Nee! Geen Wortelkanaalbehandeling!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxsweet

Nee! Geen Wortelkanaalbehandeling!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 22:56

Ohhhh, een half jaar geleden liet ik m'n kies vullen maar dacht dat die niet goed was gezet.
De kies deed een paar dagen daarna enorm pijn en als ik liep dan voelde het net alsof mijn kies in mijn mond schommelde.
Afgelopen maandag moest ik weer naar de tandarts en ik kaartte dat aan.
Ik heb er nu namelijk nog veel last van als ik buiten met de paarden bezig ben en in de wind sta.
Ik moet dan mijn tong tegen mijn kies aanhouden zodat de pijn een beetje minder word.

Maar goed Tong uitsteken De tandarts kon zo 1,2,3 niet zien wat er evt. mis was en ze ging een foto maken van mijn kies.
Toen mocht ik de stoel uit (thank god !!) en mijn gebit zag er keurig uit.
Ik zat met een glimlach te wachten totdat mijn vader en zusje klaar waren.
Maar toen, toen de foto klaar was vertelde ze mij dat mijn wortel ontstoken is en dat ik een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan.
Ik voelde hem al aankomen en had hier al eens een paar topics gelezen van mensen die dat ook moesten..

Ik heb geen hekel aan de tandarts totdat ze met die boortjes en vijltjes beginnen te prutsen.
Ik moest een half jaar geleden ook een klein gaatje laten vullen en ik als grote beer hoefde natuurlijk geen verdoving. Ik ging doooor de grond! Ik kwam van de stoel af en die was helemaal bezweet.
Wat heb ik een hekel daaraan zeg!
En nu zag ik een plaatje op wikipedia hoe een wortelkanaalbehandeling ongeveer in z'n werk gaat en dan moeten ze weer zo'n kies openboren en ik krijg nu ter plekke al kippenvel.
Ook las ik verhalen van dat de verdoving niet het onderste deel van de wortel haalt ofzo en dat je daar wel pijn in voelt.
Oooooh ik heb er zo geen zin in!
Ik heb echt een hekel aan pijn in mijn mond.
Okee, ik ben dan wel van die pijn af die ik dan nu af en toe heb, maar echt ik gruwel ervan. Jakkes.

En nu ben ik natuurlijk erg benieuwd naar ervaringen.
Ik moet ook twee keer heen. Eerste keer 20 minuten, tweede keer 45 minuten.
Alleen weet ik niet meer waarom Tong uitsteken Iemand ??? Knipoog

050206051012

Re: Nee! Geen Wortelkanaalbehandeling!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:57

Mijn wortelkanaalbehandeling duurde 2 uur, maar heb er totaal niets van gevoeld, alleen de verdoving (logisch). En de volgende dag voelde het allemaal wat beurs, maar dat is vaak zo als ze in je mond bezig zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:58

Ik heb het 3x gehad
En 3x weinig van gevoeld.
En ik kan je zeggen, als er ergens een schijterd rondloopt betreft tandarts ben ik het wel Lachen
En ik vond het reuze meevallen Ja

succes

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:59

Mijn wortelkanaalbehandeling duurde de eerste keer 1,5 uur.
Daarna ben ik nog 5 keer gekomen om het te vullen, tand te bleken ed.
Jammer genoeg had ik de eerste keer geen verdoving Scheve mond

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:01

Volgens mij is de eerste keer een noodvulling en de tweede keer de echte vulling?! Weet het ook niet meer precies.
Heb inmiddels 2x zo'n behandeling gehad (al jaren geleden) maar moet je eerlijk zeggen dat ik na de verdoving weinig tot niets heb gevoeld en ik ben ook echt een stress-kip wat betreft de tandarts.
Dus maak je niet al te druk. Het moet nu eenmaal gebeuren en er zijn echt ergere dingen hoor!
Voor je het weet sta je weer buiten.
Trakteer jezelf op iets leuks/lekkers daarna, dat helpt Haha! Knipoog

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:02

als het goed is moet je tandarts alles kunnen verdoven. Doet het zeer, sta er dan gewoon op dat hij door gaat met verdoven.
Ik heb zelf een tandarts gehad die me wijs maakte dat ik niet te verdoven was e nlag iedere keer jankend in de stoel bij het vullen van gaatjes. Uiteindelijk ben ik naar een ander gegaan, deze man had er dus geen problemen mee te verdoven en kon zelfs mijn kies trekken zonder dat het zeer deed.

