vriend met astma wil een kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sofie123

vriend met astma wil een kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 22:00

Hallo, ik zou graag mijn vriend een katje cadeau doen voor zijn verjaardag. Ik weet dat hij doodgraag zo'n beestje wil hebben alleen heeft hij last van astma. Ik vraag me af het mogelijk is om hem toch een kat te geven zonder dat hij naar het ziekenhuis gevoerd moet worden. Bestaan er katten die onschadelijk zijn voor mensen met astma?

Alvast bedankt!!

SilverStorm

Re: vriend met astma wil een kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:00

kale katten? of die curly cats, die schijnen ook goed te zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:01

Volgens mij niet.. wat wel helpt is de kat uit de slaapkamer houden, gladde vloeren en heel goed stofzuigen. Maar ik zou eerst testen. Kun je niet ergens een kat lenen voor een week en kijken hoe het uitpakt?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:01

Met astma heb je toch helemaal geen last van katten, dat heb je toch met allergie? Of ben ik nou dom bezig? Scheve mond

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:02

abseque_dubio, dat dacht ik dus ook

anders naaktkat? Knipoog

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:03

nou, je kunt benauwd geraken van de haren en de schilfers. dus ook astmapatienten kunnen last van katten hebben. Een kat op proef zou een goed idee zijn, of een nachtje logeren bij mensen die een kat hebben.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:05

Je hebt toch medicijnen (pilletjes?) voor mensen met allergie, kan dat niet ook gebruikt worden bij astma? En anders bij astma zijn er toch ook van die inhalers, helpt dat niet? En ik zou idd een kat een week op proef nemen, maar het kan ook zijn dat na verloop van tijd hij geen last meer van de kat heeft.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 22:06

absque_dubio schreef:
Met astma heb je toch helemaal geen last van katten, dat heb je toch met allergie? Of ben ik nou dom bezig? Scheve mond

Er lopen soms katten rond in zijn tuin, daar mag hij aankomen zonder er last van te hebben, maar binnen zou het allesinds al niet kunnen. Ik weet ook nie hoe dat in elkaar zit, maar alles met haar daar heeft hij last van met zijn astma.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:08

absque_dubio schreef:

Mensen met astma zijn wel gevoeliger voor allergies geloof ik... Ik heb zelf astma en ben nergens allergisch voor. Ik kan prima tegen katten en pollen en hooi en stro. Ik zou voor de zekerheid even je vriendje laten testen bij de huisarts op allergie.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:10

mijn vriend heeft ook astma, maar nog nooit problemen gehad met dieren in combi met zn astma. Zolang de boel gewoon goed doorgeventileerd wordt elke dag gaat het goed bij hem.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:12

Ja, er zijn katten waar je geen last van hebt met een allergie of astma. Een vriendin van mij heeft zulke katten, ik weet alleen zo 1 2 3 niet welk ras dat is. Langharig in elk geval.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:13

Er zijn idd bepaalde rassen die weinig of niet verharen:
Sphynx, of de Rex met krulvacht en ook de Bengaal verhaart niet of nauwelijks. Bedenk wel dat veel van deze katten wellicht van hun fokker niet (los) naar buiten mogen en een Sphynx kun je dat helemaal niet aandoen in ons klimaat natuurlijk Knipoog

Ik zou éérst maar eens een poes te logeren hebben, voordat je überhaupt over gaat tot de aanschaf van een (dure ras-) kat.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:17

Het schijnt dat een Noorse Boskat geschikt is voor mensen met een kattenallergie. Ondanks dat ze verharen.

Een naaktkat verliest wel veel huidschilfers.

Ik zou zeggen voordat je overgaat tot de aanschaf van wat voor kat ook, laat hem eerst eens goed tussen de verschillende kattenrassen vertoeven om zo te kijken of hij er wel tegen kan.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:19

Als je astma hebt, ben je volgens mij inderdaad gevoeliger voor allergie. En gevoeliger om benauwd te raken.

Mijn vader had astma en was allergies voor huisstofmijt, katten en ongetwijfelt meer. Me ouders hadden katten, jaren lang heeft me vader het volgehouden. Ze stofzogen elke dag, etc. Maar toen de katten dood waren en ze besloten geen nieuwe te nemen, was dat zo een opluchting voor me vader! Hij heeft al die jaren heel veel medicijnen moeten slikken en kreeg om de zoveel tijd een astma aanval. Toen de katten weg waren kon hij af met alleen pufjes en heeft hij geen aanval meer gehad.

absque_dubio schreef:
Je hebt toch medicijnen (pilletjes?) voor mensen met allergie, kan dat niet ook gebruikt worden bij astma? En anders bij astma zijn er toch ook van die inhalers, helpt dat niet? En ik zou idd een kat een week op proef nemen, maar het kan ook zijn dat na verloop van tijd hij geen last meer van de kat heeft.

