grootoom met Schizofrenie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

grootoom met Schizofrenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 00:02

Hallo,,

naam is misschien nogal groot, maar het zit zo:
mijn grootoom (noem je dat zo? broer van je oma?) heeft Schizofrenie, rond zijn 20ste werd dit duidelijk. Maar was prima mee te leven, enkel rookte hij veel en dronk veel om zo alles te "onderdrukken" in zijn ogen.
De man is dus al langer dan 40 jaar verslaaft aan roken. Drank hebben ze hem allang verboden.
Hij heeft suiker, dus mag niet al te veel. Zo af en toe nemen we eens een breezertje mee wat hij wel lekker vind maar alleen zo op zn tijd.
Ook krijgt hij van mijn oma en haar zus gewoon sigaren (met beperking.)

Nou zit hij in de zorg, gezien dat hij niet meer voor zichzelf kan zorgen. En alles wat hij eet en drinkt word in de gaten gehouden.
Het is een forse man van 1.84 zijn eet schema is niet meer dan:
s'ochtens 1 (met geluk kan hij een 2e score) boterham
s'middags 3 boterhammen
s'avonds warm eten (moet ik zeggen, zelf ik eet meer.)

Al zijn kasten worden door de verzorgers op slot gedaan en familie krijgt geen sleutels. Mensen die voor hem werken is al eerder mee gepraat maar moeten hun werk volgen en mogen niks veranderen.

Nou is het dus zo dat hij gewoon zijn kasten openbreekt om iets te eten, zo'n honger heeft hij. Dan word de familie kwaad opgebelt of ze hem drank hebben gegeven dat hij hiertoe instaat is. Waarna er heel vriendelijk geantwoord was dat dit niet het geval was, maar of ze misschien is konden kijken of hij iets meer te eten zou kunnen krijgen.

Pas geleden heeft iemand van de verzorgsters een pakje eieren laten staan (waar hij vroeger dus echt niks van moest hebben, en nog niet) met 6 eieren, deze heeft hij helemaal opgegeten en daarna in paniek mijn oma opgebelt of ze eieren kon bellen want hij hoorden in zijn hoofd dat ze boos op hem zouden worden. Echter was het al half 11 dus de winkels waren niet meer open. Mijn oma is langs geweest heeft hem in zijn bed gelegt en een briefje neer gelegt of hij alsjeblieft wat meer eten kon krijgen omdat hij gewoon te weinig kreeg.

Hierna is er een hele discussie geweest dat meer boodschappen niet mogelijk zijn van de uitkering die hij krijgt DUS moet het maar zo.
Dus mijn oma en haar zus besloten dan maar bijde 2 keer per week iets te gaan brengen zodat hij zeker genoeg had. Maar nou komt het: dat word achter slot en grendel gezet en word weggegooit als het oud is.

Ook werden ze vreindelijk verzocht hem geen sigaren meer te geven want dit was te slecht voor zijn gezondheid.

Waarna ik op mijn buurt denk, de man RENT naar de overkant van de straat, steeds achteruit kijkend of niks of niemand hem volgt, leeft in angst en onzekerheid door een ziekte, en is 67. Hoeveel moet je die man nou afnemen?

Graag jullie mening hierover..

Anoniem

Re: grootoom met Schizofrenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:27

Ik neem aan dat je 'oom' nu in een verpleegtehuis oid zit? Of krijgt hij thuiszorg?

Maar goed, wie is er verantwoordelijk voor hem? M.a.w , wie beheert zijn financiën, regelt alles voor hem, is aanspreekpunt voor het verplegend personeel?

Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal, maar we kunnen nu alleen het jouwe lezen. ( niet dat ik je niet geloof hoor, maar ik zou graag de beweegredenen van het verplegend personeel willen weten voordeze aanpak )

Zowiezo lijkt het me niet meer dan terecht dat jullie je zorgen maken over het eetpatroon van je oom. Dit is echt te weinig. Ook al heeft iemand suiker en het is allang achterhaald dat ze dan minder of niet alles zouden mogen eten. Zelfs suiker is tegenwoordig geen probleem meer.

