B12 tekort?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

B12 tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 22:41

Ik ben eigenlijk al mijn halve leven "moe".
Dat je de rest niet kan bijhouden, dat je weet dat je gewoon meer kunt, maar de energie niet hebt.

Getest op pfeiffer ben ik zeker al 3x, op allerlei andere mikmakjes ook.
Nu heb ik last van een (kleine) pigmentstoornis, en hierbij stond op wikipedia dat mensen met deze aandoening vaak een b12 tekort hebben (opname probleem). wat jawel, vermoeidheid veroorzaakt.

Ben niet naar de huisarts geweest omdat ik geen zin had om 2 weken te wachten op een bloeduitslag die toch waarschijnlijk niks zou aangeven. (ze gaan pas piepen onder een schaal van 150, terwijl onder de 300 ook slecht schijnt te zijn is mij verteld).
Ik heb een potje B12 gekocht bij de kruidvat (ik geloof 100x je adh die je dan binnenkrijgt).

Nou heb ik het volgende (ik slik het pas een paar dagen), en vraag me af of dit hieraan te beschrijven valt.

Ik bulk echt van de energie (beetje stuiterbal gevoel), ik voel me opgewekt en mijn altijd net iets aan wezige hoofdpijntje schijnt verdwenen te zijn.
Is dit echt door die B12 of...?

(ik vroeg me dit af op bokt, aangezien mijn dokter me nooit sirieus neemt met ditsoort vragen...)

Haagsemeid

Re: B12 tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:22

Tsja ik ben geen dokter, ik weet echter wel dat B12 tekort toe heel veel dingen kan lijden, volgens mij krijg je dan ook eerder stress.
Als je, je er goed bij voelt zal ik gewoon lekker doorgaan, mits je niet over de dosis heen gaat

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:24

het kan, maar t kan ook wat anders zijn. ik vraag me altijd af: wat zou een placebo doen in dit soort gevallen Bloos

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:28

Kijk maar eens op http://www.vitamine-info.nl/vitamine_b12

Als je een daadwerkelijk vitamine B12 tekort hebt, zullen je klachten meestal pas na maanden/jaren verdwijnen. Ik heb er toevallig pas ook een topic over gestart. Je kan ook beter je bloed erop laten onderzoeken.

Als je namelijk de ziekte van addison biemer hebt, helpen deze tabletten ook niet. Dan moet je net als ik om de paar weken naar de dokter om een vitaminespuit in je bil te krijgen voor de rest van je leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:31

Een paar dagen een pilletje heeft geen effect. Als je echt een tekort hebt zul je veel langer bij moeten slikken voor effect. Bij mij helpt zelfs dat niet, ik krijg elke maand een injectie.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:32

ik neem eerlijk gezegd aan dat er wel op getest is ook als je zegt dat ze bloed hebben geprikt op pfeifer ENZO...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:33

haha..ben dus niet de enige met de vaste maandelijkse afspraak met de huisarts?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:34

ikenindi schreef:
ik neem eerlijk gezegd aan dat er wel op getest is ook als je zegt dat ze bloed hebben geprikt op pfeifer ENZO...

Dat was bij mij ook niet gebeurd, dus voor de zekerheid moet je je huisarts bellen om te vragen waar op getest is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:45

dan nog kunnen die pillen niet al zo snel effect hebben volgens mij...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:48

lijkt me ook onmogelijk.

overigens dat je op pfeifer getest bent, ook al zeggen ze dat je het niet hebt...dat zegt mij niks meer.
Bij mij kwam er ook pas na 3x testen en een jaar verder zijn pfeiffer uit...
En van die fout heb ik nog dagelijks "plezier'

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 11:09

runningkawa schreef:
lijkt me ook onmogelijk.

overigens dat je op pfeifer getest bent, ook al zeggen ze dat je het niet hebt...dat zegt mij niks meer.
Bij mij kwam er ook pas na 3x testen en een jaar verder zijn pfeiffer uit...
En van die fout heb ik nog dagelijks "plezier'

Ja word mijn huisarts ook een beetje zat, ben ooit op mijn hoofd gevallen in een zwembad, hele dag weet ik niet meer. Pas 1,5 jaar later krijg ik te horen dat ik toch maar wel een zware hersenschudding had, en dat mijn hoofdpijntjes ook nog wel jaren zullen blijven. Lips are sealed
Net zoals dat ik dagen heb dat ik zonder reden oververmoeid ben.
En altijd weer diezelfde "tips".

