Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
havana72 schreef:Waarom zou je, als je het gewoon bij 1 partner laat....
Iris82 schreef:Ik heb t wel gedaan.
Stelt niet zo veel voor en het is toch weer een stukje zekerheid. Hou het nu voortaan wel bij 1 partner.
En ja, ik deed het altijd wel veilig op een enkele uitschieter na, en ook heb ik wel eens meegemaakt dat het condoom lek was.
Citaat:Groot onderzoek naar chlamydia bij jongeren
maandag 21 april 2008 15:31
Soa Aids Nederland start morgen met een grootschalig onderzoek naar chlamydia. De komende drie jaar krijgen ongeveer 315.000 jongeren een oproep om zich gratis en anoniem te laten testen.
Het is voor het eerst in Nederland dat op zo’n grote schaal onderzoek naar chlamydia wordt gedaan.
Brief
Jongeren tussen de 16 en 29 jaar uit de regio’s Amsterdam, Rotterdam en Noord-Limburg worden per brief opgeroepen om online een chlamydiatest aan te vragen.
Mannen kunnen dan een urinemonster terugsturen naar een laboratorium, vrouwen een uitstrijkje. Twee weken later kunnen ze de uitslag online opvragen.
Deelnemers die de ziekte hebben, krijgen een korte antibioticakuur. Soa Aids Nederland hoopt dat jongeren door deze methode eerder de stap nemen om zich te laten testen.
Chlamydia is onder hen de meest voorkomende geslachtsziekte. Eerder onderzoek van de stichting wees uit dat 2,3 procent van de seksueel actieve jongeren de ziekte heeft. In de grote steden is dit percentage zelfs 3,2 procent.
Ontsteken
De ziekte wordt veroorzaakt door een bacterie die zich nestelt in de slijmvliezen van de geslachtsdelen. Hierdoor kan de urinebuis, de anus of baarmoedermond ontsteken.
De helft van de mannen en 70 procent van de vrouwen merkt niet op dat ze aan de infectie lijden. Als er geen behandeling volgt kan chlamydia leiden tot onvruchtbaarheid bij vrouwen en prostaat- en bijbalontsteking bij mannen.
Door Quintin Wierenga