Te snel afvallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitah86

Te snel afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 19:04

Hallo!

Ik heb gezocht met de zoekfunctie maar kan geen ander topic vinden die antwoord geeft op mijn vraag..

Ik ben sinds vorige week begonnen met afvallen, ik werd namelijk wel erg zwaar en leefde ook niet echt gezond.
Ik was zo zwaar omdat ik te weinig gezond had, 's avonds vaak makkelijk kookte en vooral veel snoepte en dat niet met mate maar gewoon erg veel..

Nu lijkt eindelijk de knop om te zijn en gaat het al de hele week goed vol (hiervoor ging het steeds na een dag of 2 mis en gaf ik het weer op tot de volgende week..). Ik eet gezonder maar gun mezelf ook wel geregeld wat lekkers (ongezonds) tussendoor.
Mijn dag ziet er nu gemiddeld als volgt uit: 1 schaaltje special K met Melk als ontbijt, tussendoor een pakje liga framboos, tussen de middag 2 sneetjes brood met smeerworstje en een schaaltje fruit, tussendoor een stuk fruit en/of een plakje kruidkoek, 's avonds afwisselend. Geregeld groente aardappelen en vlees of macaroni/nasi en ook een keer taco's (niet heel gezond) gegeten. 's avonds wisselt per dag en neem ik als ik trek heb een stukje fruit of een stukje kaas of worst. Verder drink ik 2 liter water per dag en snoep ik tussendoor nog wel enkele zoete dropjes (4 of 5 per dag op mijn werkdagen). Gezonder dan ik deed maar geen geheelonthouding (dan gaat het juist mis bij mij, want wat niet mag is verleidelijk Knipoog). Wanneer ik tussendoor trek heb neem ik nog een schaaltje special K met melk, een stukje fruit of een plakje kruidkoek. Omdat ik erg druk ben met mijn werk (32 uur met veel overuren) en voltijd studie/afstuderen en de paarden (4x per week) sport ik daarnaast nu nog even niet.

Nu ben ik dus afgelopen week (morgen is mijn officiele weegmoment) ruim 4 kilo afgevallen en krijg ik al snel reacties als: gaat dat niet te snel? dat is niet goed! Ik ben eerder al eens 30 kilo afgevallen (7 jaar terug) en toen deed ik het op dezelfde manier, gewoon wat beter opletten. Toen viel ik ook de eerste paar weken al snel 4 a 5 kilo per week af de eerste 2 a 3 weken.
Nu heb ik een overgewicht van ruim 20 kilo. Dat is er pas na erge lange tijd weer aangekomen doordat het snoepen er toch weer ingeslopen is en ik ook nog eens op mezelf ben gaan wonen waardoor dat nog even wat makkelijker gaat en je sneller makkelijk eet omdat je naast je werk, studie en paarden niet zo heel veel tijd meer overhoud, vooral niet in de winter als het vroeg donker wordt..

Nu mijn vragen: wanneer spreek je van te snel afvallen? Vinden jullie dat bij mij de eerste week te snel is gegaan?
Waarom is te snel afvallen slecht? Wat kan ik doen om langzamer af te vallen? Ik heb geen last van honger, wel af en toe van trek in wat zoets of lekkers en dat komt voort uit gewoonte en gewenning...

Mijn idee is altijd een beetje geweest dat het zo snel gaat doordat ik best aardig overgewicht heb, als je dan overgaat van een onregelmatig en ongezond eetpatroon op een gezond(er) en regelmatig(er) eetpatroon gooit je lichaam vanzelf de overtollige vetten weg en omdat dat er erg veel zijn gaat dat in het begin sneller..

Ik hoor graag jullie mening!
Alvast bedankt!

Aeris

Re: Te snel afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:10

Ik weet niet hoe oud je bent, maar mijn dietiste adviseerde voor mij rond de 2-3kg per week (ben 23j).
Als je dit echter al eens eerder gedaan hebt, en als het stabiliseert na enkele weken, dan zie ik het 'gevaar' er niet echt van in.
Ze hebben me altijd wijsgemaakt dat te streng dieeten, en te snel te veel afvallen slecht zou zijn, omdat het er o-zo gemakkelijk weer zou kunnen bijkomen, maar als ik dit hier zo lees, heb je toch wel degelijk de gulden middenweg gevonden. Je past je eten aan, maar ontzegt jezelf niet alles.

Zolang je je goedvoelt bij dit dieet, dan zou ik niet inzien waarom je zou moeten veranderen van patroon.

