Proefdiervrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DvdKloof

Proefdiervrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 16:09

ik weet niet of het hier goed staat, zo niet, verplaats het dan maar Lachen

Hallo bokkers!
ik ben al een tijd bezig(ongv. half jaar) om alleen proefdiervrije make up/lichaamsverzorgingsproducten te gebruiken.
ik vind dit zo afschuwelijk! al die dieren die worden gebruikt terwijl er genoeg andere opties zijn.

Pfff ik zag pas een filmpje... Dat ging over Mars/M&Ms enzo... Echt te erg... Ik eet het niet meer in ieder geval, en heb mensen die het toch nog wilden eten gedwongen het filmpje te kijken.
Dat vind ik dan; wil je eraan meedoen? Moet je t zien ook... Zal ff kijken of ik die link nog kan vinden......

http://www.youtube.com/watch?v=o55P41gI8FY

NIET kijken als je er niet tegenkan! Wil mensen geen nachtmerries bezorgen hier...

En ik raak nooit meer een Mars en M&M's en Dove en Snicker en al die andere snoepzooi die in het filmpje stond aan!

En we zijn alleen maar bezig met mensenrechten enzo, en ja de situatie in Tibet is erg ja, en ook in Kenia gaat het nu hard aan toe maar zijn dat niet de problemen die we zelf hebben veroorzaakt? En we moeten in plaats van al onze aandacht op dat soort zaken te vestigen ook meer aandacht geven aan dierenleed. Want volgends mij zijn dierenproeven nooit minder geworden zoals ze beweren.

Ik las trouwens laatst nog dat je de mensenhuid kan namaken en dat je daar dan heel goed make-up producten op kan testen. Maar nee hoor, we moeten persé op dieren testen. Bah.

Weet je... Soms denk ik dat ik van een andere planeet kom ofzo (met alle andere mensen die zo denken als wij dan) want in het algemeen boeit het mensen niet... En we (diegene die t wel boeit) lijken helaas nog steeds in de minderheid te zijn anders zou het al lang gestopt zijn...
Ik weet nog goed dat een vriendin van me op school een fruitvliegje aan het martellen was.... Op het puntje van dr pen zodat ie eraan bleef plakken... half dood aan tafel afgesmeerd worden... 'Het is maar een vliegje hoor!' Laat mij nu eens hetzelfde met een mens doen? Niemand die zegt: 'Ach het is maar een mens'...

Maar mensen we kunnen helpen!
Pas heb ik zelf een tshirt gekocht van bontvoordieren.nl met de tekst: Fur coats are worn by beautiful animals & ugly people. Het geld is allemaal voor acties die ze voeren, en zo is dat op meer sites.
Draag het met trots het liefst iedere dag (maar dat doe ik dan toch maar niet voor de stank enzo )

Mensen vragen me vaak: Wat zou je doen met een miljoen?
Hoef er geen seconde over na te denken: aan goede doelen geven die zich inzetten voor dieren op WAT voor manier dan ook!

het is zo afschuwelijk!

daarom vraag ik aan jullie of jullie wat zouden willen bestellen op www.bontvoordieren.nl , www.proefdiervrij.nl in de shop of gewoon wat geld willen doneren Lachen
en als jullie willen, even op proefdiervrij.nl even de petitie tekenen !

alvast bedankt!!

verootjoo

Re: Proefdiervrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:59

Ik gebruik ook proefdiervrije producten, maar eet ook graag m&m's Tong uitsteken Ik durf het filmpje niet te bekijken ( Bloos) maar wat gebeurd er dan met de beesten voor een mars Verward

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:01

ja indedaad dat vraag ik me ook af, vooral aangezien marsen al bestonden in 1950 of iets in die richting, waarom nu dan nog testen?

ik probeer trouwens ook zoveel mogelijk proefdervrij te kopen Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:04

Dat vraag ik me ook af ja!

Ik hoef het filmpje ook niet te kijken, want ik het op een site weleens foto's gezien en wat ik daar zag is me nog dagen bij gebleven en ik zie het nu nog voor me, nu ik eraan denk. Het is verschrikkelijk! Waarom die onschuldige dieren?
Ze kunnen beter testen gaan uitvoeren op zware criminelen en de dieren gewoon met rust laten!

