Wie gebruikt er nog meer Symbicort voor astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wie gebruikt er nog meer Symbicort voor astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 01:18

Er is bij mij onlangs astma vastgesteld en ik gebruik nu dagelijks 2 maal Symbicort Turbuhaler 400/12. Ik krijg er verschrikkelijke kriebelhoest van. Wie gebruikt dit middel nog meer en kan me vertellen of kriebelhoest normaal is? En tips om er af te komen, ik wordt er dol van. Ik spoel na gebruik goed.

En weet iemand of je dit medicijn straks ook zelf moet betalen binnen het eigen risico??

corina21

Re: Wie gebruikt er nog meer Symbicort voor astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 01:21

meld zich,
medicijn moet jezelf betalen zover ik weet,
maar weet het niet zeker omdat ik nog voorraad heb van vorig jaar,ik kreeg ook echt de kriebelhoest en ook hel erg trillen,zijn bekende bijwerkingen,
je moet denken symbicort is een heel zwaar pompje,
en die poeder gaat meteen vol de longen in,
ik gebruik het nu van 2000 af dus ben er aan gewend,en hoef nu niet meer te hoesten,

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:50

Ik gebruik hem ook
Het heeft tijd nodig om er aan te wennen maar de kriebelhoest moet vanzelf weer overgaan
Ik heb er in ieder geval geen last meer van.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:51

Ik heb hem ook maar geen last van kriebelhoest. Ben in t begin wel wat schor geweest.
Ik hoef niets te betalen.. krijgt t zo mee bij de apotheek...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:01

Ik gebruik het ook. Nergens last van gehad, gelukkig. Krijg het ook zo mee bij de apotheek. Dekt je verzekering.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:02

ik krijg hem ook zo mee in de apotheek maar je moet toch de eerste 150 euro aan medicijnen zelfbetalen?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:08

Heb hem ook, wordt inderdaad verzekert en heb nooit iets hoeven betalen. Hij helpt bij mij alleen niet, hoest er nog doorheen. Er staat in de bijsluiter van mij ook dat het niet geschikt is onder de 18 jaar, maar zelf ben ik 17. Hoe oud zijn jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:43

Ik ben 33.

Ik krijg het ook zo mee bij de apotheek, misschien krijg je een rekening achteraf? Ik weet dat per 1 januari 2008 je een eigen risico hebt van 150 euro, maar ik weet niet of de symbicort ook onder je eigen risico valt. Op het doosje staat dat het 50,11 euri kost voor 60 pufjes. Ik kan er dus een maand mee doen.

sammy1 schreef:
meld zich,
maar weet het niet zeker omdat ik nog voorraad heb van vorig jaar,ik kreeg ook echt de kriebelhoest en ook hel erg trillen,zijn bekende bijwerkingen,
ik gebruik het nu van 2000 af dus ben er aan gewend,en hoef nu niet meer te hoesten,

Wat bedoel je met een zwaar pompje? Ik ben nieuw in de medicijnenwereld van astma. Ik heb geloof ik wel de hoogste dosis van Symbicort, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb het ook niet gevraag(ja domdom) de diagnose astma kwam ook wat onverwacht, ik dacht niet dat ik dat had. Ik moet 8 mei naar de longverpleegkundige, ik zal dan ook eens wat op een briefje zetten.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:55

Ik heb hem ook, maar dan de Symbicort Turbuhaler 200/6. In het begin moest ik er ook wel wat van hoesten. Maar ik gebruik hem nu 1,5 jaar en heb er geen last meer van. Me zusje gebruikt hem nog maar net 2 maanden en die krijgt er ook steeds hoestbuien erdoor.
Ze is er ook voor mee terug naar de dokter geweest en die zij dat het normaal was.

Ik hoef de medicijnen niet zelf te betalen, wordt vergoedt door de verzekering.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:58

ik ken het medicijn niet maar heb wel meerdere andere inhalers..vroeger gebruikte ik ook een inhaler van lomudal en daar had ik ook kriebels van en schorre stem..
Ik zou het even overleggen met de apotheker of je arts, ik kreeg een soort verlengstuk zodat het niet meteen achter in mijn keel terecht kwam..

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:32

Mindim schreef:
Ik ben 33.

