Help! Muisarm / RSI ??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Help! Muisarm / RSI ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 20:14

Ja ja......ik baaaaaaaaaal als een stekker. Ik heb sinds enkele weken wat last van mijn hand raar gevoel in mijn hand zeg maar. Uiteindelijk werd het steeds erger en vorige week had ik twee dagen erge last waarbij het naar mijn bovenarm trok. Geen pijn aan 1 spier of iets, niet dat je iets doet waardoor het speciefiek "auw" is zeg maar of erger wordt. Gewoon een mega irritante zeurende en golvende pijn.....

Ook al ben ik van ' het gaat wel over' / ' het zal wel meevallen' mentaliteit had ik toch in mijn achterhoofd van stel dat het iets met de doorbloeding is, dan is het niet slim om door te lopen. Dus vrijdag naar de dokter gegaan, toen moest ik perse die dag van hem een onderzoek op trombose laten uitvoeren, maar dat was het niet. Toen aan de pijnstillers/ontstekingsremmers gegaan.

Heel het weekend zo ongeveer pijnvrij geweest en maandagochtend ook. 's middags voelde ik het een klein beetje met autorijden maar niet echt heel erg.

Vandaag weer stressvol en zeeeer druk aan het werk geweest en echt weer MEGA pijn.... Nu begin ik te twijfelen of ik niet (zoals mijn moeder al opperde) een muisarm/RSI heb....??? Immers als ik van mijn werkplek ben lijkt het weg te zakken, niet helemaal maar het scheelt echt veel. Net ben ik bij de paarden geweest en dan gaat het ook veel beter, helemaal weg is het niet maar het doet niet meer zo mega zeer.

De laatste tijd heb ik wat meer stress/drukte op mijn werk. Dan ben ik constant aan het bellen, computeren, papieren uitzoeken en vouwen etc. Ik betrap me er sinds vorige week op dat ik niet meer met de hand vouw maar met een pen omdat dat minder zeer doet. Vandaag besloten om maar helemaal met het vouwen te stoppen. De pijn voelt als een soort van krampachtigheid, net als dat je heel de tijd iets inknijpt en je op de duur spanning krijgt. Vorige week had ik ook steken in mijn vingertoppen. De pijn trekt ook steeds meer richting mijn schouder. Al met al NIET fijn.....

Nu ben ik bang dat het RSI is, hoe kom je daar in godsnaam vanaf als je zo'n baan hebt waarbij je het idee hebt niks aan je werk te kunnen wijzigen?? Thuis computer ik ook maar dan zit ik volgens mij heel anders en heb ik eigenlijk bijna geen last iig in het weekend niet. Ik heb het idee dat mijn handen dan platter liggen en ik dan niet een hoek in mijn pols naar boven heb...

HELP wie heeft er RSI en hoe is dat bij jou gegaan?? Werd je door je werkgever serieus genomen??

PS: opmerkingen van ik heb ook van het bokken een muisarm daar heb ik niet zoveel aan Clown ik heb het hier echt over een stucturele pijn en niet van een avondje teveel internetten.

Rainie

Re: Help! Muisarm / RSI ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:37

Ik heb zelf nooit echt last gehad van RSI, maar een paar jaar geleden zat ik zowel voor school, als in mijn vrije tijd achter de computer. (Heel de dag, dus, zegmaar) Ik voelde het fout gaan in mijn arm, stekende pijnen bij bepaalde bewegingen, en als ik een dag of twee niets meer achter de computer deed zakte het inderdaad weg.

Ik heb toen besloten om mijzelf aan te leren om met mijn andere hand te muizen. De eerste week ging dat natuurlijk erg vervelend, maar het was wel fijn dat ik geen last van mijn muisarm had. Toen ik dat goed onder de knie had, heb ik een wacom gekocht. Dit is een wacom (en toevallig ook de wacom die ik heb):
Afbeelding

Het is een tablet waar je met een pennetje overheen gaat, alsof je schrijft. Het duurt een dagje voor je dit onder de knie hebt. De wacom is van zichzelf RSI bestrijdend, omdat je arm op een natuurlijke houding, in rust, op de tafel ligt. (Dat staat op de site Clown) Ze zijn wel wat aan de dure kant, maar ik denk dat als jij 1 van de kleinste en goedkoopste koopt, dat dat voldoet voor jouw werk. Een grotere heeft niet echt zin, tenzij je bezig bent met ontwerpwerk. Misschien wil je baas wel mee-betalen? Knipoog
http://www.wacomshop.nl/group.html?GroupID=202

