verpleegkundige?? morfine i.m spuiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pgent

verpleegkundige?? morfine i.m spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 17:24

hallo ik ben de opleiding tot verpleegkundige aan het volgen en loop op dit moment stage in het ziekenhuis. Ik mag nog niet spuiten maar ik heb een vraag:

is 10mg morfine het zelfde als 10ml??

Een patient die start met morfine intra musculair krijgt 20 mg of 20 ml is dit veel?? patient is al bekend met orale morfine drank.

Anoniem

Re: verpleegkundige?? morfine i.m spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:25

Zou je dit niet aan een begeleider vragen? Vind het erg link om dit aan mensen op een paardenforum te gaan vragen. Ik dacht trouwens wel dat MG en ML hetzelfde was, heb een tijdje geleden injecties moeten geven aan paarden. Maar ik weet het niet zeker meer.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:28

10mg is NIET hetzelfde als 10ml!
Wat staat er op de verpakking/in bijsluiter?
Verder kan ik je niet helpen helaas.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:30

is volgens mij ook niet hetzelfde! 10 mg zegt iets over de hoeveelheid morfine, 10 ml, over de hoeveelheid vloeistof, maar hoeveel werkende stof, in dit geval morfine zit daar dan in?

Olikea

Dat ligt aan het morfinepreparaat.
Daar staat alle info op.
Vaak is het 10 mg per ml
10 ml vind ik persoonlijk nog al veel om IM te spuiten.
Ik spuit zelf hooguit 2 ml im..

Dus even de verhouding van het preparaat opzoeken. (kun je ook vinden in je formularium)
verder sluit ik me aan bij miss_montana.. vraag het even aan je begeleider.

succes met je opleiding
Laatst bijgewerkt door Olikea op 06-05-08 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Carin79

Dat ligt natuurlijk helemaal aan de concentratie van de morfine. Maar 20 ml i.m. spuiten lijkt me nogal veel, zal wel 20 mg zijn.
Maar als ik jou was zou ik dat idd aan je begeleider vragen, dan weet je ook het 'hoe en waarom'.
Waarom trouwens i.m. spuiten, het is bewezen dat morfine s.c. net zo snel werkt en effectief is als i.m., bovendien veel patient vriendelijker...

Anoniem

pgent schreef:
hallo ik ben de opleiding tot verpleegkundige aan het volgen en loop op dit moment stage in het ziekenhuis. Ik mag nog niet spuiten maar ik heb een vraag:

Een patient die start met morfine intra musculair krijgt 20 mg of 20 ml is dit veel?? patient is al bekend met orale morfine drank.

Ik denk toch dat dat je eerste lessen op school zijn....soortelijk gewicht van morfine is??? Sla anders het Vademecum maar eens open..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:31

Meestal zit er toch 10mg/ml of 20mg/ml in injectievloeistof?

Edit: er hebben nog meer mensen gereageerd, lichtelijk overbodige reactie van mij dan. Clown
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 06-05-08 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:32

10 mg en 10 ml zijn zeker niet hetzelfde, want iedere stof heeft een andere soortelijk dichtheid(als ik dat zo goed zeg, lang leve natuurkunde!)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:33

10 mg en 10 ml is niet hetzelfde

ik zou het ook aar eens aan je begeleder vragen;)

pgent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 17:35

bedankt voor je info. Mijn stagebegeleider vind het op dit moment niet relevant om hier dieper op in te gaan aangezien ik dit op school nog niet heb gehad (dus ook niet in de eerste lessen...).

Ik ga en mag dus nog niet spuiten maar ben hier al wel in geinteresseerd mede omdat ik wel voor deze patient zorg.

Daarnaast heb ik nog niet zo lang geleden van dicht bij mee gemaakt dat iemand in slaap werd gehouden met een combi van 2 soorten wat toch wel veel indruk heeft gemaakt.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:37

pgent schreef:

Of 10 mg van een medicijn hetzelfde ia als 10 ml hangt helemaal van de verdunning af. Jij zit zeker nog aan het begin van je opleiding?

