Onzeker in vriendschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onzeker in vriendschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:29

Het is echt belachelijk hoe onzeker ik ben in vriendschappen. Ik heb een aantal keer lelijk mijn neus gestoten, en dat heeft er toe geleid dat ik nu echt spastisch ben in vriendschappen.

Heel vroeger toen ik klein was plakte ik gigantisch aan vriendinnen. Dat vonden ze nooit leuk.

Ik ben dat toen gaan aanpassen, maar ben later nog een aantal vriendinnen tegengekomen die ik ineens van het ene op het andere manier niet meer sprak.

En nu... Ik durf gewoon nauwelijks te bellen naar vriendinnen omdat ik bang ben dat ik stoor. Durf niet te vragen of we iets af zullen spreken omdat ik bang ben dat ze niet willen. Durf mensen die ik ken niet eens toe te voegen op hyves omdat ik bang ben dat ze dat niet willen.

Het is zó erg, het lijkt verdorie wel alsof ik smoorverliefd op ze ben, als je snapt wat ik bedoel!

Mijn man is ook onzeker, en het is maar goed dat we gekoppeld zijn ooit, want anders waren we zonder twijfel allebei nog single geweest.

Het stomme is, ik wéét dat het onzin is. Dat mensen wel zeggen als ze het te druk hebben om me te spreken aan de telefoon, dat zij misschien ook wel wat met mij willen afspreken maar met hetzelfde probleem zitten, dat zij mij misschien ook niet durven toe te voegen op hyves omdat ze denken dat ik dat niet wil.

Kortom, ik denk altijd dat een ander belangrijker is voor mij, dan dat ik voor diegene ben.

Ik weet dat ik niet de enige ben, hoe kom ik hier toch vanaf?

Doorzetten heb ik wel een paar keer gedaan, maar elke keer vind ik het wéér doodeng!

Nadia
Oppermuts

Re: Onzeker in vriendschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:34

Ik begrijp zeker wel wat je bedoelt en het is moeilijk...ik kan er nog veel meer over zeggen, maar dan ben ik morgen nog aan het typen....keertje afspreken?? Knipoog
Kan ik lekker Kevin snuiven Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:36

Whahaha is goed! ROFL

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:37

ha Rockje,
dat heb ik vroeger ook gehad.
Daar ben ik nu echt vanaf. Ik heb geleerd dat vriendschappen komen en gaan in je leven en dat heb ik geaccepteerd. Zo gaat dat nu eenmaal. Er zijn duizenden redenen dat je uit elkaar groeit....ik voel me daar nu compleet relaxed in. Nu heb ik een leuke tijd met mensen en straks misschien niet meer. Alles heeft een reden...
Beste vriendinnen zoals je die vroeger had...dat heb ik echt niet meer. Met iedereen deel je wat anders. Er is maar 1 maatje in mijn leven en dat is mijn partner, die weet alles van me en daar deel ik alles mee. En andersom. En daar ben ik uiterst tevreden mee Knipoog
dus ik ben niet meer zo druk met of ze me aardig vinden of niet Bloos
Laatst bijgewerkt door beebie75 op 02-04-08 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:38

Zie je..makkie Haha!
We msn-en van de week even, dat praat makkelijker.

Maar het is moeilijk hoor en ieder gaat daar op zijn manier mee om. Misschien kunnen we nog iets van elkaar leren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:39

Nou ja, ik vind het op zich niet erg als een vriendschap op een gegeven moment verwaterd of zo... Want je blijft natuurlijk groeien, en de ene keer kom je dichter tot elkaar, en de andere keer groei je juist uit elkaar...

Maar juist het begin van vriendschappen, daar ben ik echt een beetje mutsig mee Scheve mond

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:01

maar dat bedoel ik...daarom sta ik ook anders in het begin van vriendschappen Knipoog

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:06

btw...ik zeg het ook altijd tegen mn vriendinnen hoor Knipoog Ik ben niet zo'n beller, want daar heb ik bijna nooit tijd voor. Mn meeste naaste vriendinnetjes zijn ook geen echte bellers...behalve dan weer mn schoonzusje en wij bellen dan ook wel weer bijna dagelijks een uur...maar omdat we een belrelatie hebben whahahaha, allebei drukdrukdruk en op dezelfde tijden van en naar werk, dus bellen we in de auto Huilen van het lachen
Maar laatst ook de vrouw van een vriend van vriendje die mn voice had ingesproken, was ze zaterdag op zn verjaardag, vroeg ze beteuterd waarom ik niet had teruggebeld. Heb uitgelegd dat het echt niet aan haar ligt maar dat ik niet zo'n beller ben Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos
Ik bel met schoonzusje, vriendje (100 x per dag Bloos en we werken samen, hoe bestaat het! Bloos ) en mn ouders...en dan stopt het wel. Zegt niet dat ik niet geinteresseerd ben, maar ivm de drukte is hyves een werelduitvinding wat mij betreft Haha! Sigaar

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:46

Ik kan maar 1 ding verzinnen, dat echt goed kan helpen en dat is therapie.
Zelf heb ik meerdere problemen gehad en hiervoor ben ik allen erg goed geholpen bij therapie.
Hier zitten alle hulpverleners onder 1 dak, zodat je tijdens de therapie doorverwezen kan worden naar andere hulpverleners voor een andere tijdelijke of langere therapie.

