Restless Legs Syndrome

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FleurBscht

Restless Legs Syndrome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 22:56

Hoi!

Ik las van de week in de krant over het Restless Legs Syndrome. Ik ging toen nadenken.. en nou denk ik dat ik dat ook heb.
Als ik stil zit dan beweeg ik bijna altijd wel met mijn been. Als ik dit niet doe, krijg ik een vaak tintelend gevoel in mijn been. Ook als ik in bed lig bewegen mn voeten.
Ik heb er al zolang ik me kan herinneren last van.. Ik weet nog wel dat ik zelfs een verhaaltje had verzonnen bij de beweging van mn voeten, toen ik nog klein was Bloos .

Verder ben ik al zowat mijn hele leven over het algemeen moe en energieloos. Vroeger dachten de doktoren dat er wat aan mijn schildklier was, maar dat konden ze pas testen op mijn 18e als ik er dan nog steeds last van zou hebben. Het is getest, en er is niks mis met mijn schildklier. Ook heb ik geen pfeiffer aangezien ik dat vorig jaar al heb gehad Tong uitsteken. En ijzer tekort en bloedarmoede en weet ik veel wat is het ook niet, in het afgelopen jaar misschien wel 3 keer gecontroleerd.
Nou is het dus een kenmerk van RLS, dat mensen overdag veel moe zijn en weinig energie hebben. Dat zou dus komen doordat ze geen goede nachtrust krijgen door die benen (moeilijk kunnen inslapen of nooit aan 1 stuk door kunnen slapen). Ik heb altijd gedacht dat het normaal was als je elke nacht wel een paar keer wakker werd...Niet dus. Ik heb eigenlijk nooit dat ik een nacht aan 1 stuk door slaap.

Weet iemand wat meer over dit syndroom? Of heeft iemand dit syndroom? Stel ik me aan? Ik heb ook al op internet lopen zoeken, een test gemaakt en de uitslag was dat ik naar de dokter moest omdat ik aanwijzingen had op RLS.

Doei!!

Toess

Re: Restless Legs Syndrome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:03

Ik weet het eigenlijks niet, ik heb het in de zwangerschap gehad, maar dat is dan geen syndroom te noemen. Schijnt heel normaal te zijn en heb het een paar weken gehad. Was echt verschrikkelijk, werd er ook erg chagrijnig van als ik 's nachts in bed lag en gewoon MOEST lopen doordat ik anders gek werd vanhet gevoel in mijn benen.
Het lijkt me dan ook een verschrikking om dit altijd te hebben.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:05

Mijn moeder heeft het al heeeeeeeeeeel lang, waarschijnlijk een complicatie van haar ziekte (syndroom van arnold chiari, te ingewikkeld om uit te leggen). Heel erg frustrerend, ze slaap al jaren niet goed meer, kan niet lang zitten door die benen, heeft vanalles geprobeerd (medicijnen) maar is met alles gestopt omdat ze er nog slapper en suffer van werd en er niet beter op kon slapen...
Er schijnt iets nieuws op e markt te zijn, een medicijn tegen alzheimer geloof ik, die postitieve effecten kunnen hebben als je RLS hebt, alleen wel erg veel bijwerkingen...
Het heeft te maken met dopamine (een transmitterstof, stofje die ervoor zorgt dat impulsen over de zenuwen gestuurd worden) in de hersenen maar er is nog niet veel over bekend...
het is iig verschikkelijk om hier last van te hebben!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:48

Ik heb dit overgenomen vanuit mijn boek pathologie. Verder kan ik er nog niet over vertellen aangezien ik hier nog geen les heb gehad, dit was zelfstudie Lachen

""restless legs:
deze term duidt op een onaangenaam gevoel (kriebelen, tintelen, kramp, jeuk) in de onderbenen met een onweerstaanbare behoefte de benen te bewegen.

Het verschijnsel treedt meestal in rust op (s'nachts in bed). Door de benen te bewegen of te lopen neemt de onaangename sensatie af. Het onaangename gevoel treedt meestal op in de kuiten of ter hoogte van het scheenbeen, maar kan ook in de knieholte voorkomen.

De oorzaak van het onschuldige verschijnsel is onbekend. Vermoedelijk houdt het verband met het langdurig liggen in één houding waardoor de benen tijdelijk onvoldoende bloed ontvangen. door de benen te bewegen, neemt de doorbloeding in de benen weer toe en verdwijnen de sensaties.