Ik ben het volledig met de TS eens, het is fijn te lezen dat er mensen zijn die hetzelfde denken Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:14

Je belicht het wel van één kant he. Daarbij bont en proefdieren zijn iets heel anders. Ik ga even in op het proefdier gedeelte omdat dat toch het grootste is waar je begin post over gaat.

Als eerste in Nederland mag er zowiezo al 10 jaar! geen make-up meer getest worden op dieren. Dat is een groot misverstand want veel mensen denken dat dat in Nederland dus nog wél gebeurd.

Daarnaast moet ik de eerste persoon tegen komen die wél voor proefdieren is. Maar het is nou eenmaal een noodzakelijk kwaad.
Daarbij daar waar kan worden alternatieven gebruikt. Wat zeg ik die MOETEN zelfs gebruikt worden.

Daarbij zijn heel veel beelden achterhaald en al oud. Ik weet niet of dat ook het geval is met het filmpje maar wat ik wel kan zeggen is dat het steeds kleine moment opnames zijn en geen volledig beeld geven over de situatie.

Ik ben niet voor proefdieren maar besef wel dat we niet zonder kunnen op dit moment. Ik ben nog iedere dag blij dat als je ziek bent er medicijnen voor zijn (tenminste voor de veel ziektes en dat er onderzoek wordt gedaan naar nieuwe medicijnen voor ziektes die nog niet geneesbaar zijn) en daar ben ik zeker ook de dieren die er voor gebruikt zijn om het te testen dankbaar voor.
Gelukkig worden er naast proefdieren ook steeds meer en meer alternatieven gebruikt. Als je mij vraagt een goede zaak, maar helaas zonder proefdieren kunnen we op dit moment nog niet.

even kleine edit over bont. Ik ben zeer zeker tegen bont maar ook tegen die actievoerders die nertsen etc. vrijlaten. Wat ze de inheemse natuur daarmee aandoen vind ik in verhouding toch veel erger aangezien de nertsen geen vijanden hebben maar wel er op los jagen en doden daarbij komt het vaak voor dat ze het niet eens overleven in de natuur omdat ze niet weten hoe ze daar in moeten overleven.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 26-04-08 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:22

Ik heb een stukje van het filmpje gezien
Ja ik zie een hoop erg zielige dieren...maar ik zie niet van waneer die filmpjes zijn, van wie die filmpjes zijn. Of het gefilmd is in een week, of de ergste gevallen over 50 jaar.
Ik vind zo'n filmpje zonder goede en eerlijk achtergrond info dus stemmingsmakerij.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:28

Thats_Me schreef:
Als eerste in Nederland mag er zowiezo al 10 jaar! geen make-up meer getest worden op dieren. Dat is een groot misverstand want veel mensen denken dat dat in Nederland dus nog wél gebeurd.

[/size]

Meen je dat nou? Ik dacht dat dat nog steeds gebeurd! Hoe weet jij dat dan?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:32

LiNdA1986 schreef:
Thats_Me schreef:

[/size]

Ja dat klopt. Stond van de week een heel stuk in de krant (spits) want was afgelopen donderdag wereld proefdierdag. Dat werd aangegeven door Stichting Informatie Dierproeven dus wat mij betreft een betrouwbare bron.
Daarbij ben ik zelf enkele jaren geleden, toen ik nog dierverzorging deed, een keer op een proefdierbedrijf wezen kijken met de hele klas. Toen werd ook al verteld dat het al jaren niet meer is toegestaan om in Nederland Make-up te testen, omdat je dus alternatieven daarvoor hebt. Dus die 10 jaar dat donderdag werd aangegeven in de krant, klopt dan wel.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 26-04-08 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:33

Citaat:
Sinds 1997 mag er in Nederland al niet meer make-up op dieren getest worden.

kwam ik net tegen op een site Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:55

Hmm, okee, dat is dan wel beter.
Maar er de proefdieren worden dan nog wel gebruikt voor andere testen waarschijnlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:01

LiNdA1986 schreef:
Thats_Me schreef:

[/size]

Dat is algemeen bekend dacht ik... anyway: het neemt niet weg dat er wel dingen geïmporteerd mogen worden die wél getest zijn op dieren. Bv. loréal, maybelline e.d.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:16

LiNdA1986 schreef:
Hmm, okee, dat is dan wel beter.
Maar er de proefdieren worden dan nog wel gebruikt voor andere testen waarschijnlijk.