Dus toen had ik aan de linkerkant een muis liggen, in het midden mijn toetsenbord en rechts de wacom. Ik heb nooit meer ergens last van gehad. Als je niet van plan bent om een wacom aan te schaffen kun je ook proberen om gewoon de muis van arm te wisselen, maar dan ga je uit gemak toch sneller met je muisarm muizen, dat weet ik uit ervaring Tong uitsteken

Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:18

Ik heb het in mn schouder. Ik ben ook iemand die niet meteen naar de dokter gaat. Ik weet dondersgoed dat het door het werk komt.
Ik ga nu naar de mensendiek, ben nog maar 1x geweest. Weet dus nog niet of het helpt. Maar het heeft het grootste gedeelte met je houding te maken. Misschien ben je je er niet bewust van dat je houding niet goed is, maar dat is bij heel veel mensen zo.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:41

Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar wel aardig bekend met de problematiek.
Ten eerste heb je je lichaam momenteel overbelast dus is het belangrijk je lichaam de tijd te geven te herstellen --> luister naar je lichaam.
Dit kan lastig zijn door je werkzaamheden, maar probeer echt zo min mogelijk activiteiten te ondernemen waarvan je weet dat ze de klachten verergeren of in stand houden (uit je begin post kan ik opmaken dat je zelf duidelijk weet wat deze activiteiten zijn!)

Aantal dingen die je zeker zelf kunt doen:
- contact opnemen met de leidinggevende/ bedrijfsarts (arbo-dienst) Ik weet niet wat voor een baan je hebt, maar iets grotere bedrijven zijn hier zeker mee bekend en hebben hiervoor een verzekering. Ze kunnen nu nog voorkomen dat jij uiteindelijk misschien door deze klachten uitvalt!
- goede werkplek creëren (evt. in overleg met je werkgever denk aan hoogte/aanpassingen van stoel/bureau/toetsebord/pc-scherm.
- actieve zithouding aannemen (in het begin worden je spieren hier heel moe van --> spierpijn).
- neem voldoende rust, voel je spieren ontspannen. Je hebt bepaalde (voor sommige irritante) RSI-preventie programma's die je op je pc kan installeren en die je om de zoveel tijd waarschuwen.

Misschien heb je ook iets aan deze site:
http://www.uvt.nl/medewerkers/gezondhei ... kplek-RSI/

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:34

Met je andere hand de muis bedienen is geen goede oplossing, dan krijg je ook last van je andere hand/arm. Dat is mijn ervaring in ieder geval. Er zijn veel anti-rsi muizen op de markt. Ik ben over gegaan op zo'n muis:
Afbeelding
en heb ook zo'een: Afbeelding

Sindsdien heb ik er geen last meer van. Alleen als ik weer een tijdje met een gewone muis heb gewerkt.
Als het rsi is, kan je het best zo snel mogelijk stoppen met het werken met een gewone muis. Hoe langer je 'opbouwperiode',
hoe langer je er last van blijft houden volgens mij. Ik vraag me trouwens wel af of het rsi is, want mijn klachten waren anders. Al hoeft dat niks te zeggen. Ik had echt alleen maar last van m'n pols en merkte dat het erger werd als ik achter de pc zat. Achter alle pc's eigenlijk, dus onafhankelijk van hoe ik zat.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:03

Meikje schreef:
Ik vraag me trouwens wel af of het rsi is, want mijn klachten waren anders. Al hoeft dat niks te zeggen.

RSI (Repetitive Strain Injury) is een afkorting waar je veel onder kan schuiven, eigelijk alle klachten die je krijgt door bewegingen die langdurige dezelfde beweging herhalen. Over de klachten op zich zegt de naam dus niets!
Tegenwoordig wordt het ook wel CANS genoemd (Complaints of Arm, Neck and Shoulder), dit dus eigelijk een nog ruimere noemer aangezien de oorzaak van de klachten ook niet geheel duidelijk hoeft te zijn.
De klachten op zich zoals intensiteit en lokalisatie van pijn (kan in combinatie met hoofdpijn/ duizeligheid e.d.) en de beperking in functie en beweging kan heel erg uiteenlopen per persoon!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:58

Ik heb iedere keer een peesontsteking, is dat hetzelfde als een muishand?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:46

Ik had het heel erg toen ik computerwerk deed waar heel erge tijdsdruk bij kwam kijken, heel de tijd hetzelfde moest doen en een slechte sfeer. Kon op een geven moment zelfs niet eens meer werken.