Je zou dit soort dingen best in het ziekenhuis aan je begeleider vragen als je ze niet begrijpt. Dit moet jou nog eens heel goed uitgelegd worden want het is erg belangrijk dat je dit soort dingen goed kan uitrekenen als verpleegkundige.

Let ook op met beroepsgeheim! Je kan niet zomaar dingen over patienten op een internetforum posten. Ik raad je af om dit ooit nog te doen.

Succes!

pgent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 17:40

Klara16 schreef:
pgent schreef:

Of 10 mg van een medicijn hetzelfde ia als 10 ml hangt helemaal van de verdunning af. Jij zit zeker nog aan het begin van je opleiding?

Je zou dit soort dingen best in het ziekenhuis aan je begeleider vragen als je ze niet begrijpt. Dit moet jou nog eens heel goed uitgelegd worden want het is erg belangrijk dat je dit soort dingen goed kan uitrekenen als verpleegkundige.

Let ook op met beroepsgeheim! Je kan niet zomaar dingen over patienten op een internetforum posten. Ik raad je af om dit ooit nog te doen.

Succes!

Ben inderdaad nog niet zo lang bezig...

Maar met beroepsgeheim heeft dit m.i niet zoveel te maken aangezien ik zo weinig info heir neerzet dat jullie nooit kunnen weten over wat voor soort iemand ik het heb laat staan over wie het gaat.

Of het moet zijn dat een kwart van nederland zich nu aangesproken voelt (--> die ooit morfine hebben gehad).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:42

pgent schreef:
bedankt voor je info. Mijn stagebegeleider vind het op dit moment niet relevant om hier dieper op in te gaan aangezien ik dit op school nog niet heb gehad (dus ook niet in de eerste lessen...).

Pff lang leve de leraren Rolleyes Jij hebt toch recht op dit soort informatie? Die begeleider wordt betaald om jou dit te leren. Hij zou blij moeten zijn dat er iemand is de interesse toont zeg...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:48

TS, met deze post gaat niemand weten over welke patient het gaat. Maar je geeft al snel meer info dan je denkt!

Als je wat langer bokt en je gaat je profiel invullen, weten er misschien al veel mensen waar je werkt. En als er mensen die jou in het echte leven en op bokt kennen die posts lezen weten ze al op welke afdeling die patient ligt, em welke medicijnen hij krijgt. En je vertelr dan al snel ook details rond de situatie van die persoon. Dat is al gauw gevaarlijk.

Bovendien zou jouw werkgever dit kunnen lezen en dan krijg je zeker problemen.

Ik raad je echt af om patienten te bespreken op bokt. Je kan er grote problemen mee krijgen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:50

Klara16 schreef:

Succes!

ze bespreekt geen dingen van een patient op hety forum
de ts stelt een vraga of een medicament , en laat daarbij het woord patient vallen , maar ze is in geen enkele vorm bezig met het breken van beroepsgeheim/zwijgplicht

patienten bespreken is een ander verhaal, maar daar blijft de TS met een topic als dit verre van verwijdert

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:44

Klara16 schreef:
TS, met deze post gaat niemand weten over welke patient het gaat. Maar je geeft al snel meer info dan je denkt!

Als je wat langer bokt en je gaat je profiel invullen, weten er misschien al veel mensen waar je werkt. En als er mensen die jou in het echte leven en op bokt kennen die posts lezen weten ze al op welke afdeling die patient ligt, em welke medicijnen hij krijgt. En je vertelr dan al snel ook details rond de situatie van die persoon. Dat is al gauw gevaarlijk.

Bovendien zou jouw werkgever dit kunnen lezen en dan krijg je zeker problemen.

Ik raad je echt af om patienten te bespreken op bokt. Je kan er grote problemen mee krijgen.