Ja, hier in Nederland hoofdzakelijk voor medicijnen. Gelukkig zijn er ook strenge regels waardoor het ongerief bij dieren zo min mogelijk is en wordt er ingegrepen als het te erg wordt. Dit is ook allemaal wettelijk vastgestelt in de wet op de proefdieren.

Klopt, in sommige landen mag er nog wel voor Make-up getest worden, al snap ik niet zo goed waarom want er zijn goede alternatieven voor. Gelukkig zien veel fabrikanten het in en komt er wel steeds meer proefdiervrije Make-Up Haha!.

Ik blijf het een dubbel iets vinden. Ik denk ook niet dat je iemand kan vinden die echt voor proefdieren is. Zelf vind ik het iets wat noodzakelijk is omdat er nog niet voldoende alternatieven zijn. Want we willen wel voor mens én dier medicijnen hebben die werken voor ziektes waar we die nu nog niet voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:41

Ik probeer zo min mogelijk producten te gebruiken waarvan ik weet dat grondstoffen of het product zelf,op dieren is/zijn getest.
dus mijn make-up is van hema of etos,cremepjes van weleda,of kruitvat eigen merk,etos,enzovoorts.
ik zie geen verschil met duurdere merken en voel me er gewoon beter bij,dat ik weet dat voor mijn oogpotloodje geen konijntjes zijn gemarteld.

Bont ben ik op tegen,dat wil zeggen,het dragen van bont door mensen die het kopen als luxeproduct.
ik kan me wel weer voorstellen,dat er volken zijn die zelf dieren jagen en het gehele dier gebruiken,zoals dat vroeger alom gebeurde.
Dus het vlees voor consumptie,wol/huid om te dragen...dan "gebruik"je wat je nodig hebt zeg maar.

Het loslaten van bijvoorbeeld nertsen kan ik uit moreel oogpunt begrijpen,echter als je kijkt hoe weinig dieren dit uiteindelijk overleven en hoezeer het ecologisch systeem in de war raakt...dan kan ik daar ook niet achter staan.

Zulke vraagstukken zijn imo erg lastig.
Want wat doe je als je ernstig ziek bent,en je kan een nieuw medicijn krijgen?
Grote kans dat dit ooit wel getest is op dieren...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:54

Mag ik vragen hoe je dat doet met wasmiddel enzo? Want heb daar nog nooit op gezien dat het ook niet op proefdieren getest is enzo.

Daarbij blijf ik erbij dat bont en proefdieren iets totaal verschillend zijn. Bont wordt gebruikt als luxeproduct en is niet noodzakelijk om te gebruiken.
Proefdieren worden alleen gebruikt als het noodzakelijk is voor het testen van bepaalde medicijnen.

Het vrijlaten van nertsen vind ik echt niet vanuit het oogpunt van het dier nagedacht maar puur eigenbelang van de activisten. Dat keur ik dan ook echt volledig af. Zowiezo het aanvallen van mensen die hun beroep uitoefenen. Dierproefdeskundigen etc. zien ook liever dat proefdieren niet meer gebruikt worden maar zonder kan gewoon niet op dit moment, helaas... Laat die mensen dan ook gewoon hun werk doen, zonder ze te bedrijgen. Er zijn zat andere manieren (zals je al aangaf met t-shirts bijvoorbeeld) om je standpunt duidelijk te maken. Daarbij denk ik dat je door die acties gericht tegen de mensen ook de wetenschap en de ontwikkeling van alternatieven in de weg zit.

En inderdaad wat zou zo'n activist doen als hij zelf erg ziek is en medicijnen nodig heeft. Is het belang van de proefdieren dan belangrijker dan zijn eigen welzijn? Lastig..

