slaapverlamming.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

esperance

slaapverlamming.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:06

Heb de laatste tijd vaker last van slaapverlamming (slaapparalyse). En dan heb ik vooral last van hebt niet goed kunnen ademen. En dat is altijd eng. Je wilt dan hulp roepen, maarja dat gaat niet..
Wie heeft dit nog meer? En kun je er iets aan doen?

Britt

Re: slaapverlamming.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:53

Ik kan je niet helpen, maar vind het wel een interessant onderwerp, eng zeg. Hoe zit dat dan? 'Verlam' je dan als het ware wanneer je slaapt?
Hebben ze daar geen medicijnen voor oid?

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 16:59

Slaapverlamming of slaapparalyse is een slaapstoornis waarin spieren in het lichaam vlak voor het in slaap vallen of direct na het ontwaken verlamd zijn. De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagoge waarnemingsstoornissen).

Het verschijnsel is relatief onbekend en er wordt nog maar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Om deze reden is er nog geen zekerheid over de oorzaak van het verschijnsel. Vermoed wordt dat minstens 20% van de mensen ooit last heeft gehad van slaapverlamming.

Verlamming van de spieren treedt normaliter op tijdens de REM-slaap. Alleen de oogspieren en het hart zijn dan nog actief. Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden

Hallucinaties
Slaapverlamming is nauw verbonden met de REM-slaap, de slaapfase waarin men droomt. Hierdoor treden er tijdens de verlamming soms hallucinaties op. Personen die gebruik maken van XTC-achtige stoffen geven vaker aan deze klachten te hebben. Het zou dus een eventueel gevolg van hersenbeschadiging door drugsgebruik kunnen zijn. Het verschijnsel wordt ook in verband gebracht met slaapstoornissen (zoals slaapapneu) en geestelijke of lichamelijke uitputting. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen hypnagogische en hypnopompische hallucinaties, respectievelijk net voor het inslapen en net na het ontwaken. Dit verschijnsel kan bijzonder realistisch overkomen en gaat vaak gepaard met een extreme angst. Het kan gaan om visuele, auditieve, tactiele en gevoelsmatige gewaarwordingen. Voorbeelden van hallucinaties die relatief vaak voorkomen zijn:

Gevoelsmatig
De gewaarwording van een meestal onzichtbare, vaak kwaadaardige “aanwezigheid” in de kamer
Het gevoel niet of nauwelijks te kunnen ademen
Een druk/gewicht op de borst

Auditief
Voetstappen
Stemmen
Gezoem, gerinkel, geruis, geschreeuw … soms in combinatie met een gevoel van tinteling of vibratie door het lichaam heen

[bewerk] Tactiel
Gevoel van aanraking

[bewerk] Visueel
Een zwarte figuur of schaduw die zich in de kamer bevindt.
Het opengaan van deuren e.d.
Voorwerpen uit de droom waarnemen

[bewerk] Mogelijke verklaring voor bepaalde paranormale fenomenen
De hallucinaties die tijdens slaapverlamming kunnen optreden, komen vaak zeer realistisch over. Mensen die geen kennis hebben over deze slaapstoornis, denken dan ook vaak dat ze een paranormale ervaring gehad hebben. Om die reden zou slaapverlamming een verklaring kunnen zijn voor verschillende paranormale fenomenen, zoals uittredingen en de zogenaamde “alien abductions” in Amerika.

De Incubus
Eén specifieke hallucinatie komt opmerkelijk vaak voor: het gevoel dat er een demonisch wezen op de borst zit die de persoon probeert te verstikken. Dit wordt ook wel het “Old Hag-syndroom” genoemd. Mogelijk is de legende van de Incubus voortgevloeid uit hallucinaties tijdens slaapverlamming. De Incubus was een mannelijke demon die ’s nachts op de borst van vrouwen kwam zitten, vaak om hen te verkrachten. De vrouwelijke variant van de Incubus is de Succubus. Men vindt de legende van de Incubus terug in verschillende culturen. Er zijn mensen die zeggen dat ze de demon hebben waargenomen en omschrijven hem als een grote kwaadaardige zwarte geest.

Uittredingen
Bij een uittreding of “out-of-body-experience” heeft men het gevoel dat de geest tijdelijk het lichaam verlaat. Men zweeft dan meestal boven het bed en kijkt neer op het lichaam, dat nog op het bed ligt. Dit wordt vaak gezien als een paranormaal fenomeen. Hypnagogische en hypnopompische hallucinaties zijn mogelijk een wetenschappelijke verklaring voor dit verschijnsel

Meer info http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming

Ja het is zeker eng.. Het lijkt dus net of je stikt.. Je kunt niet bewegen, en je ogen ook niet open. Dus je lichaam slaapt als het ware, en je hersenen zijn wakker..

