Flauwvallen/lage bloeddruk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

Flauwvallen/lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 20:32

Nou, even jullie idee/tips horen.

Ik heb dus van mijzelf een lage bloeddruk. Het hoogste wat ik heb is 70/110, maar het komt vaker voor dat het lager is. Mijn vader (fysio) testte het eens met een onderdruk rond de 60... Gelukkig later niet meer. Daarbij heb ik er snel last van als ik niet genoeg heb gegeten of tegen etenstijd. Ik word dan trillerig en duizelig en voel me helemaal slap. Vaak eet ik dan even iets zouts of een mars. Dit helpt altijd.

Nu heb ik als ik bijvoorbeeld ongesteld ben hier normaal niet meer last van, maar de laatste tijd ben ik steeds vaker 's avonds erg duizelig als ik van de bank kom. Ik zet drie stappen en zak dan door mijn benen. Meestal kan ik me nog net opvangen of val ik half op de trap, maar echt gezond voelt het de laatste dagen niet meer. Nu ben ik ook ongesteld, maar normaal gesproken heb ik hier nooit meer last van gehad.

Iemand een idee wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen? Ik kan wel blijven eten, maar chocola en chips eten is niet altijd de ideale oplossing. Wie herkent dit?

Haagsemeid

Re: Flauwvallen/lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:17

Misschien naast een lage bloeddruk ook een ijzertekort of bloedarmoede? Zou heel goed kunnen.
Ik heb ook zelf een lage bloeddruk en ook tijden gehad dat ik bijna tegen de vlakte ging. Toen was mijn ijzer ook nog eens aan de lage kant.
Veel rood vlees eten en dingen met ijzer erin zoals spinazie.

Mocht je het niet vertrouwen dan toch even naar de huisarts om bloed te laten prikken

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 22:10

Ijzer? Is dat je hemoglobine (HB)? Want dat heb ik al meerdere keren geprikt, maar daar is niets aan te zien...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 00:05

Ik herken het niet, maar ik begrijp dat je er al voor naar de huisarts bent geweest en bloedonderzoek hebt gehad? (Geen infecties /pfeiffer, allergische reacties, geneesmiddelen die dit in de hand kunnen werken e.d.)

Volgens mij is er niet altijd een duidelijke oorzaak en oplossing hiervoor te geven.
Zorg voor vermindering van stress, goede voeding (o.a. extra ijzer bijv.) en genoeg vocht. Ik denk dat je beter meer voedzame voeding tot je kan nemen die een langdurige werking hebben dan een korte hevige suikerstoot. Daarna kan je weer een dip (soort suikerdip) krijgen waardoor het eigelijk averechts werkt.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:16

Ik herken je klachten, heb ook een lage bloeddruk en inderdaad als je honger krijgt en het duurt té lang voor je eten gaat word je slap, trillerig en voel je je gewoon echt alsof je elk moment in elkaar kan storten. Echt een enorm benauwend gevoel. Ik word er ook draaierig van en begin vaak ook slechter te zien, ofja, vlekken voor m'n ogen. Wat je er aan kunt doen weet ik niet. Een kwestie van op tijd eten en goed eten. Iets met meer zout werd mij aangeraden.

De klachten bij het opstaan heb ik ook, doe vooral rustig aan, overhaast niet met opstaan en ga eerst goed rechtop zitten voor je opstaat. Lachen

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:06

Uit een recent onderzoek is gebleken dat zout geen effect heeft op een te lage bloeddruk. Er is gewoon erg weinig wat je eraan kan doen. Tips als regelmatig eten etc zijn al gegeven Lachen

Wat soms wel kan helpen is het kauwen op zoethout of het drinken van zoethoutthee. Hierin zit een stofje dat bloeddrukverhogend werkt. (dit stofje zit in geringe mate ook in drop, soms wordt dit dus ook aangeraden maar het heeft veel minder effect dan een bak zoethoutthee).