Daarbij denk ik dat de meeste ook maar een bepaalde richting volgen zonder daar zelf echt wat van af te weten. Ik ben zelf ook geen deskundige op het gebied, weet er door school, een bezoek aan zo'n bedrijf en door enkele mede studenten die artikel 12 hebben iets meer van af dan normale mensen. Hierdoor sta ik er misschien ook wat meer voor open, omdat ik zie dat veel beelden en verhalen oud zijn en niet kloppen met het heden en dat er echt alles aan gedaan wordt wat mogelijk is om alternatieven te krijgen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:03

verootjoo schreef:
Dat is algemeen bekend dacht ik... anyway: het neemt niet weg dat er wel dingen geïmporteerd mogen worden die wél getest zijn op dieren. Bv. loréal, maybelline e.d.

Wat ik ook wou zeggen Knipoog Dat je het in NL kunt kopen, betekent niet dat het daar gemaakt is. Spul van de Hema e.d is volgens mij wel in gemaakt, en dus dierproefvrij.

@RK, je hebt gelijk, het geft geen goede en eerlijke achtergrond informatie, maar het ALGEMENE punt is dat steeds meer mensen willen dat er gewoon helemaal niet op dieren getest wordt. Ik denk dat veel van die stukjes in het filmpje ook echt niet recent zijn ofzo.
Maar het gaat er volgens mij gewoon om dat een snoep (!!) fabrikant dit allemaal nodig vindt.

Kijk, ik snap dat niemand een nieuwe medicijn op een mens gaat testen, maar wat moet een snoepfabrikant in hemels naam test eigenlijk? En wordt de wereld daar nou nu zoveel beter van offe...Verward

Ik ben zeker tegen make up testen en koop het ook niet (zover ik weet Nagelbijten / Gniffelen ) maar medicijn kan ik nog wel inkomen. Ik ga me iig niet opgeven als proef'persoon' Eigenlijk zouden ze criminelen e.d daarvoor moeten gebruiken he, die wat op 'deathrow' zitten Knipoog Maar ja, dat mag weer niet he...

Ach je kunt het gewoon van 2 kanten bekijken en het is gewoon een 'moeilijk' onderwerp.....

Bont ben ik zeer zeker tegen BTW.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:10

Is zeker een moeilijk onderwerp maar ik denk dat door de onwetendheid (zoals dus niet wetende dat make-up testen in Nederland al zeker 10 jaar verboden zijn) ook komt.
Ik vind namelijk nu veel mensen negatief over proefdieren terwijl ze wel medicijnen etc. gebruiken. Dus wel dingen waarvoor ze juist dankbaar moeten zijn dat er proefdieren zijn geweest.

Door betere voorlichting denk ik dat mensen beter hun mening kunnen vormen. Zeker als je zorgt voor objectieve informatie met recente beelden/filmpjes ipv al die achterhaalde beelden of uit landen waar er geen goede regelgeving voor is. Zodat mensen weten hoe in Nederland wordt omgesprongen met proefdieren en ze daarop hun mening basseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:12

Maar wie zegt dat die snoepfabrikant dat zo nog doet?

Van bont gaan ook verhalen rond die hier 30 jaar terug gebeurde...of zefs nooit in Nl zijn gebeurd.
En dat wordt vandaag nog verteld door anti bewegingen of het nu nog gebeurd.

Dus mij zegt dit filmpje niks over wat de mars nu nog doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:13

Juist that's me Ja
Geef eerlijke info, dan weet je ook waar jeje mening over kunt vormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:29

ja eerlijke info vind ik wel erg belangrijk in dit soort zaken.
het is makkelijk om alles van 1 kant te belichten terwijl dingen misschien allang anders werken tegenwoordig(bijvoorbeeld het "mars"verhaal hierboven.)
Wat proefdiervrije producten betreft,als je op de site van proefdiervrij kijkt,staat daar een cosmeticalijst met producten die proefdiervrij zijn...

