Sleutelbeen gebroken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Debb

Sleutelbeen gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 20:52

En ik zat er laatst nog aan te denken dat ik nog nooit iets gebroken had.. Nagelbijten / Gniffelen

Vandaag met school moesten we salto's springen, nou vind ik dat normaal erg leuk, maar vandaag dus even niet! Met salto's springen bedoel ik met zo'n klein trampolinetje en een dikke mat erachter.
Na een paar keer gesprongen te hebben neem ik een aanloop en ik spring eigenlijk veel te ver in de trampoline. Dat had ik zelf ook door, dus ik heb niet gedraaid. Maar omdat ik al afgezet had kreeg je nu een beetje een 'vliegtuig' effect. Geloof me, dat gaat allemaal erg snel als je eenmaal in de lucht bent. Ik kwam verkeerd neer, op m'n rechter schouder, je kon de 'knak' duidelijk horen.
We hebben het meteen gekoeld en ik ben naar de EHBO gegaan. Daar hoefde er geen foto's gemaakt te worden om te zeggen dat mijn sleutelbeen gebroken was. (de foto's zijn later trouwens wel gemaakt) Heel raar is dat om het zelf met je vinger te voelen dat het echt gebroken is, je voelt het echt goed. De mitella die ik nu om heb vind ik wel erg fijn, het bied mij veel steun. Verder unnen ze er niet zo veel aan doen, je kan het natuurlijk moedilijk gaan gipsen.

Wie heeft ook zijn sleutelbeen een keer gebroken, en wat deden jullie om de pijn een beetje te vermijden (behalve pijnstillers) En hoe deden jullie dat met slapen?

Coconut

Re: Sleutelbeen gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:55

Trampoline met dikke mat erachter mag al heel lang niet meer. Dat is echt ten strengste verboden omdat het risico te groot is om dan je nek te breken...

Wel erg vervelend! Heb mijn sleutelbeen ook gebroken toen ik een jaar of 5 was. Was op vakantie in Polen struikelde over een stoeptegel die schuin omhoog stond. Heb keihard geschreeuwd en mijn moeder kwam er al heel snel aan.

Geen pijnstillers gehad, gewoon rusten en mitella om. Vond het wel vreselijk!

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 02:13

_Skess_ schreef:
Trampoline met dikke mat erachter mag al heel lang niet meer. Dat is echt ten strengste verboden omdat het risico te groot is om dan je nek te breken...

ff oftopic: serieus? wij doen het op school nog steeds zo..

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 02:33

Ik heb bijna 2 weken geleden mijn rechtersleutelbeen gebroken en mijn linkerpols met paardrijden oftewel erafvallen Haha!
Vooral in het begin doet de fractuur van het sleutelbeen zelf veel pijn. Ademen of hoesten gaat moeilijk. Nu ik mijn arm weer een beetje kan bewegen en er dus ook lichte dingen mee kan doen, heb ik enorme spierpijn.
Het gekke was dat ik in het begin 's nachts helemaal geen pijn had maar nu wel...
Veel pijnstillers slikken dus. Ik dacht altijd dat sleutelbeenfractuur niet zoveel voorstelde, maar daar ben ik dus nu van teruggekomen Haha!
Veel sterkte gewenst en beterschap.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:41

KylaLover schreef:
_Skess_ schreef:

Is echt zo, al meerdere jaren verboden...als ik jou was dan zou ik de school daar op wijzen. Er kunnen echt grote ongelukken gebeuren...

wees blij dat het je sleutelbeen was en niet je nek Knipoog

Kijk als je raar terecht komt en achterover klapt op de stang van de trampoline dan kan het verkeerd met je aflopen Nagelbijten / Gniffelen

goed geslapen trouwens met mitella om?

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:57

okee, ik heb het gister bij dr gevoeld, dat bot verdwijnt eigenlijk in 1 keer zo voelt het, hea deb ROFL?

nou ik ben idd ook benieuwd of je lekker geslapen heb, of dat je toch nog tot 2 uur beneden ben blijven zitten Tong uitsteken?
beterschap nog een keer! Lachen

Debb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 12:46

ow dat wist ik helemaal niet, _Skess_! Ik zal het eens zeggen tegen m'n gymleraar!