Veel mensen krijgen dit wel eens een keer. De eerste keer dat ik het had was denk ik toen ik een jaar of 8 was. Sinds 2 jaar terug heb ik dit nog eens 2 keer gehad. En afgelopen jaar heb ik het best vaak..

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:45

Ik heb het 1 keer gehad een jaar of 3 geleden, doodeng, had het vlak voordat ik echt in slaap viel en durfde daarna bijna een week niet te gaan slapen. Verschrikkelijk, ik hoop het nooit meer mee te maken.

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:49

Ik wil dit wel even volgen, mijn broer heeft namelijk hetzelfde.
Hij verteld er weleens over, en zegt dan dat het voelt alsof hij slaapt, maar zeker weet dat hij wakker is omdat hij alles in zijn kamer gewoon ziet. Hij zegt dat het dan voelt alsof iemand hem vasthoud, en dat hij zelf helemaal niet kan bewegen. Hij ziet een zwarte schaduw ofzoiets, als hij dat krijgt. Hij heeft dit denk ik 3x per week zeker, het begon in ons vorige huis. In ons nieuwe huis was het eerst 1 week niet, maar het is alweer begonnen.

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:02

Heb even op internet gezocht, en er wordt gezegd dat als je wakker wordt, en je hersenen dat niet 'doorhebben' je een slaapparalyse hebt. Je hersenen geven je spieren geen seintje om wakker te worden. Mijn broer heeft het "gevoelsmatig en Visueel" tenminste, dat lijkt mij, want die dingen heeft hij vaak. Ik heb het allemaal uitgeprint en laat het hem vanmiddag lezen, mischien is er een medicijn voor?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 00:14

Ik heb het ook, laatste tijd wel minder. De paragnosten noemen het uittreding, ikzelf hou het liever op slaapverlamming Knipoog

Het schijnt te kunnen komen door langdurig drugsgebruik, volgens mijn HA is het bij mij een overblijfsel van 7jr antidepressiva.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:18

Love_boyke schreef:
Ik heb het allemaal uitgeprint en laat het hem vanmiddag lezen, mischien is er een medicijn voor?

Citaat:
Indien slaapverlamming veelvuldig voorkomt bij iemand zou 'Risperdal' een goed werkend medicijn kunnen zijn. Dit is een medicatie die doorgaans voor schizofrenie wordt gebruikt, maar heeft mogelijk ook effect op slaapverlamming (indien de ervaring veelvuldig en wekelijks voorkomt).

Ik heb er zelfs sinds een maand last van. De 1ste keer had ik een hallucinatie over die incubus...vervelende is dat degene die ik toen zag iemand is die ik ken...Scheve mond. Was er best wel van geschrokken omdat het zo echt leek. Dacht dat alles maar een droom was. 2de keer kon ik me alleen niet bewegen voor de rest geen rare dingen gezien of gehoord. De 3de keer was het ergste. Ik raakte helemaal in paniek. Ik zag iemand m'n kamer in lopen, ik dacht eerst dat het een inbreker was die mij iets van een verdoving of drugs had gegeven omdat ik niet kon bewegen.Probeerde me onder m'n deken te verstoppen maar dat lukte niet. Zelfs m'n ademhaling had ik niet onder controle omdat die natuurlijk in je slaap ook automatisch verder gaat. Werd steeds banger door die schim die ik naast me zag, en steeds dichterbij kwam. M'n mobiel lag naast m'n bed, maar ik kon m'n handen niet bewegen. Duurde heel lang voordat ik eindelijk m'n vingers en m'n tenen kon bewegen. Paar minuten later was het pas over. Was zo bang dat ik gelijk het licht aan deed. Heb sinds die keer eigenlijk niet meer in het donker geslapen.

Als ik bij m'n vriend ben heb ik er geen last van. T is eigenlijk pas begonnen toen ik die relatie kreeg.
Denk dat het bij mij misschien door stress komt. Als ik alleen ben durf ik niet meer in het donker te slapen. Slaap nu meestal s'middags een paar uur dan ben ik niet bang, omdat het dan nog licht is en ik dan geen hallucinaties krijg.

