Extreem veel pijn, hoort dat erbij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marlies85

Extreem veel pijn, hoort dat erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 00:41

Ik heb vandaag is een 'fijn' ongelukje gehad.Ik ben uitgegleden en voelde een flinke knak aan de buitenkant van m'n enkel, ongeveer 3cm boven dat uitstekend bobbeltje.Ik had direct erg veel pijn, ook met name intense pijn 'in' het enkelgewricht.IK ben naar de eerste hulp geweest en hebben daar de diagnose; verrekte enkelbanden gesteld.(er is geen foto gemaakt).
Ze hebben me voorzien van een drukverband dat ik een week moet omhouden.Er is me verteld dat ik het gewoon kan/moet belasten, lopen e.d.
Maar dat kan ik dus absoluut niet, ook als ik mijn voet hoog heb(wat ik ook moest doen van de arts) en ik maak maar een minimale beweging, dan zit ik al tegen het plafond van de pijn.Nu weet ik dat dit een pijnlijk letsel is, ik heb het eerder gehad namelijk, maar ik had lang niet zo veel pijn toen.Toen het net gebeurt was rolde de tranen ook letterlijk over m'n wangen.De plek waar ik die 'knak' voelde kan ook geen enkele druk verdragen( duwen of als er per ongeluk druk op komt)Is er misschien meer aan de hand dat die enkelbanden of is het gewoon zo pijnlijk omdat ik het al eerder heb gehad?

Ik weet het, het is een lang verhaal en misschien een beetje onduidelijk, maar heb het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Zilion

Re: Extreem veel pijn, hoort dat erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 00:45

Ik zou toch aandringen op een foto. Mijn vriend heeft een jaar of 6 terug zijn hielbot verbrijzeld met vliegeren en zijn toenmalige huisarts heeft hem 3 weken rond laten lopen met verrekte enkelbanden. Pas na 3 weken in het ziekenhuis kwamen ze erachter dat zijn hielbot was verbrijzeld. Al met al heel veel pech want het was al zo vergroeid dat ze er niets meer aan konden doen, Dus de rest van zijn leven heeft hij er "last" van. Gelukkig met intapen een brays en zooltjes (alles tegelijk) kan hij nog tennissen

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 00:54

ik heb afgelope zomer ook mn enkel verzwikt/ enkelbanden gescheurd..
ik was op dat moment in frankrijk en zat bij het minste zuchtje wind dat er tegen aan kwam inderdaad al tegen t plafond van de pijn..
bij mij zijn er toen wel gelijk foto's gemaakt maar mijn nederlandse arts zei na thuiskomst dat dat geen nut heeft direct erna, omdat de breuk dan soms niet zichtbaar is, en 4 dagen later is er dan wel een breuk te zien ( als ie gebroken is)..
bij mij was ie gelukkig niet gebroken..

iig...
ik heb alleen maar met de voet omhoog gezeten..mijn voet was zo dik dat t voelde alsof mn huid op knappen stond...
na 1.5 week was ik t zat en wilde ik t weer belasten..ik was inmiddels weer in nl, dag erna naar de nlse arts geweest..die zei dat ik het absoluut niet mocht belasten omdat het nog steeds veel te dik was, en hij er geen tape omheen mocht doen zolang het nog dik was..
paar dagen echt alleen met mn been omhoog was t beter, daarna heb ik nog zo'n 3.5e week met tape gelopen, daarna met een brace, want zonder dat zakte ik er gelijk weer doorheen..

doordat mijn voet zo dik is geweest ( en we hebben echt accuut sterk gekoeld met ijs) is mijn huid echt nog een maand daarna gerimpeld geweest omdat het zo ver opgerekt was..
ook had ik aan de buitenkant van mn voet een blauwe plek zitten die langzaam zwart kleurde ( zag er leuk uit^^) en elke keer zodra ik probeerde mn voet te belasten werd het bovenop ook blauw..

