Aantal vraagjes voor de rolstoel/krukken/ parkeerkaart gebru

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smit_ilse

Aantal vraagjes voor de rolstoel/krukken/ parkeerkaart gebru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:55

Hoi,

Ik heb een aantal weken geleden te horen gekregen dat ik geen bloed toevoer meer in mijn linkerbeen heb. Nu willen ze proberen via looptraining mijn kleine vaten aan te sporen om het hoofdvat over te nemen. De kans dat ik mijn linkeronderbeen ga verliezen is extreem hoog. Rolstoelafhankelijk zou ik blijven en de korte stukjes zou ik of zelf kunnen of via een looprek/krukken. Door dit allemaal komt er ineens veel bij kijken en heb daar wat vraagjes over:

1. Waar kan je een parkeertkaart aanvragen en hoe lang duurt dit? Wat voor gegevens heb je hiervoor nodig?

2. Krukken heb ik ook nodig en wil ze voor me eigen hebben. Inmiddels weet ik hoe ik dit kan halen en waar maar wat zijn jullie ervaringen met krukken? Wat voor krukken zijn er aan te raden?

3. Ik zal een rolstoel moeten aanschaffen maar de een roept dat je het via de verzekering moet doen en de ander via de gemeente, welke is het?

4. Heeft er iemand nog verdere tips?

Sommige vragen zou ik wel over kunnen bellen maar dit schiet me nu allemaal naar boven en zou graag een antwoord willen.

Alvast bedankt.

Groetjes ilse

Marigold

Re: Aantal vraagjes voor de rolstoel/krukken/ parkeerkaart gebru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:58

smit_ilse schreef:
Hoi,

Ik heb een aantal weken geleden te horen gekregen dat ik geen bloed toevoer meer in mijn linkerbeen heb. Nu willen ze proberen via looptraining mijn kleine vaten aan te sporen om het hoofdvat over te nemen. De kans dat ik mijn linkeronderbeen ga verliezen is extreem hoog. Rolstoelafhankelijk zou ik blijven en de korte stukjes zou ik of zelf kunnen of via een looprek/krukken. Door dit allemaal komt er ineens veel bij kijken en heb daar wat vraagjes over:

1. Waar kan je een parkeertkaart aanvragen en hoe lang duurt dit? Wat voor gegevens heb je hiervoor nodig?

WMO, gewoon aanvraag formulier invullen, en als het wordt toegewezen hebben ze een pasfoto nodig.

2. Krukken heb ik ook nodig en wil ze voor me eigen hebben. Inmiddels weet ik hoe ik dit kan halen en waar maar wat zijn jullie ervaringen met krukken? Wat voor krukken zijn er aan te raden?

sorry hier geen ervaring mee

3. Ik zal een rolstoel moeten aanschaffen maar de een roept dat je het via de verzekering moet doen en de ander via de gemeente, welke is het?

via de gemeente (weer WMO) kan je een aanvraag doen voor een rolstoel, deze wordt dan onder begeleiding van een ergo therapeut gepast en uitgezocht, en wordt geleverd door het regionale hulpmiddelencentrum.

4. Heeft er iemand nog verdere tips?

Sommige vragen zou ik wel over kunnen bellen maar dit schiet me nu allemaal naar boven en zou graag een antwoord willen.

Alvast bedankt.

Groetjes ilse

heel veel sterkte met het nieuws dat je hebt gekregen.. is niet niks!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 23:00

Beetje blond maar wat is het WMO? Zal waarschijnlijk iets heel logisch zijn maar ben er niet helemaal bij vandaag met mn hoofd. Heb het vandaag na een second opinion voor de 2e keer gehoord en de klap begint nu een beetje te komen.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 23:01

ook nog bedankt natuurlijk voor je berichtje!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:02

ik denk ook nog aan het volgende:

-douchestoel, kan je ook aanvragen bij het WMO, zelfde verhaal als rolstoel,

-kan je straks nog wel zefl auto rijden, je hebt meestal de keuze tussen een parkeerkaart of een taxivergoeding (bepaald antal km's per jaar)

-als je met taxi naar het ziekenhuis moet kan je mogelijk een taxi vergoeding krijgen via je zorgverzekeraar (alleen voor ziekenhuis vervoer)

aanpassingen in je huis kan je ook aanvragen bij de WMO, zoals drempels eruit etc.

o, WMO is Wet Maatschappelijke Ondersteuning,
is gewoon een balie in het gemeentehuis waar je hulpmiddelen, thuiszorg, etc kan aanvragen.

edit: en als je bijvoorbeeld hulp in huis nodig bent straks, dat soort dingen, dan heb je een indicatie nodig van het CIZ, en daarbij kan de MEE je helpen, dat is de voormalige SPD, ze kennen de wegen die je kan gaan en de mogelijkheden en dat scheelt een hoop uitzoek werk!

ps sorry ik kom volgens mij een beetje zakelijk over, kan je daar wel tegen nu?
lijkt me wel confronterend voor je...
neem je tijd hoor zoals ik al zei, het is niet even niks dit allemaal...