Echt, geloof me, alles is te verdoven. Als het niet goed is, laat ze dan stoppen (alhoewel ik me afvraag of dat mogelijk is bij een wortelkanaalbehandeling)

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:03

Ik ben echt een schijterd wat betreft tandartsen Clown maar die wortelkanaalbehandeling viel toch echt wel mee! De eerste keer boren ze een gaatje door je kies naar de wortel en maken ze de wortel schoon, daar gaat dan een desinfecterend goedje in en een noodvulling. Een week (ong.) later kom je terug, kijken ze of alles mooi schoon is en zetten ze de permanente vulling erin.

Heb er niets van gevoelt, zelfs achteraf niet Lachen

* Edit: typefout

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:15

Ik heb een paar jaar terug mijn 1e wortelkanaal behandeling gehad.
Liep toen al een poosje rond met een abcesje in mijn tandvlees, net bij een kies. De kies deed helemaal geen pijn. Dat abcesje was wel rot.
Dus die ging ik zelf elke keer kapot maken, troep eruit en goed spoelen, dat was best pijnlijk moet ik zeggen.
Maar eigenwijs zoals ik was ben ik hier een hele tijd mee doorgegaan, totdat ik naar de jaarlijkse controle moest.

Tandarts zat vol verwondering te kijken hoe ik met zo'n ontsteking kon rondlopen. Hij had een foto gemaakt en het was echt een fikse ontsteking, maar ja, dat idee had ik zelf ook al wel gekregen. Toen dus afspraak voor de behandeling.

Heb ook 2 uur in de stoel gelegen. Verdoofd, alleen zodra ze met de vijltjes te ver doorgaan, komen ze in de zenuwen terecht, en die kan je dus niet verdoven.
Maar omdat het bij mij zo erg was, is hij erg lang bezig geweest, heel veel vijltjes gebruikt en uiteindelijk was hij helemaal schoon!!
Toen is hij idd een paar dagen los gebleven dacht ik, en dan goed spoelen, spul erin spuiten en de volgende afspraak hebben ze heb weer gevuld.

Achteraf had ik er spijt van dat ik niet eerder was gegaan!

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:27

hmm ik heb mijn eigen kies eruit getrokken omdat ik de pijn van de wortelkanaal behandeling niet aan kon..

Ze hebben 7 verdovingen geplaatst ik heb 5 1/2 uur in de stoel gelegen,omdat het bij mij zo uitliep moest ze tijdens mijn behandeling nog andere patienten helpen in andere kamers.
Omdat dat de maximale verdovingen waren kon ze niks meer met mij.
Ik kon niet meer van de pijn en ben met een noodvulling naar huis gegaan die is er uitgesleten en beetje bij beetje heb ik de kies ( die inmiddels gebroken was) eruit gepeuterd. Ik mis nu dus een kies , niet al te slim uiteraard maar ik heb liever een gat in mijn mond dan die pijn ooit nog te moeten voelen.

Ik ben overgens wel overgestapt naar een andere tandarts en die helpt mij mijn angst te overwinnen en zo naar mijn volgende wortelkanaal behandeling toe te werken in een andere kies waar het ook te gebeuren staat..

Ik hoop ook echt dat het aan mijn oude tandarts lag Bloos

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:18

LZP -> MW

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:31

Mijn zusje was 10 toen ze aan allebei de voortanden een wortelkanaal behandeling kreeg, ze was met haar mond op een ijzeren stang gevallen en had haar bovenkaak op 2 plekken gebroken. Toen dat genezen was, kreeg ze de wortelkanaalbehandelingen. Ze was 10 en zei er weinig van gemerkt te hebben, alleen de verdoving was even vervelend verder heeft nergens last van gehad!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:36

Heb er vorig jaar ook een gehad en vond het reuze meevallen. Maak je niet druk, hoe meer je je opwindt hoe erger het lijkt

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 02:29

secricible schreef:
Echt, geloof me, alles is te verdoven.