-Je slaapt te weinig (ik haal makkelijk 8-10 uur per etmaal).
-Je drinkt te weinig. (eerder teveel).
-Je eet te weinig gezond. (ik leef bijna op gezonde kost).
-Te weinig vlees, (dat al helemaal niet Clown )

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:51

Mag ik vragen wat de B12 waardes zijn van de mensen die geprikt woren?
Ik heb een B12 waarde die in het grijze gebid valt van laag-normaal (150-350). Mijn dietiste wil me aan de prikjes hebben (bleh) dus ik moet deze week naar de arts om de exacte waarde te vragen en aan te dringen op prikken...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:11

wennie schreef:
Mag ik vragen wat de B12 waardes zijn van de mensen die geprikt woren?
Ik heb een B12 waarde die in het grijze gebid valt van laag-normaal (150-350). Mijn dietiste wil me aan de prikjes hebben (bleh) dus ik moet deze week naar de arts om de exacte waarde te vragen en aan te dringen op prikken...

Ik zal het ook eens aan mijn huisarts vragen, de neuroloog heeft het met mijn huisarts geregeld.

Maar zo snel kan je (volgens mij) niets voelen. Op internet staat zelfs zo'n 2 jaar aangegeven.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:50

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:03

Als je echt een B12 tekort hebt kun je dat eigenlijk alleen oplossen met injecties...met een beetje pech heb je het chronisch en dan mag je je hele leven lang iedere paar weken naar je HA voor een injectie Rolleyes

@ wennie: mijn beginwaarde was 111. Nu (bijna 4 jaar verder) zit ik op iets boven de 800 terwijl ik iedere 3 weken prik.. Is dus eigenlijk nog aan de lage kant (als je regelmatig injecties krijgt ligt je ideale waarde ruim boven de 1000).

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:14

Ik had niet een extreem lage waarde, rond de 260. Toch had ik serieus een tekort. Spuit nu een paar weken. Ben eerst gestart met 1x per week, maar dat was te weinig. Ik spuit nu 2x per week en dat bevalt beter. Straks gaan we dat langzaam een beetje uitrekken.
Ik ben na de eerste injecties heel erg moe geweest. Nu komt er langzaam een stijgende lijn in. Ik heb/had vooral neurologische klachten en had (blijkt nu ik spuit) al jaren geen gevoel meer in mijn voeten.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:45

ik had 2 jaar terug zo'n lage b12 waarde dat het onmeetbaar was Clown en jawel, ik ben een paar uur na mijn spuit ook helemaal hyper en opgewekt volgens andere mensen. ik merkte het zelf niet,tot ik er op ben gaan letten en ik voel me een paar uur na die spuit al wel beter, dus ik denk dat het bij de pillen dan ook wel kan.

Lars_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:52

Nou hier ook eentje hoor.

Ik heb ernstige b12 tekort gehad. 2 jaar geleden besloot ik dat ik maar niet meer ging eten, en helaas weet m'n lichaam nu niet meer dat b12 te scheiden uit voedel e.d.

Ook biij mij was mijn b12 gehalte zéér laag, dat er als erg een verbetering zou optreden ook injecties moesten worden toegepast.
Ik ben toen voor m'n leven die pillen gaan slikken, eerst sloeg het niet aan maar uiteindelijk wel.

Nog steeds zit ik ermee, als ik loop heb ik het gevoel of ik op kussentjes loop.. dat ik zo omkan vallen. Ook tril ik heel erg als ik em even inspan bijvoorbeeld.