Dat sigaren slecht voor de gezondheid zijn weten we allemaal, maar als er geen duidelijke medische indicatie is, zie ik niet in waarom hij zou moeten stoppen.

Het lijkt mij het verstandigste dat er eens snel een gesprek komt met het verplegend personeel, de arts, de psychiater en andere verantwoordelijken. Zodat ze van hun kant hun aanpak kunnen beargumenteren en jullie, de kant van het verhaal kunnen laten horen, zoals jullie het nu zien...

Succes!

( ik zou trouwens wel uitkijken met het Breezertje, ik weet natuurlijk niet welke medicatie hij krijgt, maar de meeste angstremmende medicatie en middelen tegen schizofrenie kunnen niet samen met alcohol. Neem dan een maltje oid mee.Lachen )

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:30

Jemig, ik vind het best heftig zoals je het beschrijft...

Mijn oom (68) is schizofreen en heeft een paar jaar terug een hersenbloeding gehad waardoor hij nu niet meer kan lopen, schrijven en goed praten. Hierdoor woont hij nu in een verzorgingstehuis. Wat ik daar zo van heb meegekregen is dat het daar iig best netjes gaat.
De mensen daar zijn aardig voor hem, en doen hun best het hem naar de zin te maken. Hij houdt ook wel van een borreltje op z'n tijd, en dat wordt hem met mate, dat wel, ook gegeven, net als zijn rookwaar en extra snoepgoed.
Eten is standaard twee verschillende menu's, met feestdagen maken ze het extra gezellig met versiering en extra lekker eten.
Nu is het nooit een pretje om in zo'n soort instituut te belanden, maar zoals jij het beschrijft klinkt het echt niet best (ik zou veel liever bij mijn oom wonen als ik zou moeten kiezen).

Maar ik ben het met je eens dat je mensen op leeftijd, met of zonder ziekte, niet al te veel meer moet afpakken, en al helemaal geen eten.
(op de echte probleemgevallen na dan, daar kan ik het me nog van indenken)

Een gesprek lijkt me idd een goed idee. Misschien heeft het personeel wel hele goede gegronde redenen om hem op die manier te behandelen. Zo niet, is er geen mogelijkheid dat je grootoom ergens anders kan wonen?
Heel veel sterkte met de situatie!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:36

Medicatie voor mensen met schizofrenie (antipsychotica) hebben als bijwerking extreem overgewicht (echt extreem +50 kg in een jaar is geen uitzondering).
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar misschien is dit de reden waarom ze zo op het eetgedrag letten.

Google maar eens op antipsychotica en obesitas of overgewicht Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:45

Ja Manie dat zou kunnen. Het kan een bijwerking zijn ( hoeft niet, 5 van mijn cliënten zitten aan de antipsychotica en geen 1 met overgewicht Lachen ) maar ook al zóu hij overgewicht hebben, dan is dit nog geen normaal voedingspatroon voor een volwassen man van 1.84.

En iemand met diabetes, kan normaliter niet 'stabiel' zijn op slchts 3 maaltijden per dag ( zeker niet zulke kleine maaltijden ).

En als hij verder op normaal gewicht zit, is het echt veel te weinig...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 00:48

Hij krijgt medicatie om rustig te blijven en voor de suikers. We hebben hiervan het volledige schema bij onze huisarts neergelegt (hebben we goed contact mee) die zegt dat alcohol ivm de medicatie niks uitmaakt.
Van de medicatie die hij eerst kreeg (speciafiek tegen schizofrenie) werd hij enkel onrustiger en uite dit in agressiefiteit,, zo heeft hij dus ook zijn raam kapot geslagen,, (ook uit angst.)

Financieel regeld de (thuis) zorg alles, gezien hun zouden moeten weten wat ze nodig hebben voor hem Knipoog wij hebben hun dan ook het geld toegewezen voor zijn boodschappen en kleding, echter betaalt mijn oma nu daarbovenop zijn kleding maar en haalt dit zelf gezien er niks vernieuwd word.

