op 13 jarige leeftijd rugklachten ==> Orthopedist

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tine

op 13 jarige leeftijd rugklachten ==> Orthopedist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 22:19

Dit is wellicht m'n laatste topic als ik geen serieuze zinvolle reacties ga krijgen!
Hoi, ik ben Tine, 13 jaar en heb sinds een 3tal weken ernstige rugklachten. Dus ik doe zo'n rugband aan..
Maar je weet wel, 1e middelbaar betektrn medisch schoolonderzoek en heb vertelt dat ik rugklachten heb en ze zieden dat m'n rug recht groeide en dat ik normaal geen rugklachten kan hebben.
Het zit zo meer onderaan in m'n rug..
Nu moest ik van de dokter naar een orthopedist..
Naar het schijnt is het iemand voor de rug..
Maar heeft iemand er ervaring mee, wat ze doen enz want ben wel wat zenuwachtig om te gaan..
En ook schrik dat ik net zoals mijn papa een hernia zou hebben..
Moet nu van de dokter van het medisch schoolonderzoek zonder m'n rugbnad leven maar nu doet m'n rug echt pijn!!
Iemand enig idee wat het is?
Ik hoop zinvolle reacties
PS, hou wel rekening met m'n leeftijd want de meeeste volwassenen krijgen rugklchten maar toch niet op 13 jarige leeftijd?!
Laatst bijgewerkt door Ranja op 05-05-08 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typo in de titel

josewoos

Re: op 13 jarige leeftijd rugklachten ==> Orthopedsit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:25

Het meest voorkomende is inderdaad bij volwassenen, maar bij mensen van jouw leeftijd is het inderdaad vaak zo dat het wel weer goed groeit. Maar aan de andere kant, als het in je familie zit onderschat het dan niet!
Ik liep/loop vanaf mijn 12e met rugklachten en heb inmiddels ook een hernia gehad. Het is bij ons ook echt een familie kwaal.
Wees niet bang om naar diverse artsen te gaan, bij de ene persoon werkt de ene behandeling maar bij de andere weer een totale andere behandeling.
Vraag gewoon naar informatie bij de arts en laat je niet afschepen als je pijn heb. Een rugband is niet zo goed hoor daarmee maak je je spieren alleen maar slapper.
Sommige mensen gebruiken dit bij iets intensiefs voor je rug(bijvoorbeeld paardrijden), maar wen maar niet aan zo'n band, helemaal niet op jouw leeftijd anders maak je het zo erg dat je straks niet zonder kan!!!
Veel succes

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:26

ik loop ook al vanaf mn 12 met rugklachten, maar bij mij zijn er meerdere dingen aan de hand... ik heb verschillende afwijkingen in mn rug zitten...

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:27

Ik heb ook altijd rugklachten, als sinds ik 10 ben, maar ik ben nooit echt serieus genomen door de artsen Knipoog En nu loop ik nog steeds met een pijnlijke onderrug Knipoog

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:29

Ik heb rugklachten sinds ik 11 was en word dit jaar 20, 2 gescheurde spieren in me schouderblad gehad, en door op jonge leeftijd te veel hebben gedaan op stal, zat ik tegen hernia aan, Dit gaat bij mij helaas nooit meer weg, loop elke dag met pijn, in de paarden werken mag ik niet, maar 100 x liever tot me 40ste in de paarden dan tot 65ste op kantoor

joyceenzira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:19

Je kan ook last hebben van zwakke spieren in je rug. Heb ik ook. Is natuurlijk niks ernstigs maar wel erg lastig. Ik heb oefeningen van de fysio meegekregen waardoor je het wel kan verbeten maar weg gaat het niet. Ik kan ze je eventueel wel mailen als wil, misschien helpt het Knipoog