iig...bij mij deed het dus ook zoveel pijn..
maar ik mocht het niet belasten en mocht het alleen maar om hoog houden..en ook een tape mocht niet aangebracht worden zolang het nog dik was.. hier waren zowel de franse als de nlse arts het met elkaar overeens...

edit: ik had hiervoor trouwens ook al 2 keer diezelfde enkel verzwikt/gekneusd/banden verrekt

artsen zeggen trouwens dat voor een gekneusde enkel dezelfde genezingstijd staat als voor een gebroken...dus vooral rustig aan doen en niet te snel (over)belasten

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 01:20

Auw... als ik je verhaal lees voel ik het gevoel dat je beschrijft al... brr... ! Ik heb ook één erg vervelende enkel en het doet me al weer zeer nu ik er aan denk. Bij mij is er ook wel vaak een foto gemaakt, maar aan de banden kunnen ze niet veel zien...
Als je het flink opgerekt hebt, of zelfs de band gescheurd hebt, kan het echt wel een paar maanden duren voor je alles weer kan.. Sterkte er maar mee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 01:58

Ik zou teruggaan voor een foto, en ik vind het ronduit belachelijk dat ze je zo hebben laten gaan. Ik ben nog niemand tegengekomen met roentgenogen, en ik betwijfel het of de artsen bij de Eerste Hulp waar jij bent geweest dat wel hebben.

Je zou de eerste niet zijn die dankzij de heren medici die het niet nodig vonden om een foto te maken, onnodig met een gebroken enkel rondloopt.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 02:14

ze maken tegenwoordig niet zo snel meer fotos!
je moet eerst een tijd doorlopen totdat de zwelling over is en dan kijken ze of het toevallig gebroken is..
en met enkelbanden kun je denk ik de scheurtjes ook niet zien op een rontchenfoto..meer met een echo denk ik?

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 02:16

En als ze geen foto maken, naar een ander ziekenhuis gaan!

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 02:17

Geen foto? En toch zo makkelijk al een diagnose?
Lijkt me natte vinger werk...
Ik zou terug gaan om alsnog een foto te laten maken. Kan net zo goed een breukje of scheurtje of iets anders zijn waar je niet mee door moet lopen..

En wat betreft dat ' niet zo vaak meer fotos maken' ... sinds wanneer is dat?
Alle keren dat ik mijn arm doormidden had gewerkt werd ik toch keurig onder het apparaat gelegd Clown

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:58

Ik herken jouw beschrijving van de pijn wel van mijn vriend.
Die heeft pas ook nog gescheurde enkelbanden gehad en kon daar ook echt niet mee bewegen.

Maar ze hebben wel een foto gemaakt en hebben ook gezegd dat intapen niet mogelijk is zolang het nog zo dik is! Als de zwelling namelijk afneemt, heeft de tape toch geen nut meer!

Ik zou dus over een dag of twee toch eens teruggaan hoor! En laat je niet wegsturen.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:39

Terug gaan en een rontgen foto eisen! Het is jouw lijf!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:46

Als je er helemaal niet op kunt staan, terug gaan voor een rontgenfoto!!
Het zou inderdaad niet de eerste keer zijn dat mensen gewoon naar huis worden gestuurd met een gebroken enkel..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:39

marlies85 schreef:
IK ben naar de eerste hulp geweest en hebben daar de diagnose; verrekte enkelbanden gesteld.(er is geen foto gemaakt).
Ze hebben me voorzien van een drukverband dat ik een week moet omhouden.Er is me verteld dat ik het gewoon kan/moet belasten, lopen e.d.

Ik mocht dat destijds helemaal niet, heb drie weken in een rolstoel gezeten omdat ik ECHT niet mocht staan erop, zelfs niet met krukken want dat bewoog teveel. Mijne waren wel gescheurd.

