Pijn voor het leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aline_17

Pijn voor het leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 22:27

Hallo allemaal,

Ik ben Aline, 18 jaar. Drie week geleden heb ik te horen gekregen dat de pijn in mijn enkel nooit meer helemaal weg gaat. Dat betekend dus dat ik voor de rest van mijn leven met pijn moet lopen, natuurlijk is de pijn de ene dag erger dan de andere dag!
De pijn aan mijn enkel is gekomen doordat ik van het paard ben gevallen in oktober 2006.
Hoe en wat is een lang verhaal, als je het wil weten; PB.
Maar wie heeft er nog meer 'chronische' pijn? Hoe gaan jullie er mee om, en hoe gaan mensen uit de omgeving er mee om, hoe serieus nemen ze je etc?

MieLo

Re: Pijn voor het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:32

heb hetzelfde probleem, alleen is mijn probleem wel te verhelpen, nouja verhelpen kun je het niet noemen.
ben er 6 jaar geleden na een val achtergekomen dat ik een extra botje in mijn enkel heb zitten (soort van 2e enkel zeg maar). doordat deze tuijdens die val verschoven is, heb ik al 6 jaar lang ontzettend veel last van mijn enkel. ze kunnen het operatief verwijderen, maar dit blijkt vaak niet te helpen (bij andere mensen niet, eentje zit nu ook in een rolstoel daardoor).
het enigste wat ik kan doen, is het accepteren en vooral mijn voet niet overbelasten. zo zal ik nooit kunnen hardlopen op straat, als ik een weekje ergens in de bergen ben geweest heb ik 2 weken rust nodig.
heel veel mensen weten het en houden er ook rekening mee, maar het blijft ontzettend lastig (en pijnlijk).
bij mij verschilt de pijn ook van dag tot dag, soms heb ik er nauwelijks last van en soms kan ik gewoon niet lopen van de pijn
maar wat heb je precies aan je enkel?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:33

Ik heb het zelfde probleem, ook met mijn enkel(s). Mijn linkerband is 5 keer gescheurd, en is heel erg beschadigt. Ben al uitbehandelt bij de Fysio, en moet helaas ook met pijn leren leven.
Als ik na het rijden van paard afstap, kan ik eerst een paar meter niet lopen.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:35

slik je er pijnstillers voor?
dit heb ik in het begin wel gedaan, maar ben er toch maar snel mee gestopt, omdat ze totaal niet hielpen

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:37

Ik mankeer ook vanalles. Ik heb er wel moeite mee gehad om het te accepteren, maar inmiddels kan ik er goed mee omgaan. De kunst is om ermee om te leren gaan. Probeer het van de positieve kant te bekijken, dus kijk niet naar wat je niet meer kan, maar wat je (ondanks de pijn) nog wel kan. En probeer er zo goed mogelijk mee om te gaan. Ondanks de pijn kun je nog een heleboel.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 22:37

Na 9 maanden onbehandeld werd er ernstig beschadigd kraakbeen ontdekt. Hier ben ik wel aan behandeld, maar helemaal over gaat het waarschijnlijk niet meer. Daarnaast ga ik er ook vaak doorheen, dus worden waarschijnlijk mijn enkelbanden nog ingekort, geen idee of dit de pijn ook verminderd.
Ik slik alleen pijnstillers als ik echt niet meer kan... probeer zoveel mogelijk zonder omdat ik bang ben dat ik dan steeds meer nodig ben door gewenning.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:38

MieLo schreef:
dit heb ik in het begin wel gedaan, maar ben er toch maar snel mee gestopt, omdat ze totaal niet hielpen

Ik heb er geen pijstillers voor. Heb het ook vroeger wel gedaan, maar ja, dan blijf je slikken. Boos!

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 22:38

Op welke manier heb je het geaccepteert Lepeltje21?

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 22:38

mel_shet schreef:
MieLo schreef:

Ik heb er geen pijstillers voor. Heb het ook vroeger wel gedaan, maar ja, dan blijf je slikken. Boos!

idd Boos!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:39

Aline_17 schreef:
Na 9 maanden onbehandeld werd er ernstig beschadigd kraakbeen ontdekt. Hier ben ik wel aan behandeld, maar helemaal over gaat het waarschijnlijk niet meer. Daarnaast ga ik er ook vaak doorheen, dus worden waarschijnlijk mijn enkelbanden nog ingekort, geen idee of dit de pijn ook verminderd.
Ik slik alleen pijnstillers als ik echt niet meer kan... probeer zoveel mogelijk zonder omdat ik bang ben dat ik dan steeds meer nodig ben door gewenning.

