Littekens....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Littekens....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 23:09

De zomer komt er weer aan, tijd voor rokjes en korte broeken.... Helaas. Harstikke leuk en aardig, ware het niet dat ik mij ontzettend schaam voor mijn benen, aangezien die onder de plekken en littekens zitten.....

Ik heb soms wat last van exceem (strakke paardrijbroek en warm weer), kan niet tegen muggebulten, mijn huid is zo kapot, ik ben een krabber en dan helen wondjes bij mij ook nog eens slecht.... Alles bij elkaar leverd benen vol met nare donkere littekens op, allemaal rondjes en het ziet er niet uit... Bijna geen plek meer vrij waar geen littekentje zit, en helaas zijn ze ook allemaal donker dus extra goed zichtbaar.... En natuurlijk allemaal aan de voorkant. Ik schaam mij er ontzettend voor, en baal van mijzelf omdat ik dondersgoed weet dat ik het zelf heb gedaan...

Het zonnenbanken is weer begonnen, benen veel in de zon (in de tuin, want niemand mag ze eigenlijk zien), smeren met bruiningscreme, zodat het een beetje 'gemaskeerd' zou kunnen worden. Helaas, pindakaas, echt veel helpt het niet...

Omdat ik mij er toch wel ontzettend voro schaam wil ik er wel eens voor naar de huisarts gaan, wie weet dat hij er wat op weet... Want nieuwe benen kun je niet kopen helaas, hoe graag ik dat ook zou willen.......

Heeft iemand hiermee ervaringen, en heeft iemand tips voor mji? Eventueel zalfjes of dergelijke, die littekens minder zichtbaar maken?
Verder probeer ik mijzelf in toom te houden niet te gaan krabbelen als het ook maar eventjes jeukt, maar helaas blijk ik een rare gewoonte te hebben soms te krabbelen zonder dat ik het door heb (dit eveneens met binnekant van mijn lip bijten, nagels en nagelranden). Dit probeer ik te verminderen, al is dat verdomde moeilijk...

_flo_

Re: Littekens....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:34

Mijn dochter heeft i.v.m een ongeluk een erg lelijk litteken op haar kuit.
Om het litteken dezelfde kleur als de huid te laten krijgen heeft ze van de plastisch chirurg speciale pleisters voorgeschreven gekregen.
Volgens mij heten deze pleisters Mepitel.
Hier zijn we nog niet mee begonnen omdat haar wond nog niet dicht zit.

Voorheen heeft ze Mepiform, zelfklevend zacht siliconenverband geplakt. Dit kan gebruikt worden voor de behandeling van zowel oud als nieuw hypertrofisch littekenweefsel en keloïd-weefsel. Het kan ook gebruikt worden ter voorkoming van vorming van hypertrofisch littekenweefsel en keloïd-weefsel bij gesloten wonden.

Misschien heb je wat aan deze info.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:05

Ik heb een groot litteken midden op mijn bovenlichaam..
Waardoor ik geen laag uitgesneden topjes/hempjes kan dragen, ik vind dat zo jammer!!
Ik voel me erg echt klote door..

Ik heb Mepitel gebruikt, maar het helpt totaal niet.. Tja, misschien een klein beetje.
Maar hij valt nog net zo goed, hartstikke op..

Ik ben nog op zoek naar andere mogelijkheden, maar het is nogal moeilijk iets te vinden

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:44

Roetjelove.

De volgende keer wanneer ik met mijn dochter naar de plastisch chirurg ga krijgt ze pleisters voorgeschreven die het litteken de kleur van de omliggende huid zou doen aanenemen.

Dit schijnt een duur soort pleister te zijn waarvan ik de naam nog niet weet.

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:48

ben vroeger gebeten door een hond, heb litekens er van in mn gezicht, maar heb het nu maar geaccepteerd. het hoort nou eenmaal bij mij. Ik snap dat het vervelend is maar zou niet te veel gaan experimenteren want daar wordt het alleen maar erger van.

Valerie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:20

vitamine E crème van de dokter doorgewezen.
omdat ik litteken heb van mijn gebroken arm operatie.
maar of dat nu ook nog werkt weet ik niet, want ik mocht het gelijk gaan smeren na de operatie wanner de wond geheeld was..

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:29

Ik heb zelf littekens van een operatie en mij is geadviseerd om met: calendulan, vitamine E of PLCE (erg goed heb ik gehoord) créme te smeren. Misschien dat het voor jou ook verschil maakt.. in ieder geval het proberen waard. Bij de kruidvat hebben ze ook van eigen merk (de bruine potjes) littekencréme.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:21

britt schreef:
Roetjelove.

De volgende keer wanneer ik met mijn dochter naar de plastisch chirurg ga krijgt ze pleisters voorgeschreven die het litteken de kleur van de omliggende huid zou doen aanenemen.

nou, als je de naam weet hoor ik 'm graag Knipoog
Want ik wordt niet erg vrolijk van mijn litteken..