Weinige eten word afgeschoven op zijn suiker, gezien hij anders hiertegen zou moeten spuiten en dat bij hem dus echt geen mogelijkheid is (word helemaal gek bij het zien van dat apperaat) Maar naar mijn weten is dit met pillen ook prima te regelen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 00:49

Kanelly schreef:
Ja Manie dat zou kunnen. Het kan een bijwerking zijn ( hoeft niet, 5 van mijn cliënten zitten aan de antipsychotica en geen 1 met overgewicht Lachen ) maar ook al zóu hij overgewicht hebben, dan is dit nog geen normaal voedingspatroon voor een volwassen man van 1.84.

En iemand met diabetes, kan normaliter niet 'stabiel' zijn op slchts 3 maaltijden per dag ( zeker niet zulke kleine maaltijden ).

En als hij verder op normaal gewicht zit, is het echt veel te weinig...

hetgene waar wij ons zorgen om maken is vooral het feit dat hij gewoonweg mager is in onze ogen Knipoog hij red de 67 kilo met moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:56

Echt waar? Als de weegschaal dat echt aangeeft is het niet goed hoor!
Bedoel, ik ben zelf 1.86 en weeg krap aan 66/ 67 kilo en dat is voor mij eigenlijk al te weinig. ( en ik eet zeker 3x zoveel als jou oom Knipoog )
Laat staan voor een volwassen man! Wat zegt jullie huisarts hier van?

Ik zou toch echt een gesprek gaan eisen. Met jullie huisarts erbij als dat gaat.
Tevens zou ik een overzicht willen van het kostenplaatje van jullie oom, inclusief alle facturen e.d.

( ja, sorry voor m'n achterdocht, maar ik werk zelf in de zorg en heb ook vaak genoeg vraagtekens bij waar het geld nou allemaal blijft )

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 01:01

Kanelly schreef:
Echt waar? Als de weegschaal dat echt aangeeft is het niet goed hoor!
Bedoel, ik ben zelf 1.86 en weeg krap aan 66/ 67 kilo en dat is voor mij eigenlijk al te weinig. ( en ik eet zeker 3x zoveel als jou oom Knipoog )
Laat staan voor een volwassen man! Wat zegt jullie huisarts hier van?

Ik zou toch echt een gesprek gaan eisen. Met jullie huisarts erbij als dat gaat.
Tevens zou ik een overzicht willen van het kostenplaatje van jullie oom, inclusief alle facturen e.d.

( ja, sorry voor m'n achterdocht, maar ik werk zelf in de zorg en heb ook vaak genoeg vraagtekens bij waar het geld nou allemaal blijft )

Wij ondertussen ook Knipoog We merken echt wel op dat hij alles van het duurste merk krijgt(waar ik ook weer een vraagteken bijzet?) , maar dan alsnog komen we niet rond met het geld dat we neerleggen voor ze.

Huisarts komt over 1,5 week weer, maar hij is in de afgelopen 3 maanden 14.3 kilo afgevallen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:58

Wat achterlijk zeg!
Ik hoop dat het gesprek met de HA verheldering geeft, want dit is toch onmenselijk?

Die man is 67, geef hem lekker wat hij wilt. Niet heel banketstaaf bedoeld hoor, maar wat oudere mensen leven met de dag, omdat ze vaak geen idee hebben hoeveel dagen ze nog zullen zien.
Verschrikklijk dat er dan zo mee om gegaan wordt!
Heel veel succes en ik hoop ECHT dat jullie hem kunnen helpen!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:44

Zorg ervoor dat hij in een andere instelling komt. Het is wel even zoeken maar het is wel mogelijk.