Ook mijn enkelbanden worden zeer waarschijnlijk ingekort. Ga er elke dag wel 10 keer doorheen, heb mijn rechter enkel gebroken toen ik er door heen ging, en linker enkelbanden er 5 keer door gescheurd. Ach gut

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 22:40

Dus ze gaan bij jou van bijde enkeld de enkelbanden inkorten mel_shet?

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:41

Ik heb ook (veel) pijn. Ten eerste heb ik last van spierspanningshoofdpijn en migraine. Als ik me maar een beetje druk maak, een drukke tijd heb etc etc dan krijg ik één van de twee. Daarnaast heb ik een chronische darmziekte; een hele erge spastische darm. Op dit moment heb ik weer erg veel pijn, ik houd mij altijd aan een dieet maar ben er nog niet achter wat ik nou allemaal niet mag (ik weet 't al wel van zuivel - echt alles wat van zuivel is -, bruine bonen, vette dingen). Ik ben vaak misselijk en dan weet ik dat ik weer erge buikpijn zal krijgen. Heb dit eigenlijk wel 1x per dag (als ik een geluk heb, een dag niet). Zoals nu heb ik ook echt pijn in m'n darmen, dat is nog erger dan de buikpijn. Ik weet dat 't nooit overgaat (ik weet het nu 3 jaar) en vind het soms erg moeilijk om ermee te (leren) leven..

Jij ook veel sterkte en succes ermee! Ach gut

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:41

Aline_17 schreef:

Ja, dat was echt een proces. Bij mij is het dan niet mijn enkel maar mijn rug. Eerst vond ik het erg moeilijk dat ik niet meer zo makkelijk naar de bioscoop kon en dat soort dingen. Maar ergens kwam voor mij het keerpunt. Je kunt wel bij de pakken neer gaan zitten en je ellendig voelen omdat je lichaam niet functioneert zoals het zou moeten, maar dat is geen oplossing. De kunst is om een gulden middenweg te vinden tussen je dagelijks leven en de pijn. En proberen positief te blijven. Positief blijven kan de helft schelen.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 22:44

Lepeltje21 schreef:
Aline_17 schreef:

Ja, dat was echt een proces. Bij mij is het dan niet mijn enkel maar mijn rug. Eerst vond ik het erg moeilijk dat ik niet meer zo makkelijk naar de bioscoop kon en dat soort dingen. Maar ergens kwam voor mij het keerpunt. Je kunt wel bij de pakken neer gaan zitten en je ellendig voelen omdat je lichaam niet functioneert zoals het zou moeten, maar dat is geen oplossing. De kunst is om een gulden middenweg te vinden tussen je dagelijks leven en de pijn. En proberen positief te blijven. Positief blijven kan de helft schelen.

Kun je nog paardrijden?
Ik probeer wel positief te blijven, maar ik wordt negatief als het mensen geen reed kan schelen, en ze er geen rekening mee houden Scheve mond

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:45

Ik heb ook chronische pijn in mijn buik na 2 operatie's, ze kunnen opnieuw opereren maar dan krijg ik maar 50% kans van slagen.

Ik heb besloten om het niet te doen en heb in het begin veel pijnstillers geslikt totdat deze ook niet meer hielpen door gewenning denk ik.

Ik slik nu niets meer en na 1 - 1,5 jaar lijk ik minder pijn te hebben dan voorheen, dat komt omdat je aan de pijn went met de tijd.

Ik heb mijn goeie en slechte dagen zoals iedereen denk ik, als ik een slechte dag heb rijdt ik mijn paard niet maar longeer en wandel ik met hem en op de goeie dagen kunnen we vrijwel alles Lachen

Je leert ermee leven en blijf de positieve dingen zien van wat je allemaal wel kunt doen.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:45

Ik heb behoorlijke pijn in mijn knie(en). Ben met snowboarden een keer hard gevallen waarbij ik mijn knie heb verdraaid en daar heb ik te lang mee doorgelopen. Vervolgens om mijn ene knie te ontlasten van de pijn heb ik mijn andere knie overbelast dus nu heb ik van allebei last. Maar wat het precies is, weten ze niet. Steeds na een behandeling is de pijn even weg, maar komt daarna gewoon weer terug. Steeds weer andere diagnose, dan is het weer syndroom dit, dan weer ziekte van dat.. Word er nu zo onderhand een beetje gek van en laat het dan ook maar zitten. Ik heb nou gewoon eenmaal pijn in mijn knieen en daar moet ik maar mee leren leven. Heb speciale sterke pijnstiller in een tube voor mijn knieen en als ik erge pijn heb wil dat nog wel eens helpen. Verder probeer ik gewoon te voorkomen dat ik pijn krijg. Alleen soms wil ik ook leuke dingen doen waarvan ik pijn krijg, zoals een 3 uur durende buitenrit, het weekend daarna kan ik niet lopen van de pijn maar ja jammer dan, ik wil ook wel eens iets leuks. Dat heb ik er dan wel voor over.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:47

Ik heb chronische pijn in mijn li.enkel dmv te vaak zwikken/vallen. Ook veel last van vocht in mijn enkel.

