2e generatie DES dochter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

2e generatie DES dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 13:01

Wie is het hier nog meer? Lachen

tamtam

Re: 2e generatie DES dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:06

Ik

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 14:36

Myra schreef:
Wie is het hier nog meer? Lachen

Die was iets te snel gepost. Haha!
Ik ben heel erg benieuwd of er al nieuwe 'ontdekkingen' zijn. Er scheen iets van een prik te zijn (voor baarmoederhalskanker, vaginakanker, weet het niet precies meer) maar dat kan alleen op jonge leeftijd. Kom ik met mijn 19 jaar, te laat. Sigaar

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:44

Ik ben geen DES dochter maar kan je wel meer vertellen over de vaccinatie waar je het over hebt, vanuit de achtergrond van mijn studie.
Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus: het Humaan Papiloma Virus HPV. Ongeveer 80 procent van alle vrouwen heeft dit virus bij zich en ook mannen kunnen het dragen. Het wordt verkregen door seksueel contact. Mannen kunnen er niet ziek van worden maar het wel doorgeven. Niet alle vrouwen met een HPV infectie krijgen baarmoederhalskanker. Per jaar in NL ongeveer 600 vrouwen, waarvan er rond de 200 sterven. Door middel van periodieke uitstrijkjes meestal vanaf je 30e levensjaar worden baarmoederhalscellen bekeken. Cellen kunnen in bepaalde CIN stadia zijn: de cellen zijn dan abnormaal maar hoeven nog geen tumor te zijn. CIN 1 kan het lichaam zelf repareren, bij CIN 2 of 3 wordt er vaak door een arts behandeld omdat dit voorlopers van kanker zijn.
Vaccintatie tegen HPV zorgt dat het virus niet kan aangrijpen en zo kun je dus vrij blijven van baarmoederhalskanker, want bij alle soorten van deze kanker worden door HPVinfectie veroorzaakt. Vaccinatie heeft meestal alleen zin bij meisje die nog niet seksueel actief zijn. Er zou nog eventueel een inhaalronde komen voor oudere meisjes. De vaccinatie is duur, meer dan 300 euro en er wordt naar gekeken of dit wordt opgenomen in het basisvaccinatieschema. Het ziet er op dit moment wel zo uit. Mannen kunnen ook gevaccineerd worden om zo het virus helemaal uit de roulatie te nemen, maar dat wordt eigenlijk nog niet gedaan. Hoe lang de vaccinatie werkzaam is, is nog onbekend: er worden nu 5 jaar trials meegedaan en tot nu toe zijn alle personen die gevaccineerd zijn 100% beschermd tegen HPVinfectie.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt maar omdat ik iets las over een vaccin in je post denk ik dat je het hier over hebt. Vaccinatie op latere leeftijd is wel mogelijk maar dat moet je met je arts bespreken. En dan zul je het vaak zelf moeten betalen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:13

Jalenka_Kiya schreef:
Vaccintatie tegen HPV zorgt dat het virus niet kan aangrijpen en zo kun je dus vrij blijven van baarmoederhalskanker, want bij alle soorten van deze kanker worden door HPVinfectie veroorzaakt.

Misschien nog even verder studeren? Knipoog Uit wat je hier schrijft zou ik opmaken dat de vaccinatie de garantie geeft dat je nooit baarmoederhalskanker zal krijgen. Hoewel deze vorm van kanker wel in alle gevallen door het HPV virus veroorzaakt wordt, beschermt de enting maar tegen 2 types van het virus die dit veroorzaken namelijk type 16 en 18 dit is samen 70% van alle gevallen. Bij de enting zit ook bescherming tegen type 6 en 11 welke samen 90% van de oorzaak van genitale wratten zijn Knipoog

Ondanks enten blijven er dus nog vormen van het hpv virus over die niet gevoelig zijn voor de enting en die gezamelijk alsnog 30% van de gevallen van baarmoederhalskanker veroorzaken. De enting(en) maken het risico dus kleiner maar sluiten het zeker niet geheel uit! Lachen

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:19

In dat stukje dat je quote moet er staan BIJNA ALLE GEVALLEN ipv BIJ ALLE GEVALLEN dus daar heb je gelijk in dat dat niet klopt! Het stukje daar suggereert inderdaad dat je geen baarmoederhalskanker kunt krijgen na vaccinatie. Dit is dus een typfout.

Een iets aardigere reactie had wel gemogen want ik ben inderdaad nog studerende en wil de TS alleen iets meer vertellen. Als dat niet klopt dan natuurlijk graag verbetering of aanvulling. Naar mijn weten zijn type 16 en 18 zijn tot nu toe de enige soorten HPV die AANTOONBAAR baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken. Maar misschien weet jij meer dan ik en dan is aanvulling natuurlijk nodig. Andere soorten HPV kunnen inderdaad (genitale) wratten geven.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:31

Jalenka_Kiya schreef:
In dat stukje dat je quote moet er staan BIJNA ALLE GEVALLEN ipv BIJ ALLE GEVALLEN dus daar heb je gelijk in dat dat niet klopt! Het stukje daar suggereert inderdaad dat je geen baarmoederhalskanker kunt krijgen na vaccinatie.

Een iets aardigere reactie had wel gemogen want ik ben inderdaad nog studerende en wil de TS alleen iets meer vertellen. Als dat niet klopt dan natuurlijk graag verbetering of aanvulling. Naar mijn weten zijn type 16 en 18 zijn tot nu toe de enige soorten HPV die AANTOONBAAR baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken. Maar misschien weet jij meer dan ik en dan is aanvulling natuurlijk nodig. Andere soorten HPV kunnen inderdaad (genitale) wratten geven.

Sorry als ik zo overkwam, mijn eerste zin met de Knipoog was eerder een beetje als plagerij bedoeld dan onaardig Bloos
Wat betreft dat type 16 en 18 de enige types zijn die aantoonbaar baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken kan ik je niet bevestigen, noch tegenspreken omdat ik het niet kan vinden. Ik ging er eigenlijk vanuit omdat er (in het stuk waar ik het na heb gezocht nog) gesproken wordt over dat bmhk in bijna alle gevallen door hpv veroorzaakt wordt, en hoewel 70% hoog is zou ik dit niet als 'bijna alle gevallen' willen betitelen. Echter kan ik nergens concreet vinden of er bij de overige 30% andere types van HPV zitten of dat dit andere oorzaken zijn buiten het HPV om.
Mocht jij dit kunnen vinden houd ik me aanbevolen want ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig Knipoog Lachen

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:34

OK van mijn kant was het ook niet aanvallend bedoelt hoor! Voelde me misschien ook wel te snel aangesproken!
Ik heb afgelopen week nog een presentatie gehad in het Cancer Centre Amsterdam van de VU over HPV en baarmoederhalskanker. Ik ben nu ook benieuwd dus ik ga zeker even navragen hoe het nu precies zit. Ik meen me namelijk te herrineren dat bmhk in ruim 90% van de gevallen door HPV wordt veroorzaakt maar dat is zeker een groot verschil met 70%!

Als ik het weet dan laat ik het je weten maar dan wel via pb want ik weet niet of de TS wel interesse heeft in onze speurtocht Knipoog