Samenleven met een borderliner

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Samenleven met een borderliner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 15:26

Mijn vriend en moeder hebben borderline. Dit levert nogal wat stress op, waar ik nu mee om leer te gaan.
Er zijn zoveel borderliners dat ik dacht misschien zijn er ook bokkers die samenleven met iemand die borderline hebben. Misschien kunnen we elkaar steunen en over de situaties praten en hoe er mee om te gaan.

Ik ben nu een boek aan het lezen 'stop walking on eggshells, taking your life back when someone you care abut has borderline personality disorder'. Door dit boek ben ik erachter gekomen dat de dagelijkse situaties als een uitdaging moeten worden gezien. En dat ik me niet door de bordeline moet laten slepen.

Skitter

Re: Samenleven met een borderliner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 03:19

Mijn moeder heeft Borderline (of iig veeeeeeeeeel symptomen ervan Nagelbijten / Gniffelen ) Ze heeft nooit een officiele diagnose gehad maar ik denk dat ze het wel heeft.

Ik heb hierdoor een erg moeilijke jeugd gehad. We hadden onze 'goede tijden' maar omdat mijn moeder impusief was en werkelijk waar NOOIT over conseqeunties nadacht hebben we tig keer moeten verhuizen, hebben we op tig verschillende camping moeten wonen (ook in een super kleine sta caravan midden winter!!) omdat haar nieuwe vriend ons weer uit zijn huis geschopt had, en haar 'boyfriends' ontmoete ze steeds via internet. Het was even goed, tot dat zij zagen en dachten dat ze 'niet goed' was en dan was het ajuuu Doei!

Mijn moeder heeft zoveel gedaan en heeft mij dan ook zo gekwetst. Dat ze het misschien niet 'expres' gedaan heeft, zal. Maar teglijk heb ik zoiets van besef je het dan ook helemaal niet? Het is gewoon heel moeilijk om met dit soort 'gedrag' op te groeien. Ik deed nooit wat goed, ik was nooit dankbaar, ik wou mijn moeder nooit helpen. En ik had zoiets van volgens mij is dat helemaal niet zo Verward Als kind was het altijd ja en amen wat mijn moeder zei of deed, maar naar mate ik ouder werd en voor mezelf ging denken kregen we steeds vaker ruzie en was ik totaal niet eens met haar acties. Maar ja, leg dat maar eens uit. Mijn moeder ziet haar eigen gedrag niet, ziet niet hoe het effect op anderen heeft. Ze ziet alleen hoe ZIJ erover voelt en altijd, maar ook altijd kan ze het zo draaien dat zij weer het slachtoffer is in wat voor situatie ook. Dus ja, erg moeilijk om daarmee op te groeien.

Mocht je verhalen willen delen oid kun je mij altijd PB-en. Tot op de dag van vandaag heb ik weinig contact met mijn moeder en ik voel me daar goed bij. Ze heeft het zover ik weet goed, en ik maak me ook geen zorgen over haar. Ze moet eens een keer onafhankelijk worden, want in de laatste 10 jaar had ze altijd iemand die zo'n beetje alles over haar kon en ging bepalen.

Maar zoals ik zei, mocht je meer over willen praten mag je mij altijd PB-en Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:05

Ik snap dat het lastig is.
Zelf woon ik dan niet samen met een Borderline patient, maar bij mijn beste vriendin is de diagnose pas gesteld. Helaas.
Een oud vriendin, die ik tegenwoordig ook meer spreek zijn ze er ook voor aan het testen.
Als ik bij mijn beste vriendin ben zal ik eens kijken of ik dat foldertje van haar kan vinden met websites voor Borderliners en mensen in hun dichte omgeving.
O.a. informatie sites, maar ook fora e.d. staan er genoemd.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:24

Volgens mij is er ook een HK topic van mensen met borderline of mensen die met iemand samenleven die het heeft.

