Whiplash

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Whiplash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 09:11

Afgelopen zaterdag stonden mijn vriend en ik voor het stoplicht (hij reed) en reed er een andere auto achterop ons. Ik schrok en ben uitgestapt, heb even gekeken en onze auto zat lelijk in elkaar. De auto van de man die achterop reed had niets zei hij, heb er zelf niet echt op gelet... Na een half uur begon ik last te krijgen van een stijve nek, dacht dat het een beetje spierpijn zou zijn...
Zondag nog steeds een stijve, pijnlijke nek en vlagen van hoofdpijn. Gisteren ben ik gewoon gaan werken en na 2,5 uur werken kon ik echt niet meer. Mijn nek, schouders en rug waren helemaal stijf en 'branden' ook had ik steeds hoofdpijn en kon ik amper mijn ogen openhouden van vermoeidheid. Vond het vreemd en ben dus toch maar naar de dokter geweest.
Die zei dat ik wss een whiplash heb en dat ik een week niet mag werken, veel moet rusten omdat ik gelijk na de klap zo door heb gedaan. Donderdagochtend moet ik terugkomen voor controle, dan moet het minder zijn.

Nu wist ik helemaal niet wat een whiplash inhield en ben ik even rond gaan kijken. Lees allerlei enge verhalen over chronische pijn etc. Gelukkig is het ook in veel gevallen binnen 3 maanden over, dus daar ga ik maar vanuit...

Mijn baas belde gister al dat hij mijn ziektedagen wil verhalen op de tegenpartij, ik weet helemaal niet hoe dit allemaal in zijn werk gaat.. Iemand hier ervaring mee? Ik dacht dat een kopie van het schade formulier en een briefje van de dokter genoeg zouden zijn..

ElanII

Re: Whiplash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:27

Veel sterkte met je whiplash, hopelijk gaat het inderdaad snel over.
Hoe jouw baas dat gaat verhalen, moet hij zelf maar uitzoeken... Overigens is het wel logisch en zal je hem de gegevens van de tegenpartij moeten overhandigen, maar verder je er niks van aantrekken.
Ook als je baas tegenover jou begint te "zeuren" over je verzuim, kan je gewoon antwoorden: "U verhaalt mijn ziektedagen toch op de tegenpartij ?"

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:41

Houd iig genoeg rust, en als je pijn hebt, pas je er dan op aan en ga er niet doorheen.
Ik heb zelf namelijk ook een whiplash en heb waarschijnlijk niet genoeg rustig aan gedaan, daardoor heb ik er nu nog steeds last van.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:06

zoals anderen hier al zeiden, neem de tijd om te herstellen en laat je door niemand opjagen.

Ik heb vorig jaar op 17 juni (3 dagen na mn verjaardag hiephoi) ook ene ongeluk gehad. Gelukkig was het toen net zomervakantie en heb rustig aan kunnen doen.
Helaas ben ik te fanatiek na de vakantie met school begonnen waardoor ik halverwege het jaar heb moeten afhaken. Ik eiste echt teveel van mezelf en wilde gewoon alles doen wat ik daarvoor ook deed. Ik heb toen echt een terugval gehad en nu gaat het weer redelijk.
Soms het ik slechte dagen ik ik merk dat het gewoon een gevoelig punt blijft.

Wat ik je ook wil adviseren is laat er na een paar weken, ongeveer 4 even naar kijken door de fysio. Als ik het me goed herriner mag er niemand aankomen voor de eerste 4 weken, maar daarna wel.
Het beste is nog een fysio gecombineerd met manueel therapeut, bij mij zaten er namelijk een aantal wervels scheef en die zijn eerst rechtgezet en daarna heb ik oefeningen gekregen.
Ook is het belangrijk om even goed pijnstillers te slikken, en zo nodig 's avonds spierontspanners, dan slaap je iig goed. Ik heb namelijk vaak last van mn kussen.

Dit zijn iig mijn bevindigen, hoop dat je er wat aan hebt.
Wil ej nog meer weten of vragen, klik op PM.
Weet zelf hoe het is, en ben blij geweest dat ik bij mensen terecht kon die er ervaring mee hebben.

edit:
dokters zijn soms wat moeilijk met briefjes schrijven over whiplash.
Ze willen vaak wel schrijven dat je whiplash achtige klachten hebt maar whiplash en breed begrip en niet te bewijzen door testen of dergelijke.
Heb je trouwens een voertuig inzittende verzekering? Kijk daar even naar en PM dan eventjes, daar kan ik je dan nog wat over vertelen..

