Huisarts, normale manier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Huisarts, normale manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 14:45

Op het moment heb ik een erg pijnlijke schouder en die pijn trekt door in mijn arm, mijn hele arm tintelt en in mijn hand heb ik een dood gevoel, even aangekeken maar toch maar de dokter gebeld.

Nu wil ik dus een afspraak maken en krijg ik de assistente aan de lijn, zonder te vragen wat er is zegt ze dat er woensdag plaats is, dus ik oh oke.
Wat mijn klachten zijn? Verteld wat er aan de hand is waar op ik te horen krijg ''Oh, dat is niet zo mooi''.
Wat wil je dat ik voor je doe?

Nou wat dacht je er van om zo snel mogelijk een afspraak te maken? Hamer
Vervolgens wordt er overlegt en krijg ik te horen dat ik zo door een arts wordt terug gebeld omdat het niet helemaal goed klinkt van de tinteling?

Is dit een normale manier van werken?
Ik bel toch niet omdat ik even gezellig wil kletsen, of omdat ik een griepje heb en bevestiging wil dat ik maar een paracetamol moet nemen Verward

Mootje

Re: Huisarts, normale manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:51

Ik denk dat ze bedoelde te zeggen dat ze je klachten van zulke aard vind dat de arts hier over gecontacteerd moet worden. Aangezien artsen nagenoeg continue in spreekuur zitten, zal de assistent waarschijnlijk tussen twee consulten in jouw klachten met hem bespreken, waar een beslissing door de arts genomen kan worden i.p.v. door de assistente!

Je zal dus straks worden terug gebeld worden met de mening van de arts!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:51

Helaas gebeurt dit steeds meer.
Assistentes worden er in getraind mensen met zeur-vraagjes af te poeieren omdat de artsen het al druk genoeg hebben.
Helaas schieten er een hoop hierin door.
Maar jij hoeft je klacht niet aan een assistente te vertellen als jij dat om privacy redenen niet wil en jij hebt recht een arts te spreken. Alleen kan het wel zijn dat je die arts natuurlijk niet meteen aan de lijn krijgt...

Wat je kan doen als de afspraak je niet snel genoeg gaat is om gewoon naar de eerste hulp van een ziekenhuis te gaan. Het kan heel goed zijn dat je daar een paar uur zit, maar dan wordt je wel vandaag nog gezien. Of maandag als je tot dan wil wachten ofzo...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 14:54

Ah daar heb ik zelf helemaal niet aangedacht, klinkt iig logisch dat ik daarom moet wachten Ja

@ Nickeltje, ik ben niet iemand die onnodig naar de eerste hulp gaat.
Ja ik heb behoorlijke pijn en de tintelingen zijn ook niet normaal/prettig, maar ik heb veel liever dat ze mensen daar helpen die de hulp ook direct nodig hebben Bloos

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:13

Ja, dit is normale gang van zake bij dit soort klachten. De assistente gaat met de arts overleggen en dan bellen ze je terug.

Veel sterkte met je arm

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 15:34

Ik wacht rustig het telefoontje op, zal het misschien wel iets anders hebben opgevat, kan nou niet echt zeggen dat ik vrolijk/geduldig wordt van pijn Clown

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:35

Het is nu idd al 50 min. sinds je eerste post! Een kwartiertje had ik wel verwacht dat je moest wachten tot het telefoontje, maar 50minuten??

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 15:38

Ik heb om 14.00uur de assistente gesproken, dus ben al dik anderhalf uur aan het wachten Scheve mond

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:50

Nogsteeds aan het wachten? Pff..
Maar je hebt toch al een afspraak voor woensdag, of niet? Anders zou ik rond half 5 (als ze dan nog open zijn) even bellen hoe het zit..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 15:52

Nee ik heb geen afspraak voor woensdag, nadat ik mijn klachten vertelde ging ze toch maar even overleggen omdat het niet helemaal normaal klinkt.
En ik ben inderdaad nog steeds aan het wachten, als ze over 10 minuten nog niet hebben gebeld bel ik zelf nog wel een keer Scheve mond