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:33

Ik heb sinds m'n 16e ernstige rugklachten.Ik ben regelmatig bij de huisarts geweest, bij de neuroloog en de Orthopeed.Ook ben ik regelmatig op de foto gezet en een paar keer door de MRI getrokken, en ook nog eens radioactief gemaakt voor een skeletcintigrafie.En na ontelbare behandelingen bij fysiotherapie, cesartherapie, een orthopedisch corset en een second opinion in het Sint Maarten zijn ze na 6 jaar tot de conclusie gekomen dat mijn rug zo'n beetje op alle mogelijke manieren krom staat en mag ik tegenwoordig de stempel chronisch rugpatient dragen.
Mijn advies aan jou is om serieus je buikspieren te gaan trainen en mocht je door de artsen-malle-molen gaan..laat je niet afschepen met het gezeur dat je te jong bent!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:37

ik heb ook heel veel last van rug klachten gehad, ik ben nu ook 13 Knipoog ik ben toen naar iets geweest (ben even de naam kwijt) waar ik allemaal oefeningen moest doen langzamerhand werd het toen minder, ik ben er nu mee gestopt, maar heb veel minder last van mijn rug.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:06

Nathaliia schreef:
ik heb ook heel veel last van rug klachten gehad, ik ben nu ook 13 Knipoog ik ben toen naar iets geweest (ben even de naam kwijt) waar ik allemaal oefeningen moest doen langzamerhand werd het toen minder, ik ben er nu mee gestopt, maar heb veel minder last van mijn rug.

toevallig mensendieck of cesar therapie? ikzelf doe heb cesar therapie vooral voor m'n nek maar ook gedeeltelijk m'n rug. Dit heeft niks met hoe m'n rug groeit te maken maar met m'n spieren. Maar ik denk niet dat dat bij jou 't geval is, want ik geloof niet dat een rugband oid daarvoor bij mij zou helpen (ik heb spanning in m'n spieren) maar het is opzich niet heel vreemd om rugklachten op je 13e te hebben... maar fijn is anders!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:08

Ik heb ook al jaren rugklachten, gelukkig niet heel ernstig nog, en bij mij werkt het wel goed als alles vast zit om even een massage te krijgen, dan kan ik er weer even tegenaan.
bij mij komt het hoofdzakelijk doordat ik best wel groot ben, lange rug....

heb ook al cesar terapie gehad, en doorgestuurd naar zo'n iemand voor zooltjes in je schoenen, maar niks helpt echt
tot nu toe werkt het beste nog, losmaken als het vast zit Ja
want dan heb ik eigenlijk alleen last, als het vast zit....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:12

Natuurlijk is het spannend om naar een arts te gaan en mijn hobby is het zeker ook niet. Maar ze kunnen het beter nu uitzoeken zodat je later minder of misschien wel geen klachten hebt, dan dat je straks niets meer kan. Daarbij krijg je geen vervelende en pijnlijke onderzoeken. En rugproblemen kunnen vele oorzaken hebben. Verkeerde houding waardoor je spieren verkeerd belast worden, scheefheid, vast zitten of een afwijking.

Ik zat zelf geblokkeerd in mijn rug en dat heeft een manueel therapeut kunnen losmaken en dopor oefeningen hou ik het nu goed. Bedenk ook dat de paarden ook problemen krijgen als er een ruiter op zit die niet met de beweging mee kan gaan.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:15

Idd toen ik langs de HA ging om te kijken of ik fysio therapie kon krijgen, kijken ze gewoon naar hoe je rug staat, moet je rechtop staan, dan benen gestrekt en met je handen richting voeten, links rechts draaien etc, van dat soort dingetjes, helemaal geen enge rare dingen hoor Knipoog

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:16

Maartje1990 schreef:
Nathaliia schreef:

toevallig mensendieck of cesar therapie? ikzelf doe heb cesar therapie vooral voor m'n nek maar ook gedeeltelijk m'n rug. Dit heeft niks met hoe m'n rug groeit te maken maar met m'n spieren. Maar ik denk niet dat dat bij jou 't geval is, want ik geloof niet dat een rugband oid daarvoor bij mij zou helpen (ik heb spanning in m'n spieren) maar het is opzich niet heel vreemd om rugklachten op je 13e te hebben... maar fijn is anders!

