Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sjaslique schreef:Hey Bokkers,
Ik heb last van rugklachten en nekklachten, heb beide al een keer gekneusd gehad. Ben momenteel onder behandeling van een manueel therapeut en daarnaast sport ik onder begeleiding om mijn spieren sterker te maken. De behandelingen helpen iedere keer wel, maar voor korte duur. Volgens de therapeut kon ik blijven rijden zolang ik er maar niet af val want dan zou ik verder van huis zijn. Ben dus de afgelopen tijd gewoon blijven rijden op geleide van hoe het gaat. Ik merk nu steeds vaker dat ik heel gespannen op het paard zit en heb na het rijden zo'n rugpijn dat ik bijna niet meer normaal rechtop kan lopen. Rijdt altijd op een vast paard en ga nu andere paarden proberen om te kijken of het dan nog zo is. Mocht het dan nog zijn is er aangeraden om voor een tijd te stoppen met rijden. Hier baal ik dus enorm van, maar wat zouden jullie doen?
Zammie schreef:Ben zelf ook rupatiënt en rijd ook nog steeds paard. Als je aan het losstappen bent probeer dan mee te gaan in de beweging van het paard (vanuit je heup/bekken) en doe wat losmaak oefeningen zoals kinderen die ook krijgen in de les. Dan ben je ff met wat anders bezig als je rug en heb je kans dat je eerder de spieren los kunt laten. Krijg je met draven veel last, gewoon weer gaan stappen en proberen de spieren weer te ontspannen. het ligt trouwens ook aan het paard of je lekker kunt zitten. Paard wat veel opgooit of beweegt in de bekken zal minder fijn rijden als een paard wat rustig in rug en gangen is...