Pro-ana

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

Pro-ana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 19:47

Ik zat vanmiddag de krant te lezen op mijn werk en zag er een foto in staan van een meisje wat anorexia zou hebben. Ze stond voor een spiegel, in de spiegel zag ze zichzelf met een dunner lichaam, maar eigenlijk was ze dus superdun. Nu zat ik net eens te kijken op die site daarvan en schrok me dood. Als je die verhalen leest. Wat vinden jullie hier nu van?
Owja: Ik heb het zelf niet.

Anoniem

Re: Pro-ana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:49

met een dikker lichaam, ja ik heb het ook gelezen idd, eigenlijk vind ik het slecht, nu heb je meisjes die gaan zoeken naar die sites, erop komen, en mee gaan doen..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:49

het is net weer in het nieuws, in frankrijk stellen ze een anti anorexia wet aan, en meiden uit nl willen dat ook.
elkaar motiveren om zowat niks te eten, en jezelf daarmee uit te hongeren is natuurlijk helemaal niet goed.
en als het dan overslaat in anorexia dan zit je daar maar mooi mee,
is nog niet zo makkelijk om daar weer van af te komen.
heb het zelf niet maar ben er wel bekend mee.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:52

k ken het wel idd! nog nooit opgekeken maar stond een jaar gelden ofso hele verhalen in de Yes plus dingen die allemaal op zulke site's wroden gezegt! verschrikkelijk zeg Boos! ik ga er ook niet op kijken ook, durf niet ben bang dat het me meesleurt.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:52

Nou ik moet je zeggen, dit heeft eerder op bokt gestaan. Ik ben ernstig gevoelig voor dat soort dingen, kende het eerst niet mar nu dus wel. Het heeft mij toendertijd verder in een dal geholpen. Dankzij vrienden en alles ben ik er wel redelijk sterk mee en denk ik niet zó maar meer aan die sites en alles. Maar als ik het moeilijk/zwaar/depri heb, dan kan het fout gaan.
Ben ook niet blij dat ik dit wéér op bokt lees.......

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:53

_bloempje01_ schreef:
k ken het wel idd! nog nooit opgekeken maar stond een jaar gelden ofso hele verhalen in de Yes plus dingen die allemaal op zulke site's wroden gezegt! verschrikkelijk zeg Boos! ik ga er ook niet op kijken ook, durf niet ben bang dat het me meesleurt.

GOEDZO!
kan ik iedereen aanraden!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:55

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 19:57

esperance schreef:
bedoel je deze?
http://www.youtube.com/watch?v=l7G0ENIwIpg
(Filmversie)
In frankrijk sinds kort verboden, alles wat te maken heeft met het aanzetten tot extreem afvallen..

Ja, die stond dan alleen als foto in de krant. Laatste stukje voor de tekst zeg maar.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:58

Ik had niet goed gelezen.
Had het meer over de échte sites. op google wel te vinden, ga ik hier niet heenzetten.

Marion__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:58

Het is heel bizar! Een meisje deed haar Mondeling Engels daarover. Ik had er nog nooit over gehoord dus ik was maar eens gaan googlen. IK heb een hele middag vol ongeloof zitten lezen. Het lijkt zo.. Heel raar ik vind het nog steeds zo raar. Die meisjes zijn ervan overtuigd dat het mooi is en dat anorexia een leefwijze is.
Ze hebben bijvoorbeeld ook 10 geboden. Ik weet er nog eentje, maar dat was bij Pro-mia (voor boulimia dus;)) en dat was:
Alles wat gij eet zult gij uitbraken.

Er worden op die pro-ana weblogs zelfs wedstrijden georganiseerd, wie het meest afvalt voor bijvoorbeeld zondag. Echt, ik kan er echt niet bij. Ik las ook een verhaal van een meisje dat niet meer via de geboden van pro-ana wilde leven.. Ze zei dat het je leven kapot maakt. Pro-ana kruipt je lichaam in. enz.
Deze meisjes sporen elkaar echt aan. En het lijkt me goed als dit verboden wordt. Want wat ik allemaal gelezen heb, ik werd er gewoon stil van!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:00

Ja weet wat je bedoeld Susanne... Maar ze willen dat hier toch ook gaan verbieden? Teminste dat mag ik hopen..