Die medicijnen hierboven zou ik zelf nooit gebruiken, m'n moeder zei dat het hele zware medicijnen zijn en je van die medicijnen zelf ziek kan worden. Enige dat je kunt doen is het onder controle proberen te krijgen. En dat is voor mij nog heel moeilijk omdat ik er de laatste keer heel erg van geschrokken ben, kan mezelf nog niet rustig houden.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:21

Oh dit ken ik, maar dacht dat t redelijk "normaal"was, Heb dit sinds een jaar of 2, als me vriend er is heb ik nergens last van. Heb dit bijna elke week wel een x. Probeer ik het licht aan te doen of dekens af te doen maar t wil gewoon niet! En als ik dan wakker word ben ik helemaal van slag.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:41

Ook voor mij klinkt het bekent. En idd, ook bij mij was het de eerste paar keren paniek. Daarna kwam ik er achter dat het eerder over ging als ik me maar ontspan. Knipoog

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:45

Jeetje wat interessant!
Ik heb het 1 keer met me arm gehad, toen bewoog me arm niet mee.Phoeh daar schrok ik me een keer van,echt heel naar is dat .

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:49

Kellyy schreef:
Jeetje wat interessant!
Ik heb het 1 keer met me arm gehad, toen bewoog me arm niet mee.Phoeh daar schrok ik me een keer van,echt heel naar is dat .

Ik denk dat dat iets anders is.
Dat heb ik namelijk heel vaak omdat ik op mijn arm lig.
En dan stopt de doorbloeding en is je arm heel zwaar, daarna gaat het tintelen en na een poosje is het weg!

Maar inderdaad ik heb echte slaapverlamming 1x gehad toen ik nog heeel jong en heel erg ziek was.
Ik weet nog dat ik het heel eng vond en later erg in paniek ben geweest!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:53

Nu ben ik toch wel benieuwd.
Ik heb nog niet zo gek lang geleden in een HK iets gezet over een hele enge droom die ik had.

Samengevat had ik het gevoel dat ik wakker was geworden, mijn ogen had opgedaan, het dekentje op me zag liggen (was overdag op de zetel), en ik mijn hoofd kon draaien maar waar ik ook wilde kijken het leek alsof ik alleen maar dat dekentje kon zien.
Ik ben echt héél bang geweest, want het leek echt zo echt. Ik hoorde op een gegeven moment ook stemmen op straat, zogenaamd van vriendinnen, en het klonk echt zoals ik het normaal zou horen achter het raam.
Ik had gevoel dat ik echt wakker was, en dat ik me ook kon bewegen maar ik probeerde echt wanhopig om mijn gezichtsveld te veranderen. Toen kwam er weer zo'n fase waarin ik dacht dat ik misschien droomde en ik wilde echt wakker worden, had zo'n paniekerig gevoel dat ik nooit meer wakker zou worden..
Een uurtje later heb ik de droom opnieuw gehad, alleen nog een stapje erger en realistischer.
Ik heb serieus nadat ik wakker was de keuken gecontroleerd als ik geen water had geknoeid (want ik droomde dat ik dat had gedaan om me terug wakker te krijgen, op de tast want mijn gezichtsveld leek verlamd) en mijn gsm gecontroleerd als ik niemand had gebeld.
Valt dit ook onder zo'n "aanval", of is het gewoon een "héle enge droom?"

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:55

ik heb het bijna elke week wel, vind het eng want als ik het een keer heb gehad durf ik niet meer te gaan slapen Tong uitsteken

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:01

Ik heb het ook nog wel eens, een tijdlang heel vaak gehad en dan vooral zodra mijn man het huis verlaten had. Dan viel ik opnieuw in slaap en dan was het foute boel, doodeng (ik wist op een gegeven moment ook overdag niet meer of ik droomde of wakker was, erg lastig). Maar als je je realiseert dat er niks aan de hand is en probeert te ontspannen gaat het veel sneller "weg". Leuk is anders.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:03

Ik heb het heeeel zelden, dan heb ik een enge droom en dan wil ik om hulp roepen maar dan komt er niks uit. Heel eng is dat, weet ook niet zo goed wat je er tegen kan doen. Daarom ben ik ook blij dat ik het eigenlijk nooit heb, maar wel vervelend voor jou dat je het de laatste tijd vaak hebt.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:04

Die soort uittredingen heb ik ook al wel eens meegemaakt. Ik weet niet of dat van mij hetzelfde is als wat hier beschreven wordt. Ik kan namelijk ook zelf bepalen wat ik wil dromen en bewust dingen doen ine en droom. Af en toe heb ik er geen controle over en moet ik er echt tegen vechten. Dat was toen dus ook bij die soort uittreding. Ik had echt het idee dat ik heel hard moest vechten om eruit (of juist terug in mijn lijf) te komen.

