Auwie.... arme tong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Auwie.... arme tong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 21:40

Hoi allemaal,

Een vreemde vraag misschien, ik ben ermee bij de huisarts geweest, maar die weet het ook niet.

Sinds een paar dagen is mijn hele tong kapot. Echt allemaal van die kapotte plekken erop, bultjes, vanalles. Het ziet eruit alsof het verbrand is en zo voelt het ook wel een beetje. Als ik eet of zo doet het hartstikke zeer, als ik gewoon mijn mond stilhoud dan brandt het, als ik praat doet het bijna net zo zeer als wanneer ik eet. Ik heb vroeger (15 jaar geleden) een beugel gehad en nu dus nog een spalkje, waar ik natuurlijk continu met mijn kapotte tong in hang.
Ik weet zeker dat het niet verbrand is, al lijkt het er qua symptomen wel op. Wie herkent dit?

Zoals gezegd, ik ben er donderdag mee naar de huisarts geweest, maar die denkt dat het iets van een allergie is (zou het dan niet nu onderhand wel over moeten zijn?) en heeft een lidocainegel tegen de pijn meegegeven. Dat zet ook geen zoden aan de dijk. Je smeert het erop, heel je tong wordt koud en gevoelloos, twee minuten later is het uitgewerkt en brandt het weer als de hel.

Als er iemand tips heeft, yes please! Ja

Blue_Eyes

Re: Auwie.... arme tong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 13:53

Helemaal niemand die dit herkent?

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:55

Ik zou niet weten wat dit is. Maar als het vanaf donderdag nog niet minder geworden is zou ik terug gaan naar de huisarts. Zo kan je amper eten. Dat lijkt me niet echt de bedoeling.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:36

Misschien heb je per ongelijk iets giftigst gegeten?
Even naar het ziekenhuis? Als de dokter het niet weet.
Sterkte in ieder geval

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:31

Ik ken het wel. Klinkt als een allergische reactie op een of ander voedsel. Appel, ananas, kiwi wat voor fruit dan ook gegeten? Misschien yoghurt of walnoten? Daar heb ik allemaal last van.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:38

Pling Rauwe tomaten! Ik vrees dat het hem dat is. Het heeft alleen nog nooit zo langggg geduurd. Misschien is de allergie in ernst toegenomen of zo.
Donderdag moet ik naar de mondhygieniste (gewoon zo'n halfjaarlijkse afspraak), ik zal eens vragen of zij er iets van snapt....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:39

Je kunt om het af te koelen natuurlijk waterijs nemen.
Even precies opschrijven wat je hebt gegeten/gedronken en zo achter de oorzaak komen.
Vraag je huisarts in geval van allergie om anti-histamine tabletten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:51

Het heet brandend mond syndroom en op google is er veel over te vinden,ik heb het ook en had het laatst 7 dagen.Mijn tong was rood en zeer pijnlijk maar ook werd ik smorgens wakker met dikke lippen.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:07

Blue_Eyes schreef:
Pling Rauwe tomaten! Ik vrees dat het hem dat is. Het heeft alleen nog nooit zo langggg geduurd. Misschien is de allergie in ernst toegenomen of zo.
Donderdag moet ik naar de mondhygieniste (gewoon zo'n halfjaarlijkse afspraak), ik zal eens vragen of zij er iets van snapt....

allergie kan inderdaad ineens veel erger worden tot zelfs dodelijk Clown

echt vervelend voor je, geen rauwe tomaten meer eten denk Tong uitsteken

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:21

Echwel schreef:
Je kunt om het af te koelen natuurlijk waterijs nemen.
Even precies opschrijven wat je hebt gegeten/gedronken en zo achter de oorzaak komen.
Vraag je huisarts in geval van allergie om anti-histamine tabletten

Neem aan dat je daar dan niet meer om hoeft te vragen als het een allergische reactie is.

Ik denk inderdaad wel dat het iets te maken heeft met wat je hebt gegeten.

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:27

Hoe is het nu met je Lachen ?