Ik krijg het ook zo mee bij de apotheek, misschien krijg je een rekening achteraf? Ik weet dat per 1 januari 2008 je een eigen risico hebt van 150 euro, maar ik weet niet of de symbicort ook onder je eigen risico valt. Op het doosje staat dat het 50,11 euri kost voor 60 pufjes. Ik kan er dus een maand mee doen.

sammy1 schreef:
meld zich,

Wat bedoel je met een zwaar pompje? Ik ben nieuw in de medicijnenwereld van astma. Ik heb geloof ik wel de hoogste dosis van Symbicort, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb het ook niet gevraag(ja domdom) de diagnose astma kwam ook wat onverwacht, ik dacht niet dat ik dat had. Ik moet 8 mei naar de longverpleegkundige, ik zal dan ook eens wat op een briefje zetten.

toen ik in het ziekenhuis gelegen heb in 2000 zeiden ze tegen mij dat dat pompje een van de zwaarste is.
ik krijg ook altijd een trillig lichaam ervan,nog iemant last van??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:17

Na de symbicort heb ik altijd wel rillende handen, als je dan een papiertje wilt lezen, moet je goed je best doen, haha.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:51

Ik heb ook last van trillende handen als ik de symbicort in heb genomen. Hiervoor had ik dan 2 andere puffers (brycanyl en Pulmicort) en daar had ik het ook bij. Heb vaak dan ook moeite om netjes te schrijven Scheve mond En met kop en schotel lopen is al helemaal een ramp.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:57

dat komt mij ook enorm bekend voor,heb dit ook bij brycanyl en lomudal gehad en ventolin heeft dit effect ook.
Is symbicort net zoiets als ventolin??

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:09

Ik heb eveneens Symbicort in de 200/6 variant. Momenteel moet ik nog 2 x daags 2 pufs nemen, de ontsteking wil niet weg. De afgelopen weken heb ik een stootkuur prednison gehad in combinatie met nieuwe pufs (ik had serevent en salbutamol/ventolin en heb nu symbicort en atrovent). Daarnaast heb ik singulair-tabletten en een neusspray. Gelukkig heb ik geen last van kriebelhoest. Met name de eerste weken heb ik wel diverse bijwerkingen gehad. Van de Prednison heb ik hele vreemde dromen gehad en momenteel heb ik regelmatig last van trillingen. Daarnaast heb ik het gevoel dat er slijm wordt opgehoopt bij het begin van mijn luchtwegen. Gezien de medicatie die ik gebruik weet ik niet welk medicijn de bijwerkingen veroorzaakt. In het verleden kreeg ik hartkloppingen van salbutamol/ventolin. Als je het niet vertrouwt kun je altijd contact opnemen met de huisarts of apotheek. De apotheek kan je ook vertellen of je de medicatie wel juist inneemt.

@viv77: Symbicort is een ontstekingsremmer en luchtwegverwijderaar en werkt langzamer en langer dan ventolin, naar mijn weten is ventolin alleen een snelwerkende luchtwegverwijderaar.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:18

merci..weer wat geleerd..kan het dus beter vergelijken met mijn seretide..?
enne, prednison is geen pretje zeg..Heb ik altijd enorm veel bijwerkingen van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:56

Ik heb als snelwerkende luchtwegverwijder Salbutamol. Helpt goed, had gisteravond een bagger aanval en het biedt gauw verlichting.
Ik vind als ik hier lees ik wel zware symbicort krijg voor mijn 'maar' matige astma, 400/12

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:16

@viv77: dat weet ik niet, ik heb nooit seretide gehad. Ik had meer klachten van de prednison verwacht. Bij mij bleef het met name bij vreemde dromen. Ook kon ik om 04.00 's nachts klaarwakker zijn om vervolgens de rest van de dag te slapen.
Ik had ook maar een stootkuur van vijf dagen, dus dat viel gelukkig mee. Ik ben nu aan het wachten op de uitslag van longfoto's.

Ik weet niet wat de verschillen zijn tussen symbicort 400/12 of 200/6. Ik kan me voorstellen dat 1 puf 400/12 gelijk staat aan twee pufs 200/6, maar of dat echt zo is, weet ik niet.
Ik begrijp het voorschrijven van de medicatie toch niet altijd. Volgens de spirometrie van vorig jaar heb ik enkel hyperreactiviteit en inspanningsastma. Volgens het bezoekje aan de huisarts een paar weken geleden had ik nu opeens zware astma (mijn klachten waren dan ook wel enorm toegenomen, ik piepte en hoeste de hele dag ondanks de medicatie en hoeste bloed op bij zeer lichte inspanning) en kreeg ik meteen een prednisonkuur, terwijl de artsen in de praktijk dat zelf een paardenmiddel vinden. Ik voel me nu wel weer een stuk beter, ook al is de ontsteking nog steeds niet weg. Daarnaast zijn de artsen het hier ook niet helemaal met elkaar eens. De één vindt dat ik salbutamol moet blijven gebruiken, ondanks de hartkloppingen. De ander vindt dat onzin en schrijft weer een andere puf voor, waarvan de eerste vindt dat het alleen aan ouderen en kinderen voorgeschreven dient te worden (ben 28). Erg handig...

