Is het nu gek dat ik mij zo voel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Is het nu gek dat ik mij zo voel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 17:27

Eigenlijk ben ik mijn hele leven al stellig overtuigd - ik wil geen kinderen. Ook mijn vriend deelt die mening en dat is maar goed ook, dan hebben we daar in ieder geval geen problemen over binnen onze relatie.
Ook nu in 34 ben, heb ik nog steeds de drang niet om mezelf voort te planten, nooit enige twijfel, ik hoef ze gewoon niet, klaar uit.
Ik ben zeker geen kinderhater, maar ik mis denk ik moedergevoelens, al kan ik uuuuren in katzwijm raken van een pasgeboren puppie. Maar bij mensen....

Nu heb ik een aantal weken te horen gekregen dat ik endometrioses heb. Dit na een bezoekje aan de vrouwenarts. Endometrioses kan onder andere onvruchtbaarheid veroorzaken. Voor meer info kun je op deze site kijken:
http://www.endometriose.nl/endometriose/index.php

Mijn vrouwenarts vertelde mij dat ik zowieso van anticonceptie moest veranderen, want mijn soort pil was mede verantwoordelijk voor het ontstaan, was zijn vermoeden. Ik heb nu sinds een week het Mirena spiraal, en die staat ook bekend om een gunstige invloed op endometrioses. Verder moet ik onder strenge controle blijven van deze arts, ieder half jaar moet bekeken worden of er vooruitgang is, of achteruitgang en of operatief ingrijpen noodzakelijk is.

In eerste instantie nam ik het voor kennisgeving aan, ook de mededeling dat ik er serieus rekening mee moet houden dat een zwangerschap voor mij zeer waarschijnlijk een no-go is. Immers, ik wil toch geen kinderen.

Echter begon ik mij na een paar dagen toch raar te voelen... wat als ik nu écht onvruchtbaar bleek te zijn? Er was niet veel kans dat ik überhaupt nog zwanger kon raken, daarvoor zaten er toch behoorlijk wat verklevingen... mmmm.... het ging niet uit mn hoofd..... Het stomme is, dat ik nog steeds geen kinderen wil hebben, maar dat ik wél pissig werd, dat ik waarschijnlijk onvruchtbaar ben!

Moeilijk uit te leggen maar het punt is dus - ik ben nu emotioneel en boos vanwege die onvruchtbaarheid, voel me daarmee ineens minder "compleet" alsof het niet langer mijn eigen beslissing is, maar dat de buitenwereld voor MIJ besloten heeft dat het zowieso niet zo mag zijn....

is het nu normaal dat ik mij zo voel? Ik snap het niet zo goed, ik ben bewust kinderloos en tóch voel ik mij verdrietig....

heel maf.

aswas

Re: Is het nu gek dat ik mij zo voel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:29

Is het niet dat je je "vrouw af" voelt??? Het eerste waar vrouwen aan gelinkt worden is toch wel kinderen krijgen. Nu je weet dat dit mogelijk niet kan, voel je je daarom misschien zo????

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:33

nee hoor, vind ik niet maf. Dat je je zo voelt is een hele natuurlijke reactie. Vruchtbaar zijn hoort bij het vrouwzijn, en bijna iedere vrouw heeft er last van haarzelf neit compleet te voelen wanneer ze ineens onvruchtbaar blijkt/kan worden, zelfs zonder kinderwens. ik kan je alleen heel veel sterkte wensen, en erover praten helpt om het te accepteren.

bekijk het wel va nde zonnige kant: het is toch nog helemaal neit zeker of je onvruchtbaar bent of niet? dus misschien helpt dit spiraaltje heel goed, en wordt het verder niet erger, dan is er neits aa nde hand, dat is ook nog een optie toch?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:36

Hele logische reactie hoor meid!

Denk maar eens aan vroeger, alles wat niet kon was juist zo aantrekkelijk ineens. Alles wat we niet kunnen krijgen word aantrekkelijk.
En zeker als het over zo'n kwestie gaat.

Als je echt last van deze gevoelens blijft hebben, zou ik eens met een goede psych praten, kan erg opluchten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:08

Klinkt mij ook heel logisch in de oren hoor.
Zelf wil ik ook geen kinderen, maar als ik zou horen dat ik ze niet zou kunnen krijgen... dat is toch even wat anders.
Precies zoals jij zegt: jij had die beslissing gemaakt en nu kan het zijn dat die alsnog voor jou wordt gemaakt.

Ik wens je heel veel sterte en zoals crossmonster zegt, een psycholoog kan je hier waarschijnlijk goed mee helpen, wanneer je er zelf niet helemaal uit komt.
Zelf sta ik al langere tijd onder behandeling en ik merk echt dat ik ben veranderd, beter met dingen om kan gaan en me veel beter voel, gelukkig maar. Haha!

