Bit/Fit wat vind je er van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Bit/Fit wat vind je er van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 14:10

Het Blad Bit is begonnen met het Bit/Fit project.
Het is de bedoeling om zowel ruiter als paard fitter te krijgen.
Voor de ruiter zijn er voedingsadviesen en sportadviesen.
Voor het paard tips over het trainen van conditie.
Doe je mee door tips op te volgen of geloof je er echt niet in?

Lise81

Re: Bit/Fit wat vind je er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:51

Ik vind het een super leuke opzet, maar heb me er nog niet zo in verdiept. Ik vind het wel super dat de paardensport eens serieus als fysieke sport wordt neergezet, dat gebeurd nog veels te weinig!! Misschien dat ik wel een paar tips op ga volgen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:55

ik heb het blad niet, maar wat staat er zoal in

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:00

Ik vind het een goed initiatief. Super dat het accent niet alleen op afvallen ligt, maar ook andere accenten meepikt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 21:27

dasj_02 schreef:
ik heb het blad niet, maar wat staat er zoal in

klik even op de link links onder

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:57

Vind het een heel goed initiatief, mensen vergeten nogal eens dat je als ruiter ook goed in conditie moet zijn. Heb me er nog niet echt in verdiept (krijg het blad ook niet), maar het lijkt me een prima opzet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:15

En het gaat ook over overgewicht van de paarden want ook dat is niet echt gezond. Zowel ruiter als paard gaan aan het werk om fitter te worden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:22

Leuke opzet! Ik vind het wel goed dat ze proberen om besef te kweken dat overgewicht en paardrijden voor zowel ruiter als paard niet goed is.

Ik doe er niet aan mee (weeg 55 kg, er moet juist wat bij ipv er af Knipoog) en Stef is in sportvorm.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:59

Nou moet ik zeggen dat ik er van overtuigd was dat mijn paard ook in topform was maar na de conditie test bleek dat toch wat tegen te vallen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:02

ik heb het blad niet, maar klinkt interessant...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:07

Goede actie van Bit! Valt het je tot nog toe een beetje mee?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 09:13

Eigenlijk valt het mee. Dat komt ook door een geweldig team waar we mee werken. Ik ga 3x per week naar de sportschool. Heb een goed en simpel voedingsadvies. En voor mijn paard een trainingsschema met allemaal verschillende onderdelen.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:51

Vind het een super initiatief, met gemotiveerde meiden en een positieve insteek Haha! !
Denk dat veel mensen er een voorbeeld aan kunnen nemen.

Aan TS: valt het jou ook op dat je wordt aangeraden om drie keer per week naar de sportschool te gaan, terwijl paardrijden zélf ook als sport zou moeten gelden?
Ik vind het jammer dat uit het artikel blijkt dat je geen bikkelharde conditie en gewichtsverlies zou bereiken met paardrijden alleen. Ben benieuwd hoe jij er over denkt Lachen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 10:36

Paardrijden is een eenzijdige sport. Door naar de sportschool te gaan train je andere spieren vooral rompspieren zijn belangrijk. Ik train bv hard aan mijn rug en buikspieren. Ook het soepeler worden is belangrijk. Na 29 jaar paardensport heb ik bv hele korte kuitspieren. Dat valt vooral op als ik mijn benen met rekoefening in de lucht steek, zo krom als een hoepel.
Het is ook de bedoeling dat je bewuster van je lichaam bent. Dus wanneer verzuur ik en wat doe ik dan? Hoe zit dat dan bij mijn paard? De tweede week kon ik niet meer op of neer van de spierpijn, doe je dan rustig trainen of stop je even. Ik heb nu geleerd met welke spierpijn ik even stop en welke weg gaat met lichte training. Zo ga je dus ook over je paard na denken, even een dagje rust of wanneer toch wat rijden.
Ik reed 6 dagen per week maar had de conditie van een natte krant. Nu rij ik 4 dagen en merk dat ik losser wordt in mijn lichaam. Door het trainen van je spieren ga je ook meer verbranden en daar val je dan van af.
Nog vragen...kom maar op.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:20