En ik zou een gesprek aangaan met de 'baas' van de instelling.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:10

MoonCloe@ hij woont al vanaf het begin dat hij last heeft van zijn Schizofrenie rond de plek waar hij nu woont. Hem van omgeving verandere zou zijn onrust verergeren en daarbij ook zijn situatie, wel zijn wij geneigt tot het op ons zelf nemen van de problemen maar in hoevere dit gaat lukken is een 2e

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:39

Kanelly schreef:

Heb ook die vraagtekens...Die maaltidj is echt veel te weinig voor iemand die aan de antipsychotica zit en ook nog suiker heeft.
Dei arme man moet gestoort worden van de honger, die middelen maken namelijk extreem hongerig
(vraatzucht!!) en geven je enorme suikerschommelingen waardoor je je hondsberoerd voelt als je niet eten kan...Ik slik ook zulke middelen en als ik honger krijg eet ik zelfs bevroren brood anders ga ik van mn graart.
Ik hoop dat er naar geeken kan worden want kan me voorstellen dat die man gek wordt en last krijgt van paranoide.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:44

Je zegt dat zn geld wordt beheert door de zorginstelling en de zorginstelling zegt dat er van dit geld niet meer eten gekocht kan worden.

Dan kun je vragen of ze een specificatie kunnen maken van alle huishoudelijke kosten. Wat heeft hij aan huishoudgeld (voor boodschappen) per week, wat kopen ze dan daar voor?

Als ze inderdaad alleen dure merken kopen dan snap ik dat het moeilijk is om rond te komen van dat bedrag.

Je kunt best een kritisch gaan kijken naar het uitgaven patroon van degene die het geld van je oom beheert. Ergens gaat er iets niet goed.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:47

En wanneer de familie aanbied de boodschappen te doen?
Ik kan me (behalve wanneer hij onder toezicht staat) ook niet voorstellen dat de familie geen inbreng heeft? Medicijnen en voedsel worden voor zover ik weet alleen na overleg met de naaste familie achter slot en grendel gedaan...(en dan bedoel ik medicatie, ik heb bij ons nog nooit meegemaakt dat het eten werd opgeborgen) Ik vind het maar een vreemd verhaal. Niet erg cliëntgericht iig...

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:52

Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze hem daar laten 'verhongeren' is de familie wel eens een gesprek aangegaan met de instelling; wat is de rede van de beperking van eten?
Desnoods kaarten ze het aan bij de directeur van de instelling, maar probeer het eerst eens bij het 'gewone' personeel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 19:42

Rede van beperking is dat door zijn medicatie hij dus heel veel drang naar eten heeft, waarneer je hem meer zou geven zou dit enkel erger worden,, maar naar mijn idee heeft hij er nu drang naar omdat hij gewoonweg te weinig krijgt!

Familie geeft een bedrag waarmee ze imo van over zullen houden met wat ze hem geven, hij krijgt namelijk 130 euro per week, dit enkel voor eten.

Familie gaat eind vande week in bespreking, en mijn oma en haar 2 zussen gaan waarschijnlijk vaststellen dat ze samen met mijn moeder elk 1 week in de maand de boodschappen maar gaan verzorgen,
Ook willen we dat er gewoon wat is voor als hij s'avonds iets wil eten. En zijn eetpatroon vergroten, dit in overleg met de dienstdoende arts van de instelling waarvan hij zorg krijgt.

Op die manier houden we enkel nog het schoonmaken en de dagelijkse verzorging bij de zorginstelling, wat hopelijk dus wel verbeteren gaat.

Judje @ dit was ook hetgene wat in mijn hoofd speelde de man is al 67 en leeft in angst,, waarom zou je hem de sigaren afnemen? Gister bleken ze weer van hem afgenomen te zijn waarna mijn oma in pure woede heeft opgebelt, waar ze de verklaring kreeg dat het hem misschien wel een jaar of 3 kon schelen (wat hij dan dus langer zou leven.) Waarop ze het antwoord kregen dat hij dan 3 jaar langer leeft, maar dan ook 3 jaar ongelukkiger en in angsten die hij niet op zijn verslaving kan uiten dus niet lichtelijk kan onderdrukken
Klinkt rot,, maar dan zeggen wij op ons buurt: dan maar die 3 jaar korter, maar dan wel een leven dat hij leuk vind.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:07

Ik werk zelf op een gesloten crisis en woonafdeling in de psychiatrie. Met redelijk uitbehandelde bewoners.... maar nooit, en dan ook echt nooit wordt het roken de mensen ontnomen.
Soms is er een beperking, bv 1 sigaret per half uur of een halp pakje shag per dagdeel... maar dat is vaak enkel omdat ze vuurgevaarlijk zijn.