Maar zou ik mogen vragen wat voor een pil jij slikte?
Als het namelijk door een conceptiepil veroorzaakt kan worden ben ik toch wel benieuwd wat voor 1 het was of welke.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 19:54

Het was de Diane - 35, die slikte ik overigens al ruim 20 jaar Lachen

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:57

Ik kan me je reactie heel goed voorstellen!

Want ineens is het zo definitief, ook al was je bewust kinderloos. Nu kán het gewoonweg niet meer. Wel of niet.
En dan onvruchtbaar... verdorie... je vrouwelijkheid! Ik zou me een beetje 'nep' voelen. Onaf.

Nou: heel veel sterkte ermee! Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:02

Barmat schreef:
Het was de Diane - 35, die slikte ik overigens al ruim 20 jaar Lachen

meen je dat nou???

ik slik de diane ook al 20 jaar zo'n beetje...
ik schrik wel een beetje van je bericht.....

lijkt me inderdaad heel raar, eigenlijk wil je nooit kinderen en dan hoor je dat het niet kan ook..
denk dat je dan toch met het stukje vrouwzijn zit en dat dat nu niet meer helemaal compleet is..

eerst had je nog zelf de keus of je kinderen wilde en nu kan het niet eens meer.

hoe zijn ze er nou uiteindelijk precies achtergekomen dan?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:07

Ja, maar dat wil niet zeggen dat dit bij jou ook voor moet komen natuurlijk! Ik wil niemand hiermee bang maken! Volgens mijn vrouwenarts draagt de Diane-35 een groter risico met zich mee om endometrioses te ontwikkelen na gebruik voor langere tijd. Reden - het is eigenlijk geen anticonceptiemiddel, maar een middel tegen acne en overbeharing.

Ik heb destijds de huisarts die ik toen had gevraagd om een pil die gunstig zou werken op huid en haar, want daar had ik toen over gelezen. Nou, dat werd de Diane. En ik moet zeggen, ik ben de puberteit pukkelloos doorgekomen Haha!
En omdat deze pil op zich heel goed beviel, ben ik hem gewoon blijven gebruiken al die tijd.

Ik moest gaan nadenken over andere anticonceptie, omdat mijn huidige anti-epilepticum niet samen gaat met de pil, anders had ik hem nog steeds geslikt. Pas bij controle bij de vrouwenarts kwam hij er achter dat ik endometrioses had, iets wat ik totaal niet in de gaten had. Nou ja, ik had de laatste twee jaar wel een lastigere menstruatie en wat meer pijn, ook bij vrijen, maar ja, ik zocht daar niets achter eigenlijk. En nu bleek het dat te zijn.

Ook hier kan ik weer zeggen - "lang leve" de nederlandse gezondheidszorg, die slechts 1x per 5 jaar een inwendig onderzoek bij vrouwen laat verrichten Boos!

In Duitsland is dat 1x per half jaar.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:12

zo ben ik ook begonnen met de diane pil.
ben ondertussen wel veranderd ooit van pil naar de Yasmin,maar daar kreeg ik zo'n hoofdpijn van in de stopweek dat ik weer terug gegaan ben naar de diane.

mijn menstruatie is verder goed hoor,maar heb het stuk even doorgelezen,maar klinkt wel heftig hoor.
waaruit bestaat nu je behandeling als ik vragen mag?

tja uitstrijkje is hier idd maar 1x per 5 jaar,maar ik meende dat als je vaker wilde dat dat ook gewon kon?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:15

Behandeling is nu op dit moment afwachten en intensieve controle, ieder half jaar controle hoe de endometrioses zich ontwikkeld, desnoods operatief ingrijpen als het te snel ontwikkelt.

En over dat uitstrijkje... Tja, ik ben niet het type dat "zomaar" zoiets laat doen, zeker niet als ik geen duidelijk klachtenpatroon heb..... en ik denk met mij vele andere vrouwen! Nu is er een reden, maar anders was ik zeker niet zo vaak gegaan....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:17

tjee,nou hopelijk gaat het allemaal goed met je verder..
tja en die babyvraag....is ook wel logisch he, dat je daar nu toch over gaat nadenken want nu is die keus definitief.

sterkte ermee Ach gut

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:39

Ik vind het niet gek hoor!
Het is wel vrij logisch, anders had je altijd nog een kans gehad, mocht je het willen en nu niet meer.
Ik denk dat je er toch wel van geschrokken bent, dat zou iedereen wel zijn, denk ik zo.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:55

Barmat schreef:
Volgens mijn vrouwenarts draagt de Diane-35 een groter risico met zich mee om endometrioses te ontwikkelen na gebruik voor langere tijd.

Wat zijn dokters weer leuk No Cheer een aantal jaar geleden ben ik naar mijn toenmalige HA gegaan met de vraag of de Diane geen kwaad kon zo lang? Nééhoor, ze was net toevallig naar een symposium over voorbehoedmiddelen geweest. Maakte niks uit, ik kon gewoon door blijven slikken.