kohtje schreef:
Paardrijden is een eenzijdige sport. Door naar de sportschool te gaan train je andere spieren vooral rompspieren zijn belangrijk. Ik train bv hard aan mijn rug en buikspieren. Ook het soepeler worden is belangrijk. Na 29 jaar paardensport heb ik bv hele korte kuitspieren. Dat valt vooral op als ik mijn benen met rekoefening in de lucht steek, zo krom als een hoepel.
Het is ook de bedoeling dat je bewuster van je lichaam bent. Dus wanneer verzuur ik en wat doe ik dan? Hoe zit dat dan bij mijn paard? De tweede week kon ik niet meer op of neer van de spierpijn, doe je dan rustig trainen of stop je even. Ik heb nu geleerd met welke spierpijn ik even stop en welke weg gaat met lichte training. Zo ga je dus ook over je paard na denken, even een dagje rust of wanneer toch wat rijden.
Ik reed 6 dagen per week maar had de conditie van een natte krant. Nu rij ik 4 dagen en merk dat ik losser wordt in mijn lichaam. Door het trainen van je spieren ga je ook meer verbranden en daar val je dan van af.
Nog vragen...kom maar op.

Ik vind het een goed innitiatief!

Deze bovenstaande insteek vind ik super, vooral ook omdat je dus bewuster wordt van training an sich. Super ook dat je meedoet. Is beter voor je paard ook. Lijkt wel een taboe op te rusten overgewicht en paardrijden, maar feit is dat een flinke KWPNer niet meer schijnt te kunnen dragen als 70 kilo. Hebben de professionals daar nog aandacht aan besteed? Wat eigenlijk kan per soort paard en de tijdsduur van een bepaalde training?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:13

leuke actie, maar op de site vrij weinig echt zinnigs te vinden over het programma zelf , althans niet op een handige manier

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:23

nee daar zat ik ook al naar te zoeken. zal wel alleen in t blad staan dan?

domegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:05

Sonja_vR schreef:
leuke actie, maar op de site vrij weinig echt zinnigs te vinden over het programma zelf , althans niet op een handige manier

Ik kon wel wat over het programma vinden onder het kopje 'over Fit'.
http://www.fitmetbit.nl/overfit

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 16:24

Binnenkort wordt de site groter met tips enz, dit is het tipje van de sluier.
De training per dag zit ongeveer op 1,5 uur per dag.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:23

Ik zal het zeker volgen, dit initiatief. Ik heb je nog wel eens zien rijden bij Stal Jasper en je rijdt echt heel goed. Ik ben benieuwd wat het effect van dit project op je rijden zal zijn, ik denk dat je er dan nog veel meer uit kan halen. Sterkte met de spierpijn!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 10:29

jiehaaa schreef:
Ik zal het zeker volgen, dit initiatief. Ik heb je nog wel eens zien rijden bij Stal Jasper en je rijdt echt heel goed. Ik ben benieuwd wat het effect van dit project op je rijden zal zijn, ik denk dat je er dan nog veel meer uit kan halen. Sterkte met de spierpijn!

Bedankt, ik hoop inderdaad dat ik mooier en beter ga rijden als ik ook fitter ben.
Soms ben ik nu helemaal los in mijn lichaam en dan gaat het zitten heel slecht voor mijn gevoel.
Het is gewoon wennen. Vanavond ga ik Koh los laten werken in de bak. Ook hij weet soms niet wat hij mee maakt!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:41

Nou petje af hoor, ik zou mezelf ook weer eens naar de sportschool willen slepen maar ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen... Slecht excuus, ik weet het...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 15:31

5 kilo eraf!!

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:13

Wat goed! Gefeliciteerd!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 08:09

Gisteren weer een super bijeenkomst gehad in Ermelo.
Vanaf vanmiddag staan er vast wat verslagen op de site