Andere baan genomen en houdingsterapie gedaan. Nu zelfs als ik er op let heb ik het nog steeds bij drukke dagen vergeet ik gewoon dat ik niet moet stressen en op mijn houding moet letten. Ben vrij lang en ga dan mijn schouders optrekken en naar voren zitten. Krijg dan een bult spieren op mijn rechterschouder te liggen en kramp/zeer in mijn handen en armen. Niet uit te houden. Kon eerst zelfs geen longeerzweep meer voor mij uithouden of normaal paardrijden. Ik moet dus heel erg opletten en eigenlijk zou ik een ander soort werk moeten gaan doen maar ja...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:51

Voor mij heeft de muis op de andere arm wel geholpen. Ik ben er een jaar vanaf geweest en toen kreeg ik er weer last van door mijn werk, zware kannen tillen en onder controle houden, fruit snijden ed is steeds dezelfde beweging maken. Mooiste is dat ik hierdoor ook nog eens last kreeg van mn linkerpols en mijn ellebogen! Door het onbewust ontlasten van die rechterpols overbelastte ik de rest Nagelbijten / Gniffelen Nu werk ik weer op kantoor en is het nog steeds niet goed. Al is het wel beter zolang ik mn rechterpols niet teveel belast.

fjordjes; zo werd het bij mij op een gegeven moment wel genoemd Tong uitsteken Het gaat alleen over met rust en werd erger als ik met computers en muizen ed bezig was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:33

Interessant topci ik begin namelijk ook steeds meer last te krijgen van een pijnlijke en koude rechterhand, denk dat de dokter ook weingi kan doen ja copmtyerrust, dat is geen optie.
Ik werk met PC's en het is ook nog eens m'n hobby in mn vrije tijd...
Die muis met die bal die Meike heeft geplaatst heb ikeven mee gewerkt, ik kreeg kramp in mn middenhandsbeetjes en denk alleen maar "Auw" als ik die muis weer zie, maar als ik het goed begrijp is het dus wel een goede muis? Ik wist overigens niet dat het een RSI musi was, dacht gewoon dat het iets anders was. Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:34

Chiqa, op een gegeven moment moet je wel rust. Ik heb ruim 4 weken in het gips gezeten omdat álles maar dan ook echt élke beweging die ik maakte ontzettend veel zeer deed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:36

ja ik ken het probleem.... ik weet ook niet hoe ik er vanaf moet komen

niet meer bokken ? Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:37

brittkitt hoop dat ik nooit zover kom.....Lijkt me een drama.
Ik wil mn werk en mn hobby blijven doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:41

Ik had dit ook een tijdje geleden. Tintelende arm, pijnscheuten, zwaar gevoel, spierpijn.
Bij mij bleek er een bloedvat en zenuw klem te zitten in mijn nek. De huisarts dacht aan RSI en stuurde me naar een manueel therapeute. Zij heeft mijn nek en rug gekraakt en ik heb nergens meer last van.
Dus ga eerst naar de huisarts en/of fysio voor je zelf het etiket RSO op plakt Knipoog

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 12:25

Morgen ga ik naar de fysio. Ben benieuwd. Ik merk wel dat als ik thuis ben de pijn redelijk goed wegzakt. Nu is het weekend, maar het is nu al niet meer 100% weg.....

Als ik op mijn werk ben merk ik zeer goed waardoor het erger wordt. Niet echt prettig, hopelijk wordt het niet chronisch want dan ben ik echt verder van huis....

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:57

RSI heeft niet alleen met je houding te maken maar ook voor een groot deel met stress.
Inderdaad even naar je werkplek kijken. Ik hoor heel vaak dat toch niet alles goed staat afgesteld.
Op je werk (ook voordat je dus RSI krijgt) ook voldoende pauzes nemen en er zijn ook speciale pauze programma's voor.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:41

Bij mijn broer dachten ze dat hij dat ook had, hij is hiervoor naar de fysio gegaan.
Hij heeft ook zo'n 'pen' aangeschaft, misschien ook iets voor jou?
Ze zijn niet heel goedkoop (rond de 500 euro), maar ik hoorde van mijn broer dat je een deel vergoed kan krijgen.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:29

Nog een tip is shiatsumassage. Haalt niet de oorzaak weg, dat moet je zelf doen, maar kan wel helpen bij het weghalen van de verzuring in je arm. Shiatsumassage wordt volgens mij vergoed door zorgverzekering.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:59

ik heb geen last van rsi, maar wel heb ik vaak last van een vermoeide arm, echt super iri.
hierbij helpt wel wel als ik me arm laat rusten en in me slaap er niet op gaan liggen