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:47

Toen ik mijn enkelbanden gescheurd had (3 tegelijk) heb ik ook extreem veel pijn gehad. Moest maar gewoon doorlopen van 't ziekenhuis, want er was niks aan de hand. Niks op de foto te zien dus ik stelde me aan. Ze zeiden 't niet zo letterlijk, maar daar kwam 't wel op neer.
Nou ben ik een persoontje dat het liefst overal mee doorloopt en niet snel naar een dokter of ziekenhuis gaat dus dat klopte al niet. Maar goed, toch maar even doorlopen.. totdat ik na 2 dagen echt echt echt niet meer op mn voet kon staan. (Voordat ik naar 't ziekenhuis ging had ik er al een week op gelopen, met weliswaar pijn).
Na die 2 dagen toch weer terug naar de dokter gegaan. Nja second opinion ergens anders dan maar (was op vrijdag), kon op maandag pas terecht voor de second opinion en de dokter heeft gezorgd dat hij de uitslag woensdag kreeg ipv vrijdag. Woensdags dus weer terug.. ja er was niks te zien op de foto. Maar vertrouwen deed hij het absoluut niet, want mn voet werd steeds dikker en steeds blauwer. Heeft me toen naar een "voetendokter" Knipoog gestuurd en die zag gelijk dat er 2 enkelbanden gescheurd waren.
Werd wel gelijk voor nog 6 weken in 't gips gezet omdat de diagnose dus pas na 2 weken gesteld werd en ik er dus ook 2 weken op heb door moeten lopen.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:06

Je voelt zelf het beste wat er mis is in je lichaam, vertouw je het niet gewoon een foto opeisen!
Laat je niet weg sturen met een onbevredigend onderzoekje.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:18

Er zijn bepaalde richtlijnen voor het maken van een foto van de enkel. Deze worden de OTAWWA-ankle-rules genoemd (google daar maar eens op).

Aan de hand van bepaalde drukpijnlijke plekken (al dan niet aanwezig) en het kunnen belasten van de voet geven samen een indicatie of er een foto gemaakt moet worden. Als je bijvoorbeeld direct na het ongeval nog op je voet hebt kunnen steunen (ook al was het héééél pijnlijk en moest je strompelen), dan kun je er bijna zeker vanuit gaan dat het niet om een breuk gaat.

Als je het niet vertrouwd, kun je altijd je huisarts bellen. Die kan je verder uitleggen waarom een foto al dan niet nodig is.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:10

de laatste twee jaar maken ze niet zo gauw meer een foto
ze wachten eerst af tot de zwelling weg is of wanneer de pijn een beetje over is daaraan kunnen ze wel afleiden of het een kneusing was of toch gebroken..maargoed ligt natuurlijk ook wel aan de persoon en welk lichaamsdeel

mijn oom was bijv midden op de hindernis gevallen maar ze gingen geen foto maken omdat hij over zoveel weken wel kon zien wat het was geweest

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:45

Grietzz schreef:
Toen ik mijn enkelbanden gescheurd had (3 tegelijk) heb ik ook extreem veel pijn gehad. Moest maar gewoon doorlopen van 't ziekenhuis, want er was niks aan de hand. Niks op de foto te zien dus ik stelde me aan. Ze zeiden 't niet zo letterlijk, maar daar kwam 't wel op neer.

Bizar eigenlijk hoe weinig aandacht er geschonken wordt aan wat je voelt.
Ik heb mijn enkel gebroken maar zonder dat het erg zeer deed, ik heb dus ook vanalles gedaan. Tot ik na een week vond dat er toch wel erg weinig verandering in zat. Alsnog foto's, toch gebroken. Anyway - toen kreeg ik van alle kanten te horen dat het onmogelijk was dat ik niet veel voelde, en dat het belachelijk was dat ik nog van alles wilde doen, etc. Maar het simpele feit dat het gewoon ECHT niet zoveel pijn deed - dat namen ze niet aan.
Ze laten zich in dat opzicht wel heel erg sturen door de foto's en niet zoveel door wat iemand voelt. Ik vind dat maar vreemd...