In sommige gevallen zijn andere lichamelijke oorzaken aan te wijzen die mogelijk verband houden met het verschijnsel: zwangerschap, bloedarmoede, vitaminetekort, nierfunctiestroonissen (uremie), aandoeningen van perifere zenuwen (polyneuropathie), diabetes mellitus en familiaire aanleg.""

Wat je dus volgens mij zou kunnen doen, is eventueel een 3tal weken magnesium slikken. Deze raad kreeg ik toch van mijn ostheopaat wanneer ik steeds last had van slapende handen en benen (geen restless legs) en dit zou goed zijn voor de doorbloeding

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:52

heb ook heel erg tijdens zwangerschap gehad...werd er gek van...wiebelbenen noemde ik het Clown ...heel soms komt het terug...lees ff mee wat eraan te doen is...ben erg benieuwd wat het nou precies is.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:55

Tijdens mijn zwangerschap heb ik dit ook gehad. Echt superirritant vond ik het, zeker op het laatst. Na heel veel zoeken op internet en bellen naar apotheken was eruit gekomen dat magnesium (dacht ik, weet het niet zeker meer) moest helpen. Ik heb dus een week of 3 een magnesiumsupplement genomen. Had wel het idee dat het wat hielp. Misschien is een zwachtel eromheen ook een idee? Of voor het slapen gaan in bad. Ik smeerde er ook wel coolinggel op zodat het gevoel niet meer zo opviel door de prikkelende coolinggel.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:57

Ik heb het ook...
Maar gelukkig niet in bed, maar als ik rustig op de bank zit.
Wat mij wel helpt is de spieren in je benen even flink aanspannen.

Soms moét ik een paar rondjes door de kamer rennen. Haha!

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:07

FleurBscht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 20:38

Bedankt allemaal voor de reacties Lachen En dookie jij ook bedankt voor je stukje!
Ik ga dus maar even magnesium slikken. Kijken of dat helpt.. Ik heb trouwens niet dat ik echt gedwongen word om te bewegen. Als iemand vraagt of ik alsjeblieft op wil houden met wiebelen lukt het ook wel. Al vind ik het wel moeilijk om te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 00:53

Ik weet hier niks over, maar wel even om terug te komen op het Pfeiffer.
Ga er niet zomaar van uit dat je het niet hebt omdat je het al eens heb gehad.
Ik heb het namelijk ook 2x gehad. En já, het waren écht verschillende virussen.

Ik slik nu trouwens ook magnesium, maar dan tegen kramp. Helpt wel. Ja

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 01:04

Quote:
Omdat het gebruik van zelfs kleine hoeveelheden mineralen (ijzer, magnesium, potassium en calcium) ook een negatief effect kan hebben op het functioneren van het lichaam, wordt aangeraden om dit soort supplementen alleen in samenspraak met uw arts te gebruiken.

Misschien eerst maar is langs de dokter ipv zelf gaan vogelen Knipoog Magnesium kan oa verstopping, flinke diarree en niervergiftiging teweeg brengen. Artsen kennen RLS maar al te goed, want het komt nu eenmaal heel vaak voor.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 01:08

Volgens mij heeft mijn vriend dit ook. Hij kan nooit eens rustig op de bank zitten o.i.d. en 's nachts in bed is helemaal drama. Wordt af en toe helemaal gek van hem, hij beweegt zijn benen steeds, tig keer in en uit bed... Voor hem wel zielig natuurlijk Ach gut

stomphorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 02:06

Mijn moeder heeft dit ook gehad en heeft toen van de dokter de tip gekregen om een glaasje rode wijn te drinken voor ze naar bed ging en ik weet dat het daarna een stuk minder was. Maar of dit nu door de rode wijn komt omdat ze nooit drinkt (gelijk onder zeil en niet wakker te krijgen Dromen )
of dat het echt werkte want je bloed gaat dan toch sneller stromen weet ik dus niet maar ze sliep tenminste wel.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:56

ik ben dr sinds kort achter dat ik dit dus ook heb.
alleen heb ik geen last van niet in kunnen slapen (thank god!).

het is idd zwaar irritant als je dus lekker op de bank filmpje aan het kijken bent en je daar last van hebt..

de site die jij aan geeft Mananeh, die heb ik gister ook gevonden, en er staat veel info op! Ja