ElanII; oei, dan kan je helemaal niets zeg! ook nog je linkerpols erbij, succes met het herstellen.

Het slapen viel me eigenlijk alles mee. Ben 2 keer wakker geweest waarvan het de 2de keer wel pijn deed, toen heb ik nog een pijnstiller genomen en ben weer in slaap gevallen Lachen
Ik ben niet tot 2 uur beneden gebleven Manon, haha *LOL*

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:14

Zal hem er maar even op wijzen ja Knipoog

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:19

_Skess_ schreef:
KylaLover schreef:

Is echt zo, al meerdere jaren verboden...als ik jou was dan zou ik de school daar op wijzen. Er kunnen echt grote ongelukken gebeuren...

wees blij dat het je sleutelbeen was en niet je nek Knipoog

Kijk als je raar terecht komt en achterover klapt op de stang van de trampoline dan kan het verkeerd met je aflopen Nagelbijten / Gniffelen

goed geslapen trouwens met mitella om?

Hmm toen ik 2 jaar geleden nog op de middelbare school zat deden ze dat ook nog gewoon zo.. Weet niet hoeveel jaar het al verboden is? Ik weet wel dat ik t altijd wel eng vond, bang om verkeerd terecht te komen Tong uitsteken

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:21

Toen ik zelf in groep 8 zat was het verboden op onze school. Toen ik ongeveer in de 2e zat op de middelbare school is dit officieel verboden geworden is mij verteld door mijn gymleraar.

Dat is ruim 5 jaar geleden...

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:27

Heb ook mijn sleutelbeen gebroken gehad, een jaar of 10 geleden. Ik kon alleen plat op mijn rug liggen en als ik ging opstaan moest iemand mij helpen want alleen ging het niet 'te veel pijn' Nu 10 jaar later heb ik er nog veel last van, vooral wanneer ik op die arm geslapen heb of wanneer ik te veel doe met die arm.

Succes met het herstellen Lachen

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:31

_Skess_ schreef:
Toen ik zelf in groep 8 zat was het verboden op onze school. Toen ik ongeveer in de 2e zat op de middelbare school is dit officieel verboden geworden is mij verteld door mijn gymleraar.

Dat is ruim 5 jaar geleden...

Oh! Ik wist dat helemaal niet!
Beetje vreemd dat die scholen zich daar niet aan houden dan..

Debb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 13:41

Dan heb ik meer geluk dan jou gehad denk ik, Rienn! Ik kan ook op m'n zij liggen en wel gewoon zelf opstaan. Dankjewel!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:21

Erg naar Deb. Scheve mond Gelukkig heb je wel kunnen slapen!

Zou trouwens alleen pijnstillers nemen als het écht zeer doet, anders raak je dadelijk nog verslaafd. Huilen van het lachen

Echt balen dat je Falco nu niet kan rijden, terwijl het net zo lekker met jullie ging!

Veel sterkte meid! Kusje

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:20

ik sliep op mijn rug en belde 'sochtends mijn vader op zijn kamer om mij overeind te helpen (had ook mijn heup zwaar gekneusd dus kon me moeilijk verplaatsen in bed). met veel kussens om me heen, zodat ik toch een klein beetje op mijn zij kon proberen te liggen. Sterkte ermee Lachen

Debb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 11:51

Dankje laar. Dan heb ik 't nog best goed als ik jou verhaal lees!

Nee tuurlijk neem ik niet zomaar pijnstillers joon! Tong uitsteken

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:00

Ik heb een tijdje geleden mijn sleutelbeen gebroken. Het gekke was dat ik het eerst niet doorhad en toen ik toch nog een keer ging checken ik wel een hele rare bobbel voelde, conclusie me sleutelbeen gebroken. Ik heb eerste weekjes wel paracetamol geslikt maar wel meteen weer naar school. Je kunt het inderdaad niet gipsen, ze vroegen wel of ik op een dansschool zat i.v.m. de bobbel die je overhoudt aan de breuk. Veel beterschap!