Een onderdruk van 60 is inderdaad wat laag. Maar een onderdruk van 70 is eigenlijk gemiddeld hoor Lachen

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:11

Hier iemand die het presteerde om zelfs 45/75 voor elkaar te krijgen.
Wat te doen, regelmatig eten, rustig op staan.. hmm hierboven wordt vermeld dat zout niet uitmaakt, helpt bij mij toch wel degelijk, lichaam vraagt er ook echt om.
oh en deze gaat me natuurlijk niet in dank afgenomen worden: roken.. het vernauwd de bloedvaten en dus stijgt bloeddruk:P

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:17

Hier helpt zout ook weldegelijk. Knipoog Onderzoeken bepalen helaas niet alles, het blijft per persoon verschillend. Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:21

Muzefee schreef:
Hier helpt zout ook weldegelijk. Knipoog Onderzoeken bepalen helaas niet alles, het blijft per persoon verschillend. Lachen

Bij mij ook, ik heb ook een lagere bloeddruk, en bij mij werkt wat zouts eten ook wel degelijk!
Ik heb trouwens zowiezo meer behoefte aan zout dan anderen..

En of dat goed is of juist slecht.. ik vaar er beter bij, dan wanneer ik het minder..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:25

Jah, die behoefte heb ik ook inderdaad, meer behoefte aan zout dan aan zoet. Lachen Zoethoutthee lust ik niet, dus dat wordt 'm sowieso al niet. Knipoog Ik eet dagelijks chips, kan het hebben om mijn figuur gelukkig. Over het avondeten doe ik ook vaak redelijk wat zout. Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:41

Muzefee schreef:
Jah, die behoefte heb ik ook inderdaad, meer behoefte aan zout dan aan zoet. Lachen Zoethoutthee lust ik niet, dus dat wordt 'm sowieso al niet. Knipoog Ik eet dagelijks chips, kan het hebben om mijn figuur gelukkig. Over het avondeten doe ik ook vaak redelijk wat zout. Lachen

Hihi, ik eet ook dagelijks wat chips...
Dat heb ik veel liever dat zoete dingen..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:44

Muzefee schreef:

Of placebo effect, als je denkt dat zout helpt is het echt goed mogelijk dat het helpt

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:47

Ik eet geen zoute dingen met de gedachte; "Goh, laat ik mijn bloeddruk even opkrikken". Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:51

Muzefee schreef:
Ik eet geen zoute dingen met de gedachte; "Goh, laat ik mijn bloeddruk even opkrikken". Knipoog

Amen...
Het is alleen wel zo dat ik op zo'n moment de behoefte heb aan iets zouts..

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:25

Jethafa schreef:
Ijzer? Is dat je hemoglobine (HB)? Want dat heb ik al meerdere keren geprikt, maar daar is niets aan te zien...

Als je bloedarmmoede hebt is je HB gehalte te laag, Ijzer is iet anders dan HB Knipoog
Ik zal het toch nog eens laten testen bij de HA!

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:31

ik herken het ook..
Ik heb tijdens werk altijd kauwgom bij me helpt bij mij soms wel.
En ja ook hier zout helpt ook bij mij.
Ja verder is al veel gezegt rustig opstaan enzo

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 18:13

Nou bedankt allemaal! Misschien als het nog erger word dat ik inderdaad even bij de huisarts langs ga. Ik ben een poosje geleden zo vaak bij de huisarts geweest dat ik nu eigenlijk niet zo'n zin meer heb...

Zout merk ik meer in mijn mond dat het je wat prikkelt ofzo, maar met een mars merk ik echt dat ik me sterker voel. Maar inderdaad, eigenlijk werkt bijvoorbeeld iets met veel granen of brood ofzo beter voor langere tijd. Ik heb sowieso al moeite met goed, voedzaam eten en eet nu dus ook gewoon vijf keer per dag iets ofzo. Zeker op zaterdag eet ik bijna om het uur een cracker of een boterham. Dat helpt wel! Maar ja, dat kun je natuurlijk ook niet altijd doen.

In ieder geval bedankt!