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:29

Het enige wat ik je kan adviseren is om heel rustig aan te doen. Luister goed naar je lichaam en neem op tijd je rust. Ik ben zelf ook doorgelopen met een whiplash (opgelopen door een lelijke val van het paard) en heb nu nog steeds last van de gevolgen terwijl de val al zowat een jaar geleden is. Voor wat betreft het verhalen van je ziektedagen zou je eens contact op kunnen nemen met je verzekering of ziektekostenverzekering. In ieder geval sterkte ermee.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:39

Het is mischien niet zo'n slecht idee om even langs een fysio/manueeltherapeut te gaan. Het kan namelijk best zo zijn dat je wervels een beetje verplaatst zijn ten opzichte van elkaar. En het hersteld een stuk sneller als er even naar gekeken wordt. Wat betreft de kosten, als het goed is kun je die (deels) verhalen op de verzekering van die ander. Je werkgever kan daar waarschijnlijk ook zijn kosten terug krijgen, maar dat weet ik niet precies. (laat hem maar lekker de verzekering van de tegenpartij bellen en t m zelf uitzoeken) Hebben julie een bedrijfsarts? Zoja dan moet je daar waarschijnlijk langs voor een bevestiging en dus je ziekte dagen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:46

Hier een chronische whiplash patient. Neem echt je rust door veel te liggen. Een week is echt niet genoeg in veel gevallen. Laat er een goede Manueel Therapeut na kijken en belast je nek de eerste tijd zo weinig als kan.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 18:53

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Ik doe heel rustig aan en moet morgen weer naar de dokter voor controle. Vandaag had ik een klein ongelukje met het klapbed dat in de huiskamer staat, dat klapte in waardoor ik met mijn hoofd op de bank 'ketste' en mijn nek dus weer een klap kreeg... Erg akelig.

Nu heb ik nog een vraagje.. mijn armen en nek voelen heel zwaar. Alsof ik ze uren intensief heb gebruikt. Ik kan ze ook niet laten rusten zeg maar, hoe ik ook lig of zit. Heel vervelend. Herkent iemand dat??

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:31

Van je armen en nek klinkt inderdaad herkenbaar. Weet niet in hoeverre je kunt ontspannen als je even plat op bed ligt. Of wanneer je staat bewust je schouders optrekken en laten zakken en tegelijkertijd uitblazen. Moet je natuurlijk ook even kijken hoe dit gaat aan de hand van de pijn.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 01:42

De zware armen/nek komen idd gewoon door de klap op je nek. De zenuwen die daar lopen hebben ook een optater gekregen en omdat de spieren nu zo gespannen zijn heeft dat ook nog steeds effect op de zenuwen en de bloedvaten die naar je armen lopen (alsof het eigenlijk constant een beetje bekneld zit of dat je de hele tijd je armen boven je hoofd hebt)
Je hebt geen verwijzing nodig voor een manueel therapeut maar vraag het anders even aan je huisarts, zorg namelijk wel dat je een goeie krijgt!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:37

Ja dat zware gevoel ken ik. Ik heb het nu al zo'n 10 jaar. Ik hadt dus geen goede arts en therapeut toen ik de whiplash kreeg waardoor bij mij de klachten chronisch zijn.
Ik kan je echt aanraden goed naar je lichaam te luisteren en proberen te ontspannen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:53

Dik 4 jaar geleden heb ik door eenzelfde soort auto-ongeluk ook een whiplash opgelopen. Wat ik er echt uit geleerd heb is dat je je lichaam rust moet gunnen! Ik heb dat totaal niet gedaan en pluk daar nog steeds de wrange vruchten van. Mijn arts onderschatte het nogal en ik moest uiteindelijk zelf achter therapie aan.
Zware armen zijn erg herkenbaar. Alles wat je boven je macht doet met je armen is zeker ook zwaar?
Zorg voor een fijn hoofdkussen, zodat je kunt ontspannen als je naar bed gaat. Een warme douche voor het slapen gaan en bij het opstaan kunnen ook helpenb tegen stijfheid.
Het branderige gevoel ken ik ook, je spieren staan constant onder spanning en dat ga je voelen. Een kersenpitkussen wil wel eens prettig zijn.
Blijf wel bewegen; hoe minder je beweegt, hoe stijver de boel wordt.

Heel veel sterkte ermee!
En laat je niet gekmaken door je baas!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:19

En hoe gaat het met je nek/whiplash?

Ik heb ook een soortgelijk ongeluk meegemaakt alleen waren wij aan het remmen voor rood en de auto achter ons slipte door... Heb nu nog steeds last van hoofdpijnen en bij wijle ook migraines. Mijn toenmalige huisarts wilde niks doen, omdat je pas na een half jaar officieel een whiplash zou hebben Scheve mond
Op aandringen kreeg ik uiteindelijk een fysiotherapeut en toen dat niet meer hielp een manueel therapeut. Ben al wel uitbehandelt, maar heb er nog steeds af en toe last van!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:40

Moeder van een vriendin heeft het ook gehad en nu een dik jaar later heeft ze er met vlagen nog last van. Ook mijn huisgenoot heeft het, en die kanb soms niet blijven rechtstaan van de pijn, alles wordt dan zwart voor zijn ogen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:43