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:47

ik wist ook niet dat het verboden was in nederland, zo algemeen bekend is het dus niet.
Ik ben ook in een zekere zin voor het testen van medicijnen op dieren! Maar make up vind ik iets anders. Maar buitenlandse merken testen nog wel op dieren, dus dan kan je het alsnog kopen in nederland. Huismerken van hema en etos testen niet op dieren
Bont vind ik ook naar, vooral als de dieren gefokt worden voor het bont, als er bijvoorbeeld een konijn word geslacht voor het vlees, zou je dat bont makkelijk kunnen gebruiken, ben alleen bang dat dat niet het geval is.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:24

Je hebt helemaal gelijk. Wat dieren wordt aangedaan, om ons 'mooi' te maken is idioot. Het is tegenwoordig echt heel moeilijk om alles wat je doet, eet en gebruikt kosher te hebben.

Reizen is milieu belastend....
Veel van onze dagelijkse voeding komt van slaven (kinder) arbeid...
Ons eten is genetisch gemanipuleert... met groeihormonen, vol met bestrijdingsmiddelen...
Ons geld staat op de bank, de bank investeerd het in wapens...
De longen van onze wereld verdwijnt... om door koeienvoer te worden vervangen, terwijl er een melk overschot is....
Bedrijven gooien miljarden aan goed voedsel weg.... terwijl eten voor anderen onbetaalbaar is.
We hebben alles, terwijl de derde wereld crepeert...(ook dankzij ons)

Ja het glas is vandaag half leeg Tong uitsteken

Als het aan mij was moeten we al deze dingen veranderen, en dierproeven is daar ook een van.

Ik ga de website bekijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:48

Daphnezz schreef:
Het is tegenwoordig echt heel moeilijk om alles wat je doet, eet en gebruikt kosher te hebben.

Inderdaad. Ik vind het zelf heel moeilijk om daar een 'grens' in te stellen. Ik ben vegetarisch en koop dierproefvrije cosmetica. Ook koop ik alleen biologische zuivelproducten en eieren (geen andere producten meestal, dat laat mijn portomonnee niet altijd toe).
Maar ik heb bv. wel een paar leren schoenen, een leren zadel en hoofdstel etc.
Natuurlijk zou ik alles veel 'extremer' kunnen doorvoeren; veganist worden en echt niks meer aanschaffen/gebruiken waar een dier/het milieu onder te lijden heeft (gehad). Daar zou ik het mezelf alleen zo moeilijk mee maken. Begrijp me niet verkeerd; zo veel als mogelijk is hou ik rekening met dieren en het milieu, maar in deze maatschappij (westerse wereld) is het -voor mij in elk geval- onmogelijk om dat 100% te doen.

Om terug te komen op proefdieren Knipoog Ook voor het testen van geneesmiddelen vind ik het onnodig. Er zijn tegenwoordig zoveel goede alternatieven. Bovendien zijn testen op dieren niet geheel betrouwbaar, immers; een dierenlichaam is anders dan een mensenlichaam. En waarom zijn wij superieur aan dieren? Mogen wij hen die ellende aandoen om geneesmiddelen voor onszelf uit te vinden? Ik vind van niet. Als ze dan zo nodig op een levend wezen willen testen; de gevangenissen zitten vol met zware criminelen die alleen maar geld kosten om later toch weer in herhaling te vallen. Prima testmateriaal lijkt me zo.

Trouwens, dat het in Nederland verboden is om te testen op dieren voor cosmetica betekent niet dat er nog heel veel in de winkels ligt wat wel getest is op dieren. Het zou meer effect hebben als buitenlandse merken die wel testen dan verboden werden hier, maar dat is niet het geval.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:59

RedPassion schreef:
Daphnezz schreef:
Het is tegenwoordig echt heel moeilijk om alles wat je doet, eet en gebruikt kosher te hebben.

Inderdaad. Ik vind het zelf heel moeilijk om daar een 'grens' in te stellen. Ik ben vegetarisch en koop dierproefvrije cosmetica. Ook koop ik alleen biologische zuivelproducten en eieren (geen andere producten meestal, dat laat mijn portomonnee niet altijd toe).
Maar ik heb bv. wel een paar leren schoenen, een leren zadel en hoofdstel etc.
Natuurlijk zou ik alles veel 'extremer' kunnen doorvoeren; veganist worden en echt niks meer aanschaffen/gebruiken waar een dier/het milieu onder te lijden heeft (gehad). Daar zou ik het mezelf alleen zo moeilijk mee maken. Begrijp me niet verkeerd; zo veel als mogelijk is hou ik rekening met dieren en het milieu, maar in deze maatschappij (westerse wereld) is het -voor mij in elk geval- onmogelijk om dat 100% te doen.

