelloos stuk buik maar dat went Knipoog

beter dit dan de klachten die ik had , van mij hadden ze het 8 jr eerder mogen doen.

en mijn overgang zal gewoon rond mijn 50 jr liggen zoals bij de meeste vrouwen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:18

Ik begrijp er ook geen fluit van. Een arts zal niet een operatie verkiezen boven het plaatsen van de Mirena-spiraal. Bovendien is het zo dat je na het verwijderen van de baarmoeder vervroegd in de overgang komt met alle gevolgen van dien (botontkalking etc) en dat weten je artsen ook heel goed, ze gaan echt geen baarmoeder verwijderen bij een vrouw van midden dertig als er niks kwaadaardigs aan de hand is.
Vraag het eerst nog maar eens goed na en je kunt er volgens mij wel van uit gaan dat je echt nog geen operatie hoeft.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:19

Het is niet zomaar een ingreep hoor zeker bij jongeren doen ze het niet zomaar
Ik heb 2 jaarl lang dagelijks gebloed voordat mijn baarmoeder eruit ging, omdat het
lichamelijk niet meer vol te houden was en ik vleesbomen had die op de echo niet te zien waren, pas toen hij eruit was,

Heb de ingreep onder een ruggenprik ondergaan met een klein roesje erbij
Ben om donderdag 16u geopereerd en de volgende ochtend stond ik al weer naast bed en ben toen gaan douchen
rond 11uur..
Zondag naar huis gegaan wat uitzonderlijk snel was normaal moet je een week blijven, maar lag
met zo een labiel persoon op zaal dat ik er gek van werd.
6weken nog rustig aan gedaan, maar na het herstel was ik blij dat het gedaan was..
Ik was uitzonderlijk jong voor zo een ingreep 42 jaar

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:20

ik weet dat je je eierstokken daarvoor nodig hebt

Dat van die incontinentie klopt, bij mij tijdelijk (niet baarmoeder er uit) en bij mijn moeder blijvend.
Heb wel degelijk veel pijn gehad er na!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:22

Gelukkig naderhand weinig pijn, daarvoor jarenlang met enorm zeurende buikpijn rondgelopen.
Verschrikkelijk was dat ook het bloeden niet normaal meer brrr als ik er nog aan denk

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:24

Echwel schreef:
Het is niet zomaar een ingreep hoor zeker bij jongeren doen ze het niet zomaar
Ik heb 2 jaarl lang dagelijks gebloed voordat mijn baarmoeder eruit ging, omdat het
lichamelijk niet meer vol te houden was en ik vleesbomen had die op de echo niet te zien waren, pas toen hij eruit was,

Heb de ingreep onder een ruggenprik ondergaan met een klein roesje erbij
Ben om donderdag 16u geopereerd en de volgende ochtend stond ik al weer naast bed en ben toen gaan douchen
rond 11uur..
Zondag naar huis gegaan wat uitzonderlijk snel was normaal moet je een week blijven, maar lag
met zo een labiel persoon op zaal dat ik er gek van werd.
6weken nog rustig aan gedaan, maar na het herstel was ik blij dat het gedaan was..
Ik was uitzonderlijk jong voor zo een ingreep 42 jaar

zo uitzonderlijk is het niet hoor, ik was 40jr en bij mij op de zaal lagen er nog 3 waarvan 2 halverwege de 30 jr waren.

ik moest op bed [ wij allemaal trouwens] we hadden een morfine drain in onze rug die er na 2 dagen uitging om dat ik er kostmisselijk van was.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:30

Bij mij is 8 jaar geleden m'n baarmoeder verwijderd (ivm endometriose).
Dat had nog heel wat voeten in de aarde,want dat doen ze echt niet zomaar,is nl een behoorlijke ingreep met idd de kans op de nodige naweeen zeg maar.
Ik was toen natuurlijk ook nog erg jong voor zoiets,net 35.
Maar goed,bij mij hebben ze het vaginaal gedaan,omdat mijn eierstokken zijn blijven zitten.
Ik heb vooral heel erg last gehad van het feit dat m'n darmen weer op de goede plek moesten gaan komen.
De 2e dag na m'n operatie heb ik zoveel pijn gehad,dat ze dat nergens mee onderdrukt kregen,heb van alles tot opium toe gehad,niks hielp ( en ik heb echt een hoge pijngrens).
Gelukkig duurde dit maar een dag of 2.
Na een paar dagen mocht ik naar huis,waar ik zeker de eerste 6 weken helemaal niks mocht doen.
Moet zeggen dat ik dat nog het ergste vond,want eenmaal thuis voelde ik me prima ( wel snel moe,maar verder oke).
Al met al een hele ingreep dus.
Voor mij was het nog de enige optie en ik ben zeker blij dat ik gedaan heb.
Maar als er nog andere manieren zijn,zou ik die toch eerst proberen,eruit halen kan tenslotte altijd nog.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:51

Mijn baarmoeder is verwijderd op mijn 27ste,ben imiddels 38 en heb geen last gehad van verzakkingen en dergelijke...was er toen der tijd alleen maar heel blij mee,en nu nog steeds.
Als ze je eierstokken laten zitten kom je ook niet gelijk in de overgang terecht hoor....
Bij mij is het binnenwaarts verwijderd,dus heb geen littekens ofzo,was daardoor ook sneller weer op de been.
Je moet er inderdaad wel een paar maanden voor uittrekken voordat je je weer helemaal fit voelt.
Maar 4 weken geleden is mijn galblaas verwijderd,en moet zeggen dat ik die ingreep veel zwaarder vond,als het verwijderen van mijn baarmoeder.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:25

de arts heeft inderdaad de optie spiraal genoemd maar die heeft ook bijwerkingen. ik kreeg net een pbtje van iemand met de zelfde klachten als mij en die heeft ook de minrena gehad maar heeft hem er na 8 maanden weer uit laten halen. de merine is echt niet zaligmakend. ik heb het anticonceptietopic ook gelezen en er zijn dus zowel voor als nadelen bij de spiraal. de arts gaat het nu met de gynaecoloog overleggen wat ze gaan doen. er is al heel veel geprobeert, ik heb allerlei onderzoeken gehad en ook aan de pil geweest. ook nog wat andere medicijnen gehad voor mijn hormonen maar niets hielp. mijn moeder heeft voreger dezelfde klachten gehad en daar is ook de baarmoeder bij verwijderd. ik weet ook echt wel dat het niet niks is, maar zo schiet het ok niet op. ik heb en ijzergehalte van 6.0 en die hoort tussen de 8 en de 9 te liggen. slik nu dus permantent ijzertabletten omdat ik me moe en duizelig voel. ik weet dat het een grote ingreep is, daarom vroeg ik hier ook advies. maar goed, ik moet uiteindelijk toch wachten op wat de atrs beslist heeft.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:36

had ook ijzer te kort, voel je je niet prettig van.
maar dat is iets anders ook al kan het je eventuele operatie wel beinvloeden Knipoog

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:39

het gaat er juist om dat ik door de vele en heftige bloedingen continu een ijzertekort heb. ik ben 3 van de 4 weken per maand ongesteld en dat is natuurlijk geen pretje. en het is ook niet goed voor je lichaam. als een spiraaltje een optie was geweest had de arts dat wel gezegd. maar het siraaltje heeft ook bijwerkingen en kan ook leidng tot een infectie. het is dus nog niet beslist wat er gaat gebeuren, de arts moest het met een collega overleggen, maar ik probeer voor mezelf opheldering te krijgen over de bijwerkingen van het verwijderen van je baarmoeder. vandaar dit topic

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:41

succes iig