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:58

Ja zou zelf ook nog een keertje bellen.
Normaal plannen ze niet dringende zaken inderdaad in zodra er plaats is, voor de dringende zaken is er wel plaats. Als ik jouw was zou ik erop staan dat je vandaag nog door de dokter gezien wordt, klinkt niet goed..
Ben je gevallen of iets dergelijks? Welke arm heb je last van?
Tintelingen in linkerarm kan te maken hebben met het hart wat niet goed functioneerd, tintelingen en doof gevoel algemeen kan erop wijzen dat er iets afgesloten wordt, denk aan een bloedpropje bijvoorbeeld, beiden dus dringende zaken! Beter een zeur zijn en op tijd geholpen worden als dat het dadelijk te laat is. Niet om je bang te maken, maar gewoon als feit. Succes ermee!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 15:59

Alle lijnen zijn nu bezet, ga het zo nog een keer proberen.
Het is overigens mijn rechterarm, heb ook iets een verhoging maar het is (nog) geen koorts.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:00

Dan kan het inderdaad een bloedpropje zijn, of een onsteking?
Wat is je temp als ik vragen mag?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:02

Dit is normale manier van doen hoor.

ze proberen de mensen met niet-dringende klachten eruit te filteren. Die assistentes worden daar ook voor opgeleid, dus meestal ( zijn natuurlijk uitzonderingen) gaat dat goed.

Ze kunnen de arts toch niet zelf aan de telefoon laten komen voor iedereen? dan hoeft hij geen spreekuur meer te doen omdat hij continu zit te bellen Gestoord

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:06

Klara16 schreef:
Dit is normale manier van doen hoor.

ze proberen de mensen met niet-dringende klachten eruit te filteren. Die assistentes worden daar ook voor opgeleid, dus meestal ( zijn natuurlijk uitzonderingen) gaat dat goed.

Ze kunnen de arts toch niet zelf aan de telefoon laten komen voor iedereen? dan hoeft hij geen spreekuur meer te doen omdat hij continu zit te bellen Gestoord

dit klinkt me eerlijk gezegd niet als "niet dringend"

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:09

Waarom denkt iedereen dat ze toch zo snel teruggebeld gaan worden. Ik werk zelf als secretaresse en de hulpverleners hier hebben een volle agenda. Om een beetje de telefoontjes uit te filteren stel ik ook wat vragen. Er zijn namelijk mensen die bellen, vragen naar de arts, vragen dan aan de arts om een recept. Nou is dit geen ramp maar het kan ook aan mij doorgegeven worden of iemand een recept nodig heeft. Dan leg ik dossier klaar bij psychiater en heeft ze per dag gelijk een aantal telefoontjes minder. Afspraken plan ik zelf ook in en hoeft dus ook niet met de hulpverlener gedaan te worden. Maar als je eens een agenda zou zien hoeveel mensen een hulpverlener ziet op een dag dan begrijp je ook waarom het soms zo lang duurt. Een gesprek duurt hier namelijk meestal een uur, dan volgt daarna vaak gelijk een volgend gesprek, dan weer een vergadering, dan weer binnenlopers die ook spoedvragen hebben, dan andere hulpverleners die moeten overleggen. Tja het is gewoon ontzettend druk. Daarbij krijg ik vaak de klacht dat ze niet gebeld worden, tja ik geef het door en als er vervolgens niks mee gedaan word dan kan ik er niks aan doen. Zodra ik iets doorgeef dan is het voor mij afgehandeld.

Maar ik neem aan dat de arts je vanzelf gaat bellen. Tuurlijk wel even bellen als je vlak voor sluitingstijd niks gehoord hebt. Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat je snel van je klachten af bent.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:09

Ik hoop dat je ze snel te pakken krijgt. Want het is echt niet fijn dat ze je zo behandelen. En dat nog eens zo voor het weekend. Sterkte ermee

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 16:09

Het maakt me niet uit dat ik niet een arts aan de telefoon krijg maar wel dat ik zonder pardon op de woensdag wordt geplaatst terwijl ze niet weten welke klachten ik heb.
En ja ik begrijp ook dat de assistente eerst wil overleggen, maar ik ben nu 2 uur verder en heb nu nog niets gehoord. Heb nu net even zelf gebeld en wordt als het goed is over een half uur gebeld.

twinducklin mijn temperatuur is 37.6

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:10

Pharagirlke: Tuurlijk is dit dringend! De dokter gaat haar toch ook meteen terugbellen? Als het goed is mag ze vandaag nog komen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:13

sronnie schreef:
Het maakt me niet uit dat ik niet een arts aan de telefoon krijg maar wel dat ik zonder pardon op de woensdag wordt geplaatst terwijl ze niet weten welke klachten ik heb.
En ja ik begrijp ook dat de assistente eerst wil overleggen, maar ik ben nu 2 uur verder en heb nu nog niets gehoord. Heb nu net even zelf gebeld en wordt als het goed is over een half uur gebeld.