Om terug te komen op proefdieren Knipoog Ook voor het testen van geneesmiddelen vind ik het onnodig. Er zijn tegenwoordig zoveel goede alternatieven. Bovendien zijn testen op dieren niet geheel betrouwbaar, immers; een dierenlichaam is anders dan een mensenlichaam. En waarom zijn wij superieur aan dieren? Mogen wij hen die ellende aandoen om geneesmiddelen voor onszelf uit te vinden? Ik vind van niet. Als ze dan zo nodig op een levend wezen willen testen; de gevangenissen zitten vol met zware criminelen die alleen maar geld kosten om later toch weer in herhaling te vallen. Prima testmateriaal lijkt me zo.

Trouwens, dat het in Nederland verboden is om te testen op dieren voor cosmetica betekent niet dat er nog heel veel in de winkels ligt wat wel getest is op dieren. Het zou meer effect hebben als buitenlandse merken die wel testen dan verboden werden hier, maar dat is niet het geval.

Om even terug te komen op het dik gedrukte stuk.
Er zijn inderdaad veel alternatieven en er komen nog steeds meer bij maar nog niet voor alles zijn alternatieven beschikbaar. Ik vind het dan egoistisch om te zeggen dat het helemaal niet meer mag en daardoor de rem op het ontwikkelen van bepaalde medicijnen te zetten. Want er zijn voor zoveel ziektes nog geen medicijnen waar mensen ze toch echt wel graag voor zouden willen hebben. Die hebben dagelijks last van hun ziekte of nog erger als ze geen medicijnen krijgen gaan ze dood...

Daarbij er wordt niet alleen mensen medicijnen getest he. Ook dieren hebben er zelf baat bij. Kijk maar eens op een doorsnee dierenkliniek hoeveel het op zich overeen komt met de menselijke wereld. Zelfs honden kunnen al bestraald worden tegen kanker, als daar geen proeven voor zouden gedaan zijn dan had dat ook nog niet gekunt op dit moment. Daarbij zit er niet altijd veel verschil in de behandeling van dier of mens.

Daarbij alle medicijnen (voor mensen) worden voordat ze in gebruik worden gebracht ook nog eens getest op mensen. Je ziet vaak genoeg advertenties in de krant staan. Tja er criminelen voor gebruiken dat vind ik weer zo makkelijk gezegt. Tuurlijk zou dat wel makkelijk zijn maar je zoekt ook bepaalde soorten testpersonen, die bijvoorbeeld niet roken of ooit drugs hebben gebruikt. Tja dan kunnen de gevangenissen wel vol zitten maar lang niet alle criminelen zijn bruikbaar. Dan zie ik liever dat mensen zich vrijwillig er voor aanmelden.

Daarbij ik ben zelf dankbaar voor de proefdieren. Zonder hun hadden we simpele ziektes nog niet kunnen genezen. Tuurlijk is het niet altijd even pijnloos maar ik weet dat er in Nerderland zulke strenge eisen zijn dat het ongerief van dieren echt goed in de gaten gehouden wordt. Niemand is voor proefdieren en iedereen wil ze zo snel mogelijk weg hebben, maar ook dat heeft tijd nodig. Je ziet steeds meer en meer alternatieven komen en dat is een goede zaak. Hopelijk kunnen we ooit echt zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:13

Thats_Me schreef:
Om even terug te komen op het dik gedrukte stuk.
Er zijn inderdaad veel alternatieven en er komen nog steeds meer bij maar nog niet voor alles zijn alternatieven beschikbaar. Ik vind het dan egoistisch om te zeggen dat het helemaal niet meer mag en daardoor de rem op het ontwikkelen van bepaalde medicijnen te zetten. Want er zijn voor zoveel ziektes nog geen medicijnen waar mensen ze toch echt wel graag voor zouden willen hebben. Die hebben dagelijks last van hun ziekte of nog erger als ze geen medicijnen krijgen gaan ze dood...