Mocht je meer willen weten oid kan je me altijd pben.
Heel veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:49

Ik loop al bij een psycholoog vanwege andere probleempjes, dus ik zal het eens aan haar voorleggen. Wie weet kan ze me helpen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:22

Rock schreef:
Kortom, ik denk altijd dat een ander belangrijker is voor mij, dan dat ik voor diegene ben.

Dit herken ik zo erg, ik hier erg over twijfelen. En zelfs mensen die ik op msn heb spreek ik dan nauwelijks aan omdat ik bang ben dat ze geen behoefte hebben om me te spreken. ik hoef echt niet van allerlei mensen de belangrijkste vriendin te zijn, maar een klein beetje belangrijk zijn, dat zou wel prettig zijn.
Ik weet dus ook geen oplossing, maar het is wel prettig om te weten dat ik niet de enige ben die hier last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:01

Precies Manou. Ik denk altijd dat ik lastig ben. Zit nu al een tijdje te bedenken dat ik een vriendin van me gezellig mee te eten wil hebben, maar ik ben bang dat ze het te druk heeft, of dat ze een hele avond 1-op-1 met mij veel te veel vindt, etc.

En ik weet eigenlijk wel dat het onzin is (behalve dat te druk hebben misschien, maar dat zegt ze dan echt wel), want zij kan ook helemaal enthousiast worden als we elkaar zien en zo... Maar toch...

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:40

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 08-04-22 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:48

hier nog één hoor tis pas de laatste ik denk 1,5jr dat het wat beter gaat. Ik durfde ook niet te bellen omdat ik bang was 'ongelegen/ongewenst' te bellen...en in gezelschap had ik altijd het gevoel niets te vertellen te hebben en gewoon een saaie muts te zijn. het is een kwestie van zelfvertrouwen/ onzekerheid... ik ben nu zelf zover dat ik gewoon een aantal mensen om me heen heb die ik vrienden noem. Voor die personen zal ik ook altijd klaar staan. ook al spreken we elkaar mischien soms een aantal weken niet ik twijfel dan niet meteen aan mezelf.....en je hebt zeker een punt...want tja als jij mensen niet zelf belt of op andere manieren contact opneemt..denken zij idd op een gegeven moment dat jij hun niet aardig vindt. als ik overigens twijfel of contact gewenst is stuur ik vaak een sms...aan de andere kant kan men dan zelf beslissen of ze willen bellen, terug smsen of niets laten horen..op de één of andere manier voelt dat minder 'bedreigend'.
moet zeggen dat ik na de geboorte van mijn dochter helemaal het gevoel heb van "take it or leave it" ..neem me maar zoals ik ben ...ook al ben ik een saaie muts Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:03

rock, wat vind jij belangrijk van een vriendschap en wat zoek je daarin ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:13

Oeh lastige vraag!

Ik vind het belangrijk om te kunnen lachen met een vriend/vriendin. Ik ben nogal sarcastisch en van de zwarte humor, en dat moet natuurlijk niet steeds verkeerd vallen of zo.

Wat ik ook heel belangrijk vind is dat er een beetje niveau in zit. Dat het niet altijd alleen maar over één onderwerp gaat, maar ook eens over politiek of andere dingen die het nieuws halen.

En vooral ook dat je er gewoon lekker jezelf kan zijn. Vertrouwen en zo...

Dat zijn denk ik toch wel de belangrijkste punten.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:17

hey Rock. Ik ben zelf ook altijd erg onzeker. Ik denk vaak dat iedereen mij maar stom en dik vind en dat ik raar doe dan. Ik heb dan ook niet echt goeie vriendinnen, meer kennissen, zeg maar. Ik weet dus hoe je je voelt.
Ennuhh... Mij mag je altijd lastig vallen hoor Knipoog Wat is je hyves??
En als je echt naar Delft gaat dan moet je echt maar langs komen hoor.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:40

wat me raakt is dat je je hebt aangepast, je dus niet jezelf kan/ mag/ wil zijn en dan is elke vriendschap gedoemd te mislukken.

