Tanden weer scheef na plaatsen spalkje.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tanden weer scheef na plaatsen spalkje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:04

Pff ik word er moe van. Clown
Ik heb een hele tijd slotjes gehad en daarna stonden mijn tanden helemaal recht. Toen is er achter mijn ondertanden een spalkje geplaatst waardoor mijn hoektanden weer iets naar binnen zijn getrokken, al viel dat nog niet zo op. Het spalkje is er een aantal keer uigevallen en opnieuw ingezet waardoor de boel weer iets is gaan verschuiven. Toen is er een paar maanden terug een sterkere spalk ingezet, maar door die spalk is het zootje nog meer gaan verschuiven waardoor mijn linkerhoektand steeds meer naar binnenvalt, mijn rechter nu ook begint, en 1 van mijn voortanden iets naar achter is geschoven. Ik baal hier dus behoorlijk van en vraag me af of er nog iets aan te doen is en of het nut heeft om de tandarts te bellen. Helaas word ik 6 mei 18 en dan word de boel niet meer vergoed. Ook heb ik er niet zo'n behoefte aan om op m'n 18e nog met zichtbare slotjes in m'n mond te gaan lopen. Heb wel iets gelezen over slotjes áchter je tanden, maar goedkoop zal het niet zijn.. Heeft iemand misschien een idee wat de mogelijkheden zijn?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: Tanden weer scheef na plaatsen spalkje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:30

Jeetje wat vervelend. Ik heb dit ook gehad, na jaren beugelen van mijn 11 tot mijn 17e toch mijn tanden weer helemaal scheef toen de beugel er een jaartje uit was. Ook bij mij was het spalkje er zo uit namelijk. Ik had de hoop al opgegeven tot ik na een verhuizing een nieuwe tandarts trof en die heeft me doorverwezen naar een speciaal spreekuur van kaakchirurgen en orthodontisten.
Zij bekeken dan een aantal probleemgevallen en konden zo een behandelplan opstellen. Bij mij trok de boel weer scheef omdat ik te weinig ruimte in mijn kaak had en de ortho waar ik als eerste behandeld was heeft bij mij geen kiezen laten trekken, wat hij eigenlijk wel had moeten doen. Enige oplossing voor mij was om 8 (!) kiezen te laten trekken (dat was wel inclusief verstandskiezen maar ik schrok hier wel heel erg van toen ik dat hoorde) en weer aan de beugel te gaan na het trekken van de kiezen. Ik zag er erg tegenop maar ben blij dat ik het wel gedaan heb want het spalkje wat ik onder en boven heb blijft nu wel keurig zitten en mijn tanden staan mooi recht. Ik heb in totaal 2,5 jaar met een beugel rondgelopen en heb wel een deel vergoed kunnen krijgen (ongeveer 1/3 deel) omdat er ook een kaakchirurg bij betrokken is geweest en er zo een medische noodzaak was voor de behandeling. Achteraf is het me allemaal meegevallen.
Wat ik hiermee zeggen wil is dat je het beste samen met je tandarts kunt kijken wat de mogelijkheden zijn, als je dit nu niet doet krijg je er misschien later toch spijt van. Ik zou trouwens geen slotjes achter je tanden nemen (weet ook niet of dat kan) want dit lijkt me een ramp met schoonhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:35

Dankje voor je reactie! Lachen
Ik heb inmiddels vanochtend de tandarts gebeld en kan volgende week dinsdag bij de mondhygieniste terecht (die het spalkje erin had gezet) om ernaar te kijken. Alleen denk ik niet dat het wat gaat worden.. Mijn moeder is er namelijk heilig van overtuigt dat je het 'amper ziet' dat mijn ondertanden scheef staan, en wil er dus ook niet veel voor betalen om er wat aan te doen. Ikzelf zie duidelijk dat het scheef staat en irriteer me er heel erg aan. Vooral omdat het ooit wél recht stond. Ik heb zelf gewoon het geld niet om er wat aan te laten doen, dus als m'n moeder niet betaald gaat het niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:37

Jahoor het wordt het nu nóg iets leuker..