nee.. het was iets met mijn houding en alles, ik moest eerst naar de dokter, die had me doorgestuurt naar de fyshio... en toen moest ik nog ergens heen, maar dat vond ik echt 10 keer niks en ben toen gestopt, de reden is eigenlijk nooit echt achterhaald, het was inderdaad wel gedeeltelijk mijn nek en rug, als ik nu op een hoog kussen slaap of verkeerd lig heb ik de volgende dag ook harstikke las van nek en rug!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:22

Toen ik dertien was had ik ook al een (erg) zere onderrug. Het bleek uit mijn SI-gewricht te komen. Niet levensbedreigend, maar wel hinderlijk, nu bijna twintig jaar later soms nog. Mijn verdere medische verhaal zal ik je besparen Haha!, maar ik wil je in elk geval de tip geven: laat je gewoon zo goed mogelijk onderzoeken en doe je best tijdens eventuele therapieën die volgen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:24

mensendieck en cesar is voor je houding Knipoog ik heb die spanning in m'n nek/rug omdat ik een verkeerde houding heb

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:25

Maartje1990 schreef:
mensendieck en cesar is voor je houding Knipoog ik heb die spanning in m'n nek/rug omdat ik een verkeerde houding heb

dan zal het zoiets wel geweest zijn! ik ben de naam echt kwijt... dus durf het niet met zekerheid te zeggen.

ilona_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:34

yousra schreef:
Ik heb ook altijd rugklachten, als sinds ik 10 ben, maar ik ben nooit echt serieus genomen door de artsen Knipoog En nu loop ik nog steeds met een pijnlijke onderrug Knipoog

hier precies hetzelfde, alleen ik heb het vanaf mijn 12e, ben van de ene arts na de andere arts gegooid, want ze konden niks met me, maar geef het niet op!! laat je de kop niet gek maken, het is te hopen dat ze wat voor je kunnen doen. want ik weet nog steeds niet wat het is. en dat is pas vervelend.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 17:43

Oww en ik dacht dat ik zo alleen was Knipoog Maandag gaat m'n moeder bellen naar het ziekenhuis voor naar zo'n orthopedist te gaan (hoe verzinnen ze dat woord toch?!)..
Ik heb nu m'n rugband niet meer aangehad maar voel het echt!! Maar zo'n massage van een minuutje, zo'n 's avonds in je bedje doet erg goed (voor enkele minuten dan..).
Bedankt!

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:18

Sorry, maar moest erg lachen om je titel... Orthopedsit? Huilen van het lachen

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:27

Bedoel je geen othopeet?
Daar ben ik ook een keer geweest.
Al van kleins af aan heb ik problemen met mijn lichaam. Het begon allemaal met platvoetjes en scheef lopen.
Voor die platvoetjes ben ik ooit naar een ortopeet geweest, maar daar kan ik me nauwelijks iets van herinneren omdat ik toen nog klein was Clown

Enkele jaren geleden kreeg ik last van mijn rug. ik ben nu zestien. Dat was zegmaar toen ik in de groei kwam, net als jij.
Ik naar de dokter. Neem maar een asperine werd gezegd. Dus ik ging weer naar huis. Het ging maar niet over, dus ik ging nog een keer langs. Er werd wel gekeken naar mijn rug, maar ze stuurden me toch weer naar huis.
Op school moest iedereen naar zo'n schoolonderzoek. Ook daar heb ik toen uitgelegd wat eraan de hand was. Toen bleek dat ik een beenlengte verschil had! Dus gelijk weer naar de dokter en toen kreeg ik, net als jij een doorverwijzing naar de orthopeet.
Ik zat ook bestwel in de spanning, maar het viel reuze mee! Hij keek naar mijn houden, beenlengte en zo nog een paar dingen, maar deed me geen pijn. Voor de zekerheid werden er ook nog foto's gemaakt en daarop werd het beenlengte verschil nog duidelijker.
Ik werd doorgestuurd naar een cesartherapeute. Dat hielp redelijk. Daar ben ik vorig jaar mee gestopt.
Halverwege dit jaar kreeg ik last van mijn knie, dus ik ging naar een fisio. Uiteindeiljk bleken mijn knieproblemen een gevolg van rugklachten. Nu ben ik doorverwezen naar een kraker en ik moet zeggen, het is vreselijk, maar het help wel Haha!
Ik ben nu zo'n 4 keer behandelt en het gaat al stukken beter met mijn rug.

