Herpes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoJoH

Herpes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:30

Voor dit topic heb ik een SA met toestemming!

Ik heb 2 weken geleden te horen gekregen dat ik Herpes heb! Aangezien dit nogal een taboe is, leek het me wel nuttig om hier een topic over te openen voor mensen die er meer info over willen, of met 'lotgenoten' willen praten!

Ikzelf ben nogal druk bezig met googelen, maar er staat vrij veel tegenstrijdige info op internet! Iemand die me kan helpen?

DvdKloof

Re: Herpes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:32

herpes is gewoon een virus die Koortsslip veroorzaakt, kom je vrijwel never nooit meer af, als je ziek/gestrest oid ben kan het herpes virus dus weer opspelen en heb je weer een koortsslip Knipoog

JoJoH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:33

Het is meer dan alleen een koortslip, en het houdt ook veel meer in dan dat Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:35

Je hebt toch 2 soorten herpes ?
Die dat de koortslip veroorzaakt ...Die ik trouwens heb ...heel irri !
En de SOA herpes ? Is toch iets anders ?
Zie ik het nou verkeerd ...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:36

Je hebt een heel gamma van herpes-virussen. Hepes simplex (die van het koortsblaasje is er slechts een van). Weet je toevallig ook welke soort je hebt?

JoJoH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:38

Je ziet het verkeerd!
Je hebt heel veel verschillende types!

De meest voorkomende zijn type 1 en 2!
1 is idd meestal een koortslip, maar kan ook genitaal voorkomen!

2 is meestal genitaal, maar kan ook als koortslip voorkomen!

Met een koortslip kun je dus met orale seks ook iemand besmetten daar, en dan niet alleen als je een aanval hebt!

Zo zie je maar weer, dat veel mensen hier heeeel weinig van afweten (ik ook hoor, tot ik hoorde dat ik het had!)....

wizewo: ik heb type 1!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:43

Dat wordt acyclovir(zovirax) smeren/plakken meid. Er helemaal vanaf komen zal nooit lukken. Wel kun je zorgen dat het weinig terug komt door gezond te leven, weinig ziek te worden en goed slapen. Verminderde immuniteit geeft weer een opstoot. Bij het minste gevoel dus zo'n apart pleistertje of smeerseltje erop doen, zorgt in ieder geval dat het geen lelijke plek wordt. Weet ook dat je dan besmettelijk bent. Even oppassen dus met handdoeken, glazen, zoenen,...

JoJoH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:44

Ik heb het niet in de vorm van koortslip Knipoog

Ik heb begrepen dat je door bepaalde dingen minder te eten en andere dingen meer, ook een aanval kan voorkomen!
Ik weet dat je sneller een aanval krijgt als je weerstand idd minder is, dus ben daar erg mee bezig!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:47

Haha! dan gelden mijn woorden nog steeds...alleen dat van die glazen zal wat minder van toepassing zijn Haha!

Dat van dat eten kan zeker geen kwaad om uit te testen, maar ik vrees dat het niet extreem veel invloed heeft. (Bij ons is daar niks van gezegd in de les in ieder geval)

JoJoH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:48

Okey, dankjewel!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:55

Mijn dokter noemde het uitloop. Is dat eigenlijk hetzelfde als herpes ?
Ik heb het alleen aan beide mondhoeken. Maar ik heb het niet fel. Het is heel klein, word nooit groot. Het is een beetje rood & zitten kleine velletjes op.
Ik heb het waarschijnlijk overgekregen van een vriendin van me. Die had het & dronk van mijn flesje water. Ik wist niet dat het besmettelijk was.
Ik heb het helemaal niet vaak maar als ik even stress heb (vb examenperiode) of als ik ziek ben komt het weer op. Maar je ziet het bijna niet. Je moet al dichtbij komen.
Soms pruts ik eraan & dan ga je het wel zien want dan word het rood ...domme ik ! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:11

Tja da's euh k*t Clown ( sorry flauw )

Maar misschien is het handig op in je topic titel te zeggen dat het hier niet gaat om de koortslip, maar om de genitale versie?
( anders krijg je wss veel 'koortslip' reacties )
Niets om je voor te schamen hoor! Kan iedereen overkomen, want je kan het virus bij je dragen ( en overdragen ) zonder dat je het weet / ziet.