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:03

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 20:03

Weet niet of ze het hier gaan verbieden. Maar nadat ik de verhalen gelezen heb op die site snap ik wel dat als de 'verkeerde' het leest zich er in mee laat sleuren. ( met verkeerde bedoel ik meer iemand die bijvoorbeeld al aan het afvallen is?)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:05

Die sites mogen ze van mij verbieden zowiezo ben er een paar keer op geweest en vindt het een beetje domme sites ( ookal heb ik zelf een eetprobleem waarvoor ik in behandeling ben) een beetje elkaar op zitten jagen met o ik heb chocola gegeten en nu ben ik een vet varken. sorry hoor maar dan ben je al zo ziek dat je geen eens meer kunt zien dat je een ziekte hebt

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:09

Ik ken het ook.
Heb er destijds mijn profielwerkstuk over gehouden.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:21

Wat haalt het uit als ze zoiets in Nederland verbieden... Voor het internet vallen geen wetten te handhaven, tenzij heel de wereld dezelfde wetten hanteert! En de dag dat de wereld een eenheid wordt gaat nooit komen.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:24

Het is ernstig en het is een ziekte.
Ik vind persoonlijk dat de maatschappij dit zelf aanwakkerd en meisjes die daar gevoelig voor zijn reageren daar op.
Kijk now die reclames.. hoor jongens praten, die willen toch bijna allemaal dat meiden er perfect uit zien?
Wat ik zelf heel erg geod vind is de reclame van dove! want zo zien echte normale vrouwen er uit Lachen
Ik vind dat ze bepaalde regels moeten stellen aan modellen.. dat ze bv niet te dun mogen zijn enzo.
Ik weet precies hoe dat soort meisjes aan het werk gaan.. ze geven elkaar tips om zo snel mogelijk af te vallen en niet te eten en ookom het te verbergen voor de omgeving... Heb hier op school onderzoek naar gedaan, en ik kan je vertellen het is schokkend!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:29

Afgelopen blok heb ik er een artikel over geschreven (taalbeheersing, ik studeer journalistiek)
Tekst kan als schokkend worden ervaren.

Citaat:
Pro-ana, internet als afslankmiddel

‘Kan iemand mij helpen? Ik weeg nu 35 kilo en ben 1 meter 67. Ik ben deze maand nog maar tien kilo afgevallen. Voel me zo slecht, ben echt helemaal in paniek. Ben zo verschrikkelijk dik! Maar ik val niet meer af. Dit is echt verschrikkelijk, ik ben zo slecht! Wat moet ik doen!? Help mij alsjeblieft! Ik zie het echt niet meer zitten. Als ik niet meer afval wil ik dood, ik ben het niet waard om te leven!’

Dit soort berichten zijn bijna dagelijks te lezen op diverse pro-ana sites. Op pro-ana sites geven jonge meisjes elkaar tips om zoveel mogelijk af te vallen. Het liefst verliezen de meisjes zo veel mogelijk gewicht in zeer korte tijd. Het ideaal? De botten zo goed mogelijk zien. Veel pro-ana’s vertellen hun praktijken via een weblog en halen steun uit pro-ana sites. Ook aanbidden ze Ana, hun denkbeeldige vriendin die zich om hen bekommerd en hen verteld wat ze moeten doen.
Uit eigen onderzoek is gebleken dat er verschillende soorten pro-ana’s zijn. Mensen die inzien dat ze ziek zijn en steun zoeken bij elkaar om erdoor heen te komen, tegenhanger hiervan zijn de extremisten. De extremisten zijn meestal rond de 13 jaar en laten hun leven door Ana bepalen. Ana stuurt hen brieven, geeft hen geboden, laat hen zichzelf straffen als ze gegeten hebben en noemt de pro-ana’s zwak, sukkel en lelijk wicht. Ook geloven pro-ana’s dat ze de slechtste persoon op aarde zijn en dat ze niet beter verdienen. In de Ana-brief, gepubliceerd op internetsites en weblogs, staan woorden zoals in het volgende fragment. ‘Kies je hiervoor, lees dan verder. Kies je hier niet voor, ga dan uit mijn ogen, jij zwak wicht! Oh, schrik je van mijn hardheid? Tjah, daar zul je mee moeten leren leven, ik ben behoorlijk hard. Maar jij hebt ook wel een harde hand nodig, zonder mij ben je niets, maar dan ook echt helemaal niets waard. Nul. Niks. Je mag wel blij met me zijn, dat ik ondanks dat jij zo kansloos bent toch nog probeer je te helpen.’ Op een pro-ana site is een ‘geloofsbelijdenis’ te lezen. Bij het tweede artikel van de geloofbelijdenis kan de conclusie worden getrokken dat een ana een slechtzelfbeeld heeft. ‘Ik geloof dat ik de gemeenste, waardeloze en nutteloze persoon ben die ooit op de planeet heeft bestaan en dat ik alleen tijdverspilling van anderen ben.’ De pro-ana’s putten steun uit anderen. Hoe meer meiden er in hun wereld leven, des te meer zekerheid ze hebben. Ze vertellen elkaar dagelijks over hun eetgedrag en gewicht van die dag. Dit wordt gedaan via sites, weblogs en fora. Ook worden er foto’s van vermagerde modellen gebruikt voor inspiratie, de zogenaamde ‘thinspiration.’ Op deze foto’s zijn alle botten van de modellen duidelijk zichtbaar. Ook worden er eigen foto’s geplaatst. Bij de meeste meiden zijn de botten al lang zichtbaar, toch blijven ze teleurgesteld over het eigen gewicht.
Voor pro-ana’s is het internet een geweldige uitvinding. Ze kunnen er niet alleen hun leven tegen eten op zetten, anderen om hulp vragen, thinspiration opdoen én volledig anoniem op het internet afvallen. Het hele internet staat ook vol met afvaltips. In de eerste plaats natuurlijk voor de mensen die te dik zijn en in een korte tijd veel willen afvallen. In de tweede plaats voor mensen die een gecontroleerd dieet willen volgen en ten slotte voor pro-ana’s. Voor hen staan complete calorie- en koolhydraatvrije recepten online. Ook staat het internet vol met tips om van het hongergevoel af te komen, tips welk eten je moet eten en welk eten niet, welke medicijnen je kan gebruiken om af te vallen en hoe lang je moet slapen. Maar niet alleen voor zulke dingen is internet een ideale uitvinding. Ook worden er op verschillende sites wedstrijden gehouden wie het meest kan afvallen in één maand tijd. Toch is het laagste gewicht voor zulke meisjes niet laag genoeg. Wanneer het helemaal misgaat kan het al te laat zijn. Het is te hopen dat het bij velen niet zover komt.

