Spastische dikke darm, heb jij het ook???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Spastische dikke darm, heb jij het ook???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 13:41

Heej.
Ik vroeg me af of er nog meer mensen waren met een Spastische dikke darm.
Bij mij zijn ze er pas net achter en ga dus nu beginnen met mijn vezel rijke Dieet.
Mijn zus heeft het ook maar doet geen dieet meer, ze eet alleen sommige dingen niet.
Hoe gaan jullie er mee om?
Volgen jullie ook een dieet?
Wat voor producten gebruiken jullie?

Misschien kunnen we met elkaar tips uitwisselen en gewoon over de ervaringen praten.

CM_

Re: Spastische dikke darm, heb jij het ook???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:42

Er zijn hier meerdere topics over meen ik.

Ik heb er ook last van. Ik at eerst ook vezelrijk eten, maar kreeg hierdoor ehm een overactieve darm Clown
Dus nu eet ik juist wit brood en banaan Lachen

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 13:48

Oke. Ik eet geen chocolade meer dan kan ik er van uit gaan dat ik na een uur verga van de pijn hebben jullie dat ook. Is met kauwgom presies zo!

grovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:52

Ik heb het kwaaltje ook. Bij mij is het echter al vroeg ontdekt, moest toen ik drie was al karnemelk enzo drinken (alles rechtsdraaiend Clown ) en volkoren brood eten etc. Ik heb me eigenlijk ook altijd gehouden aan 'vezelrijk' eten. Echter hield ik veel last van buikpijntjes enzo.. Nu eet ik (zo'n 2 jaar) gewoon alleen nog maar waar ik zin in heb, is gewoon gezond hoor, maar ook witte broodjes, pizza en dat soort dingen.. wat altijd sterk afgeraden werd door de huisarts. En moet zeggen..voel me daar beter onder.. en ook m'n huid ziet er beter uit! Ik ben van mening dat de remedie is veel (olijf)olie gebruiken om alles lekker in beweging te houden Knipoog en natuurlijk wel gezond blijven eten!!! hahaha..
Sterkte ermee en hoop voor je dat je snel de beste manier voor jou vind om ermee om te gaan!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:54

Mijn dokter raadde me dus zelf aan om het andersom te doen, dus juist dingen eten die niet vezelrijk zijn

En dat hielp dus Lachen
olijfolie daar bak ik al mijn eten in, zal ook wel meehelpen

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:07

Ik heb tijden van komen en gaan en dat komt omdat bij een spastische darm de factor stress ook heel erg meeweegt wat vele niet weten.

Heb tijden geen yoghurt, komkommer en appelmoes kunnen eten

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:30

crossmonster schreef:
Mijn dokter raadde me dus zelf aan om het andersom te doen, dus juist dingen eten die niet vezelrijk zijn

En dat hielp dus Lachen
olijfolie daar bak ik al mijn eten in, zal ook wel meehelpen

Ik ben er zelf achter gekomen dat bij mij vezelrijk eten niet werkt. Mijn darmen worden hier juist erg lui van. Ik eet tegenwoordig eigenlijk bijna alles weer.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 18:18

wat zijn dingen waar jullie echt niet tegen kunnen?

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:37

Ik heb het ook, en alle middeltjes van de dokter hebben niet geholpen.
Nu drink ik 2 liter water per dag, en ik laat mijn moeder me 1 keer in de week behandelen, ze doet namelijk shiatsu Lachen en ik moet zeggen dat dit erg goed helpt. Ook let ik er op wat ik eet. Bepaalde dingen eet ik gewoon niet, omdat ik weet dat ik daar ontzettende buikpijn van krijg, zoals gekruid eten en shoarma.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:38

ik heb het ook, en vooral de laatste paar maanden is het te erg gewoon.
maar heb nu medicijnen (duspatalin) gekregen, hopen dat dat helpt Lachen

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:09

ik heb ook een spastische darm, heb hier ook al een topic van gezien.
heb het nu een tijdje en het komt en gaat. het is bij mij ook een kwestie van stress. als ik me rot voel krijg ik er sneller last van, erg vervelend.
ik heb mijn eten niet veranderd. het gaat prima zo. rot kwaaltje, het belemmerd me soms behoorlijk, maar goed, ik ben het nu wel gewend. heb een heel slecht gezondheid dus ben eigenlijk nooit gezond. dan is de buikpijn/kramp nog te overzien.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:24

Als ik het moet geloven heeft tegenwoordig heeft bijna iedereen een spastische darm. Verward
Erger me soms nogal aan de topics hierover die hierover zijn op bokt.
Bokkers die soms wat te vaak en soms wat te weinig naar de plee gaan en af en toe wat krampen hebben en dan zelf hun diagnose-stickertje opplakken en overal lopen te verkondigen dat ze een spastische colon hebben...Daar word ik behoorlijk geirriteerd van! Frusty

Sorry mensen die echt wat hebben, daar hoor je me niet over.
(Mijn vriend is gezegend met de ziekte van crohn, misschien moeten al die miemelmensjes eens met hem praten).