Tja, je kunt ook heel veel medicijnen gaan slikken, vraag is wel of dat zo gezond is. Daarbij garandeert dat dus niet dat je er geen last van krijgt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:21

Niet iedere astma patient is allergisch.
Een kat hoeft dus niet perse een probleem op te leveren Knipoog

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:31

tienus63 schreef:
Het schijnt dat een Noorse Boskat geschikt is voor mensen met een kattenallergie. Ondanks dat ze verharen.

Idem met de Siberische Kat (en de kleurvariant Neva Masquerade). Zijn ook (half)langharige maar mensen met kattenallergie schijnen hier toch geen last van te hebben.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:36

Mijn vader heeft ook astma, en is allergisch voor huisstofmijd?
Maar wij hebben gewoon een htk kat.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:46

Ilzjuh schreef:
Ja, er zijn katten waar je geen last van hebt met een allergie of astma. Een vriendin van mij heeft zulke katten, ik weet alleen zo 1 2 3 niet welk ras dat is. Langharig in elk geval.

Even een edit. Dat zijn Main Coons volgens mij.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:53

astma hoeft niet van dierenhuidschilfers te komen! Check dat eerst ff na. Astma kannamelijk van allergie komen, maar je hebt bv ook inspanningsastma.
En kattenschilfers schijnen het ergst te zijn, wil hij geen hond? ik hoor vaak van mensen met astma dat ze van katten meer last hebben dan honden

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 23:16

Ik heb astma en een kat. Vroeger had ik heel erg last van mijn katten allergie. De eerste weken heb ik pilletjes gehaald van de apotheek, maar toen ik die een paar keer vergeten was had ik helemaal geen last meer en toen ben ik daar maar mee gestopt. Ik heb er nu helemaal geen last meer van behalve als ik gekrabt word oid word het heel dik ga ik niezen enzo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 07:15

Ik heb astma en twee katten. Maar ik ben voor bijna alles allergisch maar gelukkig van huisdieren en paarden niet!
Heeft hij op het ziekenhuis ooit al een allergietest laten doen en weet hij daardoor dat hij allergisch is?

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 07:20

Het is denk ik het handigste om dat uit te proberen.
Mijn vriend reageert erg allergisch voor de katten bij zijn ouders thuis. Rode ogen, 100 keer niesen, etc etc etc.
Toch hebben wij hier thuis 2 katten en heeft hij nauwelijks ergens last van. Je huis goed schoonmaken, stofzuigen helpt ook echt.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 07:29

Ik heb zelf astma, maar ik heb wel een langharige hond.
Ik kam haar niet vanwege de haren die dan vrijkomen en ik was altijd me handen nadat ik dr geknuffeld oid heb, want als ik anders in me gezicht kom krijg ik hele erge jeuk. Ik kan zelf niet tegen katten, daar krijg ik hele rode ogen van, een jeuk neus en veel niesen. Je kan je vriend bij de huisarst laten testen op heel veel dingen waar hij mogelijk allergisch voor is, ik heb 13 prikjes gehad, je kreeg dan 1 t/m 13 genummerd op je arm, en elk prikje was voor iets anders, dus voor honden, katten, paarden, gras, hooi ed. en uiteindelijk komt er dus of geen bultje, of wel een bultje (allergische reactie) en toen wist ik waar ik echt niet tegen kon. En inderdaad, elke dag stofzuigen enzo werkt echt, wij stofzuigen hier ook elke dag.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:35

Hier nog zo'n bokker met een enorme waslijst aan allergie Haha!

Vriendlief en ik hadden 3 katten (nu nog maar 2), terwijl ik allergisch ben voor katten en ook astma heb.
Ik heb er totaal geen hinder van (ondanks de tabletten ''cetrizine''). Ik kan alles lekker doen met onze katten niks geen hinder oid..!! Behalve kammen dat en de kattenbak verschonen dat doet vriendlief voor me..

Ook schijnt de tabletten ''Allerfree'' ook wonderen te verrichten !!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:04

@ Niien, ik zei dat idd al eerder, honden hebben mensen minder vaak last van