Ook heb ik nog nooit gehoord van zo'n karige maaltijd Nagelbijten / Gniffelen
Bij ons eten de mensen met overgewicht zelfs 3 boterhammen in de ochtend, 2 in de middag met een grote kom soep en s'avonds een flinke portie warme maaltijd... grote hangt ervan af wat ze zelf ingevuld hebben (of samen met begeleiding ingevuld hebben Knipoog )

Dat verhaal over de uitkering vind ik echt bullsh*t Clown
Behalve een uitkering krijgen de mensen ook een persoonsgebonden budget wonend in de zorg... daar kunnen ze echt veel meer mee doen Knipoog Bij ons hebben ze zelfs 2x per week borrelavond met hapjes en drankjes.
En voor de diabetes heeft het ook geen zin... een bruine boterham met kaas meer zal echt geen verschil maken of iemand insuline moet gaan spuiten, als dat wel zo is staat hij sowieso al niet goed ingesteld met zijn medicatie Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:17

130 euro per week, daar zou hij toch goed van moeten kunnen eten zou je denken.

Jeetje, wat gaan ze in die instelling apart met mensen om Scheve mond

(er is trouwens ook onderzoek dat roken bij psychiatrische patienten een rustgevende invloed heeft. In elk geval zijn patienten die roken vaak kalmer en hebben minder medicatie nodig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:22

Als ik het goed begrepen heb, zit hij niet in een instelling, maar woont hij nog 'zelfstandig' en wordt de hulp geboden door de thuiszorg toch?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:25

Kanelly schreef:
Als ik het goed begrepen heb, zit hij niet in een instelling, maar woont hij nog 'zelfstandig' en wordt de hulp geboden door de thuiszorg toch?

Ik denk het niet... anders zouden deze 'maatregelen' niet eens legitiem zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:58

Nee daarom Haha!
Maar ik maak het wel een beetje op uit haar verhaal... Volgens mij schreef ze zelfs ook (thuis) zorg.

Oké een aanleunwoning zou ook kunnen, maar in de doorsnee instelling worden geen boodschappen gedaan voor de cliënten, vandaar dat ik dat zo'n raar punt vind. Dan moet het haast wel thuizorg of aanleun zijn. Aanleun kan dan ook bijna niet, want die kunnen ook eten van tafeltje dekje of zelf boodschappen doen. Dat doet het verplegend personeel binnen een instelling doorgaans niet...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:11

Die zouden dan helemaal geen deuren op slot mogen doen Knipoog Als iemand zo gedecompenseerd is dat hij dichte (kast) deuren nodig heeft hoort hij imo eerst weer stabiel te zijn voordat hij geheel op zichzelf woont, imo kan je dat enkel bereiken binnen een instelling. Bij iemand thuis hoor je ze niet af te sluiten voor eigen wensen Knipoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 22:21

Hij woont inderdaad in een aanleunwonig Knipoog dus een woning die bij het tehuis hoord maar waar hij toch zelf is Knipoog

Door de schizofrenie durft hij bijna niet meer over straat, alle scheidings wanden in zijn huis zijn zo ook van glas Knipoog hierom word er boodschappen voor hem gedaan Knipoog!

Gesloten inrichting is het dus niet Knipoog gezien dat hij zich hier niet op zijn gemak voelt en daardoor hogere medicatie moet krijgen + dat hij alleen kan wonen met thuis zorg Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:26

hmmm lastig... maar dat hij zo weinig 'mag' eten baseren ze op de diabetes? Kunnen jullie niet een keer met een arts of psychiater van het tehuis gaan praten? Want imo is dit echt onzin Clown