Kosten orthodontist na je 18e?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Kosten orthodontist na je 18e?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 15:49

Heb ik weer..

Ik heb van m'n 11e tot en met m'n 16e met beugels gelopen. Blokjes, hypermoderne petjes en buitenboordmotoren ook included. Ik kon nooit een spalkje zodat de boel recht bleef, dus moest ik minstens tot mn 21e elke nacht een nachtbeugel in. 2 plastic kapjes die over je tanden gaan. Nou, ik heb dat de afgelopen 4 jaar braaf gedaan, 5 van de 7 dagen per week had ik het ding MINSTENS in!!

Maar nu Scheve mond Mn ondertanden beginnen als een gek te verschuiven lijkt het wel, en mn nachtbeugel is niet meer passend. Ik moet nu 15 mei voor een afspraak en dan zouden ze er naar kijken. Maar ik ben echt bang dat ik dadelijk duizenden euro's kwijt ben aan kosten. Ik heb al lopen zoeken bij mijn zorgverzekeraar (IZZ), maar daar werd ik ook niet echt wijzer van.
Zijn er Bokkers die hier ervaring mee hebben? Thanks! Ja

Liselot

Re: Kosten orthodontist na je 18e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:54

staan je kaken wel goed??

mijn broer heeft van zijn 11e tot zijn 16e een beugel gehad, toen stond alles even recht, maar bijna meteen gingen zijn voortanden weer naar voren staan.

toen hij 22 was was hij zijn gebit toch wel zat en is hij naar de orthodontist gegaan. het bleek dat zijn onderkaak niet goed stond waardoor zijn voortanden in de bovenkaak naar voren werden gedrukt.
toen is hij bij de kaakchirurg geweest en hij moest inderdaad geopereerd worden. de kaakchirurg heeft het opgegeven als een "aangeboren afwijking" daardoor heeft hij de operatie en ook alle kosten van de ortho vergoed gekregen, terwijl hij daar niet aanvullend voor verzekerd is

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:17

Ik ben ook bij IZZ verzekerd,uitgebreidste pakket wat mogelijk is.
Na mijn achttiende een beugel genomen en heb in totaal kleine 300euro vergoed gekregen, overige kosten moet ik zelf betalen...
Dit is voor mij rond de 3000euro.Op 2-jarig termijn gezien,valt het nog wel mee. Maar goed, wie mooi wil zijn moet ook pijn lijden in de portomonnee. Knipoog

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 16:25

Ik zou echt niet weten of mn kaken goed staan, maar ik denk het eigenlijk wel na al die jaren beugels.. Maar nu ik het verhaal van je broer hoor ga ik toch wel twijfelen Nagelbijten / Gniffelen
Ik denk dat ik de ortho maar ga manipuleren Vork

Ik heb niet eens het uitgebreidste pakket, krijg maar 100 euro vergoed heb ik net gevonden Scheve mond Maar zou het niet kunnen, omdat ik al een poos heb gebeugeld, dat het idd als aangeboren afwijking gezien kan worden Schijnheilig haha

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:33

he meid helaas geen ervaring mee?
kun je niet bellen naar de IZZ, dat je het verhaal voorlegt?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:30

Ik ben 20 en ik heb een slotjes beugel. Deze zomer wordt ik geopereerd aan mijn kaken en alles wordt bij mij volledig vergoed. Dit omdat ik een medische afwijking heb, ik ben overigens VIP verzekerd bij Aevitae van VGZ.

Je kunt het beste even je verzekeraar bellen Lachen

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:27

Petulan; Sinds januari 2008 is de de leeftijd voor verzekering veranderd. eerst waren kinderen t/m 18 jaar altijd verzekerd, nu is de leeftijd opgeschroefd tot 22 jaar. Dit staat duidelijk aangegeven in elke polis van elke verzekeraar. Er zijn echter wel uitzonderingen. Ook dit staat duidelijk in de polis omschreven, voor jou in dit geval bij tandheelkundige hulp.

Ik zou eerst even op consult gaan en laten kijken. Als het goed is zijn er toendertijd gipsmodellen gemaakt van je kaak/gebit? Heb jij toevallig ook verstandskiezen die nog door moeten komen of al door zijn?? Het blijft altijd een beetje discussie in de tandheelkunde maar toch is het mogelijk dat door de verstandskiezen de rest kan schuiven, mits ze bijv. scheef groeien of wanneer er te weinig ruimte is in de kaak om door te komen. Stel dat er weer ortho of wat dan ook gedaan zal moeten worden, vraag dan om een begroting. Hierop staan de zogenaamde UPT codes, als je je verzekering belt en deze codes doorgeeft, kunnen zij je vrijwel altijd vertellen wat je vergoeding is voor de betreffende code/verrichting/behandeling.
PM me anders even, mits je meer wilt weten.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:30

Oke, thanks! Ja
Ik moet 15 mei pas op afspraak, en zal het dan eens vragen Ja Heb gipsmodel nog wel staan, maar die is echt al wel redelijk oud Clown Wat jij zegt over verstandkiezen kan wel kloppen.. Die had ik destijds nog niet, maar nu dus wel..