Voorwaarde voor een vriendschap is dat je jezelf mag en kan zijn en de ander ook.
Misschien zit ik er naast maar het lijkt mij niet zo verwonderlijk dat je onzeker en angstig bent, waarschijnlijk ben je continu bezig om maar aardig en geaccepteerd te worden zoals jij denkt dat de ander dat wil. Dat kan niet. Als jij een vriendschap wilt met een ander zal je dat eerst met jezelf aan moeten gaan en dat is heel simpel, blijf jezelf en niet wat je denk dat een ander graag ziet, maar gewoon jij, daar komen vanzelf weer de juiste vriendinnen op af. Maak jezelf groot en niet die ander, je hebt tenslotte veel te bieden, jij noemt het smoorverliefd, ik noem het liefde en dat is toch het mooiste wat je kan bieden, maar wel vanuit een basis dat je zelf goed in je vel zit en bij jezelf kan blijven.
En van de aarde kan je niet vallen, dus bellen, op hyves zetten, gewoon doen.

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:00

Mag ik ook op het lijstje...? Bloos Nagelbijten / Gniffelen

Ik herken het helemaal. Vooral dat stukje wat neerkomt op 'wie zit er nou op mij te wachten...' Ik probeer de laatste tijd meer actie uit mezelf te laten komen naar mensen toe die ik graag spreek, maar ga nietop zoek naar neiuwe vriendschappen of probeer me niet ergens bij te voegenwaar ik me niet he-le-maal prettig/thuis bij voel. Maar moeilijk blijft het.

En heel cliché.... Bloos Naarmate ik ouder wordt merk ik dat het goed gaat zoals het nu gaat. Ik heb weinig vrienden/vriendinnen die ik regelamtig zie/spreek, of waar ik 'echt de diepte' mee inga. Maar het is goed zo. Ik doe het al ruim 30 jaar zo en het wordt steeds meer wie ik ben.

Nu ik het zeg... Ik ga nú mijn 'oude' vriendin even bellen. Meestal mailen we, maar ik ga het gewoon weer eens proberen (*zegt ze stoer, maar durft het nummer eigenlijk niet op te zoeken Bloos *)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:06

Nou ja, dat plakken was ook wel erg vervelend hoor! Ik werd nogal gepest op school, en als er dan iemand aardig voor me was, dan klampte ik me eraan vast alsof het een reddingsvest was.

Voordat de pesterijen begonnen had ik eigenlijk altijd wel vriendjes en vriendinnetjes.

Later heb ik mezelf dus eens streng toegesproken dat ik vertrouwen moet hebben in vriendschappen. Dat is lang goed gegaan, ik kreeg weer een stuk meer vrienden doordat ik niet zo klampte, maar ik ben toen in korte tijd achter elkaar 3 vriendinnen kwijtgeraakt en ik merk aan mezelf dat ik de neiging heb gehad om weer te gaan klampen.

En daarom ben ik nu dus heel onzeker over of ik niet teveel klamp.

Maarrrr... Ik heb gister die vriendin gewoon toegevoegd op hyves, én ik heb haar even snel gebeld om te zeggen dat ik iets gedaan had dat ik voor haar zou doen. We hadden elkaar maar een minuutje aan de telefoon, en dat vond ik juist fijn.

Omdat ik vaak het idee heb dat als je zonder problemen elkaar even heel kort kan spreken, dat hechter is zeg maar... Omdat het dan meer 'casual' is zeg maar. Hmm... moeilijk uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:07

Saskia schreef:
Nu ik het zeg... Ik ga nú mijn 'oude' vriendin even bellen. Meestal mailen we, maar ik ga het gewoon weer eens proberen (*zegt ze stoer, maar durft het nummer eigenlijk niet op te zoeken Bloos *)

Go Sas Knipoog

Ik denk dat het trouwens helpt om op te schrijven dat je het eng vindt... Anders had ik haar gister echt niet toegevoegd op hyves bijvoorbeeld Clown

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:36

Haha, ik heb nog niet gebeld (monteur kwam de ketel nakijken) Maar ik heb het nummer ook nog niet opgezocht... Bloos

Oh! We gaan bij schoonmoeder kopje koffie drinken nu. Haha, ik heb helemaal geen tijd voor vrienden Clown

Ehm...morgen bellen dan maar...? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:43

Foeii haha! Knipoog

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:51

Misschien moet je je er gewoon simpelweg overheen zetten, makkelijker gezegd dan gedaan ik weet het. Maar misschien moet je, als je gaat bellen denken; als hun niet met mij willen spreken zijn ze het niet waard,
Ik snap dat het makkelijk gezegd is, lijkt me vervelend om dat gevoel zo te hebben.
succes en sterkte

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:18

Dat is wel kort door de bocht Aline...ik stuur de laatste tijd vaak een sms als ik iemand spreken. Dan hoeven ze niet gelijk te antwoorden, kunnen het later lezen en reageren als ze tijd hebben. Dan loop ik niet achter iemand aan, maar laat ik wel merken dat ik aan ze denk/er ben/contact wil. Het is niet zo direct als bellen, maar wel minder pushy zeg maar Bloos