Ik ben 34 en twijfel nog steeds. Heb nu eindelijk iemand gevonden bij wie ik deze gevoelens van:'hmm, en dan misschien ooit een kind?' wel een beetje heb, hoewel ik ratelende eierstokken en dat soort dingen nooit gehad heb. Nooit interesse gehad voor baby's en kinderen en bevallingsverhalen gruwel ik van. Vieze slabbetjes, luiers, lekkende tieten, getsie

Maarja dan kom je een paar weken geleden bij de doc voor een uitstrijkje en ontdekken ze pap3a.
Colposcopie gehad, want 'er zat wel iets daar' dus biopt genomen.

Okee je kan er nog kinderen mee krijgen, maar ik heb ook gehuild van kwaadheid dat 'een ander' ineens voor mij ging besluiten dat het er misschien allemaal een stuk minder in zit dan dat ik al die jaren heb gedacht.
En wie weet, wat er allemaal in mijn lijf nog meer zit. Zit je daar, bij de gyneacoloog tussen al die zwangere stelletjes No Cheer

Ik snap het dus heel goed.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:42

Ik snap het wel. Of je nu wel of geen kinderen wilt krijgen (ook al is het nog maar de vraag of je ze mag ontvangen) wil je natuurlijk altijd als eigen keus houden. Jij wil graag (samen met je vriend) kunnen beslissen over eventuele toekomstige kinderen en dat is nu heel moeilijk. Logisch dat je je daar verdrietig over voelt. Sterkte!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:57

Ik vind het ook best logisch. Ook al wil je geen kinderen, nu is de keuze je (misschien) definitief ontnomen. Dat is best heftig. Wellicht is inderdaad een gesprekje met een psych geen overbodige luxe, al is het alleen maar om met deze gevoelens om te gaan, want ik kan best begrijpen dat het voor jezelf heel tegenstrijdig is. Sterkte ermee in ieder geval Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:04

Endometriose betekent niet per definitie dat je niet vruchtbaar bent. Zowel mijn moeder als mijn zus lijden eraan en die hebben toch beide kids. Mijn moeder zei dat ik me ook moet laten testen, omdat mijn klachten veel lijken op de klachten die zij had.

Verder is het heel normaal dat je je zo voelt. Op mijn 17e kreeg ik te horen dat ik geen kinderen zou kunnen krijgen en ineens wilde ik ze, terwijl ik altijd riep noooooooooooit kinderen te willen. Maar goed, achteraf bleek dat bij mij wel mee te vallen en was de kinderwens ook spoorloos Clown Voor nu weet ik niet hoe het ervoor staat met mijn vruchtbaarheid, ik zie het wel op het moment dat ik aan het klussen ga voor baby's en tot die tijd slik ik lekker de Diane-35.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:10

ik vind het helemaal niet gek dat je je daardoor zo voelt. of het nu echt invloed heeft of niet op hoe jij je leven had geplant, het is toch niet zomaar iets wat iemand anders jou zo even zegt. lijkt me niet meer dan logisch hoe jij nu reageert dan daarop...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:18

mooi dat je die gevoelens voelt en dat je er verdrietig om bent. Het gaat hier om iets heel essentieels, namelijk je vrouw voelen 100 % en dat recht heb je. Jij wilt de keuze kunnen maken of je moeder wil worden later of niet en je wilt niet dat je dat ontnomen wordt op wat voor een manier dan ook.
Je bent nog jong, het hoeft niet zo te zijn dat je ook onvruchtbaar bent, doordat dit nu op je pad komt ga je het wel anders bekijken ook omdat er toch wel gevoelens bijkomen waar je misschien weinig van snapt. Rustig aan en neem je tijd zodat je straks wel overwogen zelf een keuze kan maken.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 01:16

@ Barmat, hoe voel je je nu? Er zijn nu 4 dagen verstreken. Misschien is het eerste heftige gevoel er al een beetje af. Of voel je je nog steeds boos en emotioneel? (Kan ik me goed voorstellen hoor)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 17:48

Eigenlijk gaat het best wel Ja Ik besef dat ik mij ook wel heb mee laten slepen door emoties, maar dat mijn emoties niets af doen aan het feit dat ik nog steeds geen kinderwens heb En in dat opzicht dus niets veranderd is.

Heb het er ook met mijn vriend over gehad en voor hém ben ik niet minder vrouw dan anders, hij ziet mij 100% als vrouw, voor hem maakt het niets uit, er is voor hem ook niets veranderd. En dat is ook lief natuurlijk Lachen

Tuurlijk is zoiets nooit leuk te horen, maar ik besef me ook wel dat het geen zin heeft om nu bij de pakken neer te gaan zitten. Er verandert feitelijk niets aan mijn situatie, toch?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:51

Ik denk idd ook dat het gewoon bij het 'vrouwzijn' hoort. netzoals wanneer je een borst mist (baarmoeder/eierstokken zie je natuurlijk niet, borst wel) het schijnt dat de meeste vrouwen zich ook geen echte vrouw meer voelen. een soort falen dus