Ik leef er dan niet samen mee, maar helaas ben ik er ook bekend mee en het doet je echt heel erg veel verdriet hoor Ja Ik heb geleerd om me niet in te laten pakken door zielige verhaaltjes e.d. omdat er daarna meestal een periode volgde dat ik keihard afgedaan werd. En het vele liegen kwam me op een gegeven moment echt mijn neus uit. We gaan nu nog steeds wel met elkaar om maar ik bewaar wel een afstand.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:57

sja, er zullen bij veel bordeline patienten veel overenkomsten zijn, maar niet iedere borderline patient is hetzelfde Knipoog

de 1 zal id manipuleren en liegen om aandacht, om hun zin te krijgen etc
terwijl de ander juist een stap terugzet en zich verstopt voor confrontaties, zichzelf wegcijfert voor het ghevoel van de ander etc ...

wat ik wel merk is (ik heb Borderline en woon samen) is dat ik wel moet opletten dat ik dingen uitspreek als ik ergens tegenaan loop Ja
dus als ik me aan iets erger oid, niet denken dat dat voor de ander duidelijk is en te zien is , maar vertel het op dat moment ook
(ik kom te slecht voor mijn eigen gevoel op )
anders lopen de emoties op den duur zo hoog op dat een normaal gesprek erg moeilijk is
en ik moet ook op letten dat ik aangeef wanneer ik even de ruimte nodig heb Ja en voor mezelf aan de gang blijf
(niet alles in het teken van een ander stellen )

bij mij komt verder erbij dat ik op moet letten dta ik niet tien dingen tegelijk doe, en dat ik rust en overzicht moet proberen te houden , maar ja, dat is dan weer een stukje adhd Clown

om het als uitdaging te zien is wel een goeie
en idd, ga niet in het drama van de ander ztten, probeer ene stapje terug te doen, kijken wat er aan de hand is en even ademruimte creeren Lachen maar dat geld voor beide partijen,

ik bedoel , ik heb borderline, maar dat is geen excuus om mezelf te laten meeslepen/verzuipen in mijn eigen gevoel
of me laten leiden door de emoties van een ander

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:33

Ik woon samen met een Borderliner.Mijn vriend heeft het.Toen het werdt ondekt kon hij kiezen uit therapie, medicatie of het zelf te zien oplossen.Hij heeft er voor gekozen om het zelf te doen, en dat gaat prima.Soms zijn er wel kleine 'uitschieters' maar daar kijk niet meer van op of om.Heb het wel 1x meegemaakt dat het zo erg werdt dat hij te grazen heeft genomen.Daar heeft erge spijt van, maar ik weet dat hij er niks aan kan doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:51

Mijn zusje heeft borderline. Zou ook niet weten hoe ik er mee om moet gaan. 'Gelukkig' is ze nu uit huis Scheve mond Dat gaat in ieder geval een heel stuk beter Lachen (Ze is 19)

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 00:44

Mijn moeder heeft het. En die is er jaren ziek van geweest. 10 x opgenomen geweest in psychiatrische ziekenhuizen, en voordat we eindelijk uitslag hadden, waren we een heel stuk verder. Ook allemaal kleine opnames gehad, van een week, of een maand, om even bij te tanken. Even tot rust te komen. Hielp niks. Tot een arts tegen haar zei: "U bent erg verstandelijk gehandicapt." En ze had zoiets: "Eindelijk iemand die het snapt." Daar ging ze mee leven. Met medicijnen. Ging niet geweldig. En was door medicatie ruim 70 kg aangekomen. Had veel psychoses.
Nu sinds een jaar andere tabletten en de hele wereld is voor haar open gegaan. Ze kan weer genieten, van ons, maar ook van het leven, is nu ruim 40 kg afgevallen. Heb er ewondering voor. En ze laat nu zien dat ze het allemaal kan. Ze laat zien dat ze niet verstandelijk gehandicapt is, ze doet het hele huishouden weer, heeft een maand gewerkt, maar niet aangenomen, maar ze kon het prima aan. Ben zo trots op haar!

Mijn zus heeft het waarschijnlijk ook. Maar die moet nog testen ondergaan.

Mijn buurmeisje, [2 huizen verderop] heeft het ook.