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:06

Jaaaaren terug heb ik eens mijn enkel gebroken en mijn enkelbanden gescheurd. Ik kan niet zeggen dat het me echt ontzettend veel pijn deed maar dat er iets mis was was heel duidelijk te zien aan de enorme zwelling op mijn enkel. Mijn enkel was zo dik, hij had haast de afmeting van een voetbal. Uiteindelijk ben ik er nog vrij lang zoet mee geweest, eerst tig weken in het gips (toen de zwelling afgenomen was) en daarna nog een week of 8 in de tape.

Ik zou absoluut aandringen op foto's! Voor hetzelfde geld is er wel iets goed mis en loop je je hele enkel kapot.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:14

Ik heb ook een gebroken enkel, en dat voelde ik meteen. In het ziekenhuis werd gewoon een foto gemaakt trouwens. Als ik jou was zou ik echt even terug gaan voor een foto.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 13:15

Helaas heb ik nog steeds behoorlijk veel pijn, ondanks het feit dat er een drukverbandje omzit en ik het niet belast en pijnstillers slik.De pijn zit aan de buitenkant van m'n enkel maar sinds gister ook aan de binnenkant en aan de buitenkant loopt de pijn tot zeg maar halverwege het onderbeen(langs het bot)Als ik een stukje 'hinkel' voel ik m'n enkel ook steeds knakken en voelt het alsof er behoorlijk veel speling opzit.Ook blijf ik flink wat pijn houden 'in' het gewricht.Ik vindt het toch vreemd dat het zo'n pijn doet, en begin me af te vragen of dit wel 'normaal' is bij een 'verrekte enkelband'...Als dit zo blijft doe ik er denk verstandig aan om naar de huisartsenpost te gaan....toch?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:18

Zou ik wel doen ja, als er iets anders aan de hand is, kunnen ze het maar beter snel vinden. Succes.

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:18

ik zou absloot terug gaan naar de eerste hulp.
zeker als zoals je beschrijft je speling voelt tijdens het hinkelen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:22

En weer zijn het de dokters die achterlijk en dom zijn.
Zoals eerder geschreven bestaan er richtlijnen over wanneer er wel of geen foto gemaakt wordt, de Otawa-ankle-rules. Waarmee redelijk betrouwbaar kan worden vastgesteld of er indicatie is voor een rontgenfoto. De klachten die je hebt kunnen goed verklaard worden door verrekte of gescheurde enkelbanden (instabiel gevoel, veel pijn, een 'knak' bij het ontstaan).
Maar als je het niet vertrouwt kun je altijd terug gaan en gewoon netjes vragen om een foto, ze bijten heus niet.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:23

Die regels sporen af en toe niet thelemaal hoor. Regels zijn leuk als richtlijnen maar om ze altijt e volgen? Niet ieder mens is hetzelfde.

Ben ooit van een paard gevallen. Kon niet veel pijn aangeven in het begin (tuurlijk wel tranen van de schock, was 11 ofzo?)
Verband om mijn pols en was gekneusd.
Maar hoe langer hoe meer pijn. Uiteindelijk na 2 dagen terug naar het ziekenhuis, toch maar een foto gemaakt voor de zekerheid dan maar.
En hij was dus wel degelijk gebroken.

Even de huisarts bellen en het verhaal uitleggen. En anders dus gewoon even terug gaan en een foto eisen..
(was zowiezo niet weggegaan met zoveel pijn een geen foto)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:29

Natuurlijk en nu komen alle verhalen, 'bij mij..' of 'bij mijn vriendin...' of 'bij een vage kennis...' ging het fout want.. (stomme dokters!!)
En hoe vaak hoor je, ja ze hebben een foto gemaakt, maar gelukkig was er niets te zien. (wisten die stomme dokters ws al lang.)

Ik zeg niet dat alle medici heilig zijn, maar ze worden zo vaak afgeschilderd als mensen die alleen maar fouten maken, haast hebben en mensenpesters zijn. Het zijn wel mensen die ervoor gestudeerd hebben. Natuurlijk, als je iets niet vertrouwd ga je terug, ze verwachten niet anders, daarvoor hoef je helemaal niks te eisen of te dreigen.