Groetjes
Naima

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:11

in de eerste weken verlies je vaak eerst veel vocht en dan lijkt het heel wat, na een week of 2/3 stabiliseert dit zich

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:13

sjorsie schreef:
in de eerste weken verlies je vaak eerst veel vocht en dan lijkt het heel wat, na een week of 2/3 stabiliseert dit zich

Inderdaad, daarom is het niet te snel, binnenkort stabiliseert het en val je soms even niet af en dan haken mensen af. En als je veel overgewicht hebt ga je in het begin sneller afvallen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 20-04-08 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:13

Ik viel ook eerst rond de 4 a 5 kilo in de week af! En ik was toen in totaal 15 kilo kwijt. En ik kwam er 30 weer aan. Heel mijn stofwisseling heb ik hiermee om zeep geholpen. Maar ja leefde ook op, crackers, ei en water.

Omdat je idd veel overgewicht heb, verlies je sneller je gewicht. Dit heb ik ook Haha!

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 20:14

Fijn om te horen dat het dus niet heel raar is.. En ook dat de reden vocht is.. Geeft een verklaring!

Bedankt voor jullie antwoorden en mochten er nog meer (andere) zienswijzes zijn lees ik ze graag!

Groetjes,

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:55

Nikitah86 ik wil graag even reageren.
Ten eerste: elke lichaam is anders. Ik ben ook fors en ik hou ook van wat lekkers... ik ben een tijd geleden naar een dietist gegaan en zij heeft een goed eetpatroon voor mij opgesteld. ik durf het niet eens een dieet te noemen, want het is echt een normaal, goed eetpatroon. De basis is altijd wel hetzelfde. zoals je groente en fuit. Maar ik moet bijvoorbeeld smorgen 2 en smiddags 4 bruine boterhammen eten en iemand anders moet bijv. smorgens 1 en smiddags 2 boterhammen... dit is volkomen afhankelijk van jouw lichaam. Ik zeg heel eerlijk, als ik nu aan bijv. het sonja bakker dieet begin, houd ik het nooit vol. dit is voor mij echt te weinig. je lichaam moet wel voldoende stoffen binnenkrijgen om te functioneren. je denkt misschien wow zoveel boterhammen? maar dit heeft mijn lichaam dus nodig.. ik kan wel meteen heel weinig gaan eten, maar dan val je in het begin tig kilo af en daarna krijg je een flinke terugslag.
op deze manier gaat het geleidelijk en je krijgt echt amper het gevoel dat je ergens trek in hebt of wat dan ook. Dit heeft voornamelijk te maken met het regelmatig (gezond) eten. En je maakt er een gewoonte van!!!!
Je hoeft niets te forseren, je kunt gewoon af en toe eens wat lekkers nemen. Ik vindt, dat je jezelf zeker niet moet kwellen door nooit iets lekkers te nemen. dan ga je er alleen maar aan lopen denken en val je meestal weer terug in het oude patroon.
Ik moet zeggen dat ik even een poosje niet met mijn eetpatroon bezig ben helaas door een aantal dingen, maar ik ga er nu zeker weer een gewoonte van maken!

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:11

Volgens mij kan dit geen kwaad hoor, als je veel overgewicht hebt ofwel slechte eetgewoontes is het vrij normaal dat je in het begin zoveel gewicht verliest.
Naarmate je lichaam zich aan het dieet aanpast, ga je minder gewicht verliezen.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 21:12

@t Michelle,
Ik vind ook dat ik met Sonja Bakker te weinig binnenkrijg en het dus daarom niet volhoud, op de manier die ik hierboven beschreven heb lukt het me dus wel heel goed! Helaas ben ik dus geen broodeter en krijg ik dat 's morgens echt niet naar binnen. Door smorgens met special K te beginnen hoop ik toch de juiste voedingsstoffen (melk en hoe heet dat belangrijke spul in brood ook alweer??) binnen te krijgen.. Verder eet ik tussen de middag dus nog 2 broodjes en geregeld smiddags ook nog een broodje of een schaaltje special K dus denk ik dat dat wel ongeveer gelijk is aan 3 of 4 sneetjes brood.
Ik heb nu geen last van honger en ook de trek valt mee (en soms stil ik die met een dropje maar ik houd het dan wel bij 1 of 2 ipv een halve zak Knipoog).
Ik heb de indruk dat ik het ook best wel oké doe maar vroeg me dus af hoe iedereen dacht over het snel gewicht verliezen.. Ik ben eerder ook al eens bij een dietiste geweest (jaren terug) en moest toen ietsje meer eten dan ik nu doe maar zeker niet veel meer dus ik zit weer aardig in de richting!

Succes met het oppakken!

Groetjes,

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:21

nou als het goed aan voelt zoals je het nu doet, dan moet je het zo doen!
in het begin val je inderdaad wel aardig af, ik ben ook een tijd blijven hangen, omdat je dan een soort dip krijgt, maar nu merk ik als ik weer op het eten let, dan ik dan echt weer kilo's kwijtraak. Jij ook succes!!