Maar ben je al bij de HA geweest? ( neem aan van wel )

JoJoH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:26

Koortslip reacties vind ik niet echt erg...

Niets om je voor te schamen, tjah, je weet dat het zo is, en toch voel je je schuldig, rot en idd, je schaamt je diep!

Wordt wel minder, maar het is er wel!

Ja, ben er al geweest, maar net als andere huisartsen wist hij me er weinig over te vertellen!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:29

Zovirax kun je beter niet op je genitalien smeren hoor ( nav tip hier ergens boven..)...heeft de dokter wel middeltjes voor..Knipoog

JoJoH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:33

Ja, zinkzalf bv!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:34

Raar van je HA want tegen genitale herpes zijn ook gewoon medicijnen ( crèmes en capsules ).

JoJoH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:35

Ik heb zelitrex gekregen, een kuur tegen het virus!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:38

Ik had het in verlamming van m'n aangezichtszenuw. Verschrikkelijk, iedereen zag me als geestelijk gehandicapte... Boos! Verder heb ik niet veel tips voor je. Bij mij hielp vooral ZEER gezond leven (gezond eten, op tijd naar bed)... Bij mij kan het gelukkig niet echt terugkomen geloof ik. Het kan ook in de vorm van gordelroos dacht ik.

JoJoH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:39

Klopt idd, gordelroos is er ook een vorm van!

Het kan toch altijd terugkomen?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:41

Ik voel me aangesproken door Jacimatho; het werkzame deel tegen herpesvirus is acyclovir, wat in zovirax(=merknaam van het courantste koortslipsmeersel) zit. Ik zeg nergens dat je het spul dat je op je lip kan smeren op je genitalien moet smeren, in eerste instantie dacht ik dat het koortslip was, maar als je gaat kijken, zul je wel zien dat er ook acyclovir inzit bij andere middeltjes tegen herpes. Zoals bijv de cremes en capsules waar Kanelly het over heeft.

Zinkzalf, zou ik er persoonlijk niet op smeren. Het is wel goed voor een geirriteerde huid, maar doet niks aan de viruslading. Je helpt je huid wel een beetje, maar uiteindelijk duurt het niet veel korter. Je lichaam zelf moet het nog steeds zelf oplossen.
Laatst bijgewerkt door wizewo op 31-03-08 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

JoJoH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:42

Okey, bedankt voor deze info, daar heb ik echt wel iets aan!

jadi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:57

Begrijp ik het nou goed; kun je als je het herpes simplex virus hebt ( koortslip, lip van de mond welteverstaan Knipoog ) dat overdragen door orale bevrediging?? Ook al heb je zelf geen aanval op dat moment? Lijkt me niet toch?

Edit: Ik dacht namelijk altijd dat het gevaar van besmetting alleen aanwezig was als je op dat moment echt een koortslip hebt met blaasjes en alles..

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:14

Wat ik me er nog van herinner is dat je het meest besmettelijk bent vanaf je iets voelt tot iets na het wondje geheeld is (weet niet meer exact de data). Daarbuiten is overdacht eerder zeldzaam. De viruslading is dan zo klein dat een gezond lichaam die aanval makkelijk aankan. Als je afweer sterk verzwakt, zoals bij chemo's en hiv bijv. ben je wel vatbaarder voor eender welke infectie, dus ook herpes.

jadi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:34

Aha, dank je ik dacht al Nagelbijten / Gniffelen

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:41

Mag ik je vragen wat je symptomen zijn? Heb je dan gewoon dezelfde blaasjes als bij een koortslip? en hoe is het overgebracht? Heb jij het van iemand of is het van jezelf door bv besmette handen oid?