therapie geven zonder diploma mag dat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

berpie

therapie geven zonder diploma mag dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 18:55

Bij ons op stal stonden mensen die therapie geven aan mensen, bv voor adhd, borderline enz.

Nu ben ik er achtergekomen dat de lessen worden gegeven door voormalige patienten.

Een van de lesgevers heeft zelfs voorheen in een kliniek gezeten vanwege een zelfmoordpoging. Zij is patient bij hun geworden en werkt nu bij ze vrijwillig en heeft ondertussen een uitkering omdat ze afgekeurd is, dit kan toch niet.

Ze hebben zelfs mensen in dienst die een uitkering hebben.
TErwijl de eigenaar in een groot huis woont en een dikke BMW rijdt.
Wij hebben ze weggestuurd en begrijp me niet verkeerd ik gun iedereen een dikke auto en een mooi huis maar dit klopt toch niet.

Wie weet waar ik hier een melding van kan maken.

Ik hoop dat ik het hier goed geplaatst heb.
Edit, niet het zwartwerken maak ik me druk om, maar het feit dat ze therapie geven aan mensen daar veel geld voor vragen en ondertussen gebruik maken van mensen die zelf bij hun patient waren en zonder diploma les geven.
Ze doen therapie met paarden daarom stonden ze op stal.

AnnemiekvM

Re: therapie geven zonder diploma mag dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:23

Dat lijkt mij niet mogen, maar ik weet het niet zeker. Misschien mag het wel als het bekend is dat ze ongediplomeerd zijn.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:13

Zolang bij iedereen bekend is dat ze niet gediplomeerd zijn mag het gewoon. Je mag je dan bijvoorbeeld geen therapeut noemen, maar er zijn genoeg ongediplomeerde mensen die heel goed gesprekken kunnen voeren en mensen kunnen helpen. In principe vragen ze geld voor gesprekken of advies wat iedereen kan geven, alleen blijkbaar werkt het bij hen (ervaringsdeskundigen hebben vaak goed advies) en verspreid dat zich snel.

Zolang ze zich niets noemen qua titels en ze niet liegen, is er niets aan de hand. Ik geef ook paardrijles zonder diploma, maar dat mag gewoon, zolang ik hier eerlijk over ben. Ik ben alleen niet verzekerd.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:15

den aan de belastingdienst.....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:44

Sommige beroepen zijn niet beschermd. Iedereen mag zich bv een chiropraktor noemen, om even een voorbeeld te geven. Iedereen mag zich ook een 'therapeut' noemen, en een bordje aan de deur hangen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:09

Ja, maar bijvoorbeeld geen 'psycho'therapeut oid. Therapeut zeg natuurlijk ook niets! Bepaalde titels zijn verbonden aan een opleiding!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:10

ervaringsdeskundigen Lachen zo heten ze

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:37

Eerlijk gezegd vraag ik me af of psychotherapeut een beschermd beroep is. Dat zou je na moeten gaan Knipoog Als het niet beschermd is mag iedereen een bordje aan de deur timmeren met psychotherapeut erop Ja

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 11:55

verootjoo schreef:
Eerlijk gezegd vraag ik me af of psychotherapeut een beschermd beroep is. Dat zou je na moeten gaan Knipoog Als het niet beschermd is mag iedereen een bordje aan de deur timmeren met psychotherapeut erop Ja

Degene die de therapie doen, zijn geen gediplomeerde therapeuten maar eerdere patienten .

Een deel van de kosten worden voor patienten zelfs vergoed door het ziekenfonds.
Het gaat hier om mensen die echt in geestelijke nood zitten en ik vraag me af of dit dan mag.

Er zijn natuurlijk op stal ook veel dingen die gebeurd zijn die gewoon niet door de beugel kunnen met als toppunt een zelfmoordpoging van iemand die bij ze werkte maar eerst als patient binnenkwam na een eerdere zelfmoordpoging.

Ik ga het in ieder geval melden, want dit klopt gewoon niet, alleen bij welke instantie kun je dit melden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:01

Psychotherapeut is een beschermde titel, dat mag dus niet zomaar.

De losse term 'therapeut' is voor zover ik weet niet beschermd. In de hulpverlening zie je heel vaak dat mensen baat hebben bij hulp door ervaringsdeskundigen. Lotgenotengroepen zie je ook vaak.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 15:12

Psycholoog is geen beschermde titel, psychotherapeut wel en daarvoor met je aangesloten bij bijvoorbeeld de VGCt. Volgens mij mag iedereen zich wel coach noemen en onder de noemer lotgenotencontact mag ook een heleboel.

Voor melding van dit soort dingen: ik zou eens kijken bij de Vereniging gedragstherapie en cognitieve therapie (www.vgct.nl) of je kan ook informatie vragen bij het NIP (Nederlands Instituut Psychologen) http://www.psynip.nl. Ze kunnen je vast info geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 15:18

Iedereen mag een bordje psychoog op de deurspijkeren. Psychotherapeut bestaat volgens mij niet meer als officieel beroep Verward naja er was iets mee kan ik mij herinneren Nagelbijten / Gniffelen
Volgens mij is het ook niet meer een beschermde titel zoals het vroeger wel was.

Verrekt geheugen Koe

Geheugen weer opgevijzeld: psychotherapeut is inderdaad beschermd Lachen

http://www.nvvp.nl/tekst.php?id=49&pare ... voor%20cliënten&stap2=Wat%20is%20psychotherapie?&stap3=De+psychotherapeut+en+de+klinisch+psycholoog&type=linklijst&pt=

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 15:36

Klinisch psycholoog/psychotherapeut is zeker wel een titel. Je krijgt hem nadat je KP-opleiding hebt afgerond. Er is volgens mij ook een manier om de titel psychotherapeut te bemachtigen zonder een GZ-opleiding.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 15:38

Dat zei ik toch Lachen Zie link Lachen

er is iets bijzonders wat met de psychotherapeut... maar ik weet verdorie niet meer wat Boos! Haha!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 21:01

Soda schreef:
Psycholoog is geen beschermde titel, psychotherapeut wel en daarvoor met je aangesloten bij bijvoorbeeld de VGCt. Volgens mij mag iedereen zich wel coach noemen en onder de noemer lotgenotencontact mag ook een heleboel.

Voor melding van dit soort dingen: ik zou eens kijken bij de Vereniging gedragstherapie en cognitieve therapie (http://www.vgct.nl) of je kan ook informatie vragen bij het NIP (Nederlands Instituut Psychologen) http://www.psynip.nl. Ze kunnen je vast info geven.

Dankjewel ga even de site bekijken en contact met ze opnemen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:04

Bij Psychotherapeut heb je na je opleiding Klinische Psychologie nog een hele aanvullende opleiding gedaan.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:05

Het is toch niet zo ongewoon dat ervaringsdeskundigen mensen helpen? Die zijn ook bij de GGD in dienst, en bij de GGZ als ik het me goed herinner. Ze mogen zich geen psychotherapeut noemen wellicht, maar als de patient weet met wie hij van doen heeft, lijkt het me geen probleem. Ik kom dit soort hulpverlening, bijvoorbeeld in de verslavingszorg, regelmatig tegen tijdens mijn werk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:06

Het hangt er inderdaad vanaf onder welke vlag de hulpverlening wordt gegeven. Als het open en duidelijk is dat dit ervaringsdeskundigen zijn dan is er niets aan de hand.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:54

En als cliënten die bij hen komen de behandeling vergoed krijgen door de ziektekostenverzekering dan moet er in elk geval íets kloppen, want dat krijg je als 'therapeut' niet zomaar geregeld.