Nu eindelijk het zonnetje begint te schijnen is het natuurlijk heerlijk om daar van te genieten en dat doe ik dan ook graag door buiten te zijn. Helaas moet ik het vaak al gauw weer binnenshuis in de koelte opzoeken, omdat ik namelijk vreselijk snel verbrand. Ik ben roodharig dus mijn huid kan sowieso weinig hebben en verbrand snel, maar het zit ook nog eens in mijn genen (mijn vader heeft donker (inmiddels grijs) haar en verbrand ook snel). Vandaag heb ik dus maar een klein uurtje in het zonnetje gezeten en ik ben gelijk al flink verbrand. Nou ben ik het wel gewend, dus ik piep niet meer zo hard, maar ik vind het niet leuk

Vorig jaar toen ik in Italië op vakantie was, was er ook iets mis gegaan. Ik had me heel goed ingesmeerd en was al behoorlijk bruin. Toen had ik even in de zee gedobberd, maar omdat mijn vriendin het water uit wilde, was ik maar meegegaan. Alleen mijn moeder was er met de tas met zonnebrand vandoor gegaan om broodjes te halen. Ik dacht dat ze wel snel terug zou komen, maar het duurde echt lang en daar lag ik dus. Eerst merkte ik er nog niet zoveel van, maar tegen het eind van de middag begon het echt zeer te doen, mijn hele huid werd rood. Ik de hele tijd in de schaduw zitten, mijn moeder was inmiddels terug en wilde me insmeren, maar dat wilde ik niet omdat dat zo'n pijn deed, dus maar terug naar het huisje. Daar was het inmiddels zo erg dat ik blaren op mijn huid had zitten. Ik had echt het gevoel alsof ik in de fik stond, liep te zweten als een gek, kreeg ook hoofdpijn en werd duizelig, dus ik maar even op bed gaan liggen. Ik heb toen ook wat liggen ijlen. Mijn moeder heeft me toen ingespoten met schuim tegen brandwonden, wat heerlijk was dat, zo verkoelend. Ik weet alleen nog maar dat ik ontzettend veel pijn had, maar iedereen heeft in spanning gezeten, omdat ze dachten dat ik een zonnesteek had opgelopen. Er kwam ook geen zinnig woord meer uit mij, zo beroerd voelde ik me. En dat terwijl ik waarschijnlijk maar een uurtje onbeschermd in de zon had gezeten..
Wie verbrand er nog meer zo snel? En wat doen jullie tegen het verbranden (behalve insmeren) en tegen de pijn als je eenmaal verbrandt bent?