Roep dat niet te hard. Heb al een stuk of 4 wortelkanaalbehandelingen gehad en vond er niets erg aan (buiten de verdoving om), maar bij de laatste kreeg ze me niet verdoofd en heb ik 7 verdovingen gehad. De 7e zou de laatste zijn en anders zou ze stoppen met de behandeling. Gelukkig ging het toen wel goed, maar ik heb 2 weken met gigantische pijn gelopen, van die beurse kaak. Echt niet normaal. Ben toen elke dag bij haar geweest van de pijn, maar ze kon niets doen. Dus verdoven gaat niet altijd zo gemakkelijk.
Maar verder nooit erg gevonden. Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 02:50

Ik heb zelf nooit een wortelkanaal behandeling gehad... mijn moeder wel en die heeft er helemaal niets van gevoeld. Ook de verdoving voelde ze bijna niet, haar wortel was ook ontstoken.

secricible schreef:
Echt, geloof me, alles is te verdoven.

Helaas niet... er zijn ook mensen die helemaal niet verdoofd kunnen worden Huilen van het lachen
Hier meld zich een ROFL
Hoe veel ze er ook in spuiten en hoe diep... het werkt bij mij 1 seconde en daarna heb ik gewoon weer gevoel.
Bij het eruit snijden van mijn verstandskiezen hebben ze ook een iets andere verdoving (hij had het oven een mixje Clown ) gebruikt en heel snel gewerkt. Dat deed gelukkig bijna geen pijn.
Ik was nooit bang van de tandarts, maar sinds ik weet dat de verdoving weinig doet ben ik echt een schijterd geworden Tong uitsteken Ws werkt daardoor de verdoving nog veel slechter Huilen van het lachen Gelukkig heb ik bijna nooit gaatjes meer *klopt heel hard af* Vork

Op een of andere manier heb ik toch altijd wat met verdoven... ook bij het hechten van mijn arm en een andere keer mijn vinger deed de verdoving vrij weinig Huilen van het lachen
Daarom was ik als de dood toen ik in Januari geopereerd moest worden Nagelbijten / Gniffelen Ik zag al horrorbeelden voor me van wakker worden tijdens de operatie e.d. maar dat is allemaal gelukkig wel goed gegaan ROFL

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 06:54

Jij bent natuurlijk wel een uitzondering dan @alsemgeest!!!

TS, ik zou gewoon voor de behandeling duidelijk zeggen dat je bang bent en vragen om een verdoving. Dan zegt je tandarts waarschijnlijk dat hij het sowieso verdooft. En echt, tenzij je in die hele zeldzame groep zit bij wie een verdoving niet lekker werkt, daarna voel je ECHT niets meer, je zou bij wijze van spreken een boekje kunnen gaan lezen. Echt prettig is het dan nog niet, omdat hij zit te duwen in je mond en zo, en dan dat geluid er nog bij. Maar het is dan echt wel goed uit te houden. Ik ben een mega-angsthaas bij de tandarts maar echt, dat valt heus mee, zolang het maar goed verdoofd is.

@alsemgeest, ik zou dit probleem trouwens aankaarten bij m'n tandarts en/of arts, er zijn verschillende soorten verdoving. Het probleem zal vast wel ergens omschreven zijn. Ze kunnen dan een ander soort verdoving proberen en misschien werkt die dan WEL. Ik zou dat doen VOOR ik tegen het probleem aanliep, stel nou dat je een stevige behandeling moet ondergaan voor een ontsteking of zo, dan is het toch makkelijk als je kunt zeggen "u moet die-en-die verdoving gebruiken een andere werkt niet goed bij mij". Mocht de dokter een oplossing weten, dan zou ik dat ook op een doktersbriefje laten zetten voor als je naar het buitenland gaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 06:56

Ik ben letterlijk doodsbang voor de tandarts, maar een wortelkanaalbehandeling is zo ongeveer het enige waarbij ik zo de stoel voor durf in te gaan. Met een goede verdoving voel je daar echt helemaal niets van!