Misschien kun je ook proberen om de controle erover te krijgen. Als het gebeurd heel bewust nadenken wat er gebeurd, rustig blijven, bedenken hoe je weer de controle kunt krijgen. Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik zou ook geen andere oplossing weten.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:09

heel apart zeg...ik heb t nog nooit meegemaakt....en na jullie verhalen hoop ik dat t zo blijft...

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:18

Gelukkig heb ik nog nooit zoiets gehad. Wel had ik vroeger vaak nachtmerries waarvan ik wist dat ik droomde en dan probeerde ik wakker te worden, maar dat lukte nooit.
De nachtmerries die ik tegenwoordig heb, lijken zo levensecht dat als ik wakker schrik mijn hartslag en ademhaling razendsnel gaan en ik zelf helemaal in paniek ben en nog even 'doorleef' in mijn droom. Gelukkig heb ik dat niet vaak.

Wat ik wel vaak heb, is dat als ik bijv. op de bank in slaap val en dan dus heel licht slaap, ik droom dat ik bijvoorbeeld val of struikel of verdrink. Dan schrik ik wakker terwijl ik om me heen grijp om me vast te pakken, of ik grijp ik naar mijn hart, hap naar adem. Dan ben ik ook even helemaal van de wereld, maar meestal heb ik binnen een halve minuut wel weer door dat ik wakker ben. Het rare is dat ik daarna nooit meer weet wat ik droomde, maar wel dat ik viel. Voor mij is het rottig, maar het vervelende vind ik het voor de mensen om mij heen. Vaak schrikt mijn moeder zich ook rot als ik zowat van de bank af spring van schrik.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:50

Ik dacht eerst dat ik het droomde, of gewoon gek werd. Heb toen blijkbaar te hard in m'n arm geknepen toen ik m'n handen en voeten weer kon bewegen. Heb er nu ineens een blauwe plek zitten en wat krassen Scheve mond bewijs dat ik het dus echt mee gemaakt heb.

Heb er deze week gelukkig nog geen last van gehad omdat ik het grootste deel met lamp aan slaap.
Rustig blijven wordt gewoon lastig, zolang er verder niks aan de hand is moet het te doen zijn omdat het dan toch na een paar minuten weer over gaat. Maar zodra ik die hallucinaties krijg, en allerlei rare dingen ga zien wordt ik gewoon gek. Kan dan wel blijven denken dat het allemaal nep is, maar op dat moment is alles zo echt, en voel ik ook gewoon bepaalde dingen.

MeliaforeverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:50

ik heb t vanacht voor de eerste keer meegemaakt. Nagelbijten / Gniffelen
godver wat is dat eng!
heb de hele nacht niet meer kunnen slapen en ben van bangheid naar beneden gegaan en met me hond op de bank gaan slapen.
het is gewoon zo echt. Scheve mond

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:39

Ik heb het 1 keer gehad, en heb wel geprobeerd te bewegen maar lukte niet..
Toen weer m'n ogen dicht gedaan en toen lukte het wel weer maar daarna weer in slaap gevallen.

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:16

Een vriendin van mij heeft dat gehad, verder weet ik daar niet zoveel van af. Toch is ze op 1 oft andere manier uit bed gekomen dus het kan best zijn dat dat iets anders was wat er op leek. Knipoog

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:23

Heb er ook regelamtig last van vooral 's morgens bij het wakker worden.

Ik hoor iemand beneden lopen en op de trap maar kan dan niet bewegen. Vroeger vond ik dat heel eng, nu weet ik wat het is, en dat maakt het iets minder eng.

Mijn opa blijkt het ook te hebben gehad , zo ook mijn nichtje.

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:34

Wow, wist niet dat er zoiets als dit bestond!
Wel heftig allemaal.

Toen ik dit soort dingen meemaakte dacht ik dat het gewoon écht was, en geen droom. Maar nu ik dit zo lees word ik toch wel weer een beetje opgelucht!

Heb namelijk al heel lang last van m'n ademhaling als ik slaap, en ook dat ik me niet meer kan bewegen + geen geluid voort te kunnen brengen.
En dan ook dat ik rare dingen zie + hele vreemde dingen hoor.
Zo hoorde ik op een avond opera geluid, zo'n vrouwen zangstem.
Maar het leek zó echt! Ik zou echt zweren dat ik wakker was, (volgens mij dan) ben ik daarna niet meer gaan slapen.
Of zou het kunnen zijn dat ik toen onbewust toch wakker ben geworden en in de waan was dat ik de hele tijd wakker was?

Maar toch zou ik zo ook geloven dat het wél echt gebeurt was, want er gebeuren heule vreemde dingen in dit huis + Paranormale oma, door wie ik het toch wel ben gaan geloven.
(maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen Clown )