Oke dat is idd wat anders. Ze zou idd eerst naar de klachten moeten vragen zodat ze ook weet wat voor soort tijd ze moet inplannen ervoor. Iemand die voor een verkoudheid komt kan korter gezien worden dan iemand met tintelingen in de arm om het maar zo even te noemen idd.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:24

Ah ja ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij altijd zo is gegaan.
Ze vroeg naar de klachten en vanuit daar kijkt ze of het ernstigs is of niet.
Ik heb een keer gehad dat ik belde en dat mijn moeder het overnam, ze zou overlggen en de huisarts zelf hing 10 minuten later aan de telefoon met mijn moeder. Dat was echt een record!

Ik vind het eigenlijk een normale gang van zaken, die mensen hebben het onwijs druk. Dat vertellen ze ook aan de telefoon! Erg netjes vind ik Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:29

Klara16 schreef:
Pharagirlke: Tuurlijk is dit dringend! De dokter gaat haar toch ook meteen terugbellen? Als het goed is mag ze vandaag nog komen.

noem jij anderhalf uur meteen terug bellen? als het het begin van een hartinfarct geweest was, zou ze nu al geen dokter meer nodig gehad hebben Knipoog

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:33

vind het gewoon asociaal dat ze nog niet hebben teruggebeld, zou gewoon ernaartoe gaan! klinkt idd niet als niet dringend!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:34

Als het een hartinfarct is, dan bel je toch niet de huisarts maar alarmnummer denk ik? Tenminste dat is wat ik altijd zie hoor Haha!
De assistente kan ook zeggen bel een ambulance of ga naar de SEH.
Laatst bijgewerkt door Marchador op 25-04-08 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:34

joyce83 schreef:
sronnie schreef:

Oke dat is idd wat anders. Ze zou idd eerst naar de klachten moeten vragen zodat ze ook weet wat voor soort tijd ze moet inplannen ervoor. Iemand die voor een verkoudheid komt kan korter gezien worden dan iemand met tintelingen in de arm om het maar zo even te noemen idd.

Denk je echt dat patienten op de minuut nauwkeurig ingepland worden? Ik studeer zelf geneeskunde en heb mijn coschap huisartsgeneeskunde al gedaan. Er wordt oha gewoon standaard 10 minuten voor een consult gepland (tenzij bekend is dat iemand bv met meerdere klachten komt). Is iemand met een verkoudheid eerder klaar, prima, dan heb je iets meer tijd voor een wat uitgebreidere klacht.

Even voor de duidelijkheid: huisartsen zijn echt retedruk. Meestal at ik al visiterijdend mijn broodjes op en we moesten dan nog haasten om op tijd weer op het spreekuur te zijn. Persoonlijk vind ik het niet zo raar dat de huisarts gewoon aan het eind van zijn spreekuur terug belt. Mocht hij twijfelen of het spoed is, stuurt hij je gewoon door naar de SEH.

En de tip van zelf naar de SEH gaan, mensen alsjeblieft. Denk je niet dat het daar al druk genoeg is? Er zijn niet voor niets huisartsenposten in het leven geroepen voor in het weekend en de avonduren. Er zijn zelfs al genoeg SEH's die patienten zonder verwijzing zonder pardon weigeren. Je moest eens weten hoeveel mensen anders komen aanlopen met huis-tuin en keukenklachten.
Sorry als ik boos overkom, maar ik wordt gewoon zo moe van dat eeuwige gezeur op de gezondheidszorg! (niets ten nadele van de TS hoor, vind dat je een hele reeele vraag hebt, maar meer de reacties erop...)

Oh ja, en pharagirlke: een hartinfarct presenteert zich oha wel wat anders. Daarnaast, qua leeftijd en geslacht valt TS niet echt in de risicogroep, denk je wel?