Debb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 19:49

Dankjewel. Ik ga ook meteen weer naar school ja, anders verveel ik me toch maar & mis ik erg veel. Ik heb 'geluk' dat het paasweekend er nog tussen zit, zodat ik even kan 'wennen' *LOL*

Ik hoor meerdere mensen over zo'n rare bobbel ja! Maar bij mij is niet te zien. Krijg je die bobbel meteen of over 2 weken ofzo?

_Laris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:28

Toen ik een jaar of 10 was ook m'n sleutelbeen gebroken, door van een pony te vallen. Ik had er meteen een flinke bult opzitten.. Die je nog steeds lichtjes ziet. Ik had er niet overdreven veel last van.. ook met slapen niet tot dat ik die dag erna een stukje achteruit schoof op een stoel.. en verschoof ook iets in m'n sleutelbeen, ik heb hierdoor 3dagen alleen maar huilend plat op bed gelegen Tong uitsteken
Beterschap!

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:04

DebbjJ schreef:
Ik hoor meerdere mensen over zo'n rare bobbel ja! Maar bij mij is niet te zien. Krijg je die bobbel meteen of over 2 weken ofzo?

Ik voelde op het moment dat ik het gebroken had een bobbel, ik dacht dat me bot gewoon omhoog stak ( :S ) Maar het is zo gebleven. Volgens mij zeiden ze ook iets dat dat te maken heeft met dat er veel nieuw bot gevormd wordt. Ik denk dat als je het nu niet voelt, je het ook niet nog zult krijgen, maar ik kan het mis hebben Knipoog

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:01

ik heb nu nog steeds zo'n bobbeltje, omdat het nieuwe bot daar dan omheen groeit ofzo, dus dat stuk sleutelbeen is wat dikker en staat wat hoger. Is jouw breuk ook dus dat het sleutelbeen nog wel gewoon in elkaar 'geschoven' zit zeg maar, en niet over elkaar heen?

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:06

Heel veel rust nemen is het beste.
Ik ben destijds van een paard afgevallen maar ze zeiden bij de ehbo dat ik niks had .
Jaar later nogsteeds pijn bleek dus dat ik een scheur in mijn sleutelbeen had gehad wat nu helemaal verkalkt is.
Neem je rust zodat het goed kan genezen ga geen overhaaste dingen doen het moet namelijk weer netjes aangroeien

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:09

KylaLover schreef:
_Skess_ schreef:

wij ook ..

beterschap Ach gut

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:18

Ik heb toen ik 7 was ook mijn sleutelbeen gebroken. rara waardoor... touwtje springen Rolleyes
en dat ook nog net voor de zomervakantie.
Met slapen had ik een extra kussen zodat ik meer recht op zat.
Ik heb geen pijnstillers hoeven slikken toen, ik heb er niet zo veel pijn aan gehad alleen toen het net was gebeurd.
Die bobbel heb ik ook niet, komt misschien omdat mijn breuk helemaal recht was.

succes met het herstellen

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:29

_Skess_ schreef:

Wel erg vervelend! Heb mijn sleutelbeen ook gebroken toen ik een jaar of 5 was. Was op vakantie in Polen struikelde over een stoeptegel die schuin omhoog stond. Heb keihard geschreeuwd en mijn moeder kwam er al heel snel aan.

Geen pijnstillers gehad, gewoon rusten en mitella om. Vond het wel vreselijk!

Wat een onzin. Zo lang de docent bevoegd is(1e graad) mag hij gerust trampoline en salto springen. Ik heb ook nergens een bron kunnen vinden waarin staat dat dit niet mag. Ik heb net eventjes aan mijn vriendin gevraagd die sportacedemie heeft gedaan. En zij bevestigde inderdaad al wat ik dacht. Zij mag gewoon salto springen met trampoline in haar lessen. Maar bij de basisschool juffrouw die gymles geeft mag dit niet.

On topic: Wel vervelend trouwens dat je je sleutelbeen hebt gebroken, stond er niemand te vangen? Iig heel veel sterkte!