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:28

misschien eens een longats raadplegen..
heb als bijwerking vaak slaapproblemen en overgevoelig heid voor zonlicht bij prednison..
Als je nu van salbutamol een lichtere versie zou kunnen krijgen, kun je zelf een beetje kijken hoeveel je nodig hebt..
Heb altijd van ventolin de zwaarste(500) gehad, heb nu 200 en neem er indiennodig twee achter elkaar, maar kan er met een dus ook mee komen als ik het gewoon een beetje benauwd heb..
misschien eens overleggen..

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:21

Dat wordt als het nodig is de volgende stap. Ik moet zeggen dat de atrovent tot nu toe best bevalt, al heb ik nog niet mogen sporten. Een lichtere vorm van ventolin is inderdaad misschien ook wel een idee. Ik wist niet eens dat er verschillende sterktes waren Bloos .
Wat voor een klachten krijg je bij overgevoeligheid voor zonlicht? Zo te lezen heb je een zware vorm van astma als je al vaker prednisonkuren hebt gehad. Hoe lang duurt het bij jou meestal voordat de ontstekingen minder worden?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:46

Ik heb geen astma maar CF..gebruik altijd antibiotica en af en toe en soort stoot kuur met zware antibiotica en eventueel met prednison..vooral die combie kan ik niet goed tegen.durf dan niet eens auto te rijden..wordt er beetje wazig van..
die overgevoeligheid uit zich in enorm verbranden bij het minste zonlicht..gebruik du snu hele dagen zonnenbrand creme..ook is mijn huid hierdoor dunner geworden en enorm droog..
Het nadeel is dat ik die dunnere huid nu ook blijf houden ook al slik op dit moment geen "troep"..meestal duurt het echt maar een of twee dagen voordat ik me beter voel..

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:35

Hmm...dan ben ik opeens blij dat het maar astma is... Reageert jouw lijf dan überhaupt nog op alle medicatie na al die jaren? Je kan wel nagaan dat het rotzooi is als ik zo jouw verhaal lees over een blijvend dunnere huid. Ook lastig als je een echt buitenmens bent, dat je van het minste of geringste verbrandt.
Dat wazige had ik inderdaad ook toen ik de prednison gebruikte, ik kon erg afwezig zijn en heb de gok met het autorijden maar even niet genomen. Op dit moment heb ik verder niet zoveel te klagen, de huisarts blijft alleen een scherp geluid horen in de ademhaling wat volgens haar nog steeds op een ontsteking duidt. Verder is mijn conditie weer eens flut, dus ik kan weer opnieuw beginnen met opbouwen (niet mijn favoriete onderdeel Bloos ). Ik wacht eerst de foto's maar even af, al verwacht ik daar niet veel van.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:37

Jeetje, nu jullie het zeggen over die trillerigheid, sinds ik Symbicort gebruik heb ik daar ook last van. Maar heb ook last van slapheid in armen en benen, soms het gevoel dat ik er doorheen kan zakken. (net of je heel zenuwachtg en trillerig bent en dan niet goed wordt oid.) Zal het morgen eens in het ziekenhuis vragen, vind het namelijk erg irritant.

Jullie trouwens ook allemaal sterkte met de longproblemen. Hoesten en benauwdheid blijft een **** kwaal. Je wordt er zo moe van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:16

Paula schreef:
Jeetje, nu jullie het zeggen over die trillerigheid, sinds ik Symbicort gebruik heb ik daar ook last van. Maar heb ook last van slapheid in armen en benen, soms het gevoel dat ik er doorheen kan zakken. (net of je heel zenuwachtg en trillerig bent en dan niet goed wordt oid.) Zal het morgen eens in het ziekenhuis vragen, vind het namelijk erg irritant.

Jullie trouwens ook allemaal sterkte met de longproblemen. Hoesten en benauwdheid blijft een **** kwaal. Je wordt er zo moe van..

Komt dat daar van?? Ik was laatst lopen met de hond en had een beetje elastieke benen. Ben er dus door heen gezakt midden op straat. Boos! Het leek wel flauwvallen zonder het bewustzijn te verliezen. Kon wel gelijk weer opstaan, maar bleef elastieke benen houden!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:48

Dat heb ik dus inderdaad constant, sinds ik Symbicort gebruik ja. Volgens mij zijn het nogal sterke medicijnen als ik het zo lees. Hiervoor had ik de zwaarste dosis seretide die er was, en geen één klacht verder. Behalve dan dat ik er gewoon van bleef hoesten maargoed. Knipoog