Zelf was ik echt geschokt in mijn onderzoek naar dit artikel. Nooit geweten dat meiden dit elkaar aan kunnen doen. Het is eigenlijk propaganda via internet. Het enige wat er tegen gedaan kan worden is een waarschuwingstekst voor de website plaatsen, dus echt ingrijpen is lastig. Verwijder je er één, duikt dezelfde site binnen de korste keren weer op.
Laatst bijgewerkt door Winged op 18-04-08 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:29

dat geloof ik maar al te graag moniek! kijk nou bij HNTM die victoria is ook zo dun als ik weet niet wat, daar hebben ze het gelukkig nog over maar veel meiden denken dan ook van zo moet ik ook zijn!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:34

Moniek, het is idd zo je ziet (bijna) nooit reclames waar meiden/vrouwen in voor komen die aan de mollige kant zijn je ziet alleen maar mensen die aan de dunne kant zijn. Ik denk dat de smaak van de jongens ook deels door de media bepaalt wordt hoor als je allemaal goed gevulde vrouwen meisjes in clips zou zetten enzo dan praten de jongens echt niet van ja ze moet perfect dun zijn enz. Want vaak zijn het niet de mannen die dit schoonheids ideaal opleggen aan vrouwen maar de vrouwen zelf die het opleggen aan andere vrouwen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:56

ukje schreef:
Moniek, het is idd zo je ziet (bijna) nooit reclames waar meiden/vrouwen in voor komen die aan de mollige kant zijn je ziet alleen maar mensen die aan de dunne kant zijn. Ik denk dat de smaak van de jongens ook deels door de media bepaalt wordt hoor als je allemaal goed gevulde vrouwen meisjes in clips zou zetten enzo dan praten de jongens echt niet van ja ze moet perfect dun zijn enz. Want vaak zijn het niet de mannen die dit schoonheids ideaal opleggen aan vrouwen maar de vrouwen zelf die het opleggen aan andere vrouwen.

en daarom zijn veel vollere/mollige mensen zo onzeker, omdat je niets anders ziet op tv, want een heel groot deel van nederland heeft overgewicht, alleen niet iedereen is tevreden met zichzelf. Ik denk bij mezelf ook weleens was ik maar slank had ik maar een stel slanke benen, ik ben slecht 1.50 klein en oog dus al snel als een propje, maar wat zeur ik eigenlijk? ik heb echt een topconditie, daar kunnen vele meiden met een slank lijf die ermee pronken nog wat van leren. Ik ben goedgemutst, en er is niemand in mn omgeving die me dikkerdje oid noemt.
Die websites zouden geblokkeerd moeten worden hoe zij elkaar aanspreken is echt ziekelijk..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 00:44

idd je ziet op tv echt never nooit een vrouw met een buikje, ik bedoel nu dus de tv mensen, dus presentatrices enzo..
allemaal een platte buik, en als je dan als moeder bijvoorbeeld je buikje niet wegkrijgt, krijg je zomaar het gevoel dat je dik bent..

dat is dus echt het gevolg van 'de media' en het beeld dat ze daar neerzetten..

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 00:53

ik heb het er net vandaag met een vriend van me over gehad!
hij had het ook over pro ana en ik wist niet eens wat het was Bloos
toen ik die site bekeek schrok ik ook...!
vreselijk!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 00:55

Ik vind het verschrikkelijk, meiden die elkaar opjutten om af te vallen..

Ik heb trouwens het tegenovergestelde, ik denk oprecht dat ik heel slank ben, maar als ik dan kleding koop of foto's zie denk ik hey... Dat maatje 36 heb ik tóch niet...

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 01:01

ik geef ook toe dat ik te slank ben.. Knipoog
maar als i kveel eet krijg ik alleen maar een buikje en dat wil ik niet haha Knipoog