Dat klopt, maar dan kom ik weer terug op wat ik in mijn vorige post schreef; waarom zijn wij superieur aan dieren? Zij worden ziek/sterven zodat mensen niet sterven.

Thats_Me schreef:
Daarbij er wordt niet alleen mensen medicijnen getest he. Ook dieren hebben er zelf baat bij. Kijk maar eens op een doorsnee dierenkliniek hoeveel het op zich overeen komt met de menselijke wereld. Zelfs honden kunnen al bestraald worden tegen kanker, als daar geen proeven voor zouden gedaan zijn dan had dat ook nog niet gekunt op dit moment. Daarbij zit er niet altijd veel verschil in de behandeling van dier of mens.

Daar heb je gelijk in. Het ligt natuurlijk aan de kwaal en het soort behandeling of er veel verschil tussen mens en dier zit. Ik was laatst bij Stichting Aap en daar hoorde ik een verhaal over (ik geloof) Chimpansees besmet met het hiv-virus. Die apen zijn besmet, maar worden -in tegenstelling tot mensen- niet ziek door het virus. Veel pijn en ellende gehad voor niks.

Thats_Me schreef:
Daarbij alle medicijnen (voor mensen) worden voordat ze in gebruik worden gebracht ook nog eens getest op mensen. Je ziet vaak genoeg advertenties in de krant staan. Tja er criminelen voor gebruiken dat vind ik weer zo makkelijk gezegt. Tuurlijk zou dat wel makkelijk zijn maar je zoekt ook bepaalde soorten testpersonen, die bijvoorbeeld niet roken of ooit drugs hebben gebruikt. Tja dan kunnen de gevangenissen wel vol zitten maar lang niet alle criminelen zijn bruikbaar. Dan zie ik liever dat mensen zich vrijwillig er voor aanmelden.

Maar eerst worden de meest ellendige tests wel uitgevoerd op dieren. Die bovendien in erbarmelijke toestanden gehouden worden. Het argument van bepaalde soorten testpersonen vind ik niet zo sterk; want dieren verschillen nog meer van mensen dan mensen die een andere leefwijze hebben.

Thats_Me schreef:
Daarbij ik ben zelf dankbaar voor de proefdieren. Zonder hun hadden we simpele ziektes nog niet kunnen genezen. Tuurlijk is het niet altijd even pijnloos maar ik weet dat er in Nerderland zulke strenge eisen zijn dat het ongerief van dieren echt goed in de gaten gehouden wordt. Niemand is voor proefdieren en iedereen wil ze zo snel mogelijk weg hebben, maar ook dat heeft tijd nodig. Je ziet steeds meer en meer alternatieven komen en dat is een goede zaak. Hopelijk kunnen we ooit echt zonder.

De verzorging en huisvesting van de dieren laat nog veel te wensen over. Al snap ik -echt- dat het tijd nodig heeft voor proefdieren niet meer gebruikt zullen worden. Echter, tot het zover is, hoop ik op meer gebruik van alternatieven en betere behandeling van de dieren.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:27

Zo als gezegt als er medicijnen voor mensen komen komen ze ook er ook t.z.t voor dieren. Het is dus niet alleen voor mensen.

Tja Stichting Aap vind ik geen objectieve bron Nagelbijten / Gniffelen dus daar ga ik niet verder op in. Van apen weet ik verder niet veel af.

In Nederland zijn er zulke strenge eisen ook qua huisvesting. Bij de kleine knagers draaien ze vaak muziek zodat ze niet schrikken als mensen hun komen verzorgen. Daarnaast beschikken de meeste kooien ook verrijkingsmateriaal.

Katten zitten bijvoorbeeld voornamelijk samen gehuisvest in kattenkamers. Alleen in een heel enkel geval worden ze (tijdelijk) apart gehuisvest.

Er zijn hier gelukkig goede regels met betrekking tot proefdieren en deze worden ook streng gecontroleerd. Niemand wil dat dieren onnodig pijn lijden.

In het buitenland kan het inderdaad wel anders zijn. Daar zijn ze nog niet zo ver als wij hier zijn. Ik zie liever dat hun ook over gaan op alternatieven zodat het leed minder wordt, en als er meer met alternatieven wordt gewerkt zullen er ook meer alternatieven bedacht worden.