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:37

ik het er ruim een jaar geleden een gehad, althans, de tandarts heeft het geprobeerd maar, de verdoving wilde niet werken ;-( Dit had mijn tandarts nooit meegemaakt. Hij heeft zo veel mogelijk schoongemaakt en heb er (klopt af) geen last meer van gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:50

tja.. ik heb een wortelkanaalbehandeling gehad zonder verdoving Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb hélemaal níks gevoelt. Bij mij was de zenuw namelijk al door. Mijn kies was dus al dood.

Wel moet ik binnekort terug om op die kies een kroon te laten zetten. Iedere keer breekt die kies af, en hij bestaat nu dus eigenlijk geheel uit vulling ( Huilen van het lachen ). Wilt die man er een kroon opzetten Tong uitsteken

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:42

Ik heb ook 2x een wortelkanaalbehandeling gehad, beiden zonder verdoving. Geen verdovingsspuiten in mijn mond hoor! Dat heb ik 1x meegemaakt en dat was 10x erger dan beide wortelkanaalbehandelingen bij elkaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:58

zijn ze daar zó lang mee bezig? Ziek Kan je beter een verstandskies hebben die getrokken moet worden, sta je met vijf min weer buiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:00

Dat is ook niet bij iedereen zo Lachen
Bij mijn broer moesten ze die eruit snijden...brrr

Bij mij was het idd ook ff wrikken en ik stond buiten Lachen
Maar heb daar wel meer last van gehad dan van de wortelkanaal behandeling

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:01

Ik heb in 8 kiezen plus nog een voor tand een wortel kanaalbehandeling gehad en allemaal op 1 na, zonder verdoving. Van de verdoving had ik 100x meer pijn dan zonder verdoving!
Bij mij was 1 kies en mijn voortand al dood, de andere niet.

Duurt ongeveer 20 minuten en ze deden het twee keer per kies. De vijltjes zijn een vervelend gevoel, maar pijn? Nee, echt niet. De kies en tand die dood waren voelde ik helemaal niets van.

En zo'n behandeling is een opluchting als je last hebt van je kies!!! Na afloop heb je duidelijk veel minder pijn!

Succes er mee! Knipoog

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:06

Brrr wortelkanaalbehandeling.Ik heb 3 weken geleden een wortelkanaalbehandeling gehad.Maar dat laat ik nooit meer doen.Na 3 volledige ampullen aan verdovingsvloeistof heb ik nog veel pijn gehad.Maar dat was de ramp niet zo eigenlijk, maar ik heb ruim een uur achterover gelegen in de stoel.(met als voordeel dat de kies niet verder behandelt hoeft te worden).Toen ze eindelijk konden gaan vullen begon het bloeden als een rund waardoor ze dus opnieuw konden gaan beginnen met de procedure van het vullen.Maar ik schrok van de rekening eerlijk gezegt, fijne tandarts had niet gezegt hoeveel het ging kosten.Maar ik hoefde niet meteen te betalen, mocht het eerst declareren bij de verzekering.(krijg het niet helemaal vergoed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:11

Ik heb laatst nog mijn definitieve behandeling gehad, die van 45 minuten. Doodsbang was ik.. had een trauma van de vorige 2 keren. Uiteindelijk weinig van gevoeld alleen die pinnen en boren vond ik dood en dood eng. Vorige 2 keren heb ik daar met vreselijke pijn in die stoel gelegen. Verdoving haalt het vaak niet tot beneden aan idd. Je hebt na zo'n behandeling alleen nog even 2 daagjes 'behandelpijn' en daarmee is het wel klaar. Ja Ik raad je wel aan om als je noodvulling die je krijgt na de eerste behandeling eruit valt meteen opnieuw te laten vullen. Ik had dat niet gedaan en heb weer 3 dagen met vreselijke pijn gelopen omdat het weer ontstoken was en moest toen dus nog een wortelkanaalbehandeling..

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 18:48

Ohjee Tong uitsteken Het merendeel zegt dat het meevalt maar ik blijf sceptisch Sigaar
Eerst voelen, dan geloven ;P
Ik ben al een beetje meer gerustgesteld gelukkig..
Het is gewoon afwachten en het op me af laten komen, ik kan zelf toch niks doen..
Bedankt iedereen!