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:46

Er is geen enkel zalfje dat littekens doet verdwijnen helaas. Ik weet dat er een kliniek bestaat die een ''op maat gemaakte'' crème produceert, waardoor littekens onzichtbaar worden. Daarnaast kan je in een cosmetische kliniek gebruik maken van lasertechnieken. Echter lijkt mij dit niet praktisch in de zomer, daar je eigenlijk een brandwond creëert en de zon moet mijden. Het mooiste zou zijn dat je jezelf kunt accepteren met je littekens, maar dat is makkelijk gezegd natuurlijk Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:29

TS; ik heb hetzelfde, ook een beschadigde huid door het krabben aan mijn eczeem (en alles dat jeukt). Zei een tijdje geleden al tegen mijn vriend dat ik niet in korte broek of rokje zou gaan deze zomer

In het verleden ben ik eens bij mijn HA geweest en die wees op littekens op mijn hand (ook door eczeem). Ik kreeg een doorverwijzing naar het ziekenhuis, waar ze littekens kunnen verwijderen dmv lasers. Ben niet geweest, want ik maak toch wel weer nieuwe littekens.

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:34

Ik heb 2 littekens op mijn buik die ook wel wat minder zichtbaar mogen zijn Bloos

Heeft iemand ervaring met littekenzalf?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:35

Als je niet van je eczeem af kunt blijven, kun je altijd op zoek gaan naar de oorzaak daarvan, of desnoods gewoon afplakken met pleisters.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:37

Ja calendula helpt wel een beetje, maar is ter verkoming van littekenvorming. Dus helpt niet echt als je al lang littekens hebt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:37

_Cindy schreef:
Als je niet van je eczeem af kunt blijven, kun je altijd op zoek gaan naar de oorzaak daarvan, of desnoods gewoon afplakken met pleisters.

Denk dat TS hier totaal niets aan heeft Clown

Bij mij bv is de oorzaak bekend, niets aan te doen en om nou je hele lijf af te plakken wordt een beetje moeilijk.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:53

britt schreef:
Roetjelove.

Dat zijn Scarban pleisters.
Mijn vriend heeft ze gehad. Hij heeft nl een enorm litteken in zijn gezicht door een ongeluk.
Hielp redelijk maar wat nog beter helpt is oogcontourcreme van Louis Widmer. Wel een beetje prijzig maar nooit te duur voor zoiets.... Haha!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 21:04

Bedankt voor alle antwoorden!

_Cindy schreef:

Oorzaak weet ik niet precies, wel om het te verminderen: geen strakke broeken (gaat om mijn onderbenen). Niet te strak, niet te warm. Beetje lastig met rijbroeken en chaps eroverheen, maar om die reden loop ik het hele jaar door met dunne katoene rijbroeken. Dat gaat wel. Verder de muggen die oorzaak zijn van mijn plekken op mijn onderbenen, die probeer ik ook bij mij weg te houden. Afplakken met pleisters is geen succes, dan krijg ik vanzelf exceem onder de plakgedeeltes.

Inmiddesl heb ik me erop gewaagd toch mijn 3kwartbroeken en rokjes te dragen, maar echt fijn voel ik mij er niet mee... Maar goed, lange broeken en deze warmte krijg je juist weer wat meer juek. Verder zo veel mogelijk in de zon, mijn plekken zijn namelijk allemaal bruin ipv witte littekesn, en hoop ik op die manier ook wat te kunnen 'maskeren'.

@ Quellian; dat laseren heb ik ook over gehoord, maar lijkt mij best eng... En net wat je zegt, straks maak ik waarschijnlijk gewoon weer neiuwe littekens als ik weer last krijg van muggenbulten Verdrietig Het is echt een automatisme, ik betrap mij er vaak te laat op dat ik et hard aan het krabbelen ben... En dan is het al te laat.

Ik moet nog steeds een afsprak maken bij de HA om verder advies te vragen wat hij er van denkt... Hier roepen ze allemaal stoppen met krabben en proberen te accepteren en niet zo voor te schamen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 23:06

Het is inderdaad automatisme, ik betrap mezelf er ook op (achteraf). Tijdje terug zelfs in mijn slaap met mijn teennagels mijn been open gekrabt.

Ben erg benieuwd wat je HA gaat zeggen!

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 00:11

Ik ben aan mijn schildklier geopereerd, en ik maak overmatig littekenweefsel aan. Ik heb dus een snee van 8 cm horizontaal op mijn half liggen. Het is dik en rood, en ziet er alles behalve aantrekkelijk uit. Ik ben bij een plastisch chirurg geweest en kreeg ook siliconenpleisters. Ze vielen er steeds af, waren ontiegelijk duur, 150 euro voor 4 stuks, en ze waren heel dik. Doordat ze er steeds afvielen moest ik ze met tape vastzetten, en dat midden in mijn nek... Ik kan er geen kettinkje of sjaaltje op hebben, want dat jeukt verschrikkelijk. Het fijnst is open en bloot. Ik ben juf op de basisschool, en alle kinderen vragen de 1e dag meteen wat je hebt, en dat leg je 1x uit, en dan is het klaar, ze accepteren dat!

De dokter kan verder niks voor me doen, en niks heeft geholpen, ik heb me erbij neergelegd, datdat bij mij hoort. 's zomers plak ik het af met leukopor, zodat er geen zonlicht bijkan. Dat doet veel te zeer. Ik kan er ook niks aan doen, maar mijn tip is echt, accepteer jezelf, leg het 1x uit aan je omgeving, en ga verder met je leven, en laat je niet leven door zoiets, dat is zonde! Ik geloof dat je het op mijn profiel op de foto's ook wel kunt zien. naja, thats me...