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 23:35

erg bedankt voor je berichtje, heb er zeker wat aan.

Ik zal nog auto kunnen rijden want heb met toeval een automaat auto en het is mn linkerbeen. Of ik dit mag in de toekomst weet ik nog niet maar nu igg wel.

Je komt niet zakelijk over hoor, alle hulp is welkom!!! Thanks!!!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:39

Ik heb geen antwoord op je vragen, maar wil je wel even heel veel sterkte wensen en vertellen dat mijn collega (heeft dus 1 been) gewoon mag rijden in een automaat. Ik denk dat dat ook in jouw situatie ook zal mogen mocht het minst fijne scenario waarheid worden. Hij gebruikt trouwens geen rolstoel e.d., hij verslijt alleen 'heel veel' protheses... Nagelbijten / Gniffelen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:45

ik ga heel vervelend zijn, maar denk dat je geen rolstoelparkeerkaart gat krijgen. is heel krom, maar als je kan wachten in de rolstoel als je uit de auto geladen bent en de bestuurder kan de auto ergens anders parkeren en jou daarna weer ophalen en verder helpen heb je er geen recht op... ik heb t zelfde probleem en kan me sabsoluut niet voortbewegen in een gewone rolstoel dus ben dan totaal afhankelijk...

alles wat je wil moet je aanvragen bij de wmo van de gemeente, en dat kan heel lang duren. ik ben nu al 2 jaar bezig. nu ben ik een extreem geval, maar t kan echt heel lang duren. ze gaan eerst onderzoeken of je het wel echt nodig hebt. duurt een aantal maanden. dan moet er worden besloten of je het krijgt. dan moet alles worden aangemeten (in geval van rolstoel). dan moeten er offertes naar de gemeente. die moet ze goedkeuren, en dan heb je met een levertijd van 6 weken zeker te maken (in geval van rolstoel, krukken zal sneller kunnen. en de gemeente werkt niet snel. nergens...

succes! meer vragen kan sowieso via pm

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:46

In aanvulling op Marigold... als het goed is hebben ze bij jou in de gemeente een zorgloket. Daar kun je terecht met de vragen over de WMO. Kleine tip... bereid je goed voor op een eventueel gesprek met een indicatiesteller. Laat je vooral niet overvallen.

Sterkte en succes.

En idd, een consulent van MEE kan je helpen om het een en ander uit te zoeken en samen met jou te regelen.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 23:46

Ja die keuze krijg ik dan ook een prothese of rolstoel. Ja leek mij ook wel dat je mocht rijden met automaat. Heb mn linkerbeen dan niet nodig natuurlijk. Bedankt voor je berichtje!!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 23:48

Wendy schreef:
In aanvulling op Marigold... als het goed is hebben ze bij jou in de gemeente een zorgloket. Daar kun je terecht met de vragen over de WMO. Kleine tip... bereid je goed voor op een eventueel gesprek met een indicatiesteller. Laat je vooral niet overvallen.

Sterkte en succes.

En idd, een consulent van MEE kan je helpen om het een en ander uit te zoeken en samen met jou te regelen.

Jij ook bedankt voor je berichtje. Wilde me eerst ook goed informeren door anderen. Alles komt in 1 keer even op je af, heb er nog nooit zelf mee te maken gehad en idd als je een gesprek krijgt dan zal het je overvallen als je de info niet hebt. Alle handige tips schrijf ik nu ook op en zodra ik voldoende weet/opgezocht heb dan ga ik die kant op.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:53

Als je wil kan ik mijn collega overmorgen wel vragen of hij nog nuttige tips voor je heeft.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 23:54

Ja als je dat wilt doen heel graag vikki!! Bedank je collega van me alvast!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:47

Je kan naar de gemeente gaan. Je mag met 1 been gewoon in de auto rijden als het maar een automaat.
Je kan het ook allemaal via het ziekenhuis regelen. Ze weten vaak precies waar je moet zijn en hebben vaak ook wel formulieren om dingen aan te vragen.

Ik wil je heel erg veel sterkte wensen de komende tijd, het is niet niks. Mijn vader zit op dit moment in het revalidatiecentrum om ook een prothese te krijgen. Pech is dat hij beide benen kwijt is. Als je nog vragen hebt kun je altijd bij me terecht, dan kan ik het zo wel even vragen aan mijn vader of in het revalidatiecentrum Knipoog

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:47

@SAKKIA: Bedankt voor je berichtje. 2 Benen is ook niet niks zeg bij je vader. Welk revalidatiecentrum zit hij? Jij ook sterkte!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:51

Beatrixoord in Haren/Groningen Knipoog
Net de eerste week, dus hijmoet nog volop beginnen Ja
Was ook niet de bedoeling dat zijn andere been er ook af zou gaan hoor, maar ja vette pech gehad
Wat zijn ze vanplan? Boven of onder de knie?