Vind het wel vreemd dat als je huisarts denkt dat het een allergische reactie is, maar verder niks weet, dat hij je niet een verwijsbriefje voor het ziekenhuis geeft voor een allergie test/dat hun verder kunnen onderzoeken wat je precies hebt.
Of weet je zelf of het een allergische reactie op iets is?
Hmm wel erg vervelend voor je !

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:00

Mijn huisarts verwees mij ook niet door dan doen ze niet, je moet zelf er achter komen waar je niet tegen kan.Alleen als zo,n heftige reactie hebt dat je het benauwd krijgt dan pas kijken ze waar je niet tegen kan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 13:54

Het gaat gelukkig weer een heel stuk beter! Kwestie van in de gaten houden denk ik. Ik denk toch tomaat... voorzichtig daarmee dus maar.

Bedankt!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:20

Burning Mouth syndroom kan ook voorkomen bij een vitamine B12 tekort. Misschien eens laten testen door de HA?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:27

ik heb niet t hele topic gelezen maar ik krijg dit + mn wangen helemaal stuk van de schil van tomaat en komkommer.
Brandt echt verschrikkelijk!!!
klein weekje dan is t bij mij altijd weer over, sterkte!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 09:46

ankem schreef:
Burning Mouth syndroom kan ook voorkomen bij een vitamine B12 tekort. Misschien eens laten testen door de HA?

Ik heb gekeken naar de symptomen van BMS, maar dat lijkt er toch niet echt op. Ik denk niet dat het dat is. Vit. B12 lijkt me ook onwaarschijnlijk met de hoeveelheid groene bladgroente die ik wegeet Knipoog Thnx!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:10

Blue_Eyes schreef:
ankem schreef:

Ik heb gekeken naar de symptomen van BMS, maar dat lijkt er toch niet echt op. Ik denk niet dat het dat is. Vit. B12 lijkt me ook onwaarschijnlijk met de hoeveelheid groene bladgroente die ik wegeet Knipoog Thnx!

Dat laatste is dus klinklare onzin Knipoog
Ik heb een gezond eetpatroon en ben niet vegetarisch. Toch had ik een tekort. Bij sommige mensen is het lichaam niet meer (goed) in staat om B12 op te nemen en zo onstaat er dus een tekort.
Misschien even nadenken voordat je zo'n ongenuanceerd antwoord geeft Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 12:24

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar dat het onwaarschijnlijk is Knipoog Ik heb het van een dietist, dus klinkklare onzin zal het denk ik niet zijn! Er zijn natuurlijk mensen bij wie de opname van vit. B12 verstoord is, maar dat schijnt een kleine groep te zijn. Meestal kun je ervanuit gaan dat als je redelijk wat groene bladgroenten eet (sla, spinazie, ...) dat het dan met je vitamine B12 wel goed zit.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:18

Zucht...duidelijk geval van de klok horen luiden.....
B12 komt alleen voor in dierlijke producten!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:09

Nah... ik heb sinds zaterdag hier ook last van... Alleen bij mij begon het met van die kleine blaasjes.

Daar hebben wel meer mensen weleens last van. Zo af en toe zo'n blaasje. Sommigen zeggen dat het komt door vitaminegebrek. Het is erg vervelend. Maar nu heb ik er dus zo'n stuk of 10 van. En ook ruw aanvoelende, brandererige tong. Kan amper vast voedsel eten en vooral warm eten/drinken doet zeer.

Ik heb van de apotheek een mondspray gekregen: Kamillosan. Volgens de apotheek zou dit met een paar dagen helpen. Nou, dat weet ik nog zo net niet, maar het is wel verkoelend voor na het eten. Na het (warm) eten, lijkt het wel of m'n tong in brand staat en dan spray ik even, en dan 'gaat het wel weer'. Maar fijn is het niet. Het aantal blaasjes is nu minder, maar het duurt wel lang voor het over is...

Bij mij is het gekomen, denk ik, door lage weerstand. Heb ook griep en soort keelontsteking gehad deze week.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 19:24

ankem schreef:
Zucht...duidelijk geval van de klok horen luiden.....
B12 komt alleen voor in dierlijke producten!

Nou, ik zal het zeggen tegen de dietiste.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:40