Meis, blijf alsjeblieft niet te lang lopen met rugklachten.
Wie er lang mee loopt kan als ie ouder wordt een hernia ontwikkelen (pas op veel latere leeftijd, zo'n 40 jaar hoor Knipoog ).

-××-

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:30

Ik ben vd week naar de orthopedisch chirurg geweest.. Foto's laten maken enz.
Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk gaan..
Ik zit namelijk zelf al 4 jaar met de rugklachten en het wordt steeds erger..
De orthopedisch chirurg zei dat ik nooit meer mocht paardrijden, maar dat blijf ik gewoon doen. Naar mijn idee wordt m'n rug er losser van en ik heb minder last als ik het een dag wél doe dan op de dagen dat ik het niet doe.. Lachen
Verder moet ik bloed laten prikken, om te kijken of het iets reumatisch is.. Is dat niet het geval, wat ik zeer erg hoop!, dan krijg ik mensendieck therapie..
Echt waar, blijf er niet meer lopen maar doe er zo snel mogelijk wat aan! Lachen

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:39

Ow en over je laatste zin; mijn rugklachten begonnen toen ik een jaar of 10 was.. Nagelbijten / Gniffelen (toen zati k overigens nog niet op paardrijden..)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:41

Je rugklachten kunnen ook het gevolg zijn van een val?
Ben je ooit heel hard gevallen?
Ook al is het lang geleden, het kan daardoor komen

BoktponyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:00

ik heb ook al vanaf vrij jong last van me rug gehad! raar is het niet, maar mijn huisarts heeft mij helaas nooit doorverwezen en mijn schooldokter zij dat het kwam omdat mijn ene been langer was en dat ik met een holle rug stond Ach gut
jaren later was de last zo erg dat ik zelf naar een chiropractor ben gegaan! en zij heeft mijn heup recht gezet zodat ik weer even lange benen heb Clown en de rest van mijn rug rechtgezet met als gevolg dat ik nu nooit meer last van me rug heb! en mijn holle rug... nou die bleek heel wat sterker volgens mijn chiropractor dan ik altijd dacht Haha!

mijn moeder heeft ook vanwege rugklachten de hele medische molen doorlopen en ze hebben nooit wat kunnen vinden... ook zij is naar de chiropractor geweest en ook zij heeft nooit geen last meer van der rug Pling mijn schoonzusje is na onze verhalen ook maar eens bij de chiropractor gaan kijken omdat zij ook al jaren last van der rug heeft en al jaren ceasar deed wat niet hielp en ook zij gaat goed vooruit! (is een tijdje niet geweest vanwege haar zware bevalling Ach gut )
nee bij ons is de chiropractor echt heilig Clown

wat ik hiermee ook wil zeggen! laat je niet afschepen en ga desnoods op eigen houtje naar iemand toe... voor een chiropractor heb je zelfs geen verwijzing nodig van je dokter! je lijf is ontzettend belangrijk en pijnvrij kunnen leven is echt een verademing Pling

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:22

Maantjj schreef:
Je rugklachten kunnen ook het gevolg zijn van een val?
Ben je ooit heel hard gevallen?
Ook al is het lang geleden, het kan daardoor komen

Heb je het tegen mij of tegen de TS?

Want toen het begon reed ik nog geen paard, dus ben ik niet van m'n paard gevallen..