Vraagje over klierkoorts (pfeiffer)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kers

Vraagje over klierkoorts (pfeiffer)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 22:18

Omdat ik nog al veel moe was had ik bloed laten trekken en daar kwam uit dat ik klierkoorts heb gehad en het kon dus zijn dat ik daarom zo moe ben.
Dat het zeker daarvan is weten we natuurlijk niet omdat ik niet weet wanneer ik het heb gehad maar als ik zo denk ben ik 2 jaar geleden echt heel moe beginnen worden.

Heeft iemand het al gehad, nadat je genezen was hoe lang heeft het geduurd dat je gewoon terug fit was en niet meer zo moe?

Ik vind het echt vervelend dat ik zo moe ben, ik was vroeger helemaal niet zo ik had voldoende energie maar nou pff, ik wil echt weten wanneer het over gaat.

Iemand die het ook heeft gehad en die mij kan vertellen hoe lang het nog gaat duren?

groetjes

Esmeralda

Re: Vraagje over klierkoorts (pfeiffer)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:08

als het goed is, is hier al eens een topic over geweest.
Maar eht duurt echt lang voordat je weer helemaal topfit ben.
Een colega is al ruim 9 mnd uit de runnig. Ze probeert soms een paar uurtjes te werken, maar is dan echt op.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:11

Ik had het vorig jaar ook. Heb er toch wel een jaartje last van gehad, voordat ik kon zeggen dat ik niet meer zo moe was.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 01:11

Op het moment dat je weerstand laag is kan je weer opnieuw erg moe worden, pfeiffer zelf krijg je maar 1x echt, al heeft pfeiffer wel 'broertjes' die je ook nog kan krijgen
Maar als je tijdens de pfeiffer niet genoeg rust hebt genomen kan het zijn d je blijvend moe bent, of iig sneller vermoeid bent dan voor je het hebt gehad.

Ik zelf heb het ook gehad en al 2x een flinke terugval van pfeiffer gehad, nog te moe om uit bed te komen zo moe was ik dan Scheve mond
sterkte!

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 01:20

Mijn zus heeft er meer dan een jaar last van gehad... Ze ging werken/naar school en als ze terug was meteen slapen, soms werd ze wakker rond etenstijd en ging ze daarna weer slapen. Ik heb het via haar gekregen maar een veel lichtere vorm, heb er 3 maanden ofzo echt last van gehad, maar had een mede-boosdoener en dat was een 9 maanden durende ontsteking die ook energie vrat.

Heb nu overigens wel een hele mooie bult bij mijn klieren in mijn hals eraan over gehouden, mijn zus ook.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 01:27

Als ze je bloed hebben geprikt, kunnen ze ook zien of je het al hebt gehad of niet. Dus of je het zwaarste gedeelte al heb gehad of niet, hoop dat je t snapt.
Ik heb ook Pfeiffer gehad, heb 6 maanden op bed gelegen, kon me vaak niet eens aankleden. En zelfs een sigaretje vasthouden ging niet. Begin van het schooljaar begon het allemaal. Nu kan ik al wat meer, ga meer naar school enzo, maar ik kan bijv. pas sinds een week weer 10minuutjes fietsen zonder tussendoor 3x te moeten zitten uitrusten. Bloos
Je moet idd genoeg rust nemen, naar je lichaam luisteren! Anders blijf je er veel aan over houden. En je kan ook terugvallen krijgen ja. Maar het kan ook zo zijn dat je Pfeiffer hebt en er niks van merkt, of dat je er 1 weekje ziek van ben. Het is héél verschillend. Je eetlust gaat bijv. ook heel erg achteruit, ik was in een maand 8kg kwijt, wat nu bijna allemaal weer terug is hoor. Knipoog En haal dan bijv. ontbijtdranken en fruitdranken voor je weerstand. Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 01:32

Ik heb het ook gehad is al zo'n 8 jaar geleden maar ben toen heel lang moe gebleven. 2 jaar later voelde ik me nog niet helemaal top. En om eerlijk te zijn; soms vraag ik me af of je er wel ooit helemaal vanaf komt, ben nu nog steeds snel en vaak moe.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:07

