Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_bloempje01_ schreef:k ken het wel idd! nog nooit opgekeken maar stond een jaar gelden ofso hele verhalen in de Yes plus dingen die allemaal op zulke site's wroden gezegt! verschrikkelijk zegik ga er ook niet op kijken ook, durf niet ben bang dat het me meesleurt.
esperance schreef:bedoel je deze?
http://www.youtube.com/watch?v=l7G0ENIwIpg
(Filmversie)
In frankrijk sinds kort verboden, alles wat te maken heeft met het aanzetten tot extreem afvallen..
Citaat:Pro-ana, internet als afslankmiddel
‘Kan iemand mij helpen? Ik weeg nu 35 kilo en ben 1 meter 67. Ik ben deze maand nog maar tien kilo afgevallen. Voel me zo slecht, ben echt helemaal in paniek. Ben zo verschrikkelijk dik! Maar ik val niet meer af. Dit is echt verschrikkelijk, ik ben zo slecht! Wat moet ik doen!? Help mij alsjeblieft! Ik zie het echt niet meer zitten. Als ik niet meer afval wil ik dood, ik ben het niet waard om te leven!’
Dit soort berichten zijn bijna dagelijks te lezen op diverse pro-ana sites. Op pro-ana sites geven jonge meisjes elkaar tips om zoveel mogelijk af te vallen. Het liefst verliezen de meisjes zo veel mogelijk gewicht in zeer korte tijd. Het ideaal? De botten zo goed mogelijk zien. Veel pro-ana’s vertellen hun praktijken via een weblog en halen steun uit pro-ana sites. Ook aanbidden ze Ana, hun denkbeeldige vriendin die zich om hen bekommerd en hen verteld wat ze moeten doen.
Uit eigen onderzoek is gebleken dat er verschillende soorten pro-ana’s zijn. Mensen die inzien dat ze ziek zijn en steun zoeken bij elkaar om erdoor heen te komen, tegenhanger hiervan zijn de extremisten. De extremisten zijn meestal rond de 13 jaar en laten hun leven door Ana bepalen. Ana stuurt hen brieven, geeft hen geboden, laat hen zichzelf straffen als ze gegeten hebben en noemt de pro-ana’s zwak, sukkel en lelijk wicht. Ook geloven pro-ana’s dat ze de slechtste persoon op aarde zijn en dat ze niet beter verdienen. In de Ana-brief, gepubliceerd op internetsites en weblogs, staan woorden zoals in het volgende fragment. ‘Kies je hiervoor, lees dan verder. Kies je hier niet voor, ga dan uit mijn ogen, jij zwak wicht! Oh, schrik je van mijn hardheid? Tjah, daar zul je mee moeten leren leven, ik ben behoorlijk hard. Maar jij hebt ook wel een harde hand nodig, zonder mij ben je niets, maar dan ook echt helemaal niets waard. Nul. Niks. Je mag wel blij met me zijn, dat ik ondanks dat jij zo kansloos bent toch nog probeer je te helpen.’ Op een pro-ana site is een ‘geloofsbelijdenis’ te lezen. Bij het tweede artikel van de geloofbelijdenis kan de conclusie worden getrokken dat een ana een slechtzelfbeeld heeft. ‘Ik geloof dat ik de gemeenste, waardeloze en nutteloze persoon ben die ooit op de planeet heeft bestaan en dat ik alleen tijdverspilling van anderen ben.’ De pro-ana’s putten steun uit anderen. Hoe meer meiden er in hun wereld leven, des te meer zekerheid ze hebben. Ze vertellen elkaar dagelijks over hun eetgedrag en gewicht van die dag. Dit wordt gedaan via sites, weblogs en fora. Ook worden er foto’s van vermagerde modellen gebruikt voor inspiratie, de zogenaamde ‘thinspiration.’ Op deze foto’s zijn alle botten van de modellen duidelijk zichtbaar. Ook worden er eigen foto’s geplaatst. Bij de meeste meiden zijn de botten al lang zichtbaar, toch blijven ze teleurgesteld over het eigen gewicht.
Voor pro-ana’s is het internet een geweldige uitvinding. Ze kunnen er niet alleen hun leven tegen eten op zetten, anderen om hulp vragen, thinspiration opdoen én volledig anoniem op het internet afvallen. Het hele internet staat ook vol met afvaltips. In de eerste plaats natuurlijk voor de mensen die te dik zijn en in een korte tijd veel willen afvallen. In de tweede plaats voor mensen die een gecontroleerd dieet willen volgen en ten slotte voor pro-ana’s. Voor hen staan complete calorie- en koolhydraatvrije recepten online. Ook staat het internet vol met tips om van het hongergevoel af te komen, tips welk eten je moet eten en welk eten niet, welke medicijnen je kan gebruiken om af te vallen en hoe lang je moet slapen. Maar niet alleen voor zulke dingen is internet een ideale uitvinding. Ook worden er op verschillende sites wedstrijden gehouden wie het meest kan afvallen in één maand tijd. Toch is het laagste gewicht voor zulke meisjes niet laag genoeg. Wanneer het helemaal misgaat kan het al te laat zijn. Het is te hopen dat het bij velen niet zover komt.
ukje schreef:Moniek, het is idd zo je ziet (bijna) nooit reclames waar meiden/vrouwen in voor komen die aan de mollige kant zijn je ziet alleen maar mensen die aan de dunne kant zijn. Ik denk dat de smaak van de jongens ook deels door de media bepaalt wordt hoor als je allemaal goed gevulde vrouwen meisjes in clips zou zetten enzo dan praten de jongens echt niet van ja ze moet perfect dun zijn enz. Want vaak zijn het niet de mannen die dit schoonheids ideaal opleggen aan vrouwen maar de vrouwen zelf die het opleggen aan andere vrouwen.