Zolang je geen namen geeft mag je dat echt wel bespreken hoor. Dit gaat echt niet buiten het beroepsgeheim. Bij ons op school (fysiotherapie) bespreken we ook patienten, en hoe je er mee om zou kunnen gaan. Zolang je geen namen geeft, mag dat heus wel Lachen Ook zou ik thuis met mijn vriend/ouders/vriendinnen mogen praten over wat ik heb meegemaakt op mijn werk. Zolang ik er niet bijvertel dat het marietje van truffelen van de kalverstraat 326 is, maakt dat helemaal niet uit Lachen

En wie zou er willen opzoeken over welke patient dit gaat Verward En hoe zou je dat op kunnen zoeken?

Kinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:12

pgent schreef:

Er bestaan verschillende oplossingen van morfine.
Bij ons worden de kleine ampullen gebruikt van 10 mg / ml. Dat wil zeggen dat in elke ml vloeistof 10 mg morfine opgelost zit. Als je 5 mg morfine moet spuiten geef je dus een halve ml.
Ik denk dat jouw patient dus start met 20 mg (en dus 2 ml) morfine. Dat is niet weinig, maar je schrijft ook dat diegene al bekend is met morfinedrank, dus dat kan wel kloppen.
Als je bijvoorbeeld een ander medicijn in moet spuiten, betekent het dus niet automatisch dat ook hier van 10 mg medicijn per ml is opgelost he? De concentratie staat op elk flesje of ampulletje.

Succes er mee!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:16

Bij de meeste opiaten heb je na verloop van tijd meer nodig. Hoeveel je bij een patiënt met een botbreuk geeft, weet ik niet, maar dat staat echt wel in de bijsluiter (of een formularium, vademecum, of anders het farmacotherapeutisch kompas). Als een patiënt al morfine gebruikt (oraal, im, sc, pleisters, etc) dan kan het best zijn dat hij meer nodig heeft en dan kan het dus ook zijn dat je gelijk meer spuit. Dit hangt helemaal af van hoeveel morfine er al gebruikt werd en hoe lang dat al zo is, waarvoor de morfine is (palliatieve patiënten krijgen makkelijker meer dan mensen met een botbreuk). Er zijn hele protocollen voor (die vaak per ziekenhuis verschillen), die kun je op het intranet oid wel vinden. Als je die doorleest weet je precies hoe, wat, waar en waarom. En verder: google is your friend!

Overigens snap ik echt niet dat studenten in hun eerste jaar geen im-injecties mogen geven. Ik heb mezelf een tijdje geïnjecteerd en mocht tijdens de griepprik-campagne alleen toekijken. Terwijl je juist met zo'n enorme hoeveelheid prikken en goede begeleiding het goed leert. Im is ook helemaal niet moeilijk. Nu twee jaar later (alleen theorie gehad, doe geneeskunde) kreeg ik gewoon een naald in m'n handen gedrukt 'Geef jij m z'n tetanus?'. Overigens snap ik wel dat ze je niet met morfine laten aanmodderen (opiumwet), maar niet omdat 't prikken zo ontiegelijk moeilijk is (want dat is 't écht niet, hoe vaak moeten partners van patiënten wel niet de fraxiparine prikken?).

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:46

Nee, dat is echt niet hetzelfde inderdaad. 20 mg is de sterkte en 20 ml is de hoeveelheid, maar daar hoeft niet persé 20 mg werkzame stof in te zitten.

20 ml wordt er overigens niet gespoten, tenminste, nog nooit meegemaakt en lijkt me wel heel erg veel. Denk eerder kleine ampulletjes van 2, misschien hooguit 5 ml van 20 mg.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:03

Vraag dat alsjeblieft gewoon na op je werk!
Je praat tenslotte niet om een tabletje paracetamol.

Ik werk zelf ook in de zorg als evv-er.
Succes met je opleiding.

pgent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 15:32

Dank jullie wel voor de reacties. weer wat bijgeleerd...

Up_to_date: Zoals ik al in een reactie zei wil mijn stagebegeleider hier nu niet verder op in gaan aangezien ik hier verder nog niet mee te maken heb. Ik wil het gewoon zelf weten omdat ik wel eens voor deze patient zorg en nieuwsgierig ben/ wil leren....