Goed poetsen maar toch ontstoken tandvlees?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Goed poetsen maar toch ontstoken tandvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 19:48

Zoals elk redelijk normaal mens poets ik ook 2 x per dag mijn tanden...ochtend en avond en soms ook wel eens tussendoor als ik een vieze smaak heb of iets plakkerigs gegeten heb

ook gebruik ik wel eens flos en spoel ik wel met listerine

Nu heb ik sinds 3 dagen ontstoken tandvlees...begon eerst rechtsonder,de dag erna links onder en nu rechts boven terwijl de andere 2 plekken ookk nog niet over zijn
het tandvlees is echt heel dik,voel het ook kloppen en zeurt de hele tijd
Ook met poetsen bloeden uiteraard en meer flossen en spoelen helpt ook niks

doe ik nou iets niet goed of kan dit ook zijn door een virus? (ben ik erg gevoelig voor)
en ik ben sinds een week begonnen met gezonder eten (meer fruit en groenten enz en meer drinken)
omdat ik meer weerstand wil opbouwen..
Kan het dan ook een soort ontgiftiging zijn van je lichaam
vind het zelf een redelijk domme vraag maar toch blijft het idee een beetje knagen Bloos

Dreamer_S

Re: Goed poetsen maar toch ontstoken tandvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 23:47

ik heb precies hetzelfde, ben naar de tandarts geweest en die zei dat ik te snel en te hard poets. wat het slimst is om aan de tandarts even een doorverwijzing te vragen naar de mondhygienist,dat doet ff zeer maar het helpt wel!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:35

Ik heb zon beetje een maand of 8 rondgelopen met ontstoken tandvlees. Bij mij is de reden ook nooit gevonden. Ik poets mijn tanden natuurlijk ook gewoon goed.
Het kan wel een virus zijn, maar vaak krijg je dat dan op het moment dat je ook wat grieperig bent ofzo. Zodra mijn weerstand slechter is dan begint mijn tandvlees meteen.

Als ik jou was zou ik sowieso even langs de tandarts gaan of beter idd de mondhygienist. Die kan het idd schoon maken als het nog niet te erg is. Ik heb nu twee keer een peniciline kuur gehad omdat het emt schoonmaken dus niet weg ging. Maar ik wachte ook telkens wel lang voordat ik naar de tandarts ging.
Hoe sneller je erbij bent, hoe makkelijker je er vanaf komt.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:45

Misschien is je tandenborstel te hard, probeer eens een zachte.
Als je te hard poetst kan je tandvlees zich terugtrekken waardoor het eerder gaat ontsteken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:55

Inderdaad! En ik kreeg een tip bij de etos, die voor mij dus wel geholpen heeft!

Als je ontstekingen dadelijk over zijn, koop dan echt een nieuwe tandenborstel! Ik bleef dus met dezelfde poetsen en het kwam telkens terug. Nu ging ik de laatste keer naar de etos voor een mondspray voor ontstoken tandvlees, en toen hadden we het erover, en dat meisje bij de etos zei dat ze dus bij Oprah gezien had, dat je dus echt een nieuwe tandenborstel moet kopen omdat je heel veel kans hebt dat de bacteriën in je tandenborstel blijven zitten en je zo jezelf dus weer ontstekingen poetst. Ik ben nu alweer 2,5 maand ontsteking vrij en dat is het laatste jaar nog niet voorgekomen!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:31

Poets je je tandvlees wel mee, d.w.z. dat je de tandenborstel in een hoek van 45graden op de rand van tand naar tandvlees houd en zo steeds 4 á 5 seconden op 3 tanden (zo breed is de tandenborstel als je met de hand poetst) heen en weer en dan schuif je weer een stukje naar voren. Dat is écht heel belangrijk want zo poets je namelijk ook de miliscule ruimte tussen je tand en tandvlees in mee. En dáár gaat juist ook plaque zitten waar je ontstekingen van krijgt. Ga niet met mondspoelmiddeltjes aan de gang, deze doden ook de goede bacterieën in je mond als je dit 1x in de 2 weken doet kan niet zoveel kwaad.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:36

tandenstokers gebruiken...dit moet ik namelijk ook van mijn mondhygieniste, en dan niet af en toe maar dagelijks...dit gaat bloedend en ontstoken tandvlees tegen. De eerste dagen zal het nog wel bloeden maar dan is het over.
Ik moet zeggen ik doe het niet dagelijks maar ik heb nog maar zelden onstoken tandvlees (ga wel 2x per jaar naar de mondhygieniste)

RodeoRoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:41

Hier een mondhygieniste aan het woord:

Ik kan vanaf de computer niet zien wat er nou echt aan de hand is maar dit is de indruk die ik vanaf hier krijg.

Onsteking van het tandvlees ontstaat door een reactie van het tandvlees op tandplaque en tandsteen. Het tandvlees wordt rood en gezwollen en gaat bloeden. Als je stress of griepje of dergelijk hebt gehad kan het wat sneller gaan opzetten.

Gebruik elke dag minimaal 1 x per dag HOUTEN tandenstokers (absoluut geen sateprikkers). Ze moeten stevig tussen de tanden (tot ze vast komen te zitten) en dan 10 tussen elke ruimte de stoker heen en weer bewegen. Denk er wel goed om dat de platte kant naar het tandvlees wijst. Ik weet niet of je electrisch of met de hand poest maar er zit een groot verschil en het poetsen daartussen. Zoek op internet even naar de juiste instructie.
Stop met het spoelen van listerine.
Als je wel wilt spoelen kan dit met perio aid maintenance (0,05%).

Het beste is gewoon om zelf een afspraak bij een mondhygieniste te maken. Die kan kijken wat er precies aan de hand is en eventueel het gebit schoonmaken indien nodig.

oh ja, vervang je tandenborstel sowieso om de 3 maanden of eerder als de haren uit elkaar gaan staan.

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:32

Naadje kan momenteel niet meer reageren
maar ze heeft inderdaad last van een griep en/of virus die telkens toeslaat
ze had vanmorgen een nog ergere gezwollen mond en ook haar gehemelte is nu helemaal ontstoken
inmiddels spoelt ze met bocasan en kamille, drinkt druppels voor extra weerstand en heeft antiobiotica en pijnstillers

ze leest de antwoorden wel mee dus tips voor haar zijn nog steeds welkom