Ik had dus het gevoel dat het spalkje bij mijn ondertanden weer los zat en dat m'n hoektanden verschoven en dat bleek dus ook zo te zijn vandaag bij de mondhygiëniste die de laatste keer het spalkje geplaatst had. Ook bleek wat ik al dacht waar: Deze spalk was zo sterk dat hij orthodontisch ging werken en mijn hoektanden naar binnen trok. Ze heeft het spalkje eruit gesloopt met het idee om er over een week een andere in te zetten. Helemaal dat bedrijf bellen die voor die spalkjes zorgt of het binnen een week kon ipv 2 weken, dat kon. Twee weken zou te lang worden omdat het dan alweer verschoven zou zijn. Allemaal leuk en aardig, ik moest beneden een afspraak gaan maken beneden. Blijkt dat die vrouw volgende week op vakantie is (was ze 'even vergeten'). Affijn, nu dus een afspraak voor 6 mei, over 2 weken, en ook nog eens op m'n verjaardag. En in die 2 weken gaat de boel zonder spalk erin natuurlijk weer heerlijk verschuiven waardoor m'n tanden nog schever gaan staan. Ik heb het écht gehad met tandartsen en tanden..... van mij mogen ze alles eruit halen en er een RECHT kunstgebit indonderen....

Ik weet het, er zijn ergere dingen op de wereld, maar ik word hier toch wel echt goed ziek van.... het stond ooit allemaal recht...

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:14

Pff, ik heb ook iets dergelijks.
Ik heb ook, na jarenlang een slotjesbeugel te hebben gehad, al een paar jaar spalkjes achter mijn boven en ondertanden. Maar ondans dat alles zijn mijn tanden toch weer gaan verschuiven. Ook ik wordt bijna 18, dus of er iets aan gaat gebeuren.. het zit er voorlopig niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:17

Ik heb van meer mensen gehoord dat het rond 18 weer ging verschuiven. Zouden ze het erom doen? Nagelbijten / Gniffelen

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:22

Nah, die van mij verschoven direct al iets.. maar nu begint het toch wel op te vallen Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:39

Ja idd bij mij dus ook..

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:00

Dit verhaal klinkt mij wel een beetje bekend. Ik heb ook 3 jaar lang met een slotjesbeugel gelopen,heel wat verbouwd aan mijn mond omdat het anders niet paste. De beugel was er een week uit en alles stond weer schots en scheef. Ben toen terug gegaan naar de orthodontist en deze gaf aan dat dit inderdaad niet goed was. Er waren toen 2 oplossingen, namelijk opnieuw een beugel, alles op zijn kosten. Of bij de tandarts de spleten tussen mijn tanden op laten vullen.
Aangezien ik niet nog een keer een beugel wilde heb ik het op laten vullen, misschien niet zo'n mooi resultaat dan wanneer ik opnieuw een beugel had genomen, maar ja je moet iets.
Ik vraag me wel af hoe het kan dat die spalk er continu uitvalt, ik heb mijn spalk al zo'n 6 of 7 jaar en hij zit nog steeds. Zou in jouw geval het terugleggen bij de mondhygiëniste en gewoon vragen hoe het nu zit met de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:35

Mijn moeder was er behoorlijk kwaad over en die heeft vanochtend de mondhygiëniste opgebeld. Ik kreeg net een smsje dat ik vanmiddag terecht kan. Waarvoor precies weet ik niet..

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:40

Ben benieuwd Juul! Ja

Ik mag ook weer terug naar de orthodontist voor mijn spalkje. Ik moest vanochtend naar de tandarts en die heeft me direct weer een verwijsbrief geschreven omdat mijn tanden ook alweer ietwat 'weglopen'. Kan dr 15 mei terecht, dus ben benieuwd.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:30

Bij mijn boventanden hebben ze het spalkje na een jaar weggehaald, dat ding ging als een beugel werken maar dan juist weer naar voren. Ik heb nu een heel klein stukje verschil tussen m'n tanden maar niet zoveel en mijn tanden zijn daarna ook niet meer gaan verschuiven

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:33

benebden heb ik nu al vanaf mn beugel uit is een spalkje, en is nog nooit losgegaan en zit er toch al ruim 10 jaar in nu
boven heb ik nooit een spalkje gekregen

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:35

Ik heb ook zo'n 3 1/2 jaar met een slotjesbeugel gelopen en kreeg ook zo'n spalkje !
Dit spalkje was er al snel uit en nu nog steeds Haha!
Ben inmiddels 23 en ti's toch zo'n 8 jaar geleden .
Geen last van verschuivingen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:36

Heb net m'n moeder gesproken en het blijkt dat door mijn glazuur de spalkjes er steeds uitvallen. Nu krijg ik over 2 weken zo'n doorzichting ding voor 's nachts. Komen ze ook lekker op tijd mee. Rolleyes