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 12:51

Bij mij zou het dan onder de knie gebeuren. Het mechanisme in mn knie is verder goed.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:01

heb je al wel bedacht of je straks zelf een rolstoel in en uit de auto kan halen?
je neemt m achterin mee neem ik aan?
of heb je altijd iemand bij je?

over de duur van aanvragen, mijn ervaring is dat het vrij snel gaat hoor,
als je een aanvraag doet, komt er binnen 6 weken een reactie, daarna komt er een ergo van de gemeente langs om te kijken hoe de situatie is, en dan wordt het hulpmiddel met je uitgezocht en eventueel passend gemaakt.
al met al duurt het meestal een paar maand, ik heb een kind in een rolstoel, vandaar dat ik er ervaring mee heb.

gehandicapten parkeerkaart is bij mij toen niet moeilijk over gedaan, evenals de andere optie, taxi vergoeding.
eigenlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat ze bij de gemeente moeilijk deden over een aanvraag.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:01

Over autorijden kan ik het volgende vertellen.
Mijn vader was ook gehandicapt. Hij had in WOll kinderverlamming gehad en zat sinds zijn derde in een rolstoel.
Hij heeft een auto met handgas en rem gehad en daarmee heeft hij ook rijlessen gehad en zijn rij-examen mee gedaan.
Iedere vijf jaar moest hij gekeurd worden. Dan keken ze of zijn situatie nog hetzelfde was (en dat was het...want het was gewoon stabiel). De aanpassingen die aan zijn auto gedaan werden, stonden vermeld op zijn rijbewijs: dus: verhoogde stoel, extra spiegel, handgas en rem.
En zo heeft hij tot zijn dood auto gereden.
Hij kreeg iedere tien jaar een nieuwe auto van het GAK destijds en dan werden de aanpassingen daarin gebouwd en gekeurd door de RDW.
Hij reed ook altijd automaat.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 13:09

@marigold: Nu zou ik het wel redden om de stoel eruit te halen maar idd als mn been eraf is wordt het moeilijker. Nog niet bij stil gestaan eigenlijk. Ik weet wel dat taxi-vergoeding allemaal is veranderd en er andere regels gelden. Igg voor rolstoelgebruikers is er een vergoeding zover ik weet.

@polly2 Mooi he dat ze deze aanpassingen kunnen doen zodat je niet alleen maar afhankelijk bent. Zo kom je nog ergens! Bedankt voor je berichtje!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:10

Maar ik denk dat als jij een prothese hebt, je helemaal niet voortdurend rolstoel gebonden bent hoor Knipoog Ik denk dat je dan wel weer meer kan als je dat je zelf denkt Ja

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 13:14

Ja dat klopt idd sakkia dat ik dan niet voortdurend gebonden zou worden. Heb vele mensen gezien dat ik in heliomare liep! Het is nu wel dat ik die rolstoel nodig heb en ja wat de toekomst zal zijn niemand kan het me vertellen natuurlijk. Het is allemaal afwachten en duimen duimen duimen!!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:33

Jeetje Ilse, wat verschrikkelijk voor je, dat dat zomaar gebeuren kan.
Heel veel sterkte, en ik hoop dat het lukt om je onderbeen te behouden.
Je komt ontzettend sterk en nuchter over in dit topic, maar het lijkt me ook iets wat misschien moeilijk te bevatten is tot het zover is.

Hou je taai! Ach gut

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:45

Hey marja, Hoe gaat het met jou?

Ja lijkt nuchter maar de werkelijkheid is anders. Vanacht erg slecht geslapen ook en alles komt nu omhoog. Je dagen worden momenteel geleefd gewoon omdat je elke dag nieuwe dingen hoort en ziet.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:26

smit_ilse schreef:
@polly2 Mooi he dat ze deze aanpassingen kunnen doen zodat je niet alleen maar afhankelijk bent. Zo kom je nog ergens! Bedankt voor je berichtje!

Ik vind dat jij het allemaal heel positief oppakt (tenminste zo lijkt het in dit topic).
Daar heb ik diep respect voor. Je had ook bij de pakken neer kunnen gaan zitten...en dat had ik ook nog kunnen begrijpen.
Maar dat doe je klaarblijkelijk niet.
Mijn vader was ook zo: altijd kijken naar wat wel kan...en niet naar wat je niet kunt.