Ik heb 3 jaar geleden een whiplash opgelopen, niet door auto ongeluk maar een motor helm die vanaf de kast bovenop mijn hoofd geknald is. Ik loop gemiddeld 2 x per maand bij fysio / manueel hiervoor. Vergeleken met 3 jaar terug ben ik wel ontzettend vooruit gegaan, geheugen is beter geworden, beter concetreren maar wel vaak last van hoofdpijn en een zere nek. Soms staat hij ook op slot. Alles went, Sterkte aan iedereen die dit ook heeft

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:44

hier iemand die ook een whiplash heeft, sinds 3 1/2 maand. ik ben met mijn auto 3 keer over de kop gegaan en in een sloot beland. ik heb nog steeds veel last van mijn nek maar dankzij m'n fysiotherapeut kan ik nu wel weer werken (welliswaar op een lichtere groep)(ben nu net een week weer beter gemeld). wel heb ik nog wel veel pijn in mijn nek en schouder en regelmatig nog hoofdpijn en duizelig, ook heb ik veel last van concentratieproblemen. gelukkig mag ik nu sinds 2 weken weer met lammie stappen en sinds vrijdag, als ik geen pijn heb tenminste, rustig draven.....
ik heb dus 2 keer in de week fysiotherapie en als eventuele ondersteuning (tijdens ritten met de menwagen of met zwaarder werk) een nekkraag.
ik begrijp dus volkomen hoe je je voelt en geef je ook 1 tip: luister naar je lijf, als iets niet gaat doe het dan niet.
verder wens ik je veel sterkte en ik hoop voor je dat je snel en volledig hersteld...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:48

Even een schopje;

Ik ben behoorlijk aan het google-en geweest maar echt veel wijzer word ik niet. Misschien heeft hier iemand ervaring mee?

Ik heb 3 maanden geleden een aanrijding gehad, in de bebouwde kom is mijn auto van achter geraakt, omdat ik plotseling moest remmen voor mijn voorganger.
Het was niet eens zo'n harde klap, maar ik zit nu met klachten.

Pijn onder in mijn rug, -ischias/spit gerelateerd- pijn in mijn nek en ben ook erg moe. Mijn linkerhand slaapt ook steeds.

Weet iemand of er (in mijn geval dus) 3 maanden later ook whiplash klachten kunnen voorkomen? Of gaat dat meestal gelijk?
Ik ga a.s. woensdag op de foto.

@TS, sterkte. Hoe gaat er nu mee?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:00

bij mij is het na 2 dagen naar boven gekomen omdat ik eerst in shock was...

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:15

Jemawi schreef:
Even een schopje;

Ik ben behoorlijk aan het google-en geweest maar echt veel wijzer word ik niet. Misschien heeft hier iemand ervaring mee?

Ik heb 3 maanden geleden een aanrijding gehad, in de bebouwde kom is mijn auto van achter geraakt, omdat ik plotseling moest remmen voor mijn voorganger.
Het was niet eens zo'n harde klap, maar ik zit nu met klachten.

Pijn onder in mijn rug, -ischias/spit gerelateerd- pijn in mijn nek en ben ook erg moe. Mijn linkerhand slaapt ook steeds.

Weet iemand of er (in mijn geval dus) 3 maanden later ook whiplash klachten kunnen voorkomen? Of gaat dat meestal gelijk?
Ik ga a.s. woensdag op de foto.

@TS, sterkte. Hoe gaat er nu mee?

Ja, dat kan, ik ben 4 jaar geleden van mijn paard gevallen op mijn hoofd. Bij kwamen de whiplah klachten ook pas na drie maanden, alleen is bij mij na 4 jaar pas vastgesteld dat ik een whiplash heb. Ik loop bij een goede manueel therapeut die ook aan shiatsu en kwantumtouch doet. Het gaat stukje bij beetje beter, mijn geheugen word beter, mijn pijn word minder. Alleen gaat de boel wel snel weer vast zitten. dus ben er (nu nog) wekelijks te vinden..
Ik ben blij dat het bij mij nog te verhelpen/verlichten is. Van 24/7 pijn hebben, begint de pijn vaak na 5 dagen na de fysio.. Belangrijk is om naar je lichaam te luisteren. En dat vind ik persoonlijk best lastig, soms moet je leuke dingen laten. (En gezien ik nog maar 19 ben, is het soms erg lastig om die leuke dingen ook echt te laten, en soms vraag ik dus te veel van mijn lichaam)

Hoe gaat het nu met je TS?
Ik wens je in ieder geval veel succes Lachen

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:55

Ik ben in april 2007 van het paard gevallen en in november/ december is pas aan het licht gekomen dat ik een whiplash had. Bij mij is het ook zo dat alles heel snel vast zit en dat ik mijn linkerschouder iedere keer optrek. Ben ook snel moe en moet vaak dingen laten door de pijn.
Ben inmiddels wel 2 keer per week aan het trainen onder begeleiding van de manueel therapeut om zo de spieren aan te laten sterken. Van de week is alles weer losgemaakt. In mijn kwestie zal het nog flink wat jaren duren voordat het echt een stuk beter zal gaan, maar alle winst die ik nu boek is mooi meegenomen.