Hier zijn echt al zoveel topics over geweest, gebruik de zoekfunctie eens, daar staan vast een hoop antwoorden op op je vragen.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:21

er is hier idd al een topic over.
het duurt vreselijk lang.
hoewel mijn huisarts me 2 soorten heeft uitgegeld (of het klopt weet ik niet, ga er niet vanuit, tis per persoon verschillend)
de pfeiffer met de kleirkoorts, ernstige keelontsteking, duurt vaak minder lang maar is wel heel hevig.
de vorm waarbij je voornamelijk vermoeid ben duurt langer.
maar goed, bij mij is het geconstateerd in december 06 en ik heb er nog last van. ik had de vorm met de ernstige keelontsteking. heb 3 keelontstekingen gehad van oktober tot december, was uitgedroogd en lag op een haar na niet in het ziekenhuis..gelukkig maar want ik haaaaaat ziekenhuizen.
het is een qwestie van uitzieken en niet forceren, duurt het alleen maar langer. het leek in augustus goed te gaan maar zit er nu meer diep in. rot ziekte..ik kon/kan helemaal niets meer..alles is te vermoeiend. de kleinste dingetjes zijn al zwaar. tranen liepen me over de wangen omdat ik absoluut geen stil-zitter ben. school liep in de soep, werk liep in de soep en vrienden zagen je veel minder.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:24

Was de pfeiffer nog actief in je bloed te vinden of niet? (als ik je verhaal zo lees niet omdat ze het niet zeker wisten, dan zal alleen IGG (de stof die gemaakt wordt zodat je immuun bent) gevonden zijn denk ik?

Maargoed,l het duurt vreselijk lang. Vorig jaar juni ben ik begonnen met keelklachten en extreme vermoeidheid. Januari dit jaar moest ik helaas stoppen met mijn studie (eindexamenjaar vwo) en ook werken en paardrijden heb ik moeten stoppen. Heb nog steeds dagelijks koorts en omdat het zo lang duurt (dagelijks hoge koorts ed) ga ik binnenkort naar de internist. Ben erg benieuwd wat daar uit komt.
Ben ook super emotioneel, kan overal om huilen omdat niets lijkt te gaan zoals jij wilt. Ik had zo graag dit jaar mijn diploma in handen gehad, wedstrijden gereden, lekker kunnen werken maar misschien nog wel belangrijker, gewoon lekker kunnen doen zonder rekening te moeten houden dat ik het niet vol houd. Dingen als naar de stad gaan enzo...

Heel veel sterkte de komende tijd!

Misschien kunje hier nog wat info en steun vinden: forum.ziektevanpfeiffer.nl

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:33

Het kan idd erg lang duren. Naast voldoende rust nemen is het denk ik ook erg belangrijk om structuur te hebben in je dagen. Van geen ritme hebben of overdreven veel slapen worden de meeste mensen juist nog meer vermoeid omdat het voor je lijf niet heel natuurlijk is.
Uitzieken is de eerste stap, maar dan moet er weer heel rustig een beetje conditie + weerstand opgebouwd worden om zo langzaam aan weer op het oude nivea van gezondheid/conditie te komen. Ga je over je grenzen dan krijg je vaak weer een terug val, doe je niks dan wordt het net zo goed niet beter.
Iedereen wil vaak van ziek naar beter, maar daar tussen zit een heel gebied. Het is heel moeilijk om te leren luisteren naar je lichaam en tegelijkertijd niet te weinig of te veel te doen.

kers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:52

Ik had de zoekfunctie al gebruikt voor ik dit topic starte maar daar vond ik eigenlijk niet echt een antwoord op mijn vraag.

Nee de pfeiffer is niet meer actief, maar als ik jullie ervaringen hoor dan kan het dus nog wel een tijdje duren.
Ik probeer nou wel overdag even te gaan slapen als ik voel dat het niet meer gaat, maar eerst deed ik gewoon altijd door ook al was ik moe daarom dat het misschien niet zo rap geneest.

Maar bedankt voor de reacties!