Ook heb ik chronische pijn in mijn li.schouder dmv kalkvorming.

Gaat dus beide niet meer over en ik leer er maar mee leven, kan niet zwaar tillen en als het warmer weer word speelt men enkel erg op, zoals vandaag dus Scheve mond
Het is helaas niet anders, dan pak ik maar een pijnstiller.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 22:48

Ik heb al wel door dat het echt per dag bekijken is hoeveel je kan!
En dat ik niet de enige ben gelukkig Lachen

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:49

ik heb al 6 jaar reuma en sinds kort hebben ze ME bij mij ondekt dus ook ik heb elke dag pijn

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:50

Aline_17 schreef:
Dus ze gaan bij jou van bijde enkeld de enkelbanden inkorten mel_shet?

Op dit moment is het alleen links waar ik gigantisch veel doorheen ga, maar morgen kan het ook rechts zijn. Dus denk inderdaad dat ze ze gelijk allebei doen!

Door mijn enkels heb ik ook met voetbal moeten stoppen. Boos!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:58

Ik ben chronisch rugpatient, ik heb dus echt altijd pijn in mijn rug.Helaas heb ik een paar weken geleden een behoorlijke enkelblessure opgelopen.Ik kan lopen, maar niet te veel.Maar paardrijden rennen springen of wat dan ook kan ik niet.Nu is mijn blessure pas bijna 5 weken oud, dus ik moet nog even afwachten hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

NijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:02

Aline_17 schreef:
Kun je nog paardrijden?
Ik probeer wel positief te blijven, maar ik wordt negatief als het mensen geen reed kan schelen, en ze er geen rekening mee houden Scheve mond

Persoonlijk denk ik ook dat je die instelling moet veranderen, mensen zijn niet verplicht om naar jou toe rekening te houden.
Zelf heb ik een aantal dingen bij elkaar maar ik verwacht nooit dat mensen daar rekening mee houden, het is mijn lichaam wat niet functioneert en daarbij dus ook mijn probleem.

Ja het is fijn als vrienden bijv. wat rustiger lopen als het niet gaat, maar het verwachten van ze?

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:04

Lepeltje21 schreef:
Aline_17 schreef:

Kun je nog paardrijden?

Nog wel, het wordt alleen wel wat moeilijker allemaal. Met als gevolg dat ik minder ben gaan rijden. Maar ik ben allang blij dat ik 2 keer in de week bij de paardjes ben. Zo probeer ik het van de positieve kant te bekijken.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:20

Hier nog iemand, met chronische pijn op 2 plaatsen, mijn rug en mijn rechterenkel.

Van mijn 15e tot mijn 18e heb ik gelopen met pijn in men knie, omdat er niks te vinden was werd er verteld dat het tussen mijn oren zat en dat ik er maar mee moest leren leven. Uiteindelijk is door een osteopaat vastgesteld dat er 3 ruggewervels scheef stonden, deze zijn recht gezet, daardoor was de pijn in mijn knie weg, maar de pijn in mijn rug begonnen. Door artsen is toen vastgesteld dat ik artrose heb in mijn onderrug, iets wat niet verholpen kan worden en ik dus mee moet leren leven. [Dit kreeg ik op de dag dat ik 18 werd te horen]

In september 2003 heb ik een zwaar bedrijfsongeval gehad, een beknelling van mijn enkel, tot op de dag van vandaag weten ze nog niet wat er mis is en ook hier moet ik mee leren leven.

De ene dag gaat het goed, de andere dag heb ik alleen pijn in mijn enkel en de andere dag zowel mijn enkel als mijn rug, maar ik pas mijn dagen aan, aan men rug en mijn enkel, meer kan ik er niet van maken. Als ik dingen plan, zoals een bezoek aan de dierentuin, dan zorg ik ervoor dat ik minimaal de 2 dagen erna niks hoef te doen, geen afspraken heb staan. Maar verder kijk ik alles met de dag.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:00

Ik heb het ook, maar dan met mijn pols.
Hij was na een val scheef terug gegroeid, en nu een operatie gehad, en nogsteeds dagelijks last van. Al een stuk minder dan vroeger, maar alsnog veel, waar ik mee zal moeten leren leven.