Zo dat lucht op

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:53

Fonnie schreef:
Als ik het moet geloven heeft tegenwoordig heeft bijna iedereen een spastische darm. Verward
Erger me soms nogal aan de topics hierover die hierover zijn op bokt.
Bokkers die soms wat te vaak en soms wat te weinig naar de plee gaan en af en toe wat krampen hebben en dan zelf hun diagnose-stickertje opplakken en overal lopen te verkondigen dat ze een spastische colon hebben...Daar word ik behoorlijk geirriteerd van! Frusty

(Mijn vriend is gezegend met de ziekte van crohn, misschien moeten al die miemelmensjes eens met hem praten).

Zo dat lucht op

ik stel deze reactie niet echt op prijs. ik heb mezelf geen stikkertje opgeplakt maar loop hier al heel lang mee rond. als je het telefoon nummer van mijn dokter wilt kan ik hem je zo geven. mensen kunnen hier niets aan doen, en ja, spastische darm wordt heel snel gegeven. ik wist niet eens dart het bestond totdat mijn dokter ermee kwam.
het is een verzamelnaam voor darmkwalen.
en nee, het is niet vreselijk, maar daarom kun je er wel veel last van hebben. het belemmerd mij net zo goed. ik ben allang blij dat het niets vreselijks is, maar daarom hebben wij wel het recht om erover te spreken.
dus als jij mij een miemelmensje noemt. ik denk dat je daar maar eens op terug moet komen, je mag een dag in mijn schoenen staan en je bedenkt je wel.
eerst begrijpen, dan pas oordelen. het is niet te vergelijken.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:01

Citaat:

erger me dus wel aan mensjes die zelf dokteren en het dus denken te hebben, of die 1x bij de huisarts zijn geweest.
Maar dat heeft 'iedereen' hier natuurlijk en dus krijg ik waarschijnlijk nog meer kwade berichtjes, maar ik blijf er toch bij.
Verder lees ik dit topic niet meer want dat is alleen maar extra irritatie Vork

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:07

Fonnie schreef:
Citaat:

erger me dus wel aan mensjes die zelf dokteren en het dus denken te hebben, of die 1x bij de huisarts zijn geweest.
Maar dat heeft 'iedereen' hier natuurlijk en dus krijg ik waarschijnlijk nog meer kwade berichtjes, maar ik blijf er toch bij.

Ik snap je irritatie, veel te vaak zijn er mensen die zichzelf diagnosticeren met van alles, alleen maar omdat ze dat gehoord hebben. Maar ik neem aan dat mensen die hier zeggen dat ze een spastische darm hebben dit gewoon van de huisarts gehoord hebben.
En nee, het is niet super super erg, maar je kunt er wel flink last van hebben.

Zelf loop ik de afgelopen maand bij de huisarts in en uit. Afgelopen week heeft zij bij mij een spastische dikke darm 'gevonden'. Ik ben sinds vorige week begonnen met psylliumvezels (vezels in een zakje die je in water moet oplossen). Tot zover krijg ik daar een enorm opgeblazen gevoel van, dus hopelijk helpt het voor mijn darmen, want dat opgeblazen gevoel wil ik er eigenlijk niet ook nog bij hebben.
BIj mij is het ook erger als ik gestressed of zenuwachtig oid ben..

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:40

Het is ook absoluut niet mijn bedoeling om iedereen over een kam te scheren (om het zo maar even te zeggen).
Het is aan jezelf of je je aangesproken voelt of niet.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 21:11

Fonnie@ Die ziekte die je vriend heeft is wel heel anders dan een spastishe dikke darm. Mijn buur jongen heeft het namelijk ook en kennis ook. Ik weet dat die zeikte meer inhoud, mijn buurjongen loopt ziekenhuis in en uit. Maar dat wil niet zeggen dat een spastishe dikke darm een aanstel ziekte is. Bij mij is het gewoon vast gesteld omdat ik elke keer weer de zelfde klachten had er me pa en ma 's nachts de huisarten post belden omdat ze niet wisten wat ik had. Mijn pa beld niet zomaar doctoren op. Daar uit kun je halen dat ik mega veel pijn had. Ik ga echt niet na 1x buikpijn roepen dat ik iets heb.
Ik snap niet waarom je hier eigenreageerd.
Vooral niet omdat je nu schrijft dat je niet iedereen over een kam wil scheren dat doe je wel. Lees je eerste bericht nog maar eens.
Ik opende dit topic om wat ervaring op te doen, maar ik lees wel bij iedereen is het anders.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:21

Fonnie schreef:
Citaat:

Ik heb jarenlang rondgelopen met het labeltje 'spastische darm', ik was in zoverre 'gewend' aan darmklachten dat ik het ook allemaal niet meer zo serieus nam. Twee jaar geleden kwam ik erachter dat ik helemaal geen spastische darm had maar coeliakie (ook een darmziekte) wat er bij toeval bij testen uitkwam (testen nav een andere auto-immuunziekte), de adviezen die bij spastische darmen worden gegeven (meer vezels eten), werken bij coeliakie juist nadelig, het beschadigd de darmen alleen maar meer.